اقتصادیکسب و کار ایرانی

سامانه یکپارچه فروش خودرو؛ ثبت نام خودرو

مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو، در بهار 1402 برگزار می‌گردد. آخرین خبرها از زمان مرحله دوم فروش یکپارچه و همچنین جزییات ثبت نام خودرو در مرحله دوم عرضه یکپارچه خودرو را در ادامه این متن مطالعه کنید:

ثبت نام جاماندگان مرحله دوم در شهریور 1402

خرداد 1402: به تمامی نفراتی که در مرحله دوم سامانه فروش یکپارچه، شرکت کرده بودند، طبق زمانبندی تا پایان سال 1403 خودرو تعلق خواهد گرفت. البته با توجه به ظرفیت جذب نشده خودروسازان و نیز محصولات جدید، در شهریور ماه 1402 برای باقیماندگان مرحله دوم، ضمن حفظ اولویت آنها امکان انتخاب خودروی جدید فراهم می‌شود که زمان دقیق آن توسط وزارت صمت اعلام خواهد شد.

بنابراین آن دسته از افرادی که در مرحله دوم فروش یکپارچه، خودرویی به آنها تخصیص داده نشده است، می‌توانند در شهریورماه نسبت به ثبت نام مجدد در سامانه یکپارچه اقدام کنند. علاوه براین مباحثی در خصوص عرضه خودروی P90 سایپا، شاهین پلاس با موتور جدید و تارا اتومات اپشنال نیز در دور سوم فروش طرح خودرو مطرح شده که هنوز این موضوع به تایید مسئولان صنعت نرسیده است چراکه به اعتقاد آنها همچنان پرونده طرح دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه باز است و بعد از تعیین و تکلیف متقاضیان این طرح برنامه ریزی ها برای مرحله سوم فروش اقساطی ساینا اس در سامانه یکپارچه انجام خواهد شد.

دلیل عدم تخصیص خودرو به برخی از متقاضیان در مرحله دوم

خرداد 1402: مهدی تقدسی، مدیر طرح سامانه یکپارچه خودرو، در رابطه با عدم تخصیص خودرو به برخی از افراد حائز شرایط که پنج اولویت هم انتخاب کرده بودند، شفاف‌سازی کرد و گفت: 97 درصد متقاضیانی که در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها ثبت‌نام کرده بودند، طبق برنامه زمان‌بندی تا پایان سال 1403 بر اساس برنامه تولید خودروسازان، تخصیص صورت خواهد گرفت. این سه درصد متقاضی خودروهای CKD خودروسازان خصوصی بودند که با توجه به محدودیت ایجاد شده و ظرفیت جذب نشده خودروسازان، تخصیص صورت نگرفته اما با حفظ اولویت، امکان انتخاب خودروی جدید و جایگزین برایشان فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای این افراد با توجه به اینکه ظرفیت خالی برای تعدادی محصول هم در سال جاری و هم در 1403 وجود دارد، پس از برنامه‌ریزی، مجدد سایت سامانه فعال خواهد شد تا برای خودروهایی که مشخصا ظرفیت خالی دارند، ثبت تقاضا انجام شود.

مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در رابطه با علت این محدودیت ایجاد شده در تخصیص خودرو توسط خودروسازان خصوصی، توضیح داد: ظرفیت تولید برای تعدادی از این خودروها، محدود بوده اما تقاضای بسیار زیادی برای آن‌ها ایجاد شده است که امکان تخصیص وجود نداشته است؛ به طور مثال بر روی محصول FMC فرداموتور، تقاضای بیشتر از ظرفیت تولید شکل گرفت؛ با توجه به اینکه عرضه کم است، نتوانند ایفای تعهد کنند؛ بنابراین با حفظ اولویت متقاضیان می‌توانند برای محصولاتی که ظرفیت خالی دارند و در سال 1402 همه تعهدات خود را پوشش داده‌اند و باز هم ظرفیت خالی دارند (همچون X22 پرو مدیران‌خودرو یا کوییک S سایپا) می‌توانند باز هم تحویل داشته باشند؛ این سه درصد حائز شرایط، که عدم تخصیص در این مرحله داشته، می‌توانند در برنامه‌ای که اطلاع‌رسانی خواهد شد، خودروی جایگزین را انتخاب کنند.

