بهترین نوع و جنس سرباتری خودرو چیست؟

بررسی انواع سرباطری از نظر جنس

سرباطری ها انواع مختلفی دارند و قیمت سرباطری با توجه به نوع آلیاژ به کار رفته در آن متفاوت می باشد. در این بخش از مقاله به بررسی انواع سرباتری و طریقه تعویض آن می پردازیم:

  • سرباطری مسی
  • سرباطری سربی
  • سرباطری اهرمی
  • سرباطری برنجی
  • سرباتری برنزی

باتری |باتری خودرو |خودرو

سرباتری برنجی

برنج یکی از آلیاژهای مهمی است که در ساخت سرباطری قابل استفاده می باشد. آلیاژ برنج در مقایسه با سرب برنج قدرت بیشتری در انتقال انرژی دارد. فلز برنج از مقاومت بالایی در برابر اکسیده شدن برخوردار است. با توجه به اینکه سرباتری برنجی نرم است و هنگام اتصال باید فشار زیادی به آن وارد نشود زیرا شکل ظاهری خود را از دست می دهد.

سرباتری مسی

یکی از بهترین و محبوب ترین آلیاژها برای ساخت سرباطری، فلز مس است. این آلیاژ در مقایسه با سرب و برنج قدرت رسانایی بیشتری دارد. از آنجایی که فلز مس قیمت بالایی دارد، کمتر مورد استفاده خودروسازان قرار می گیرد.

سرباطری سربی

در بین سرباطری های معرفی شده، سرباتری سربی بهترین و معروف ترین نوع سرباتری است که در بین مصرف کنندگان طرفداران زیادی دارد. سرباطری سربی بسیار مستحکم است و بین قطبی منفی و مثبتی ترمینا چسبندگی بیشتری ایجاد می کند.

سرباتری برنزی

از دیگر فلزاتی که برای ساخت سرباتری مورد استفاده قرار می گیرد، برنز است. این فلز شباهت زیادی به رباتری برنجی دارد. اگرچه مقاومت بالاتری نسبت به برنج دارد. برنز به سختی سولفاته می شود و نصب آن روی باطری به راحتی امکان پذیر است. اگرچه در مقایسه با نوع مسی قدرت کمتری در انتقال برق دارد..

قطب های باتری ماشین

در ادامه با بررسی و توضیح مشخصات قطب های باتری ماشین با شما همراه هستیم. به طور معمول، یک پوشش محافظ قرمز بر روی ترمینال باتری مثبت وجود دارد.

چگونه تشخیص دهیم کدام طرف باتری مثبت و منفی است؟ (قطب های باتری ماشین)

  • تعیین اینکه کدام ترمینال باتری مثبت و کدام یک منفی است، کار نسبتاً ساده ­ای است. از آنجا که مخلوط کردن مجموعه ­ای از کابل­ های جهنده می تواند به وسیله نقلیه آسیب برساند، بیشتر خودروسازان تشخیص پایانه های مثبت و منفی را آسان می­ کنند.
  • چه رنگی در باتری اتومبیل مثبت است؟
  • آیا رنگ قرمز روی باتری ماشین مثبت است؟ بله – حداقل بیشتر اوقات.
  • به طور معمول، یک پوشش محافظ قرمز (یا یک پوشش سیاه دارای علامت قرمز (+)) بر روی ترمینال مثبت باتری وجود دارد. این جلد برای جلوگیری از اتصال کوتاه تصادفی وجود دارد. البته، گاهی اوقات این پوشش از بین رفته است و باید به دنبال روش ها و سرنخ های دیگری باشید. خوشبختانه، اکثر باتری­ ها دارای علامت مثبت (+) و منهای (-) هستند که روی قاب حک شده است.
  • همانطور که حدس می ­زنید، علامت مثبت، ترمینال مثبت باتری را نشان می­ دهد، در حالی که علامت منفی، ترمینال منفی باتری را نشان می ­دهد.
  • در بسیاری از موارد، کابل باتری نیز قرمز رنگ است. اگرچه گاهی اوقات سیاه است (یا فقط بسیار کثیف است)، بنابراین همیشه نمی­ توانید از روی رنگ قطب ها را تشخیص دهید.

قطب منفی در باتری اتومبیل چه رنگی است؟

    کابل منفی تقریباً همیشه سیاه رنگ است. اما، همانطور که گفته شد، کابل مثبت نیز ممکن است سیاه باشد. به همین دلیل است که همیشه باید به دنبال علامت های مثبت (+) و منهای (-) باشید که در قاب باتری حک شده است.

چگونه می­توان کابل­ های جامپر را متصل کرد؟

باتری خوب باید کابل جامپر مثبت متصل به ترمینال باتری مثبت و کابل جامپر منفی متصل به ترمینال منفی باتری را داشته باشد.

