ارتفاع و ابعاد استاندارد میز لپتاپ چقدر است؟

میز لپ تاپ فقط یک تخته و چند پایه چوبی ساده نیست! اگر کارمند، دانشجو یا دانش‌آموز هستید و در طول روز، ساعت‌های زیادی از زندگی خود را پشت میز تحریر سپری می‌کنید، باید از میز تحریر ارگونومیک استفاده کنید تا دچار عوارض پشت میز نشینی نشوید. اگر هم از کار با چوب لذت می‌برید و دوست دارید خودتان میز تحریر بسازید، باید هنگام ساخت به ارتفاع استاندارد آن توجه کنید.

ارتفاع ارگونومیک میز تحریر چه اهمیتی دارد؟

ارتفاع میز تحریر

چرا ارتفاع میز تحریر مهم است؟ این ارتفاع چقدر باید باشد؟ شاید تا‌به‌حال فکر نکرده باشید که ابعاد میز تحریر چه تاثیری بر سلامت شما دارد. با این حال، برای ساخت میز تحریر ارگونومیک یا خرید آن، حتما باید به این موضوع توجه کنید.اگر ارتفاع میز تحریر با بدن تناسب نداشته باشد، استفاده از صندلی ارگونومیک هم نمی‌تواند مشکل میز را برطرف کند. میز کوتاه باعث می‌شود که افراد قوز کنند و به کمر آن‌ها فشار وارد ‌شود. میزهای بلند نیز باعث می‌شود که پاها به زمین نرسد و سیستم تکیه‌گاه بدن به هم می‌ریزد.

What is the standard height and dimensions of a laptop table?

ارتفاع میز تحریر استاندارد چقدر است؟

معمولا ارتفاع استاندارد میزهای تحریر اداری و میزهای کامپیوتر بین 70 تا 75 سانتی‌متر است. این ارتفاع ممکن است برای افراد کوتاه‌تر از 170 سانتی‌متر یا افراد بلندقد مناسب نباشد. پس چگونه باید ارتفاع بهینه میز را محاسبه کرد؟

میز تحریر ارگونومیک

ارتفاع میز باید به اندازه‌ای باشد که ساعد دست، روی دسته صندلی و جلوی میز قرار بگیرد. در غیر این صورت، خم‌شدن بیش از حد آرنج موجب ناراحتی و درد آرنج شده و به مرور زمان، التهابات بافتی را در این قسمت ایجاد می‌کند.

ارتفاع میز تحریر بزرگسالان چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

میز تحریر بزرگسالان

برای ساخت میز تحریر با ارتفاع استاندارد، فاصله بین آرنج و کف اتاق را هنگام نشستن روی صندلی اندازه‌گیری کنید. فاصله آرنج تا کف اتاق باید به اندازۀ بالای میز تا زمین باشد. این فاصله معمولا برای کابران بزرگسال بین 65 تا 75 سانتی‌متر است که می‌توانید آن را با اندازه‌گیری کنید.ارتفاع سطح میز تا زمین باید به اندازه‌ای تنظیم شود که پاهای کاربر صاف روی زمین قرار بگیرد و مجبور نباشد برای راحت نشستن تقلا کند.

زانوها در این حالت، بین 90 تا 120 درجه خم می‌شوند؛ لگن و کمر به‌راحتی روی صندلی و پشتی تکیه‌گاه قرار می‌گیرند. همچنین، می‌توان آرنج‌ها را در زاویه 90 تا 120 درجه خم کرد و ساعدها، روی تکیه‌گاه صندلی و سطح روی میز کامپیوتر قرار می‌گیرند تا کاربر بتواند به راحتی با صفحه کلید یا ماوس کار کند.استفاده از ابزار حرفه‌ای برای ساخت میز تحریر و به طور کلی هر وسیله دیگری، موجب افزایش کیفیت ساخت می‌شود. انواع گود وود با طراحی ارگونومیک، پاسخگوی نیازهای کاربران مختلف هستند.

ارتفاع استاندارد میز تحریر کودک چقدر است؟

میز تحریر کودک

معمولا برای ساخت میز تحریر کودک، ارتفاع با توجه به سنین مختلف انتخاب می‌شود. ارتفاع استاندارد میز تحریر کودک به شرح زیر است:

  • 1-2 سال؛ 35-33 سانتی‌متر
  • 2-4 سال؛ 43-35 سانتی‌متر
  • 4-6 سال؛ 35-33 سانتی‌متر
  • 6-10 سال؛ 55-50 سانتی‌متر
  • 10-13 سال؛ 74-58 سانتی‌متر

برای میز تحریر زمینی چه ارتفاعی استاندارد است؟

میز تحریر زمینی

اگر پایه‌های میز تحریر زمینی قابل تنظیم باشند، می‌توان ارتفاع آن را با تغییر ارتفاع تغییر داد. میزهای تحریر زمینی که برای لپ‌تاپ طراحی می‌شوند، دارای ارتفاع 22-17 سانتی‌متر هستند. همچنین، برای سهولت کاربری، معمولا سطح این میزها به‌صورت شیب‌دار طراحی می‌شود. برای ساخت میز تحریر و مونتاژ اجزای آن با زاویه مناسب، از استفاده کنید.