امکان تغییر اولویت برای نوبت‌های سال 1403

خرداد 1402: نتایج دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه اعلام شده و متقاضیان می‌توانند از تاریخ 25 خردادماه، 100 میلیون تومان مبلغ بلوکه  در حساب وکالتی خود را برداشت کنند.

متقاضیان باید مواردی را در این زمینه در نظر داشته باشند؛ بعد از اعلام زمان‌بندی به متقاضیان، خودروساز موظف است هرگونه فراخوان برای طرح‌های فروش خودرو را منطبق بر زمان‌بندی و نوبت‌دهی انجام‌شده، اعلام نماید. بنابراین خودروسازان به‌مرور زمان و صرفاً برمبنای لیست اولویت‌بندی مذکور برای هرمحصول، نسبت به فراخوان و قطعی نمودن ثبت‌نام و انعقاد قرارداد فروش بر مبنای قیمت روز خودرو، اقدام خواهند نمود. ضمنا قطعی نمودن ثبت‌نام توسط خودروسازان در این طرح براساس لیست نوبت‌دهی‌شده بر مبنای قیمت روز منطبق بر دستورالعمل تنظیم بازار خودروی شورای رقابت است.

ایران خودرو |بازار خودرو |پرو

لازم به ذکر است که به تمامی نفراتی که در مرحله دوم سامانه شرکت کرده بودند، طبق زمانبندی تا پایان سال 1403 براساس برنامه تولید خودروسازان داخلی خودرو تعلق خواهد گرفت. البته با توجه به ظرفیت جذب نشده خودروسازان و نیز محصولات جدید در شهریور ماه، برای سه درصد باقیمانده افراد، ضمن حفظ اولویت آن ها امکان انتخاب خودروی جدید فراهم می شود که زمان آن توسط وزارت صمت اعلام خواهد شد.

افرادی که زمان تحویل خودروهایشان به نیمه دوم ‌سال 1403 موکول شده طرح تغییر اولویت ها اعلام می‌شود و آن ها می‌توانند نسبت به تغییر اولویت محصول خود اقدام کنند.

انصراف ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه

خرداد 1402: در روزهای گذشته، اخباری مبنی بر انصراف 20 تا 50 درصدی متقاضیان خودروهای داخلی و مونتاژی از مرحله نخست طرح فروش یکپارچه و عدم واریز مابقی پول خرید خودرو منتشر شد. این مساله تایید می‌کند که اکثر افراد برای کسب سود در طرح شرکت کرده‌اند و حال که فاصله قیمتی کارخانه‌ای و بازاری کاهش یافته، از طرح خارج شده‌اند.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، در مصاحبه 22 خردادماه گفته علت این مساله، روند ریزشی قیمت‌ها در بازار متاثر از نزولی شدن نرخ ارز است. وی گفت: امروز یکی از خودروسازان خصوصی اعلام کرد که فقط ۱۰ درصد متقاضیان خودروی این شرکت در مرحله نخست طرح یکپارچه، مابقی پول‌ خرید خودرو را واریز کرده اند و ۹۰ درصد دیگر از طرح انصراف دادند.

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

با روند کاهشی قیمت خودرو در بازار، متقاضیان اقدام به انصراف از مرحله دوم طرح فروش یکپارچه کرده‌اند، به طوری که فقط در ۲۴ ساعت گذشته ۵۰ هزار متقاضی از این طرح خارج شدند و با مراجعه به بانک‌ها اقدام به برداشت پول‌های خود کرده‌اند و حتی منتظر ۲۴ خرداد و اعلام نتایج و اولویت بندی محصولات نشدند.

