اقتصادیکسب و کار ایرانی

هشدار وجود ایراد در سیستم عملکرد موتور خودرو (چراغ موتور)

چراغ بررسی موتور خودرو احتمالاً یکی از گیج‌کننده‌ترین هشدارها در صفحه کیلومتر شمار است، چراکه هیچ‌گونه توضیحی نمی‌دهد که چرا به ناگاه باید موتور را چک کنید. به‌ هر حال روشن شدن چراغ هشدار موتور خبر خوبی نیست؛ ممکن است هشدار برای یک مشکل جدی مانند خرابی مبدل کاتالیزگر، یا اینکه به خاطر ایرادی جزئی مانند شل بودن در باک بنزین باشد.

عملکرد این سیستم چگونه است؟

محل قرارگیری و رنگ چراغ بررسی موتور خودرو ممکن است در هر وسیله متفاوت باشد، اما در بسیاری از موارد، یک چراغ هشدار زردرنگ به شکل موتور در وسط داشبورد کیلومتر شمار است. در طراحی این چراغ ممکن است از کلمه «بررسی» (check) هم استفاده شده باشد.

این شاخص قسمتی از سیستم تشخیصی خودرو بوده و در تمامی موارد نشانگر وجود ایراد در سیستم سوخت‌رسانی خودرو است و اساساً سیستمی نظارتی برای سوخت‌رسانی و آلاینده‌ها محسوب می‌شود. هنگام هشدار دادن، شاخص بررسی موتور ممکن است چشمک‌زن و یا ثابت باشد.

ارور check injection |اسکنر |اکسیژن

  • اگر شاخص در حال چشمک زدن باشد، وضعیت معمولاً جدی است و ممکن است مشکلی خطرناک مانند خرابی سیستم احتراق موتور باشد. در چنین وضعیتی سوخت مصرف نشده (نسوخته) وارد سیستم اگزوز شده که این عمل باعث بالا‌ رفتن بیش‌ از حد دمای‌ مبدل کاتالیزگر می‌شود که بسیار خطرناک است. در چنین موقعیتی با کم‌ کردن سرعت خودرو و یافتن مکانی امن برای پارک کردن، با یک مکانیک برای بررسی وضعیت تماس بگیرید.
  • از طرف دیگر چراغ ثابت وضعیت اضطراری محسوب نمی‌شود. می‌توانید به رانندگی ادامه دهید اما باید هر‌چه زودتر سری به تعمیرگاه بزنید.

دلایل متداول این پیشامد

اگرچه چراغ موتور ممکن است به دلایل زیادی روشن شود، اما در بسیاری از موارد به دلیل یکی از مشکلات زیر است:

  • درب باک بنزین شل شده یا آسیب ‌دیده است: باور این قضیه سخت است که شل بودن درب باک بنزین می‌تواند چراغ موتور را روشن کند اما حقیقت دارد. درب باک نقش حفاظی ایمن را در سیستم سوخت‌رسانی دارد و باعث می‌شود فشار موجود در باک باقی بماند. یک درب باک شل یا آسیب دیده، میزان مصرف سوخت و همچنین گاز‌های آلاینده منتشر شده از خودروی شما را بالا می‌برد.

هنگامی‌که این چراغ آزار دهنده روشن می‌شود، اولین کاری که باید انجام دهید این است که خودرو را در گوشه‌ای پارک کرده و درب باک را چک کنید. اگر شل بود، می‌توانید خیلی سریع با سفت‌ کردن آن مشکل را حل کنید. اگر خراب بود برای تهیه یک درب جدید سری به فروشگاه لوازم‌یدکی محل بزنید. پس از حل این مشکل، به رانندگی ادامه دهید و ببینید که آیا چراغ خاموش می‌شود یا خیر. اگر چراغ روشن باقی ماند، با مکانیک خود برای بازدید از خودرو قرار بگذارید. فروش اقساطی خودرو مزایا و معایب خاص خود را دارد. همچنین باید توجه داشته باشید که خرید ماشین قسطی نیازمند دانستن و رعایت کردن یک سری اصول میباشد.

