کسب و کار ایرانی

ابزار دقیق چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه زمینه های صنعت و ابزار دقیق به قدری به هم نزدیک شده اند که نمی توان آنها را از یکدیگر جدا کرد. دقت اساس هر پروژه صنعتی است و تصور یک صنعت بدون استفاده از ابزار مناسب بسیار دشوار است. این وظیفه یک مهندس است که با تجهیزات مورد استفاده و انتخاب مناسب آنها برای هر پروژه صنعتی آشنا باشد. در این مقاله می خواهیم اهمیت گیج فشار در تنظیمات صنعتی بر روی فناوری ابزار دقیق تمرکز کنیم و در مورد ابزارها، انواع آنها و کاربردهای مختلف آنها از جمله اندازه گیری، ارتباط و کنترل بیشتر بدانیم.

ابزار دقیق چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر در زمینه برق کار می کنید، ممکن است اصطلاح تجهیزات اولیه را شنیده باشید. این کلمه از دو کلمه ابزار و دقت تشکیل شده است و منظور آنها ابزارهایی است که خوب کار می کنند اما خوب کار کردن یعنی چه؟ منظور ما اندازه گیری های دقیق با حداقل تعداد خطا است. بنابراین ابزار دقیق را می توان ترکیبی فنی و علمی از ابزار دقیق دانست که در آن مقدار مورد نظر با کمترین خطا و نویز اندازه گیری می شود. این پارامترها می توانند پارامترهایی مانند دما، فشار، جریان، سطح آب، غلظت گاز و مقدار pH باشند. مثال ها و:

نزدیک تانک

دمای فر

یا فشار مخزن

بنابراین، در یک اصطلاح رسمی و علمی تر، می توان چنین ابزارهایی را ابزارهایی برای نظارت، کنترل و اندازه گیری دانست.

تا به امروز مشخص نیست چه کسی زمینه کنترل و اندازه گیری را اختراع کرده است، اما در حدود 2600 سال قبل از میلاد، مهندسان روم باستان اولین کسانی بودند که از وسایل اندازه گیری ساده و دقیق برای تعیین ارتفاع پایه های ساختمان های خود استفاده کردند.ساخت اهرام . . اندازه گیری و حرکت. تخته سنگهای رومی نیز دبی سنج ساده تولید می کردند و از آن برای هدایت و توزیع آب و آبیاری زمین خود استفاده می کردند.

توسعه سریع مکانیزاسیون تحت تأثیر جنگ جهانی دوم قرار گرفت. ظهور کامپیوتر و پیشرفت تکنولوژی این صنعت را بیش از هر زمان دیگری منحصر به فرد کرده است. صنعت ابزار دقیق ایران تا سال 1383 بخشی از فناوری الکترونیک محسوب می شد، اما پس از گسترش ابزار دقیق و ادغام آن با بسیاری از صنایع، تصمیم بر آن شد که این صنعت به عنوان یک بخش تخصصی در نظر گرفته شود. ماشین های متعلق به این دسته ماشین های کنترلی نامیده می شوند.

تجهیزات جانبی

این علم از سه بخش زیر تشکیل شده است.

اندازه گیری پارامترهای مختلف

مدیریت پارامتر و پردازش مقادیر اندازه گیری شده تجهیزات کنترلی.

اپراتور بازخورد مربوط به دستگاه کنترل را ارسال می کند.

این 3 فرآیند یک سیستم اضافی را تشکیل می دهند که به آن سیستم کنترل خودکار می گوییم که وظیفه آن کنترل یک فرآیند در یک سری وظایف است.

میانگین:

واحد اندازه گیری مقدار مورد نیاز را اندازه گیری می کند. پارامترهای مختلفی اندازه گیری می شود. برای کنترل صنعت این پارامترها عبارتند از:

مانومتر

بازدید تابستانی

اندازه گیری جریان سیال

عمق آب را اندازه گیری کنید

از پدرت تقلید کن

شما را نگه می دارد

ما….

در تاریخ علم ابزار دقیق، دوره های خاصی را ذکر کرده ایم که در طی آن سازها دقیق تر و خودکار می شوند. قبل از تبدیل شدن این ابزارها به نرم افزار، کنترل در صنعت به صورت دستی و با استفاده از عوامل انسانی انجام می شد. اما با اختراع ترانزیستورها و بردهای کنترل الکترونیکی استفاده از عوامل انسانی بسیار کاهش یافت. با ظهور رایانه های صنعتی به نام PLC، کنترل دستگاه ها آسان شد. امروزه کنترلرهای جدیدی به نام سیستم کنترل توزیع شده (DCS) و کنترل کننده فازی (FCD) وارد صنعت شده و وظیفه کنترل را بر عهده گرفته اند.