شروع به کار یک وسیله نقلیه با مجموعه ای از کابل های جهنده بسیار آسان است.

نحوه انجام این کار به شرح زیر است:

هشدار: مخلوط کردن کابل های جامپر یا لمس انتهای کابل با هم می­ تواند به وسیله نقلیه آسیب برساند و به طور بالقوه باعث صدمه شخصی شود.

  • عینک ایمنی و دستکش های محافظ خود را بپوشید.
  • یک سر کابل جامپر مثبت (قرمز) را به ترمینال مثبت باتری خاموش وصل کنید.
  • انتهای دیگر جامپر مثبت (قرمز) را به ترمینال مثبت باتری خوب وصل کنید.
  • یک سر کابل جامپر منفی (سیاه) را به ترمینال منفی باتری خوب وصل کنید.
  • انتهای دیگر کابل جامپر منفی (سیاه) را با باتری بدون شارژ روی محل زمین وصل کنید. قطعات فلزی سنگین و یا شاسی نقاط خوبی برای اتصال زمین است.

هشدارجدی : کابل جامپر منفی (سیاه) را به ترمینال منفی باتری خاموش متصل نکنید. با انجام این کار می­ تواند جرقه­ هایی ایجاد شود .

  • دوباره مطمئن شوید که اتصالات ایمن هستند .
  • با باتری سالم مراحل را دنبال کنید. برای شروع، دور موتور را تا حدود 1500 – 2000 دور در دقیقه برسانید. دور موتور را برای چند دقیقه حفظ کنید .
  • کار را با باتری خاموش شروع کنید .
  • هنگامی که موتور شروع به کار کرد، کابل جامپر منفی را که به زمین متصل است جدا کنید .
  • کابل های جهنده منفی و مثبت را از خودرو خارج کنید .
  • کابل جامپر مثبت را از وسیله نقلیه که مشکل دارد بردارید .
  • اجازه دهید موتور تقریباً 30 دقیقه کار کند تا دینام بتواند باتری را شارژ کند .

طریقه تعویض سر باطری ماشین

بست های باتری که بر روی قطب‌های باتری شما می‌نشینند، به مرور زمان و به دلایل مختلف فرسوده و زنگ زده می‌شوند و روزی می‌رسد که دیگر نمی‌توانند به خوبی اتصال باتری را برای شما برقرار کنند. در این ویدیو به شما آموزش داده می‌شود که چطور می‌توانید به روشی بسیار ساده و ارزان، بست باتری خودرو خود را عوض کنید.

مواقعی که نیاز به باز کردن و یا بستن بست های باتری خودرو می شود باید یک سری نکات را رعایت کنیم که احیانا موجب ترکیدی باتری و یا آسیب به باتری و تخلیه آن نشود که در ادامه به یک نکته ایمنی مهم خواهیم پرداخت.

برای بازو بسته کردن بست های باطری می باید به طریقی انجام گیرد که تماس ابزار با بدنه باعث تولید جرقه نشود چراکه اتفاق ان می تواند در صورت دستپاچه شدن فرد استفاده کننده باعث حتی ترکیدن باتری ماشین گردد. رعایت نکته زیر به راحتی مانع این حادثه می گردد و به راحتی وبدون هیچ نگرانی می توان باطری خودرو خود را باز و یا ببندید.

نکات ایمنی در برداشتن و بستن بست باطری ماشین

  • فقط لازم است در زمان بازکردن بست باطری در ابتدا بست قطب منفی(اتصال بدنه) از روی باطری به طور کامل باز نمائید.این کار باعث خواهد شدجریان برق از کل بدنه عبور ننمائید و اگر احتمالا در هنگام باز کردن بست قطب مثبت آچار به جداره خودرو برخورد کند جرقه ائی تولید نگردد.
  • درزمان بستن باطری نیز برای جلوگیری از این حادثه باید در ابتدا بست قطب مثبت بسته شود و در نهایت بست قطب منفی نصب گردد.
  • برای باز کردن تحت هیچ شرایطی از ضربه برای جداکردن بست از قطب باطری استفاده نکنید.چراکه باعث قطع اتصالات داخل خانه های باطری و هم چنین ریزش خانه های ان می گردد.
  • برای جدا کردن تا حد امکان پیچ بست را کاملا باز کرده و سپس با حرکت ارام ;بست را به سمت چپ ویا راست بچرخانید تا ازاد گردد.
  • برای جلوگیری از سولفاته شدن سر باطری خودرو می توان روی بست را با گریس و یا مایع ظرف شوئی بپوشانید.
نمایش بیشتر