  • حس‌گر اکسیژن خراب است: حس‌گر اکسیژن وظیفه نظارت بر اگزوز برای بررسی اکسیژن سوخته نشده را به عهده دارد که نشانگر عملکرد صحیح موتور و نسبت مناسب هوا بر سوخت است. اگر حس‌گر خراب باشد، اطلاعات درستی به کامپیوتر خودرو داده نمی‌شود. بسیاری از خودرو‌ها دو تا چهار حس‌گر دارند. کد سیستم تشخیصی خودرو به مکانیک خواهد گفت که کدام حس‌گر اطلاعاتی غلط و خارج از پارامترهایش داده است.

خرابی فلزات گران‌بهای موجود در حس‌گر بر توانایی حسگرها برای دریافت اطلاعات دقیق تأثیر می‌گذارد. اگر تعویض حس‌گر اکسیژن را پشت گوش بیندازید، در نهایت به مبدل کاتالیزگر آسیب می‌رساند که تعویض این‌ قطعه بسیار گران‌قیمت‌تر است. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، تماس با یک مکانیک برای بررسی دقیق خودرو است.

  • مبدل کاتالیزگر خراب است: این قطعه به کاهش گازهای آلاینده موجود در اگزوز کمک می‌کند. این وسیله مونوکسید کربن و سایر گاز‌های مضر را به گازهایی کم‌خطر‌تر تبدیل می‌کند. یک مبدل کاتالیزگر خراب، باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود و چنانچه آسیب به بالاترین حد خود برسد، کار به‌جایی می‌رسد که هرچه بیشتر پدال گاز را فشار دهید، خودروی شما به شتاب و سرعت سابق نمی‌رسد.

معمولاً اگر به‌درستی از خودروی خود نگهداری کنید مشکلی برای مبدل کاتالیزگر پیش نخواهد آمد. خرابی مبدل کاتالیزگر نتیجه عدم تعویض حس‌گر اکسیژن آسیب دیده و یا یکی دیگر از مشکلات موتور است. یک مبدل کاتالیزگر خراب در نهایت باعث می‌شود خودروی شما از حرکت باز بماند. قبل از آن مصرف سوخت به‌شدت بالا رفته، حرکت خودرو روان نخواهد بود و خودرو در امتحان آلایندگی رد خواهد شد. یک مبدل خراب باید به‌سرعت تعویض شود.

  • حس‌گر حجم جریان هوا خراب است: این قطعه مستقیماً به کامپیوتر خودروی شما وصل شده است تا مقدار دقیق سوخت را بر اساس هوای جریان یافته در موتور اندازه‌گیری کند. زمانی که حس‌گر حجم هوا مشکل پیدا کند، خودرو به‌درستی کار نمی‌کند و مصرف سوخت و حجم آلاینده‌ها افزایش می‌یابد.

فیلتر هوایی که هیچ‌گاه تعویض نشده و یا به‌درستی نصب نگردیده است، ممکن است باعث خرابی حس‌گر حجم هوا شود. سالانه فیلتر هوا را چک و تعویض کنید. اگرچه می‌توان ماه‌ها با وجود یک حس‌گر هوای خراب به رانندگی ادامه داد، اما این کار عواقب خوبی در پی نخواهد داشت و خودرو عملکرد ضعیفی خواهد داشت. بهتر است از یک مکانیک برای بررسی وضعیت کمک بگیرید و در صورت لزوم حس‌گر را تعویض کنید.