تقدسی خاطرنشان‌کرد: در برخی محصولات مونتاژکاران خصوصی شاهد قیمت‌های بازاری پایین‌تر از قیمت‌های کارخانه‌ای هستیم و همین مساله و عدم جذابیت خودروهای ثبت‌نامی، به خروج از طرح یکپارچه سرعت بخشیده است. وی، تعداد ثبت‌نام کنندگان در مرحله دوم طرح یکپارچه را بیش از یک میلیون نفر عنوان کرد، اما گفت: هنوز آمار دقیقی از انصرافی‌ها در دسترس نیست و به‌محض جمع بندی اطلاع رسانی خواهد شد.

احتمال تحویل خودروهای سامانه یکپارچه در 1403

خرداد 1402: مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودرو، بیان کرد بررسی ها نشان می دهد تاکنون بیش از 1 میلیون نفر توانستند در سامانه یکپارچه فروش خودرو 5 اولویت خودرویی خود را انتخاب کنند. آمارها گویای این نکته است که هر دقیقه حدود 250 نفر این امکان را پیدا می کنند تا با حضور در سامانه یکپارچه نسبت به انتخاب پنچ اولویت خودرویی خود اقدام کنند.

وی درباره دلایل ایجاد اختلال در سامانه یکپارچه طی روزهای گذشته می گوید با توجه به اینکه هر فرد متقاضی می تواند پنج اولویت خودرویی را انتخاب کند، این مساله سبب می شود تا مدت زمان بیشتری را در سامانه باشد و همین اتفاق اختلال در سامانه را موجب می شود.

با توجه به آمارهای منتشر شده درباره تعداد متقاضیان در دور دوم فروش خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی، به نظر می رسد عرضه تعداد بیشتری از خودرهای سامانه یکپارچه، به سال 1403 موکول شود. اولین دور عرضه خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی، حدود 936 هزار نفر نام نویسی کردند. سهم ایران خودرویی ها تقریبا 780 هزار نفر، سهم خودروسازی سایپا نزدیک به 32 هزار نفر و سهم سایر خودروساز (خودروسازان خصوصی) حدود 124 هزار نفر بود. اما در دومین طرح فروش صمت از مسیر سامانه یکپارچه فاز دوم طرح (انتخاب خودرو توسط متقاضیان) هنوز به نیمه نرسیده شاهد نام نویسی حدود 895 هزار متقاضی هستیم. تعداد متقاضیان تا آخرین روز ثبت نام در 10 خرداد امسال بیشتر نیز خواهد شد و برآرود می شود رکورد دور اول را نیز پشت سر بگذارد.

اطلاعات منتشر شده از دور اول پیش فروش خودرویی صمت نشان می دهد تنها تحویل برخی از محصولات ایران خودرو به سال بعد منتقل شده بود و سایر خودروسازان تعهد کرده بودند تا محصولات فروخته شده را در سال جاری به دست متقاضیان برسانند. درست است که سیاست گذار خودرویی امکان انتخاب پنج خودرو را برای هر متقاضی به ترتیب اولویت آن‌ها مهیا کرده، اما با توجه به تعداد کم خودروساز شرکت کننده و تعداد پایین محصول عرضه شده به نسبت دور اول این احتمال نزدیک به واقعیت است که تعداد بیشتری از خودروها در سال آینده تحویل داده شوند.

البته مدیران سامانه یکپارچه این مساله را در یکی از اطلاعیه خود به گوش متقاضیان رسانده اند تا چنانچه موعد تحویل خودرویی به متقاضی سال آینده اعلام شد، مشتریان بهانه برای نارضایتی نداشته باشند.

قیمت خودروهای مرحله دوم فروش یکپارچه

خرداد 1402: همانطور که می‌دانید، روش عرضه خودروها در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، مشابه روش پیش فروش خودروست؛ به این معنی که قیمت خودروها نامشخص بوده و در زمان صدور دعوتنامه، به اطلاع خریداران می‌رسد. بنابراین خودروهای مرحله دوم فروش یکپارچه، ممکن است قیمت دقیق و ثابتی نداشته باشند چراکه براساس قیمت زمان تحویل، فروخته می‌شوند.

