اخبار جامعه

علت رشد مداوم  سیاه‌چاله‌های پرجرم کشف شد

پس‌ از دهه‌ها پژوهش؛

علت رشد مداوم  سیاه‌چاله‌های پرجرم کشف شد

نتایج بررسی دانشمندان نشان داده، گرداب‌های مغناطیسی به تغذیه سیاهچاله‌های پرجرم کمک می‌کنند و همین روند منجر به رشد مداوم آنها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان می‌گویند، گرداب‌های مغناطیسی ممکن است به تغذیه سیاهچاله‌های پرجرم کمک کنند و این روند پاسخ به پرسشی است که علت رشد سیاهچاله‌ها تا میلیون‌ها یا میلیارد‌ها برابر جرم خورشید را کاوش می‌کند.

سیاهچاله‌های کلان‌جرم میلیون‌ها یا حتی میلیارد‌ها برابر خورشید جرم دارند، به طور مداوم در حال بلعیدن هر چیزی هستند که به اندازه کافی به آنها نزدیک شود، گاز، گرد و غبار و حتی ستاره‌ها از امثال آنها هستند.

دانشمندان معتقدند که گرداب‌های مغناطیسی ممکن است نقش کلیدی در تغذیه سیاهچاله‌های کلان‌جرم ایفا کنند. این گرداب‌ها، که ساختار‌هایی پیچیده و در حال چرخش از میدان‌های مغناطیسی هستند، می‌توانند گاز و گرد و غبار را به سمت سیاهچاله هدایت کنند و به آن اجازه می‌دهند تا به طور موثرتری تغذیه کند.

سیاهچاله‌های پرجرم در دیسک‌های عظیمی از گاز و گرد و غبار به نام دیسک‌های برافزایشی احاطه شده‌اند. این دیسک‌ها مخزنی از مواد هستند که سیاهچاله می‌تواند از آنها تغذیه کند. با این حال، سیاهچاله‌ها به طور مستقیم نمی‌توانند این مواد را به داخل بکشند. در اینجا گرداب‌های مغناطیسی وارد عمل می‌شوند.

گرداب‌های مغناطیسی در دیسک‌های برافزایشی می‌توانند به روش‌های مختلفی ایجاد شوند. یکی از این مکانیزم‌ها، فرآیندی به نام بی ثباتی مغناطیسی هیدرودینامیکی (MHD) است که درواقع تعامل بین میدان‌های مغناطیسی و گاز را توصیف می‌کند و می‌تواند منجر به تشکیل گرداب‌های مغناطیسی شود.

هنگامی که گرداب‌های مغناطیسی تشکیل می‌شوند، می‌توانند گاز و گرد و غبار را به سمت سیاهچاله هدایت کنند. این کار به دو روش انجام می‌شود؛ میدان‌های مغناطیسی گرداب‌ها می‌توانند گاز و گرد و غبار را به سمت سیاهچاله بکشند. گرداب‌های مغناطیسی همچنین می‌توانند گشتاور خود را به گاز و گرد و غبار منتقل کنند و باعث چرخش سریع‌تر آنها به سمت سیاهچاله شوند.

نمایش بیشتر