دریچه بازدید تاسیسات چیست؟

دریچه بازدید تاسیسات نوعی دریچه برای دسترسی سریع و آسان به سیستم‌های تهویه هوا، فاضلاب و یا تاسیسات برقی است. این دریچه با متریال مختلفی ساخته به تولید می‌رسد و انتخاب ابعاد و رنگ دریچه بازدید به سلیقه مشتری انجام می‌شود. دریچه بازدید در انواع مختلف و با توجه به نیازهای مشتری، به‌صورت سقفی و یا دیواری نصب می‌شود. در این مطلب با ما همراه باشید تا این مدل دریچه را به‌طور مفصل معرفی کنیم و با انواع آن آشنا شویم.

دریچه بازدید تاسیسات دقیقاً چیست؟

امروزه دریچه بازدید تاسیسات را در هر ساختمان مدرنی می‌بینیم. این دریچه،‌ نوعی در است که دسترسی تکنسین به سیستم‌هایی که زیر آن است را راحت می‌کند. دریچه بازدید تاسیسات برقی، فاضلاب و یا دریچه بازدید فن کویل جزو دریچه‌های پراستفاده در ساختمان‌ها هستند.

موقع تعمیر و یا نظافت این تاسیسات، لازم است تا بشود به راحتی به بخش‌های مختلف این سیستم دسترسی داشته باشیم. گاهی ممکن است یکی از قطعات تاسیسات نیاز به تعویض داشته باشد. در صورت وجود دریچه بازدید، می‌توان به راحتی و بدون به هم ریختن تمامی سیستم، آن را تعویض یا تعمیر کرد. در حالی که در ساختمان‌های قدیمی و تاسیساتی که در گذشته نصب می‌شدند، گاهی لازم می‌شد یک دیوار کامل را برای تعمیر بخشی از تاسیسات خراب کنند.

خرید دریچه بازدید تاسیسات امروزه در بین بیشتر پیمانکاران ساختمانی رایج است. چرا که هم برخی از هزینه‌ها را پایین می‌آورد و هم جلوه و جذابیت بیشتری به ساختمان می‌دهد. دریچه بازدید از متریال مختلفی مثل آلومینیوم، چوب و یا پلاستیک ساخته می‌شود که هرکدام با توجه به نیاز محیط، در اشکال مختلفی به تولید می‌رسند.

متریال ساخت دریچه بازدید تاسیسات

جنس دریچه بازدید تاسیسات با توجه به محل نصب و کاربردی که قرار است داشته باشد، متفاوت خواهد بود. البته جنس آن را به سلیقه مشتری انتخاب می‌کنند.

دریچه بازدید آهنی (گالوانیزه)

دریچه تاسیسات آهنی مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد. اما این دریچه وزن بالایی دارد و در هر جایی نمی‌شود از آن استفاده کرد. بیشتر در کارخانه‌ها و مکان‌های صنعتی از این جنس دریچه استفاده می‌شود. همچنین مقاومت دریچه گالوانیزه در برابر رطوبت هم کم است.

دریچه بازدید آلومینیومی

این نوع دریچه به راحتی قابل تولید در شکل‌های مختلف است. آلومینیوم مقاومت خوبی در برابر انواع شرایط آب و هوایی دارد و دچار زدگی یا خوردگی نخواهد شد. همچنین به دلیل مقاومت خوبی که دریچه بازدید تاسیسات آلومینیومی دارد، از آن برای محیط‌های خارجی هم استفاده می‌کنند.

دریچه بازدید تاسیسات چوبی

ضخامت دریچه بازدید چوبی به انتخاب مشتری است و بیشتر برای دیزاین داخلی و محیط‌های خانگی و اداری به کار می‌رود. این نوع دریچه به دلیل ظاهر زیبایش، قیمت بالاتری هم نسبت به بقیه متریال‌های موجود در بازار دارد.

دریچه تاسیسات استیل

این دریچه را بیشتر در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها استفاده می‌کنند. چرا که در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد و دچار آسیب نمی‌شود. همچنین دریچه بازدید تاسیسات استیل را می‌شود بدون این‌که دچار پوسیدگی شود، ضد عفونی کرد.

دریچه بازدید پلاستیکی

متریال ساخت دریچه بازدید تاسیسات پلاستیکی از ABS است و مقاومت خوبی هم دارد. همچنین رنگ‌ این دریچه هم در تنوع بالا و به انتخاب مشتری انجام می‌گیرد.

مزایای دریچه بازدید

انواع دریچه بازدید تاسیسات

روش نصب دریچه بازدید تاسیسات

برای نصب دریچه بازدید، ابتدا باید ابعاد دقیق محل نصب را اندازه‌گیری کرد. سپس قابی برای آن کانال ساخته می‌شود که معمولاً از جنس آلومینیوم است تا مقاومت خوبی داشته باشد. در مرحله بعدی و پس از تولید دریچه بازدید تاسیسات، آن را می‌شود به راحتی روی قاب نصب کرد.