اما از طرف دیگر، یکسری از خودروها، در مرحله دوم فروش یکپارچه حضور دارند که هنوز قیمتگذاری آنها انجام نشده‌ است و بصورت دقیق‌تر، قیمت‌شان نامشخص است. این خودروها همگی متعلق به شرکت سایپا بوده و عبارتند از:

  • سایپا کوییک GX
  • سایپا ساینا GX
  • سایپا شاهین اتومات
  • سایپا اطلس

داشتن گواهینامه جزء شروط طرح مادران نیست

خرداد 1402: مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، اعلام کرد داشتن گواهینامه برای طرح مادران هیچوقت شرط نبوده و نخواهد بود. تنها شرط در نظر گرفته شده برای ثبت‌نام این متقاضیان، داشتن دو فرزند و بیشتر طبق قانون جوانی جمعیت و مسدود داشتن وجه ۱۰۰ میلیون تومانی در حساب وکالتی آن‌هاست. در شروطی همچون داشتن گواهینامه و سن 18 سال و پلاک انتظامی همانطور که در طرح‌هایی که خود خودروسازان با روش قرعه‌کشی اجرا می‌کردند، ملاک نبود و اعمال نمی‌شد، در طرح‌های فروش یکپارچه هم مدنظر نیست و اعمال نمی‌شود؛ ضمن اینکه در مرحله نخست فروش‌های یکپارچه هم مدنظر نبود.

وی افزود تنها شروطی که برای مادران متقاضی شرکت در این طرح‌های فروش یکپارچه هستند، احراز داشتن دو فرزند و بیشتر که فرزند دوم به بعد از 19 آبان ماه 1401 به‌ بعد متولد شده باشد، در نتیجه استعلام از سازمان ثبت احوال، عدم شرکت طرح‌های حمایت از قانون جوانی جمعیت است؛ در حقیقت نباید قبلا خرید اینگونه (از مسیر طرح ویژه مادران) داشته باشند. همچنن مادران متقاضی هم بایستی در موعد مقرر (20 تا 29 اردیبهشت ماه) حساب وکالتی تعریف و 100 میلیون تومان را در این حساب مسدود می‌کردند. شرط پلاک انتظامی فعال نیز برای مادران وجود ندارد.

فشار برای حذف گواهینامه از شروط طرح مادران

اردیبهشت 1402: در ماده ۱۲ قانون طرح جوانی تاکید شده که شرکت‌های خودروساز داخلی مکلفند یک خودروی ایرانی به قیمت کارخانه به انتخاب و به نام مادر و پس از تولد فرزند دوم به بعد در هر نوبت ثبت‌نام برای یک مرتبه تحویل دهند. در ادامه این قانون همچنین تاکید شده در هر نوبت ثبت‌نام پنجاه درصد خودروها مشمول این ماده هستند. در صورتی که تعداد متقاضیان مشمول از پنجاه درصد خودروها در هر نوبت ثبت‌نام بیشتر باشد، اولویت با مادرانی است که طی دو سال قبل خودرویی دریافت نکرده باشند. در هر صورت، اگر تعداد متقاضیان در اولویت یا خارج از آن، بیشتر از پنجاه درصد خودروها باشد، تعیین‌تکلیف از طریق قرعه‌کشی خواهد بود و سایرین می‌توانند در نوبت‌های بعدی ثبت‌نام کنند.

چنانچه تعداد متقاضیان کمتر از پنجاه درصد خودروها بود، فروش مابقی خودروها بلامانع است. حدود ۱۸ ماه گذشته در ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودرو هر مادری با داشتن گواهینامه می‌توانست در لاتاری خودرو شرکت کند و از شانسی که در اختیارش بود استفاده کافی ببرد. حتی سیاستگذار سال گذشته برای تشویق بیشتر مادران در تبصره فروش خود این نکته را مورد تاکید قرار داده بود که مادران زیر ۱۸سال که دارای دو فرزند یا بیشتر هستند، می‌توانند بدون گواهینامه برای خرید خودرو ثبت‌نام کنند. حالا اما در فروش یکپارچه خودرو که در اسفند سال گذشته مرحله اول آن برگزار شد، وزارت صمت داشتن گواهینامه برای مادران را الزامی کرده است؛ الزامی که این روزها با انتقاد نمایندگان مجلس و برخی از رسانه‌ها همراه شده و حتی عده‌ای از مادران را برای بیان اعتراض به این مصوبه به مجلس کشانده است.

