اخبار سلامتکسب و کار ایرانی

اینترنت زندگی و سلامتی انسان ها را راحت تر کرده است

با خرید از داروخانه آنلاین دیگر لازم نیست، تا زمان زیادی از روز خود را هدر داده و وقت خود را اتلاف کنید. پدربزرگها و مادربزرگهای ما هیچوقت فکر نمیکردند که با فشار دادن چند کلید، بتوان هر محصولی را که نیاز داری، با کمترین زحمت دریافت کنی، اما خب این اتفاق رخ داده. اما دارویی که به طور اینترنتی سفارش داده میشود معلوم نیست از کجا تامین شده و به دست بیمار میرسد. خیلیها بروز پاندمی کرونا را سرآغازی برای هر چه فعالتر شدن نظام خدمات الکترونیک میدانند و تهیه دارو به طور آنلاین را نیز از این قاعده مستثنی نمیدانند. داروخانههای آنلاین به ویژه برای افرادی با بیماریهای مزمن و نیز کسانی که لازم است چندین داروی مختلف را همزمان مصرف کنند، کمک بزرگی است؛ از آن جهت که دکتر داروساز میتواند بیمار را در زمینه دوز و زمان مصرف دارو راهنمایی کند. نتایج اولیه کارآزمایی بالینی نشان می دهد با یک روش درمانی جدید می توان تعداد مبتلایان به کرونا را که به مراقبتهای ویژه نیاز دارند، کاهش چشمیگری داد. امروزه، اینترنت جایگاه ویژه ای در میان انسان ها پیدا کرده است و تمامی افراد برای انجام کارهای خود به دنیای اینترنت پناه می برند.

اگر چه اینترنت زندگی انسان ها را راحت تر کرده است و حتی بسیاری از افراد ناتوان می توانند نیازهای اساسی و ضروری خود را از طریق اینترنت برطرف کنند اما راحت کردن زندگی از طریق این تکنولوژی اگر بدون دقت صورت گیرد باعث می شود که شما خطراتی را برای خودتان ایجاد کنید که خرید داروی نامناسب به صورت آنلاین هم جزء این خطرات می باشد. اگر می خواهید برای خرید اینترنتی دارو اقدام کنید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا مکمل های دارویی که در بستر اینترنت به فروش می رسند دارای مجوزهای بهداشتی هستند. یکی از مهمترین معضلات خرید اینترنتی دارو این است که این کالاهای ارسالی به هیچ عنوان قابل رهگیری نیستند و مجهول بودن منشاء تامین آن ها میتواند آسیبهای زیادی برای نظام سلامت در جامعه بوجود آورد. با ذکر این مسائل اگر به قیمت قرص چاقی فت فست در قیاس با سایر راهکارهای دیگر توجه داشته باشید؛ سخت متحیر شده و از وجود یک قرص با کیفیت بالا و البته قیمت کاملا مقرون به صرفه و مناسب بهره مند می شوید. آیا خرید از داروخانه آنلاین مقرون به صرفه است؟ اما در بیشتر اپلیکیشنهایی که در آنها اقدام به تامین دارو میشود مشتری داروها دسترسی به منشاء تامین دارو و داروخانه ندارد.

در واقع راحت دارو یک فروشگاهی است که داروخانه های معتبر محصولات خود را به فروش می رسانند و راحت دارو تمام تلاش خود را میکند تا بهترین و با کیفیت ترین محصولات داروخانه ای را تنوع بالا وبا قیمت های مناسب تر در اختیار شما قرار دهد. در واقع معلوم نیست که این پلتفرمها با چه داروخانههایی طرف قرارداد هستند. دکتر فاطمی میگوید کار اپلیکیشنهایی مانند اسنپدکتر به جایی رسیده که حتی انواع آمپولهای تزریقی از طریق آن به دست مردم میرسیده است: «تخطی از قانون در این زمینه محرز و آشکار است. حتی دیده شده که از طریق اسنپ دکتر داروی تزریقی ارسال شده است. مشخص نیست برای دارویی که ارسال میشود زنجیره سرمایی مناسب رعایت شده است یا خیر. یکی از اصلیترین دغدغههای انجمن صنفی داروسازان برای این تصمیمگیری فقدان نظارتهای کافی بر عملکرد اپلیکیشنهایی است که از مردم نسخه دریافت میکنند و داروها را به آنها تحویل میدهند. این کار جان و مال آن ها را به مخاطره میاندازد. شیوع این ویروس اولین بار در ایالت گانگدونگ در جنوب چین در نوامبر سال 2002 آغاز گردید و سپس به هنگ کنگ رسید. به همین دلیل داروها در استانداردترین حالت ممکن در دسترس مردم عزیزمان هستند. احتمال تعویض داروها در مسیر نیز ممکن است وجود داشته باشد.

اما نایب رییس انجمن داروسازان برای این مطالبه نیز پاسخ دارد: «خطراتی که فروش اینترنتی دارو آن هم بدون نظارت کافی ایجاد میکند بسیار بیشتر از مراجعه حضوری به داروخانه هاست. داروخانه مرکزی جمالزاده اقدام به طرح ریزی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای ISO 9001:2015 نموده، و ضمن الگو برداری از جایزه ملی کیفیت غذا و دارو بر مبنای INFDQA در سال 93 خط مشی کیفیت را مطابق بندهای ذیل تدوین نموده است. دکتر فاطمی توصیه اکیدی دارد که مردم از طریق این اپلیکیشنها دارو تهیه نکنند: «خواسته ما از مردم این است که مطلقا از این پلتفرمها اقدام به خرید دارو نکنند. در هر خیابان چند داروخانه فعال وجود دارد. پس این پتانسیل وجود دارد که سر از این پلتفرمها در بیاروند. ما به نوعی شاهد گسترش معضلهای فروش داروی غیر مجاز ناصرخسرو در شبکههای مجازی هستیم و باور ما این است که اکنون ناصرخسروی مجازی فعالیت گستردهتری از ناصرخسروی حقیقی دارد. مسئله مهم دیگر این است که آیا این داروها جزو لیست داروهای مجاز در کشور هست یا خیر. این مطالبه با معرفی داروخانهها به عنوان یکی از مراکز دارای ریسک و منتشر کننده ویروس کووید بیش از پیش قوت گرفته است.

نمایش بیشتر