آسان |ابزارآلات |الکترونیک

ماشه:

عملگرها دستگاه هایی هستند که سیگنال ها را از کنترل کننده دریافت می کنند و بر اساس این سیگنال ها عمل می کنند. تجهیزات اصلی تولید شامل اتصالات تنظیم کننده و موتورهای الکتریکی است. این ابزارها به حفظ پارامترهای اندازه گیری شده در مقدار مورد نیاز کمک می کنند.

از سیستم برای ساخت ابزار استفاده کنید

برای مدیریت یک فرآیند، ابتدا باید درک عمیقی از پویایی و رفتار فرآیند داشت. علاوه بر این، نیاز به داده های دقیق برای کنترل کمیت بسیار مهم است و هر کمیت باید همیشه اندازه گیری شود. یک ابزار اندازه گیری معمولاً از سه قسمت تشکیل شده است:

سنسور:

سنسورها یکی از ابزارهای مهمی هستند که برای اندازه گیری پارامترها استفاده می شود. دارای سنسوری برای اندازه گیری تقریباً تمام پارامترهای فیزیکی و شیمیایی است. سنسورها بسته به نوع کار خروجی های متفاوتی دارند.

سازنده:

مبدل یا مبدل پارامترهای اندازه گیری شده توسط سنسور را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. یعنی اگر مبدل فشار همراه با مبدل استفاده شود، مبدل مقدار فشار را اندازه گیری کرده و به مبدل می فرستد، سپس مبدل این مقدار را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند که می تواند از طریق شبکه ارتباطی منتقل شود.

فرستنده:

فرستنده وسیله ای است که سیگنال ها را از مبدل ها دریافت کرده و آنها را تقویت می کند تا سیگنال در فواصل طولانی منتقل شود. فرستنده این فرآیند را بدون از دست دادن کیفیت سیگنال یا تداخل با سیگنال های دیگر انجام می دهد

سطح: سطحی که دستگاه می تواند اندازه گیری کند.

صفر: یک نقطه در مقیاس اندازه گیری غیر صفر در نظر گرفته می شود و می تواند هر مقداری را بگیرد.

Zero Drift: مقدار خروجی در نقطه صفر با زمان یا عوامل دیگر تغییر می کند که به عنوان پدیده رانش صفر شناخته می شود.

حساسیت: تغییر تابش حرارتی برای هر تغییر در مقدار اندازه گیری شده حساسیت نامیده می شود.

وضوح: کوچکترین تغییر کمیتی که یک ابزار می تواند اندازه گیری کند حد تفکیک نام دارد.

پاسخ: تجهیزات در عمل با تاخیر ثابت و گاه محض. ثابت زمانی عنصر اندازه گیری باید بسیار کوچکتر از کوچکترین ثابت زمانی در حلقه کنترل باشد.

دقت: نسبت بین مقدار اندازه گیری شده و مقدار واقعی مقدار اندازه گیری شده را دقت می گویند.

تکرارپذیری: تکرارپذیری توانایی بدست آوردن همان نتیجه هنگام اندازه گیری یک کمیت در شرایط ثابت است.

محدوده: محدوده بین بالاترین و کمترین مقداری که دستگاه می تواند اندازه گیری کند، محدوده نامیده می شود.

تجهیزات ابزار

شما به عنوان یک مهندس در این زمینه باید با ابتدایی ترین و مهم ترین ابزار تجهیزات آشنا باشید تا بتوانید تجهیزات مناسب را برای هر پروژه انتخاب کنید. از جمله این ابزارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فلومتر

تاسو اینجاست

دماسنج

فشارسنج

توان سنج

Altimeadar

کارگردان

بار سلولی

آنالایزر گاز

سنسور غلظت

آنها فقط بخشی از تجهیزات هستند. امروزه با توسعه ابزارهای پیچیده، شرکت های زیادی این دستگاه ها را تولید و توزیع می کنند. این دستگاه ها را می توان در محصولات مختلف ساخت بهترین کشورهای دنیا عرضه کرد. صنعت تک به عنوان مرجع فروش ابزارآلات نیز قادر است محصولات مورد نیاز شما را از برندهای معتبر و قابل اعتماد تهیه کند.

نمایش بیشتر