در این زمینه پویشی راه افتاده برای اینکه مادران بدون گواهینامه نیز در سامانه یکپارچه فروش خودرو قادر به ثبت‌نام شوند. ظاهرا فشار برای حذف گواهینامه از شروط ثبت‌نام مادران زیاد شده و حتی یکی از نمایندگان مجلس، دولت را به عمل غیرقانونی متهم کرده است. برخی دیگر نیز به قانون جوانی استناد کردند و اینکه در قانون، حق استفاده از خودرو با قیمت کارخانه به همه مادران داده شده است نه فقط به مادران دارای گواهینامه.

هرچند دولت مدعی است که بازار خودرو در مسیر کاهش دلالی و خروج سرمایه‌گذاران قرار دارد، اما آنچه عملا در بازار دیده می‌شود فاصله قیمت حداقل ۲۰۰میلیونی کارخانه تا بازار است. این فاصله میلیونی ترغیب‌کننده است. ترغیب به خرید ارزان از خودروسازان و گران‌فروشی در بازار. این سود میلیونی می‌تواند یک مادر را به خرید‌ و ‌فروش ترغیب کند یا یک کارمند و کارگر را. هزینه زیان انباشته ۱۵۰هزارمیلیارد تومانی خودروسازان یا ضرر تولید خودرو، که جبران آن به گردن مصرف‌کنندگان و متقاضیان خودرو است. آنچه مشخص است وزارت صمت با گذاشتن شرط گواهینامه در عرضه فروش یکپارچه به‌نوعی در پی ایجاد محدودیت در عرضه خودروی کارخانه‌ای به عده‌ای خاص است.

شرایط ثبت نام در طرح خودرو فرسوده سامانه یکپارچه

اردیبهشت 1402: وزارت صمت در طرح جدید فروش خودروها در سامانه یکپارچه، محدودیت‌هایی برای شرکت در طرح خودرو فرسوده در نظر گرفته که عبارتند از:

  1. داشتن گواهی نامه دارای اعتبار
  2. گذشت 48 ماه از خرید آخرین خودرو از شرکت‌های خودروسازی
  3. داشتن 100 میلیون تومان در حساب وکالتی
  4. خودروی فرسوده حداقل مدل 1385 یا به قبل باشد
  5. پلاک و سند خودرو باید به نام متقاضی باشد و وکالت نامه مورد قبول نیست
  6. داشتن پلاک فعال محدودیت نیست
  7. به فرایند ثبت نام خودروهای فرسوده 2 ماه اضافه می شود (یعنی اگر تحویل خودرو برای زمستان 1402 باشد، علاوه بر آن 2 ماه هم برای فرایند اسقاط باید زمان در نظر گرفت)

عدم اعلام قیمت برخی خودروها در مرحله دوم فروش یکپارچه

اردیبهشت 1402: وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن گلایه از عدم اعلام قیمت برخی محصولات عرضه شده در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها توسط خودروسازان، تاکید کرده که براساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده و مصوبه شورای رقابت، بایستی قیمت محصول پیش از اجرای طرح‌های فروش خودروساز اعلام شود و قانوناً نباید خودرویی را فروخت که قیمت نهایی آن هنوز اعلام نشده است.

این وزارتخانه تاکید کرده است: در لیست خودروهای عرضه‌شده در سامانه یکپارچه خودرو، نام چند محصول همچون کوییک GX، ساینا GX، شاهین اتوماتیک و اطلس درج شده است که هنوز قیمت قطعی این خودروها توسط خودروساز اعلام نشده است؛ در حقیقت مردم برای خرید خودرویی اقدام می‌کنند که هیچ اطلاعی از قیمت نهایی آن ندارند.