درب دریچه بازدید تاسیسات با توجه به انتخاب مشتری به شکل لولایی یا وزنه‌ای ساخته می‌شود. روی دریچه بازدید لولایی می‌شود قفل زیمنسی هم نصب کرد تا خیالتان از بابت امنیت آن هم راحت باشد.

دریچه بازدید تاسیسات چطور ساخته می‌شود؟

ساخت دریچه بازدید با توجه به سفارش مشتری در کارخانه تولید می‌شود. درب دریچه را همیشه چند میلی‌متر کوچک‌تر از قاب آن می‌سازند. این کار باعث می‌شود تا موقع نصب درب روی قاب مشکلی ایجاد نشود و لولا و پیچ‌ها به راحتی نصب شوند.

رنگ دریچه بازدید

تنوع رنگ دریچه بازدید تاسیسات زیاد است و مشتری می‌تواند آن را با هر محیطی هماهنگ کند. رنگ دریچه بازدید به وسیله پودر رنگ استاتیک و در داخل کوره انجام می‌شود. این شیوه پوشش رنگ، مقاومت بالایی را به رنگ دریچه می‌دهد و آن را در برابر هرگونه پوسیدگی، زنگ زدگی و یا خوردگی محفوظ نگه می‌دارد.

ابعاد دریچه بازدید تاسیسات

سایز دریچه بازدید تاسیسات با توجه به درخواست مشتری تولید می‌شود. در واقع می‌شود گفت که در ابعاد دریچه تاسیسات محدودیتی وجود ندارد. با این حال، بعضی از مدل‌های دریچه بازدید فقط در سایزهای استانداردی قابل تولید هستند. موقع خرید دریچه بازدید، متخصصان شما را راهنمایی می‌کنند با بتوانید سایز مناسبی از دریچه را سفارش دهید.

هزینه و قیمت دریچه بازدید تاسیسات

قیمت دریچه بازدید تاسیسات به موارد مختلفی بستگی دارد. همان‌طور که توضیح دادیم،‌ جنس بدنه دریچه بیشتر تاثیر را در بالا یا پایین بودن هزینه ساخت آن دارد. این‌ها مهم‌ترین مواردی هستند که در تعیین قیمت دریچه بازدید تاسیسات اهمیت دارند:

  1. ابعاد و سایز دریچه بازدید
  2. جنس بدنه (استیل و آلومینیوم قیمت بالاتری نسبت به بقیه متریال‌ها دارند)
  3. نوع درب (لولایی یا وزنه‌ای)
  4. رنگ دریچه تاسیسات

جمع‌بندی

دریچه بازدید تاسیسات یکی از رایج‌ترین انواع دریچه است که امروزه در ساختمان‌ها و مکان‌های مختلفی به‌کار می‌روند. این دریچه را در سایزهای مختلف و انواع متنوعی تولید می‌کنند. نوع دریچه بازدید با توجه به محیطی که قرار است نصب شود انتخاب می‌شود. رنگ دریچه بازدید تاسیسات کوره‌ای است و در برابر رطوبت مقاومت دارد. شرکت تکوک دریچه تهران با سال‌ها سابقه در تولید انواع دریچه، می‌تواند شما را در تمامی مراحل انتخاب دریچه، ساخت و نصب آن همراهی کند. کافی است با ما تماس بگیرید تا مشاوران تکوک شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول

بهترین دریچه برای شهرهای شمالی کدام است؟

در شهرهای شمالی و یا شهرهایی که هوای شرجی دارند، توصیه می‌شود از دریچه بازدید تاسیسات آلومینیومی با رنگ استاتیک کوره‌ای استفاده شود تا دچار پوسیدگی نشود.

بهترین مدل دریچه بازدید چیست؟

بهترین مدل دریچه بازدید تاسیسات با توجه به خواست مشتری و البته محل نصب و استفاده‌ای که قرار است داشته باشد انتخاب می‌شود.

از کجا دریچه بازدید تاسیسات بخریم؟

شرکت تکوک دریچه تهران یکی از ارائه‌دهندگان دریچه بازدید در ایران است. این شرکت می‌تواند دریچه‌ای باکیفیت را با قیمتی خوب و مناسب برای شما آماده کند.

دریچه بازدید چوبی در کجا کارایی دارد؟

از دریچه بازدید MDF در محیط‌های داخلی مثل خانه‌ها استفاده می‌شود که لازم است دیزاینی شیک و زیبا داشته باشند.

خروج از نسخه موبایل