اخبار همه جانبهکسب و کار ایرانی

مه ساز آکواریوم چیست؟

یکی از وسایلی که می توان از آن برای تزیین و زیباسازی منزل یا محیط کار استفاده کرد، آکواریوم است. آکواریوم علاوه بر داشتن منظره زیبا و جالب، برای افراد خانه نیز بسیار سرگرم کننده است.

گرد و غبار به فضای آکواریوم زیبایی آن را دو چندان می کند و جلوه ای شبیه به طبیعت در ذهن بیننده ایجاد می کند. اگر شما هم به آکواریوم علاقه دارید و می خواهید مه ساز به آن اضافه کنید، این مطلب را از وبلاگ اندیشه سبز بخوانید و با ما همراه باشید. در ادامه این مطلب نحوه ساخت آب آکواریوم و نحوه نصب آن را توضیح داده ایم.

مه آکواریوم چیست؟

مه های قابل استفاده در آکواریوم ها در واقع بخارساز سرد نامیده می شوند. بخارسازهای سرد بر اساس فرکانس اولتراسونیک و ارتعاش کار می کنند. به این دستگاه ها رطوبت ساز اولتراسونیک نیز می گویند. این مرطوب کننده با ایجاد یک غبار خنک، جلوه زیبایی در داخل آکواریوم ایجاد می کند.

در یک اواپراتور اولتراسونیک، امواج اولتراسونیک به مولکول های آب نفوذ می کند. فشار ناشی از این امواج باعث می شود مایع حالت خود را تغییر داده و به مه سرد تبدیل شود. به این ترتیب دستگاه اولتراسونیک باعث ایجاد رطوبت می شود.

تمیز کردن اولتراسونیک در صنایع و محیط های کاری مختلف استفاده می شود. گلخانه های هیدروپونیک، منسوجات، چاپ و صنایع مختلف به رطوبت تولید شده توسط دستگاه های اولتراسونیک متکی هستند. البته رطوبت سازهای اولتراسونیک را می توان در بسیاری از خانه ها به عنوان مرطوب کننده خنک نیز یافت.

چگونه مه آکواریوم درست کنیم؟

برای ساخت مه پاش آکواریومی بهترین گزینه استفاده از دستگاه آلتراسونیک آماده است. به ویژه یکی از این ماژول ها در بازار به فروش می رسد که دارای چراغ های LED مالیاتی است. البته توصیه می کنم نوع را بدون راهنما تهیه کنید تا نمای داخل آکواریوم طبیعی تر باشد.

نکات مهم هنگام خرید مه پاش آکواریومی

ماژول های التراسونیک در ظرفیت های مختلف تولید می شوند. در این ماژول ها، هر چه مقدار پیزوسرامیک بیشتر یا سایز توپ های پیزوسرامیک بیشتر باشد، ماژول در تولید غبار سرد قوی تر خواهد بود.

البته اکثر آکواریوم های خانگی نیازی به رطوبت ساز قوی ندارند. بسته به حجم داخلی آکواریوم می توانید از یک یا دو ماژول اولتراسونیک استفاده کنید.

نکته مهم برای واحد این است که پسته پیزوسرامیکی عمر مفیدی دارد. نوع معمولی آن 3000 ساعت عمر مفید دارد بنابراین بهتر است به طور مداوم از آن استفاده نشود.

نکته بعدی که در انتخاب ماژول اولتراسوند باید به آن توجه کنید، سنسور ضد آب دستگاه است. برخی از ماژول ها سنسور ضد آب ندارند. بنابراین زمانی که این نوع ماژول ها به منبع تغذیه متصل می شوند، اما تبلت با آب در تماس نیست، پیزوسرامیک دستگاه آسیب می بیند.

اما در ماژول هایی که دارای سنسور تشخیص آب هستند، تبلت پیزوسرامیک به محض تماس با آب شروع به کار می کند.

نحوه نصب مه پاش آکواریومی

ماژول های التراسونیک که به عنوان مه پاش آکواریوم استفاده می شوند معمولاً توسط یک آداپتور 24 ولت تغذیه می شوند. این نوع مه ساز دارای دوشاخه ورودی مادگی است که با اتصال به فیش آداپتور می توان قسمت اولتراسونیک را راه اندازی کرد.

هنگام نصب مه پاش آکواریومی چند نکته مهم وجود دارد که مهمترین آنها عمق آب است. در واقع، رطوبت ساز را خیلی عمیق زیر آب نگذارید. زیرا در این صورت مه سردی که ایجاد می شود دوباره به مایع تبدیل می شود. عمق صحیح برای قرار دادن مه پاش آکواریومی را باید با آزمایش سطوح مختلف آب بدست آورد. به عنوان مثال، هنگام نصب یک مرطوب کننده اولتراسونیک با ظرفیت تبخیر 500 میلی لیتر آب در ساعت، بهتر است پیزوها را در عمق 5 و حداکثر 8 سانتی متر آب قرار دهید.

نکته بعدی در استفاده از رطوبت ساز اولتراسونیک دما و نوع آب است. اگر سختی آب زیاد باشد، پیزو مسدود می شود و عملکرد خود را از دست می دهد. بنابراین بهتر است آب مورد استفاده در آکواریوم تصفیه یا مقطر باشد.

آیا مه آکواریوم برای ماهی های موجود در آن مضر است؟

در برخی از ماژول ها نیز جریان الکتریکی در اطراف پیزوها وجود دارد. البته این جریان ولتاژ پایینی دارد اما در آکواریوم هایی با ماهی های زینتی مضر است. برای نصب رطوبت ساز در آکواریوم هایی که ماهی در داخل آن قرار دارد می توانید یک محفظه مجزا برای رطوبت ساز ایجاد کنید تا آب مصرفی مه پاش کاملا از آب آکواریوم جدا شود.

نمایش بیشتر