اقتصادیکسب و کار ایرانی

تاثیرات بد شستشوی نادرست موتور خودرو بر رانندگی

موتور شویی خودرو

خرید اسپری موتور شوی نانوسان: احتمالاً شستن موتور به دلیل وجود قطعات مکانیکی، قطعات الکتریکی، تسمه‌ها و موارد دیگر در زیر کاپوت به نظر کار سختی می‌آید. اما این فرآیند می‌تواند به طرز شگفت انگیزی ساده باشد و شما می‌توانید با چند مرحله اساسی موتورشویی را در کمتر از یک ساعت انجام دهید.

هرچه بیشتر با ماشین خود رانندگی کنید، عواملی مانند کثیفی، سنگریزه‌ها و وجود چربی و روغن در اطراف موتور بیشتر خواهد بود. این عوامل باعث می‌شوند موتور خودروی شما کثیف شده و در نهایت باعث کاهش عملکرد خودرو می‌شوند.

با یک موتور تمیز، سایش کابل‌ها کمتر شده و عمر کلی خودرو افزایش پیدا می‌کند. سعی کنید 1 تا 2 بار در ماه موتورشویی را انجام داده و یک برنامه تعمیر و نگهداری برای موتور خودروی خود در نظر داشته باشید. به این ترتیب هرگونه نشتی یا عیب را تشخیص داده و عمر کلی وسیله نقلیه افزایش می‌یابد.

آیا شستن موتور خودرو خطرناک است؟

لکه بر مبلمان نانوسان: شما می‌توانید به راحتی موتور ماشین را بشویید و شستشوی موتور خودرو را انجام دهید، اما مهم است که این کار را به درستی و با دقت انجام دهید، زیرا حتی یک اشتباه کوچک نیز منجر به بروز مشکلات جبران ناپذیر می‌شود.

به عنوان مثال، اگر بخواهید موتور خود را به تنهایی بشویید، ممکن است سیم‌ها، سنسورها و سایر اجزای حساس موتور در معرض آب قرار گیرند. به این ترتیب قطعات به مرور زمان خراب شده و نیاز به تعویض یا تعمیر قطعات پرهزینه خواهید داشت.

 برخی از مزایا و معایب موتور شویی (شستن موتور ماشین)

تمیز کننده سالید مجیک: موتورشویی مزایای خاص خود را دارد. به عنوان مثال، یک مشکل کوچک مانند نشت روغن جزئی می‌تواند جدا شده و قبل از آن که به یک مشکل بزرگ تبدیل شود، آن را تعمیر کنید. علاوه بر این، از آنجایی که روغن و گریس می‌توانند سایش شیلنگ‌های لاستیکی و قطعات پلاستیکی را تسریع کنند، استفاده از چربی‌گیر برای تمیز کردن سطل ممکن است در تعمیرات صرفه‌جویی کند. اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید تعمیرات جزئی انجام دهید، مانند بررسی سطح روغن یا تسمه لوازم جانبی، موتور شویی می‌تواند کمک ویژه‌ای به شما بکند. با این حال شستن موتور معایبی نیز دارد. در زیر این مزایا و معایب را به صورت تفکیک شده بیان کرده‌ایم:

مزایای موتورشویی

  • تمیز شدن ظاهر خودرو
  • از بین بردن رسوبات و چربی‌ها روی موتور که باعث افزایش حرارت موتور می‌شوند.
  • کمک به خنک شدن موتور
  • جلوگیری از زنگ زدن موتور
  • افزایش طول عمر خودور
  • مشخص شدن ترک و نشتی روی موتور
  • کمک به سلامت قطعات روی موتور

معایب شستن موتور خودرو

  • نشت آب به درون موتور و خراب شدن قطعات الکتریکی خودرو
  • آسیب‌پذیر شدن قطعات درون موتور بر اثر رطوبت

برای موتورشویی می‌توانید از مواد نانو و کارواش بخار استفاده کرده که این معایب را به دنبال نداشته باشند.

آیا شستن موتور ماشین ضرر دارد |باتری |برنامه

نکات مهم هنگام شستن موتور خودرو

برخی از نکاتی که برای شستن موتور باید به آن‌ها توجه داشته باشید به شرح زیر است:

  • قبل از تمیز کردن موتور، مطمئن شوید که موتور کاملا خنک است.
  • از اسپری کردن کردن آب به موتور برای تسریع در فرآیند خنک سازی خودداری کنید. این امر می‌تواند باعث ترک خوردن موتور شود.
  • قطعات حساس الکتریکی مانند دینام، توزیع کننده و سیستم ورودی هوا را با کیسه‌های پلاستیکی و نوار بپوشانید.
  • هنگام تمیز کردن موتور، مهم است که از یک پاک کننده غیر خورنده استفاده کنید که به هیچ یک از اجزای فلزی، پلاستیکی یا لاستیکی آسیب نرساند یا تخریب نکند.
  • از سرکه جهت پاک کردن موتور خودداری کنید، زیرا اسید استیک فلز را مستعد زنگ زدگی می‌کند.
  • به هیچ عنوان از سفید کننده استفاده نکنید، زیرا هیپوکلریت سدیم (سفید کننده) فلزاتی مانند فولاد و آلومینیوم را خورده و مهر و موم‌های لاستیکی را تخریب می‌کند.
  • بهتر است از یک پاک کننده همه منظوره ساده برای موتور شویی استفاده کنید، زیرا خورنده نیست و برای تمیز کردن کروم، آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و سایر فلزات ایمن است. این پاک کننده‌ها می‌توانند گریس سخت، روغن، کثیفی و سایر مایعات خودرو را تجزیه کرده و برای شستن موتور ایده آل هستند.

