اخبار جامعهکسب و کار ایرانی

چطور اتاق مناسب کودک در خانه ایجاد کنیم؟

چطور یک اتاق کودک زیبا و ایمن ایجاد کنیم ؟

امروزه کودکان بیشتر وقت خود را در اتاقشان یا در محیط های سربسته می گذرانند. برای بسیاری از والدین این سوال وجود دارد که چظور می توان یک اتاق کودک زیبا و امن ایجاد کرد؟ فضای بازی کودک ممکن است منزل، مهد کودک یا خانه بازی کودک باشد. بنابراین لازم است کودکان در این فضاها احساس آرامش کرده و خوشحال باشند و در عین حال ایمنی آنان نیز تامین شده باشد.

عمدتا والدین در منزل یا متولیان خانه های بازی و مهدکودک هااقدام به خرید تجهیزات خانه بازی و وسایل بازی کودک برای درست کردن فضاهایی سرگرم کننده برای کودکان می نمایند. برای مثال امروزه خرید کفپوش فومی تاتامی برای فضای بازی کودک تبدیل به یک ضرورت شده است.  با اینحال نکاتی وجود دارد که باید در رابطه با فضای بازی کودک در دوره های سنی مختلف باید رعایت شوند که در ادامه به آنها می پردازیم.

آشفتگی |اتاق بچه‬‎ |اتاق خواب کودک ایرانی‬‎

رنگ اتاق کودک

بچه ها عاشق رنگ های شاد و پر انرژی هستند، رنگ هایی که روحیه آنها را بالا ببرد تا بتوانند در اتاقشان احساس خوشحالی داشته باشند و روحیه شان گرفته نشود.

همانطور که می دانید اکثر دختر بچه ها عاشق طیف رنگی صورتی و پسر بچه ها طیف رنگی آبی را دوست دارند ولی با این وجود بهتر است از رنگ های شاد دیگری مانند زرد، سبز، قرمز، نارنجی و بنفش نیز استفاده کنید.

چرا که هر کدام از رنگ ها از نظر روانشناسی معنا و مفهومی داشته و می تواند بر روی روحیه فرزند شما بسیار تاثیر گذار باشد.

برای مثال رنگ هایی مانند سبز و آبی به کودک آرامش می دهد و در مقابل رنگ هایی مثل قرمز یا نارنجی انرژی کودکان را افزایش داده و آنها را پر جنب و جوش تر میکند، به طوری که هیچوقت از بودن در اتاق خود خسته نمی شوند.

دیوار اتاق کودک

کودکان از وقتی که شروع به حرکت می کنند ممکن است همه جا را کثیف کنند. دیوار ها جزو مکان های مورد علاقه بچه ها برای خط خطی کردن می باشد و شما هر چقدر سعی کنید از این اتفاق جلوگیری کنید باز هم روزی با دیواری کثیف در اتاق کودکتان مواجه خواهید شد.

بنابراین بهترین راه استفاده از کاغذ دیواری قابل شستشو یا رنگ روغنی می باشد که بر روی دیوار اتاقشان اعمال کنید. چرا که هر لکه ای را می توان به راحتی از روی آنها پاک کرد.

آشفتگی |اتاق بچه‬‎ |اتاق خواب کودک ایرانی‬‎

همچنین توجه داشته باشید که بهتر است بر روی دیوار اتاق کودک، طرح هایی شاد وجود داشته باشد.

برخی از کاغذ دیواری ها دارای طرح های کودکانه جذابی می باشد که هر بچه ای از تماشای آن لذت خواهد برد.

ولی اگر قصد دارید دیوار اتاق را رنگ کنید بهتر است طرح های کودکانه ای را بر روی آن نقاشی کنید. این طرح ها را می توانید از بین شخصیت های کارتونی مورد علاقه فرزندتان انتخاب کنید.

کف اتاق کودک

اگر کف اتاق کودک سرامیک باشد، باید کاملا پوشیده شود چرا که وقتی شروع به چهار دست و پا رفتن می کند، ممکن است بر روی سرامیک رفته و حتی بر روی آنها بشیند. این اتفاق باعث ایجاد درد در بدن کودک می شود.

