اخبار همه جانبهکسب و کار ایرانی

چرا سایت تو گوگل نمیاد [مهم‌ ترین دلایل عدم نمایش سایت در نتایج گوگل]

چرا وب سایت من در گوگل نیست؟ چرا URL سایت من در نتایج گوگل نمایش داده نمی‌شود؟ هر چقدر اسم و URL سایتم را در گوگل جستجو می‌کنم، آن را پیدا نمی‌کنم؟ اینها رایج‌ترین سؤالاتی هستند که در مواقع عدم نمایش سایت در نتایج گوگل برای وبمسترها سایت‌های نوپا و بعضاً باسابقه ایجاد می‌شوند. اگر شما هم با مسئله مشابه مواجه هستید، جایی نروید و تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله می‌خواهیم درباره علت‌های احتمالی نمایش داده نشدن سایت در نتایج گوگل با هم صحبت کنیم.

آپدیت |آموزش ثبت سایت در گوگل |ایرانی

4 علت عدم نمایش سایت در گوگل

وقتی با مشکل نمایش داده نشدن سایت در گوگل مواجه می‌شوید، باید عوامل مختلف را بررسی کنیم. چون این مشکل می‌تواند چندین دلیل داشته ‌باشد:

1. نوپا بودن سایت

سایت شما نوپا و تازه ‌کار است یا مدتی از ثبت آن گذشته؟ این اولین سوالی است که باید از خودتان بپرسید. در مورد سایت‌های نوپا و سایت‌هایی که به ‌تازگی فعالیت خود را شروع کرده‌اند، این مسئله کاملاً طبیعی است. چون URL سایت هنوز آن چنان که باید فعالیت نکرده و از اعتبار کافی برخودار نیست. حتی اگر دامنه سایت را در سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) ثبت کرده باشید، مدت زمانی طول می‌کشد که در گوگل نمایش داده شود. پس باید صبر کنید!

مدت زمان طبیعی که شما باید برای نمایش یک سایت نوپا در نتایج گوگل صبر کنید، از نظر متخصصین حوزه سئو و به‌ طور تجربی 10 روز است. طبیعتاً پس از گذشت این بازه زمانی باید سایت شما در نتایج گوگل دیده شود، در غیر این صورت باید با یک مشاوره سئو در این باره صحبت کنید یا مجدداً از طریق بخش URL Inspection، از سایت یک Live Test بگیرید و مطمئن شوید که سایت بدون مشکل نمایش داده‌ می‌شود یا خیر.

اگر با جستجوی URL سایت و درخواست Live Test متوجه شدید که سایت با مشکل نمایش داده‌ می‌شود، پس احتمالاً علت نمایش داده نشدن آن به مشکلات مربوط به هاست و سرور یا کدنویسی و پنل CMS سایت مربوط می‌شود.

2. مشکلات مربوط به هاست سایت

یکی از دلایلی که مانع از نمایش سایت در نتایج گوگل می‌شود، استفاده از هاست ایرانی و قطع شدن دسترسی هاست به اینترنت بین المللی است. همچنین اگر از هاست خارجی استفاده می‌کنید، ممکن است ربات‌های گوگل دسترسی سایت را مسدود کرده باشند (یعنی IP های گوگل بسته ‌شده باشد).

در این شرایط باید مشکل را از طریق شرکت ارائه کننده خدمات میزبانی و هاست پیگیری کنید. با ارسال تیکت و مطرح کردن مشکل، این موضوع توسط شرکت میزبانی وب بررسی و برطرف می‌شود و جای نگرانی نیست.

3. مشکلات مربوط به CMS و کدنویسی سایت

گاهی اوقات ممکن است مشکل از CMS یا کدنویسی سایت باشد، مثلاً نوایندکس یا نوفالوو کردن سایت. در چنین شرایطی ربات‌های گوگل اجازه ورود به سایت را ندارند، در نتیجه سایت در نتایج نمایش داده نمی‌شود. در هر صورت دسترسی گوگل به سایت شما بسته ‌است.

4. پایین بودن اعتبار سایت

اگر در زمان درخواست Live Test متوجه شدید که سایت بدون مشکل نمایش داده ‌می‌شود و گوگل آن را می‌بیند یا اینکه تمامی مشکلاتی که تا این بخش توضیح دادیم را بررسی کردید و متوجه شدید که در هیچ ‌کدام از این سه مورد مشکل جدی وجود ندارد، باید کمی دقیق‌تر مسئله بررسی کنید.