لیست خودروهای مرحله دوم فروش یکپارچه

اردیبهشت 1402: اطلاعات به‌روز شده در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، نشان می‌دهد که تا تاریخ 19 اردیبهشت‌ماه، عرضه محصولات چهار شرکت مدیران خودرو، فردا موتور، کرمان موتور و سایپا، قطعی شده است. خودروهایی که این شرکت‌ها عرضه کرده‌اند عبارتند از:

  1. محصولات عرضه شده از شرکت سایپا:
  • کوییک اتوماتیک
  • کوییک GX دنده ای: شهریور 1402 به‌بعد
  • کوییک GX دنده ای R: شهریور 1402 به‌بعد
  • ساینا S دستی
  • ساینا S اتوماتیک
  • ساینا GX دستی: شهریور 1402 به‌بعد
  • ساینا GX اتوماتیک: شهریور 1402 به‌بعد
  • ساینا GX دوگانه‌سوز: شهریور 1402 به‌بعد
  • شاهین دستی
  • شاهین اتوماتیک: شهریور 1402 به‌بعد
  • اطلس: شهریور 1402 به‌بعد
  1. محصولات عرضه شده از شرکت مدیران خودرو:
  • ام وی ام X55 پرو IE
  • ام وی ام X22 پرو دنده ای
  • ام وی ام X22 پرو اتوماتیک
  • چری آریزو 5 توربو IE اسپرت
  • فونیکس آریزو 6 پرو
  • فونیکس تیگو 8 پرو
  1. محصولات عرضه شده از شرکت کرمان موتور:
  2. محصولات عرضه شده از شرکت فردا موتور:
  • اف‌ام‌سی SX5
  • اف‌ام‌سی T5
  • اف‌ام‌سی سوبا M4

گفتنی است فروش تمامی این خودروها با قیمت روز شرکت انجام خواهد شد و معیار قیمت خودروها، قیمت در زمان تحویل خودروست.

قطعی شدن زمان دومین مرحله فروش یکپارچه

اردیبهشت 1402: وزارت صمت، در روز یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه، جزییات ثبت نام متقاضیان در دومین عرضه یکپارچه خودروها را اعلام نمود. بر همین اساس، نحوه زمان بندی ثبت نام خودروها بصورت زیر خواهد بود:

  1. افتتاح حساب وکالتی و واریز وجه: 20 لغایت 29 اردیبهشت‌ماه.
    2. پایش اطلاعات حساب‌ وکالتی: 29 اردیبهشت لغایت 3 خردادماه.
    3. ثبت نام در سامانه و انتخاب اولویت توسط متقاضیان: 3 لغایت 10 خردادماه.
    4. پایش اطلاعات ثبت نام کنندگان: 18 لغایت 31 خردادماه.
    5. پایش پنج اولویت متقاضیان: 10 تیرماه.
    6. شروع ثبت نام براساس فراخوان خودروسازان: 15 تیرماه.

براساس اطلاعیه سامانه یکپارچه خودرو، متقاضیان واجد شرایط می توانند از روز چهارشنبه مورخ 1402/02/20 تا پایان روز جمعه 1402/02/29 نسبت به ایجاد حساب وکالتی در بانک‌های اعلامی در سامانه، اقدام نمایند. شایان ذکر است محصولات ارائه شده توسط شرکت‌های خودروساز نیز از تاریخ 1402/02/20 در سامانه یکپارچه خودرو، قابل مشاهده است.

صرفاً متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آنها ازسوی بانک ارسال شده است، می‌توانند از روز سه شنبه 1402/03/03 تا جمعه 1402/03/10 نسبت به ثبت نام اولیه به منظور تشکیل لیست نوبت دهی (لیست انتظار) برای خودروی مدنظر، در سامانه اقدام نمایند.

امکان ثبت نام هرمتقاضی که پیش از این در لیست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی قرارگرفته اند، وجود ندارد مگر آنکه انصراف خود را تا تاریخ 1402/02/20 در سامانه های مربوطه ثبت نماید. لازم به ذکر است که موعد تحویل برخی از محصولات پر تقاضا شرکت‌های خودروساز در سال 1403 خواهد بود.