  • سیم‌کشی و شمع‌ها خراب هستند: فراهم آوردن ایمنی لازم در محفظه احتراق به عهده شمع‌ها است. شمع‌ها همچنین جرقه لازم برای احتراق در موتور را ایجاد می‌کنند. در حالی ‌که خودروهای جدیدتر با یک‌ دست شمع می‌توانند بیش از 150 هزار کیلومتر را طی کنند؛ خودروهای قدیمی‌تر مخصوصاً نمونه‌های قبل از سال 1375 پس از پیمودن هر 50 هزار کیلومتر نیاز به یک دست شمع تازه دارند. هیچ راهی برای جلوگیری از خرابی شمع‌ها وجود ندارد. این امر اجتناب‌ناپذیر با گذشت زمان رخ می‌دهد. اگر مشکل خودروی شما از شمع‌ها است، هرچه زودتر آنها را تعویض کنید. شمع‌ها معمولاً ارزان هستند و تعویض آنها نیز برای یک مکانیک کاری ساده و سریع است.

انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟

یک مکانیک سیار کارکشته برای تشخیص منبع و دلایل روشن شدن چراغ موتور و همچنین بررسی و چکاپ کلی سیستم‌های خودرو، به درب منزل یا محل کار شما خواهد آمد. پس از بررسی مکانیک با جزئیات کامل تشخیص خود و همچنین هزینه‌ تعمیرات لازم را با شما در میان می‌گذارد.

کار به چه صورت انجام خواهد شد؟

زمانی که چراغ هشدار موتور روشن است، سیستم نظارتی خودروی شما کدهایی نشان می‌دهد که نمایانگر منبع مشکل هستند. ممکن است خودروی شما بیش از یک مشکل داشته باشد که در این صورت تعداد کد‌ها هم بالا می‌رود. مکانیک به‌وسیله یک اسکنر کد‌ها را می‌خواند، تحلیل می‌کند و سپس تشخیص خود را ارائه می‌دهد. آنگاه با تائید شما قطعات خراب را تعویض، حافظه کدها را پاک و چراغ موتور را خاموش می‌کنند. آنگاه خودرو را برای رانندگی به شما تحویل می‌دهند تا بعد از چند روز ببینید که آیا چراغ بازهم روشن می‌شود یا خیر.

لطفاً توجه داشته باشید که ممکن است چند روز رانندگی لازم باشد تا سیستم تشخیص خودرو متوجه تعمیرات انجام ‌شده شود. اگر سیستم تشخیص هرکدام از آزمایش‌های درونی را با موفقیت پشت سر نگذارد، چراغ دوباره روشن خواهد شد. این بدان معناست که خودرو دارای مشکلات بیشتری است که در ارزیابی اولیه قابل‌تشخیص نبوده‌اند. مکانیک باید دوباره مشکلات را تشخیص دهد و برای تعمیرات هزینه‌ها را برآورد کند. در بعضی موارد ممکن است چندین بازدید برای تشخیص و حل مشکلات موجود انجام شود.

این خدمات چه قدر اهمیت دارند؟

چراغ هشدار موتور چشمک‌زن نشانگر یک مشکل اساسی است، در حالی ‌که چراغ ثابت وضعیتی نه‌چندان مهم را نشان می‌دهد. وقتی‌ که مشکل کوچکی مانند درب شل باک دیده نمی‌شود، بسیار مهم است که یک مکانیک در اولین فرصت مشکل را تشخیص دهد.

منبع: شما در حال رانندگی و در مسیر هستید ، ناگهان چراغی در داشبورد شما روشن می شود.  ممکن است کلماتی همچون  “چک” یا “چک موتور” در کنار آن نشان داده می شود. این چراغ ، چراغ چک موتور است. اگر با این حالت مواجه شدید ،  هم خبر خوب داریم و هم خبر بد. خبر خوب این است : روشن شدن چراغ چک خودور همیشه به این معنی نیست که خطا و مشکلی در ماشین شما رخ داده است. خبر بد این است: چراغ چک موتور می تواند به این معنی باشد که ماشین شما مشکل بزرگی دارد.

