لیست قیمت روز انواع کوپلینگ های مغناطیسی

تعریف کوپلین + نکات کاربردی فروش کوپلینگ مغناطیسی

کوپلینگ(coupling) وسیله ای است که برای اتصال دو محور و یا دو شفت به منظور انتقال دور، قدرت، نیرو و… از محور محرک به محور متحرک می باشد و در واقع حرکت دورانی شافت یک موتور را به یک شافت دیگر انتقال می دهد به طور کلی کوپلینگها در حین استفاده به شفت ها اجازه ی جدا شدن نداده و معمولا بسته به نوع کوپلینگ و مورد استفاده آنها قطر و طول های و همچنین ظرفیت دور بردقیقه انواع متفاوتی دارند. درصنایع اتوماسیون کوپلینگ جهت متصل کردن شافت اینکودر ها به شافت موتور می باشد تا از این طریق بتوانند دور و یا موقعیت یک موتور را توسط اینکودر به PLC و یا کنترل کننده منتقل کنند.

اتوماسیون |انواع کوپلینگ مغناطیسی |پلاستیک

جهت تعمیر کوپلینگ مگنت خود با ما تماس بگیرید.

وظایف کوپلینگ ها:

  • انتقال نیرو و گشتاور
  • امکان ایجاد ارتباط دو محور با تغییرات طولی و عرض
  • امکان ایجاد ارتباط بین دو محور دارای زاویه محوری
  • اتصال و جداسازی محورها نسبت به هم
  • کاهش و یا حذف ضربه و ارتعاشات

کاربردهای کوپلینگ:

هدف اولیه کوپلینگها این است که دو قطعه ی دوار را به هم متصل کنند و باعث می شود محور ها از یکدیگر جدا نشوند و در عین حال اجازه انحرافاتی را هم به محورها بدهند و با انتخاب درست کوپلینگها و عمل تعمیر و نگهداری به موقع می توان صرفه جویی زیادی در هزینه و زمان خروج از کارکرد به عمل آورد. کوپلینگها در محور ها یا شفت ها ماشین آلات برای هدف های مختلف استفاده می شوند که عبارتند از: شفت در ماشین آلات برای اهداف مختلفی استفاده می شوند که معمول ترین آنها عبارتند از:

  • اتصال محور (شفت) دستگاه ها مانند موتورها و ژنراتورها که بصورت جداگانه ساخته شده اند و قطع ارتباط در زمان تعمییر یا جابجایی
  • فراهم آوردن اتصال شافت هایی دارای نامیزانی
  • فراهم سازی انعطاف بالا در محور شافت ها
  • کاهش انتقال های ناگهانی از یکه محور (شفت) به محور (شفت) دیگر
  • حفاظت در برابر اضافه بار های احتمالی
  • تغییرات خواص ارتعاشی تجهیزات (محور محرک یا محور متحرک)
  • اتصال بخش درایور
  • انتقال توان از یک انتها به انتهای دیگر(مثال توان انتقال موتور به پمپ درکوپلینگ

انحراف در کوپلینگ :

وقتی دو محور (شفت) به یکدیگر اتصال دارند به دلایل مختلفی می تواند انحراف هایی داشته باشد. انحرافات به سه دسته تقسیم می شوند :

·         انحراف محوری

انحراف محوری زمانی اتفاق می افتد که عدم هم راستایی شافت ها به صورت جابه جایی محوری باشد یعنی عدم هم راستایی در هنگامی که محور دوران شفت های اتصالی موازی باشند (منطبق نباشند) اتفاق بیافتد که این حالت بصورتی است که صفحات کوپلینگ پمپ و الکتروموتور موازی باشند ولی محور شفت ها در یک ارتفاع نباشند.

·         انحراف زاویه ای

عدم هم راستایی زاویه ای زمانی اتفاق می افتد که محور دوران شفت های اتصالی نسبت به هم زاویه داشته باشند (موازی نباشند) یعنی محور هر دو شفت در یک ارتفاع و موقعیت است ولی فاصله بین صفحات کوپلینگ از بالا به پایین تفاوت دارد.

·         انحراف مختلط

انحراف مختلط نیز زمانی اتفاق میافتد که محور دو شفت نسب به هم زاویه دار باشند و هم هم محور نباشند این نوع انحراف را داریم یعنی ترکیب دو حالت در این حالت هر دو حالت عدم هم راستایی زاویه ای و عدم هم راستایی محوری باهم وجود داشته باشد.

نصب و نگهداری کوپلینگ:

  • عمل اتصال یا جداسازی کوپلینگ باید آسان باشد.
  • باید محور محرک و محور متحرک در یک راستا (هم مرکز) قرار گرفته باشند.
  • هدف کمینه کردن نامیزانی باقی مانده در زمان کارکرد است تا انتقال قدرت و زمان کارکرد ماشین بیشینه شود. (شامل زمان عمر کوپلینگ، بلبرینگ و آب بندها)
  • نباید قطعه ی جدا شونده داشته باشد.
  • توصیه می شود از قسمت های هم ترازی قطعه استفاده شود به این منظور که دستگاهی ساخته شود که برای یک هم ترازی غیر صفرآماده باشد، به این دلیل که بعدها هنگامی که دستگاه در دمای کاری قرار گرفت هم ترازی ایده آل باشد.
  • نگهداری کوپلینگ(coupling) معمولا یک موضوع خیلی پیچیده نیست و نیاز به یک چک کرده با یک برنامه ی بصورت منظم و ماهیانه برای هرکوپلینگ دارد که شامل موارد زیر است.