زودتر از موعد، حساب وکالتی افتتاح نکنید!

آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، درباره مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو می‌گوید از روز 16 اردیبهشت 1402 فرآیند ثبت‌نام متقاضیان در طرح یکپارچه عرضه خودرو آغاز می‌شود، متقاضیان خرید خودرو بعد از اعلام زمان‌ و شرایط ثبت نام، نسبت به افتتاح حساب وکالتی و ثبت نام در طرح مذکور اقدام کنند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: ‌پیش از اطلاع رسانی برای ثبت نام مرحله دوم طرح یکپارچه افتتاح حساب وکالتی مجاز نیست، بنابراین متقاضیان مرحله دوم در بازه زمانی که اعلام می‌شود، نسبت به ایجاد حساب وکالتی اقدام کنند.

آمار متقاضیان ثبت نام خودرو در مرحله اول

فروردین 1402: آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، خبر داده که در مرحله اول فروش یکپارچه خودرو، بیش از 936 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند. نکته جالب‌تر اینکه از این تعداد، 780 هزارنفر فقط برای محصولات ایران خودرو نام‌نویسی کرده بودند که باتوجه به ظرفیت تولید این شرکت برای سال 1402، می‌توان چنین گفت که حجم بالایی از میزان تولیدات ایران خودرو در سال جاری، به فروش رفته است.

همچنین محصولات سایپا حدود 32 هزار متقاضی و محصولات سایر خودروسازان نیز حدود 124 هزار متقاضی داشته است. براساس گفته‌های سخنگوی وزارت صمت، ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه عرضه خودرو، می‌توانند با مراجعه به حساب کاربری خود در سامانه، اطلاعات لازم را برای زمان تحویل گرفتن خودروی‌شان کسب نمایند.

آقای قالیباف ضمن اشاره به ثبت نام مرحله دوم فروش یکپارچه در اواسط اردیبهشت‌ماه 1402، می‌گوید افرادی که در مرحله اول ثبت نام کرده‌اند، نمی‌توانند در مرحله دوم نیز ثبت نام کنند. مگر آنکه از خرید خودرو انصراف دهند.

ثبت نام جدید خودرو در اردیبهشت 1402

فروردین 1402: آقای سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، درباره ساز و کار نوبت دهی خرید خودرو بجای قرعه کشی خودرو، می‌گوید به تمام کسانی که در این ساز و کار ثبت نام می‌کنند، خودرو خواهد رسید.

سیدرضا فاطمی امین؛ وزیر صمت

وزیر صمت همچنین مرحله جدید فروش یکپارچه خودروها را در اردیبهشت ماه اعلام کرده است. این درحالی است که سخنگوی وزارت صمت، دور دوم عرضه یکپارچه خودروها را در اواخر خردادماه 1402 اعلام کرده بود.

آقای فاطمی امین همچنین درباره بیان داشت: برخی از بانک ها متاسفانه  همکاری خوبی نداشتند و با وجود انصراف متقاضی نسبت به رفع مسدودی حساب ها اقدام نکردند که در دور بعدی ثبت نام این بانک ها را مشارکت نخواهیم داد. ما هر روز پیگیر این مساله هستیم و امیدواریم بانک ها مشتری مداری را رعایت کنند و نسبت به رفع انسداد حساب وکالتی اقدام کنند.

زمان مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو

اسفند 1401: آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، می‌گوید افرادی که نتوانستند در مرحله اول فروش خودرو در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کنند، در خردادماه 1402 می‌توانند یک بار دیگر، شانس خود را برای خودروهایی که در این دوره اول عرضه خودروها، تقاضای بالایی نداشتند، امتحان کنند.

به گفته وی، برای بعضی خودروها تقاضا بیشتر است. بنابراین بهار سال 1402 برای خودروهای با تقاضای کمتر، دوباره ثبت‌نام در سامانه یکپارچه انجام خواهد شد. ‌

 

نمایش بیشتر