چرا چراغ چک موتور خودرو روشن است؟

روشن شدن چراغ چک خودرو می تواند دلایل زیادی داشته باشد. به عنوان مثال ، چیزی به سادگی شل بودن سنسور دور موتور می تواند دلیل این موضوع باشد .

چه عواملی می توانند باعث روشن شدن چراغ موتور شوند؟

دلایل زیادی برای روشن شدن چراغ چک موتور وجود دارد. این چراغ قسمت مهمی از سیستم تشخیصی داخل خودرو شماست. رایانه اتومبیل شما هر زمان که مشکلی را در سیستم انتقال قدرت (موتور ، سیستم انتقال قدرت و سایر اجزای مربوط به آن) تشخیص دهد که  باعث افزایش میزان خروج گاز از اگزوز شود ، هشدار را روشن می کند.

خرابی اجزای داخلی موتور نیز می تواند چراغ چک خودرو  را روشن کند. به همین ترتیب ، یک مشکل داخلی در موتور که باعث سو اشتعال و در نتیجه افزایش انتشار هیدروکربن می شود ، می تواند چراغ را نیز روشن کند.

از آنجا که ساختمان هر اتومبیل متفاوت است ، آنچه باعث روشن شدن چراغ موتور می شود ، در هر اتومبیل  براساس سال ، ساخت و مدل می تواند متفاوت باشد.

حالتهای مختلف روشن شدن چراغ چک

روشن شدن چراغ در دو حالت روشن شدن ثابت و چشمک زدن اتفاق می افتد که هرکدام نشان دهنده یک مشکل است.

در هر دو مورد روشن شدن چراغ بصورت ثابت و چشمک زن  ، نشانه این می باشد که مشکلی شناسایی شده است. با این حال ، یک چراغ چک موتور چشمک زن نشان می دهد که مشکل جدی است و نیاز به توجه فوری شما دارد. در صورت مشاهده چراغ چشمک زن ، بهتر است در اسرع وقت با یک مکانیک تماس بگیرید تا از آسیب جدی جلوگیری کند.

در بعضی از وسایل نقلیه ، در مواقع اضطراری ، چراغ موتور چشمک نمی زند. در عوض ، با تشخیص یک مسئله فوری ، نور به جای زرد به رنگ قرمز یا نارنجی ظاهر می شود.

نکته اصلی این است که شما همیشه باید اتومبیل خود را بدون در نظر گرفتن اینکه چراغ چک موتور روشن است یا چشمک می زند ، تعمیر کنید. چراغ چشمک زن مسئله فوری را منتقل می کند که باید فوراً از آن مراقبت شود. برای محافظت از وسیله نقلیه خود  و جلوگیری از تعمیرات پرهزینه  در اسرع وقت از یک کمک بگیرید.

، با خدمات ارزنده و با متخصصین حرفه ای خود ، برای حل این مشکل شما را یاری می دهد.

رایج ترین دلایل روشن شدن چراغ چک موتور خودرو

در ادامه به بررسی برخی از رایج ترین دلایل روشن شدن چراغ چک موتور می پردازیم.

  1. مشکلات موتور

ناگفته نماند که مشکلات موتور می تواند باعث روشن شدن چراغ موتور شود. ماژول کنترل از طریق مجموعه ای از سنسورها عملکرد موتور را کنترل می کند و وقتی مشکلی را تشخیص می دهد ، چراغ چک موتور را روشن می کند.

  1. مشکلات گیربکس

گیربکس اتومبیل شما قدرت موتور را دستکاری کرده و آن را به چرخ های محرک منتقل می کند. از آنجا که عملکرد این دو مجموعه بسیار نزدیک است ، یک مشکل در گیربکس نیز می تواند باعث افزایش خروج گاز از اگزوز  شود. بنابراین ، اگر ماژول کنترل مشکلی در سیستم انتقال قدرت داشته باشد ، چراغ موتور را روشن می کند.