تعمیر و نگهداری و خرابی کوپلینگها

  • انجام بازرسی بصورت چشمی، چک کردن علائم سایش یا خستگی مکانیکی و تمیزکاری منظم کوپلینگ
  • چک و تعویض منظم روغن در صورتی که کوپلینگ روغن کاری شود. که معمولا این بازرسی بصورت سالیانه انجام می شود ولی برای کوپلینگهای که در محیط های با شرایط کاری نامناسب قرار گرفته اند بیشتر انجام می شود.
  • مستند سازی تعمیر و نگهداری انجام شده برای هرکوپلینگ همراه با تاریخ الزامی می باشد

مزایای کوپلینگ

  • امکان افزایش انعطاف بالا زمانیکه در شافت موتور لغزش ایجاد می شود.
  • امکان ارتباط بین دو شافتی که یک اندازه نیستند. مثلا یک شافت قطر 8 میلی متر به یک شافت قطر 12 میلی متر را می توان توسط کوپلینگ ارتباط داد.
  • امکان ارتباط بین دو شافتی که در یک راستا نیست.
  • حفاظت از اضافه بار بدین صورت که شافت ها زمانیکه گشتاور یک طرف از یک حد بالاتر می رود بدین ترتیب که درصورت افزایش گشتاور، کوپلینگ شکسته شده و مانع از رسیدن به قسمت بعدی می شود.(فیوزمکانیکی)
  • حفاظت یک شافت از شافت دیگر در انتقال انواع نویز و جریان های الکتریکی در نوع پلاستیکی و انعطافی(ایزوله سازی)
  • انتقال توان از یک محور به محور دیگر
  • حفاظت در زمان افزایش دور موتور با شکسته شدن کوپلینگ (فیوز مکانیکی)
  • حفاظت در زمان ایجاد تنش ها و ضربه ها از یک محور

انواع کوپلینگها:

در انتخاب نوع کوپلینگ وضعیت قرارگرفتن محورها نسبت به هم، در یک امتداد بودن و یا نبودن محورها، گشتاور محور، سرعت محور، لغزش محور تعیین کننده هستند. کوپلینگهایی که نتوانند ناهماهنگی بین محورها را ازبین ببرند و ارتباط برقرار کنند را کوپیلینگ های صلب و کوپلینگهایی که پاسخگوی این ناهماهنگی هستند را کوپلینگهای ارتجاعی می نامند.

    کوپلینگهای پلاستیکی:

این کوپلینگها از جنس پلاستیک با قابلیت انعطاف کم ساخته و تولید می شوند، از مزایای این کوپلینگها می توان به قیمت مناسب، سبک بودن و از معایب آن می توان به قابلیت کاربرد در دورها و گشتاور ها پایین و محورهای یک راستا اشاره کرد.

    کوپلینگ های فلزی:

این کوپلینگ ها معمولا از آلومنیوم ساخته شده و قابلیت انعطاف بالاتری نسبت به کوپلینگ های پلاستیکی دارند. از مهم ترین مزایای این کوپلینگ ها می توان به کاربرد در گشتاورهای بالا و دورهای بالا با طول عمر بالاتری نسبت به کوپلینگ های پلاستیکی نام برد و از معایب این کوپلینگ ها کار در محورهای یک راستا و قیمت بالاتر نسبت به کوپلینگ های پلاستیکی نام برد.

    کوپلینگهای انعطاف پذیر:

این کوپلینگها با داشتن یک عایق پلاستیکی بین خود علاوه بر ایجاد ایزوله سازی بین دو محور یک شافت از هر نویز و جریان الکتریکی انعطاف بالاتری نسبت به کوپلینگهای پلاستیکی و فلزی دارند از مهم ترین مزایای این کوپلینگها علاو بر ارتباط بین محورهایی که در یک راستا نیستد می توانند در تنش ها و افزایش سرعت های ناگهانی و ضربه های یک شافت عمر بالاتری نسب به کوپلینگهای پلاستیکی و فلزی دارند. و از معایب این کوپلینگها به قیمت بالای آن می توان اشاره کرد.

در کوپلینگهای ارتجاعی ارتباط سینماتیکی (حرکت بدون در نظر گرفتن نیروهایی است که این حرکات را ایجاد کردند) آنرا سینماتیکی یا مفصلی می گویند ولی اگر بوسیله اجزاء الاستیکی انجام گیرد را کوپلینگهای الاستیکی می گویند.

دلایل اصلی خرابی کوپلینگها

  • تعمیر و نگهداری نا مناسب
  • نصب نامناسب
  • انتخاب کوپلینگ نامناسب در محل مورد استفاده
  • کارکرد فراتر از قابلیت های طراحی شده و عمر مصرف کوپلینگ یا مقدار سرعت تعریف شده
  • ارتعاشات زیاد
  • آنبالانسی زیاد
  • درگیر بودن شافت ها
  • ضربه
  • آلودگی گرد و غبار بر روی شافت ها

نحوه خرید کوپلینگ

درهنگام خرید کوپلینگ می بایست به سوال های زیر توجه کرد تا در انتخاب نوع کوپلینگ درست اقدام شود.

  • سرعت شافت محور دوار بالاست؟
  • شافت دارای لغزش است؟
  • شافت دارای ضربه می باشد؟
  • شافت بالانس نیست؟
  • قیمت مهم است؟
  • گشتاور کاری بالاست؟
  • قطر دو طرف شافت چند میلیمتر است؟ مثال 8 به 8
  • طول شافت چه مقدار باشد؟

منبع: Magnetic Technologies Ltd.

نمایش بیشتر