بعد از موتورشویی چه اقداماتی را انجام دهیم؟

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا نهایت لذت را از موتورشویی خودرو خود داشته باشید، از جمله:

  1. خنک کننده موتور را بررسی کنید.

مایع خنک کننده موتور به جلوگیری از داغ شدن بیش از حد خودرو کمک می‌کند. با این حال، مایع خنک‌کننده موتور گاهی اوقات ممکن است به دلیل بد بودن واشر سر یا ترک‌خوردگی سر سیلندر که اجازه می‌دهد روغن به داخل مایع نفوذ کند، آلوده شود. اگر مایع خنک کننده موتور شما شبیه لجن است، احتمالا مایع خنک کننده آلوده است. هنگامی‌که موتور خود را تمیز کردید، می‌توانید مایع خنک کننده را همزمان تعویض کنید. همچنین می‌توانید سطح مایع خنک کننده را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را پر کنید.

  1. روغن خودرو را تعویض کنید.

روغن کثیف می‌تواند باعث فرسودگی سریع اجزای موتور و کاهش مصرف سوخت خودرو شود. اگر احساس کردید که روغن موتور شما غلیظ به نظر می‌رسد، احتمالاً با روغن کثیف سر و کار دارید. اگر در حین تمیز کردن موتور خودرو روغن کثیفی پیدا کردید، برای تعویض روغن برنامه ریزی کنید. به طور کلی، توصیه می‌شود هر 7500 تا 10000 مایل، روغن خودرو را تعویض کنید.

  1. تنظیم کامل موتور را انجام دهید.

شستن موتور تنها یکی از راه‌هایی است که به سلامت موتور خودرو کمک می‌کند اما تنظیمات کامل پس از شستن موتور به شما کمک کرده تا از سلامت تمامی اجزای موتور اطمینان حاصل کنید. چندین جزء موتور که در طول تنظیم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند شامل موارد زیر هستند:

  • شمع‌ها: شمع‌ها که در سرسیلندر موتور خودروی شما قرار دارند، گرمای لازم را برای شروع فرآیند احتراق ایجاد کرده که وسیله نقلیه را به حرکت در می‌آورد.
  • شیلنگ‌ها و تسمه‌ها: شیلنگ‌ها و تسمه‌های موتور به مدیریت سیستم‌های خنک کننده، شارژ و تهویه مطبوع خودرو شما کمک می‌کنند.
  • فیلتر هوا: فیلتر هوا به دور نگه داشتن گرد و غبار و سایر کثیفی‌ها در خارج از موتور کمک می‌کند.

بهتر است تنظیم موتور خودرو را تقریباً هر 10000 تا 12000 مایل یا یک بار در سال انجام داده تا خطر بروز مشکلات موتور را کاهش خواهید داد.

آیا یک موتور تمیز عملکرد ماشین شما را بهبود میبخشد؟

مزیت اصلی شستن موتور خودرو، افزایش جذابیت ظاهری موتور است. بنابراین، موتور شویی ماشین، لزوماً منجر به بهبود عملکرد نمی‌شود، اما می‌تواند به شما در کاهش تعمیرات گران قیمت و وقت گیر موتور کمک کند. در برخی موارد، هنگام تمیز کردن موتور خودرو، یک نشتی جزئی روغن موتور قابل شناسایی و جداسازی است. همچنین می‌توانید از تمیز کردن محفظه موتور برای ارزیابی وضعیت شیلنگ‌های لاستیکی و قطعات پلاستیکی مختلف استفاده کرده و در صورت نیاز کثیفی را از روی آنها پاک کنید. شستن موتور یک فرصت طلایی برای بررسی سطح روغن و تسمه‌های لوازم جانبی خودرو نیز هست.

آیا به تست باتری خودرو بعد از شستن موتور نیاز است؟

پس از فرآیند موتور شویی به نیاز نخواهید داشت، با این حال، پس از این که شستن موتور تمام شد، همه چیز را چک کنید و عجله نداشته باشید، زیرا یک اشتباه کوچک می‌تواند منجر به از دست رفتن موتور شود. پس از این که از همه چیز مطمئن شدید، استارت بزنید. در حالی که کاپوت باز است، دقت کنید که اثری از بخار، دود یا بوی نامطبوع نباشد. موتور را خاموش کنید. یک بار دیگر بررسی چشمی انجام داده و اگر همه چیز سالم است و بوی خاصی نیز احساس نمی‌کنید، موتور شما صحیح و سلامت است

نمایش بیشتر