دریچه بازدید تاسیسات چیست؟

دریچه بازدید تاسیسات برای دسترسی به تاسیساتی از جمله: فلکه آب، فیوزهای توکار و… به کار می رود که از سه نوع موارد ساخته می شوند.

1-دریچه آلومینیومی با فریم و بدنه ای از جنس آلومینیوم و با رنگ کوره ای.

2-دریچه آهنی با فریم و بدنه از جنس ورق روغنی و گالوانیزه با رنگ کوره ای.

3-دریچه چوبی MDF با روکش پلی یورتان.

مزایای دریچه بازدید تاسیسات:

دریچه بازدید تاسیسات مانند دریچه های دیگر از یک سری مزایایی برخوردار می باشد که در زیر به چندنمونه از آن ها اشاره میکنیم:

۱-نصب سریع و آسان دریچه

۲-پوشش حفره های تاسیسات

۳-پوشش محفظه ی دستگاه فنکویل در سقف

۴-امکان ساخت این نوع دریچه با سه نوع متریال مانند: آلومینیوم،ام دی اف و پلاستیک

۵-امکان تولید دریچه در مدل ها و رنگ و ابعاد متنوع

۶-تنوع شکل و نوع درب به شکل: وزنه ای، لولایی، ساده، شیاردار

انواع دریچه بازدید تاسیسات

این نوع از دریچه دارای انواع مختلفی می باشد که در زیر به توضیح آنها میپردازیم:

۱-دریچه بازدید تاسیسات فن کویل :

دریچه بازدید تاسیات فن کویل برای بازبینی کردن از دستگاه های فن کویل سقفی طراحی و تولید شده و این امکان را به اپراتور دستگاه میدهد تا بتواند به صورت دوره ای دستگاه فن کویل را چکاپ و بررسی کند.

این دستگاه های فن کویل دارای یک متعادل کننده هوا می باشند که یک فن دمنده و یک سیستم مکنده در آن به کار رفته است و یک سری شیارهایی نیز برای مکش هوا در آن به کار رفته است.

دریچه های بازدید تاسیسات فن کویل دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به تعریف هرکدام از آن ها میپردازیم.

دریچه بازدید تاسیسات فن کویل ساده :

دریچه بازدید تاسیات فن کویل ساده در موارد مختلفی کاربرد دارد و نیز دارای مدل های مختلفی می باشد. در یکی از مدل ها، دریچه نیازی به منفذ هوا ندارد و به همین دلیل درب زیر دریچه باید کاملا مسدود و گرفته شود.

دریچه بازدید تاسیسات فن کویل شیار دار :

زمانی که باید هوای برگشتی که در دستگاه فن کویل است از زیر دستگاه تامین شود، از این نوع دریچه استفاده میکنند. در این مواقع باید یک سری منافذ و شیارهایی در روی درب دریچه زیر فن کویل تعبیه شود. دریچه بازدید تاسیسات فن کویل شیاردار به دو شکل وزنه ای و لولایی ساخته و تولید می شوند که به وسیله رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشش داده خواهد شد.

دریچه بازدید تاسیسات فن کویل خطی ۳۰ درجه

این نوع از دریچه بازدید تاسیسات در مواقعی که دستگاه نیاز به مکش هوا از زیر فن کویل دارد، استفاده می شود. نوع ساختار این دریچه به این شکل است که یک دریچه خطی 30 درجه روی درب دریچه بازدید نصب خواهد شد. دریچه بازدید تاسیسات فن کویل خطی 30 درجه مانند مدل قبلی از دو نوع وزنه ای و لولایی ساخته شده و با رنک الکتروستاتیک پوشیده می شود. پیچ های نصب شده روی دریچه به شکل مخفی یا پیچ از رو می باشد که در محل مورد مناسب نصب خواهد شد.

دریچه بازدید تاسیسات فن کویل خطی با طرح اسلوت :

در یک سری از محیط ها دریچه هوا به صورت خطی مورد استفاده قرار میگیرد. در این زمان برای ایجاد هماهنگی بیشتر هنگام استفاده از دریچه بازدید تاسیسات فن کویل، میتوان از دریچه بازدید تاسیسات فن کویل خطی با طرح اسلوت که با رنگ های الکترواستایتک پوشانده می شود، استفاده کرد.

این دریچه از طریق رنگ کوره ای الکترواستاتیک پوشانده می شود. درب دریچه بازدید تاسیسات به دو صورت لولایی و زنبوری نیز ساخته و باز و خواهد شد.

دریچه بازدید تاسیسات فن کویل مشبک :

در مواقعی میتوانیم  از این نوع دریچه استفاده کرد که دستگاه نیاز به مکش هوا از محیط زیر فن کویل داشته باشد. در این حالت  یک دریچه مشبک لانه زنبوری بر روی درب دریچه بازدید تاسیسات نصب خواهد شد و با رنگ الکترواستاتیک پوشانده می شود.