در این بخش لازم است URL سایت را مجدداً در بخش URL Inspection وارد کنید و درخواست ایندکس دید. اگر پس از گذشت 3 روز سایت باز هم نمایش داده نشد یا اینکه در مورد سایت‌های فعال، پس از آنالیز سئو سایت مشکلات موجود را بررسی و رفع کردید و متوجه شدید که همچنان سایت نمایش داده نمی‌شود، بدون شک مشکل اینجاست که اعتبار سایت شما هنوز پایین است.

چرا اعتبار سایت ما در گوگل کم است؟

وقتی اعتبار یک سایت از نظر گوگل پایین باشد، آن را نمایش نمی‌دهد و تا زمانی که برای این مسئله راه حلی پیدا نکنید، این مسئله همچنان ادامه خواهد داشت. پایین بودن اعتبار سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

✓ سایت سئو نیست

یکی از دلایل بسیار مهم کم بودن اعتبار سایت، سئو نبودن آن است. در بازار به‌شدت رقابتی میان کسب و کارها، فقط سئو می‌تواند به سایت شما کمک کند که به صفحه اول گوگل برسد. در غیر این صورت هیچ امیدی به نمایش سایت در نتایج اولیه موتورهای جستجو نیست، چه رسد به صفحه 1 گوگل!

برای اینکه سئوی سایت را شروع کنید، باید این ذهنیت را که سایت ما ایندکس نمی‌شود، فراموش کرده و تولید محتوای سئو شده را شروع کنید. تولید و انتشار مستمر و نظم محتوا، این پیغام را به گوگل می‌دهد که سایت شما فعال و پویاست.

در کنار تولید محتوای مستمر، باید روی لینک سازی داخلی سایت هم کار کنید. برای اینکه هم زمان به افزایش اعتبار سایت هم کمک کرده باشید، باید از طریق انتشار رپورتاژ آگهی و بک لینک به رشد اعتبار سایت در گوگل کمک کنید. در واقع باید کل تاکتیک‌های سئو را به ‌صورت یکپارچه و منظم اجرا کنید تا بتوانید شاهد نتایج مثبت آن باشید.

✓ سئو خارجی سایت ضعیف است

سئو مجموعه‌ای از اقدامات سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال است. با توجه به اینکه سئو خارجی نقش مهمی در ایجاد اعتبار برای سایت دارد، گاهی اوقات سئو آف پیج ضعیف هم می‌تواند مانع از نمایش سایت در رتبه شایسته آن شود.

مطمئناً شما هم با سایت‌هایی مواجه شده‌اید که علی رغم کیفیت پایین محتوا، از جایگاه خوبی برخوردارند. علت اصلی رشد این نوع سایت‌های بی‌کیفیت، آف پیج قوی آنهاست. بنابراین حتی اگر روی سئو سایت کار می‌کنید، تعداد و کیفیت بک لینک‌ها را بررسی کند و آنها را ارتقا دهید.

✓ محتوای تکراری یا کپی دارید

انتشار محتوای کاربردی، جدید و ارزشمند یکی از مهم‌ترین فاکتورهای گوگل برای سئوی سایت است. ولی اگر به ‌جای محتوای یونیک، محتوای تکراری، کوتاه و بی ارزش منتشر کنید، شک نداشته‌ باشید که به‌ مرور از اعتبار سایت شما کاسته می‌شود.

برای حل این مسئله، زمانی را به بررسی و آنالیز محتوای صفحات مختلف سایت اختصاص دهید و صفحاتی که محتوای مناسبی ندارند، آپدیت کنید. سعی کنید برای غنی‌تر کردن محتوای این صفحات از انواع مختلف محتوای متنی، تصویر، ویدیو، جدول یا حتی پادکست استفاده‌ کنید. پس از آپدیت محتوای هر صفحه، مجدداً درخواست ایندکس این صفحات را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید تا محتوای جدید توسط گوگل بررسی و رتبه بندی‌ها به روز شوند.

اگر برای آنالیز سایت یا بررسی مشکلات موجود با مشکل یا سؤال مواجه شدید، می‌توانید از کارشناسان حرفه‌ای تیک سئو مشاوره بگیرید. تیم تیک سئو به ‌صورت تخصصی در زمینه سئو، آنالیز سایت و تدوین استراتژی سئو فعالیت می‌کند. برای شروع فقط کافی است به نشانی https://tikseo.com/ مراجعه کنید.

نمایش بیشتر