بهترین راه استفاده از موکت ضخیم با طرح های شاد و کودکانه است چرا که تمام کف اتاق را پوشش می دهد و همچنین چیز دست و پاگیری برای کودک بر روی زمین وجود نخواهد داشت.

البته استفاده از پارکت به همراه فرش کوچک و محکمی که کودک نتواند آن را حرکت دهد نیز گزینه خوبی است.

نور و پرده اتاق کودک

نور از همان دوران نوزادی برای فرزندتان مفید است و به آن آرامش می دهد. بنابراین بهتر است اتاق کودک نور مطلوبی داشته باشد.

به کار بردن چراغ خواب برای شب ها جزو ضروریات است چرا که کودکان علاقه ای به تاریکی ندارند و حتی برخی از آن وحشت دارند.

اگر از پرده های ضخیم و تیره استفاده کنید از ورود نور به اتاق جلوگیری خواهد کرد پس بهترین انتخاب پرده ای نازک با رنگ هایی شاد و یا طرح هایی کودکانه می باشد.

همچنین توجه داشته باشید که پرده اتاق کودک باید کوتاه باشد تا هنگامی که فرزندتان شروع به حرکت کرد نتواند پرده های خوشرنگ که نظرش را جلب کرده است را بکشد و یا از روی کنجکاوی در دهان خود قرار دهد.

محل خواب کودک

کودکان علاقه زیادی به غلطیدن در خواب دارند پس باید تختی با نرده های بلند برایشان تهیه کنید.

تشک تخت باید راحت باشد تا کودک با آرامش به خواب برود، در واقع اگر تشک و بالش مناسب نباشد دائما با آشفتگی از خواب خواهد پرید.

محل قرار گیری تخت بهتر است دور از پنجره باشد تا فرزندتان در معرض سرما و نور شدید قرار نگیرد.

وسایل بازی کودک

کودکان بسیار کنجکاو هستند و دوست دارند درون هر چیزی که در اطراف خود می بینند کنکاش کنند. بنابراین نباید از وسیله های خطرناک یا شکننده در اتاق کودک استفاده کنید، بعلاوه استفاده از وسیله های کوچکی که کودک می تواند در دهان خود قرار دهد ممنوع می باشد.

به طور کلی سعی کنید تا حد امکان از ابزار بازی و وسایلی نرم که فرزندتان با آن نمی تواند آسیبی به خود بزند استفاده کنید.

عروسک هایی و وسایل بازی مانند تاب و سرسره که برای کودکتان تهیه می کنید بهتر است رنگ های شادی داشته و بامزه باشند تا باعث ترسیدنش نشوند.

هنگامی که کودکان بزرگتر می شوند بهتر است اسباب بازی های فکری و کتابخانه ای دارای کتاب های مصور و کودکانه در اختیارشان قرار دهید.

وجود یک میز تحریر به همراه صندلی که با قد کودک هماهنگ باشد جزو ضروریات است.

دکوراسیون اتاق کودک

علاوه بر موارد گفته شده یک دکوراسیون یا طراحی کلی برای اتاق کودک لازم است.

حتما مکانی برای بازی فرزندان در اتاق تعیین کنید، این مکان می تواند درون یک چادر یا خانه ای کوچک باشد که بر روی زمین و گوشه ای از اتاق قرار گرفته است.

می توانید از دکوراسیون های مختلفی که دارای محل بازی و ابزار های فراوانی برای سرگرمی کودکان می باشد، بهره ببرید تا حوصله فرزندتان هیچوقت در اتاقش سر نرود.

کلام نهایی

شخصیت کودکان در دوران ابتدایی زندگیشان شکل می گیرد، بنابراین لازم است در محیطی شاد بزرگ شوند تا به افسردگی های کودکانه دچار نشوند.

ساخت اتاقی که مناسب باشد و کودک از حضور در آن احساس خوبی داشته باشد یک موضوع بسیار پر اهمیت است. شما می توانید از یک طراح متخصص و کار بلد که با روحیه کودکان به خوبی آشنا است، کمک بگیرید.

نمایش بیشتر