دریچه بازدید تاسیسات فن کویل خطی کله قندی

مکانیسمِ این دریچه به این صورت می باشد که در روی درب اصلی یک دریچه خطی کله قندی وجود دارد و وظیفه ی آن انتقال و مکش هوای موجود در محیط به داخل محفظه سیستم فن می باشد. .این دریچه دسترسی فن کویل خطی کله قندی نیز در دو مدل وزنه‌ای و لولایی تولید و عرضه می شود.

دریچه بازدید تاسیسات فن کویل گل سقفی

از زیباترین و پر فروش ترین دریچه های بازدید تاسیسات میتوان به دریچه بازدید تاسیات فن کویل سقفی اشاره کرد. این نوع دریچه در نوع مدل تک گل و دو گل تولید می شود. نحوه کار این دریچه به این صورت است که عمل مکش از طریق شیارهای پله ای که در روی آن قرار دارد انجام می شود. اگر دریچه نیاز به مکش بیشتری داشته باشد، میتوان از شیارهای مله ای دوقلو در آن استفاده کرد. در دریچه بازدید تاسیسات فن کویل سقفی از پله ها و گل ها استفاده شده که در حاشیه و قسمت داخلی درب دریچه، طراحی و اجرا می شود.

دریچه بازدید تاسیسات فن کویل چوبی ( ام دی اف ) :

همانطور که از اسم دریچه پیداست، این دریچه از جنس ام دی اف تولید و ساخته می شود و دارای تنوع زیادی نیز می باشد. نحوه ساخت این دریچه به این صورت است که در ابتدا شکل دریچه توسط ک نرم افزار دیجیتالی طراحی شده و سپس توسط دستگاه سی ان سی برش داده می شود. سپس قطعات توسط رنگ پی وی سی ضد آب پوشانده می شود.

دریچه بازدید تاسیسات تاسیسات آب و فاضلاب :

از این دریچه برای دسترسی و بازدید از لوله ها، زانوها، سیفون ها، اتصالات آب و فاضلاب  و رفع گرفتگی آن ها استفاده میکنند. با این روش اگر خرابی یا مشکلی در تاسیسات و مسیر لوله ها به وجود بیاید، دیگر نیازی به تخریب  آنها نیست و به راحتی میتوانید به لوله ها و تاسیسات دسترسی داشته باشید. به همین دلیل است که در محل نصب شیرآلات، سه راهی ها و سیفون های فاضلاب باید به مقدار کافی دریچه بازدید تاسیسات آب و فاضلابی به کار رفته باشد.

این نوع دریچه در دو مدل آلمینیومی با رنگ کوره ای و قفل زیمنسی به شکل پلاستیکی ساخته می شود که باعث می شود دریچه سبک و دارای قیمت مناسبی نیز باشد. دریچه بازدید تاسیسات آب و فاضلاب همچنین در برابر رطوبت نیز مقاوم  می باشد. .دریچه بازدید تاسیسات قابلیت نصب در دیوار و یا روی سقف کاذب را نیز دارد.

طریقه سایز زدن دریچه بازدید تاسیسات

یک سری نکات مهم در نصب دریچه بازدید تاسیسات مهم می باشد. اولین نکته مهم که در نصب دریچه بازدید تاسیسات وجود دارد، این است که باید اندازه گیری حفره ی محل نصب دریچه درست و دقیق باشد و در اینجاست که موضوع گونیا بودن  فریم و یا قاب محل اجرا اهمیت پیدا میکند. به این دلیل که قالب دریچه بازدید تاسیسات به شکل نود درجه و گونیا می باشد، اگر قناسی در آن وجود داشته باشد، نصب آن دچار مشکل خواهد شد. از نکات مهم دیگر این است که دریچه باید حتما به صورت صفر به صفر و دقیق اندازه گیری شود.

نکته مهم دیگر که در اینجا وجود دارد این است که افق لبه ی فریم و حفره ی دریچه بازدید نباید از افق دیوار یا سقف بیرون زده باشد زیرا دریچه پس از نصب به شکل یک زایده دیده می شود.

هنگام سایز کردن دریچه بازدید تاسیسات ، یا میتوان یک جای پیچ ایجاد کرد و یا میتوان پیچ مخفی ایجاد کرد که ایجاد هرکدام از این ها به نظر کارفرما بستگی دارد.

اینکه روی دریچه بازدید تاسیسات جای پیچ گذاشته شود یا از پیچ مخفی استفاده شود ، موضوعی ست که باید با کارفرما مطرح شود .

قیمت دریچه بازدید تاسیسات

دریچه‌های بازدید در دسته‌بندی ها‌، مدل ها، ابعاد، متریال و رنگ مختلف تولید شده است و با توجه به هریک از این موارد و میزان استفاده از آن ها قیمت دریچه متفاوت می باشد. موسسه فنی مهندسی مشایخی با سابقه خوب و تجربه هایی که در تولید و فروش دریچه ها دارد، به شما کمک کیند تا بتوانید با بهترین مواد و متریال موجود و مناسب ترین قیمت دریچه مدنظر خود را سفارش دهید.

خروج از نسخه موبایل