  1. مشکلات تجهیزات آلایندگی

وسایل نقلیه مدرن انبوهی از تجهیزات آلایندگی را در داخل خود دارند. سیستم چرخش گازهای خروجی ، مبدل کاتالیزوری ، سیستم انتشارات تبخیری و…..  هر قطعه از این مجموعه برای به حداقل رساندن خروج آلاینده ها از اگزوز ، در نتیجه محافظت از محیط زیست و ایجاد جهان به مکانی امن تر طراحی شده اند.

ما به صورت جداگانه وارد هرکدام از این مولفه ها و سیستم ها نخواهیم شد زیرا ، صادقانه بگویم ، موارد زیادی برای بررسی وجود دارد. اما وقتی می گوییم خرابی تجهیزات آلایندگی می تواند به راحتی چراغ چک موتور را روشن کند به ما اعتماد کنید.

  1. زمانی که ماژول ها و سنسورها (کنترل قدرت الکترونیکی) مشکلات داشته باشند

طیف گسترده ای از سنسورها و ماژول ها بر روی پیشرانه های امروزی حاکم هستند. علاوه بر این ، ماژول ها از طریق یک شبکه داده گسترده با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. مشکلات مربوط به سنسورها ، ماژول ها ، شبکه ها و سیم کشی می تواند باعث روشن شدن چراغ موتور شود.

  1. مشکلات ترکیب هوا و سوخت

موتور ماشین شما برای کارکرد صحیح به میزان مناسب هوا و سوخت نیاز دارد. وقتی یکی یا دیگری زیاد یا خیلی کم شود ، ماژول کنترل متوجه می شود. سپس ، چراغ چک موتور را روشن می کند.

  1. مشکلات سیستم جرقه زنی

سیستم اشتعال شامل شمع ها ، کویل ها و هر چیز دیگری است که برای احتراق مخلوط هوا و سوخت درون موتور لازم است. ماژول کنترل عملکرد سیستم اشتعال را کنترل می کند. و در صورت تشخیص مشکلی چراغ موتور چک را روشن می کند.

آیا کمبود روغن ، باعث روشن شدن چراغ چک موتور می شود ؟

برخی از مردم تصور می کنند که چراغ چک موتور نشان دهنده کمبود روغن خودروی آنها است. چراغ موتور به دلایل مختلفی می تواند روشن شود ، اما پایین بودن سطح روغن از دلایل روشن شدن آن نیست.

کمبود روغن مشکل جدی است ، اما باعث روشن شدن چراغ موتور شما نمی شود. با این حال ، کمبود روغن باعث روشن شدن چراغ روغن بر روی داشبورد خودرو می شود. این چراغ مانند یک قوطی روغن است که یک قطره روغن از آن می چکد. اگر می بینید که این چراغ روشن است ، وسیله نقلیه شما به روغن بیشتری احتیاج دارد.

آیا رانندگی با چراغ چک موتور ایمن است؟

به عملکرد وسیله نقلیه خود بسیار توجه کنید. صداهای عجیبی می شنوید؟ آیا هنوز هم روان رانندگی می کنید یا خودرو متوقف می شود و موج می زند؟

اگر مورد غیرمعمولی مشاهده نکردید ، ادامه رانندگی با وسیله نقلیه خود در یک مکان امن ، حتی اگر چراغ موتور چک روشن باشد ، ایمن است. با این حال ، با احتیاط پیش بروید و مطمئن شوید که بلافاصله مشکل را تشخیص داده و ترمیم می کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری نمایید.

اگر پس از روشن شدن چراغ چک موتور ،خودروی شما خاموش شد یا چراغهای دیگر داشبورد نیز ناگهان روشن شدند ، بهتر است در اسرع وقت رانندگی را متوقف کنید. سرعت خود را کم کنید و سعی کنید از سرعت و تعویض دنده سریع جلوگیری کنید. با این سرعت آرام و ثابت ادامه دهید تا جایی که بتوانید با خیال راحت ماشین خود را متوقف کرده و خاموش کنید.

 

نمایش بیشتر