لوازم مورد نیاز برای ساخت میز تحریر با ارتفاع استاندارد

اینفوگرافی ابزار و لوازم مورد نیاز برای ساخت میز تحریرقبل از ساخت میز تحریر استاندارد برای بزرگسالان، باید ابتدا ابعاد و طرح مورد نظر را مشخص کنید. برای انتخاب ابعاد، به تمام نکاتی که در بخش‌های قبل گفته شد توجه کنید.

در مرحله بعد، ابتدا تمام مواد و لوازم مورد نیاز را تهیه کرده و سپس ساخت میز تحریر با ارتفاع استاندارد را شروع کنید. مواد و ابزارهای مورد نیاز برای ساخت میز تحریر با ارتفاع استاندارد به شرح زیر هستند:

  • تخته MDF برای رویه میز به طول 150-70 سانتی‌متر، عرض 75-60 سانتی‌متر و ضخامت 32-16 میلی‌متر
  • تخته MDF به ارتفاع 75 سانتی‌متر و ضخامت 32-16 میلی‌متر برای پایه‌های سمت چپ و راست میز (تخته‌ها را بعدا با اره فارسی‌بر یا گردبر به ابعاد گفته‌شده برش بزنید).
  • متر اندازه‌گیری
  • پیچ گوشتی برای پیچ‌کاری قطعات کار
  • تراز برای ترازکردن تخته‌ها هنگام مونتاژ
  • اره برای برش تخته به ابعاد مورد نظر
  • پیچ برای اتصال و مونتاژ قطعات میز

میز تحریر بسازید!

پس از مشخص‌کردن ابعاد قطعات مختلف با متر نواری، رویه و پایه‌های میز را با برش بزنید. سپس صفحه میز را بر روی میز کار قرار دهید.در مرحله بعد، محل تلاقی صفحه رویی و صفحات پایه را با تراز لیزری مشخص کرده و آن‌ها را با دریل یا پیچ گوشتی شارژی سوراخ‌کاری کنید. با تراز لیزری می‌توانید نقاط هم تراز را پیدا کنید. سپس سطح میز و پایه‌ها را با پیچ گوشتی شارژی و پیچ به هم متصل کنید.

ارتفاع استاندارد میز کامپیوتر چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای استاندارد، ارتفاع مناسب آن است. اگر ارتفاع میز رایانه کم باشد، مجبور می‌شوید که سرتان را به پایین خم کنید. همچنین ارتفاع نامناسب میز رایانه باعث می‌شود که کمر شما کمی قوس بردارد و در طولانی‌مدت درد کمر امان شما را می‌برد. میانگین قد زنان 142 سانتی‌متر و قد مردان 175 سانتی‌متر است.  ارتفاع استاندارد میز کامپیوتر از نظر اصول ارگونومیک بین 70 تا 76 سانتی‌متر باید باشد.

زاویه بین بازو و بدن انسان هنگام نشستن پشت میز، باید بین 70 تا 130 درجه باشد. اگر شما قد بسیار بلند یا بسیار کوتاهی دارید، باید صندلی‌های چرخان با قابلیت تنظیم ارتفاع بخرید. خرید جک‌های قابل‌تنظیم برای میزهای رایانه نیز پیشنهاد مطلوبی برای شما خواهد بود.

ابعاد مناسب عمق میز استاندارد کامپیوتر برای افراد مختلف

معمولاً کیس، کیبورد، موس و مانیتور روی میز کامپیوتر قرار می‌گیرند؛ بنابراین عمق میز رایانه باید نسبت‌به میز تحریر و مطالعه بیشتر باشد. عمق میز رایانه بدون لوازم جانبی از 45 سانتی‌متر شروع می‌شود. اگر می‌خواهید روی میز رایانه علاوه‌بر کامپیوتر، لوازم دیگری نیز بگذارید، عمق آن باید بین 60 تا 70 سانتی‌متر باشد. درصورتی‌که می‌خواهید میز را در گوشه‌ای از اتاق بگذارید، عمق آن باید دست‌کم 85 سانتی‌متر باشد. همچنین عمق میزهای رایانه کشودار و بهتر است بیشتر از 65 سانتی‌متر باشد.

طول میز کامپیوتر استاندارد چقدر باید باشد؟

طول استاندارد بسته‌به نیاز شما متغیر است. بسیاری از افراد دوست دارند میزهایی با طول بیشتر خریداری کنند تا کلیه وسایل خود را روی میز قرار دهند. برخی افراد نیز میزهای کامپیوتر با طول کمتر و جمع‌وجورتر را می‌پسندند. طول میز کامپیوتر استاندارد بین 120 تا 130 سانتی‌متر و 160 تا 170 سانتی‌متر است.

آشنایی با ویژگی‌های میز کامپیوتر مناسب و استاندارد

در حال حاضر، بیشتر میزهای کامپیوتر یک قفسه برای قرارگیری رایانه دارند. ویژگی دیگر میزهای رایانه، این است که یک صفحه ریلی برای قرار گرفتن کیبورد و موس دارند. هرگاه کار شما با کیبورد کامپیوتر تمام شود، کشوی ریلی را به داخل می‌کشید. در هنگام خرید میز رایانه حتماً به فضای اتاق خود توجه کنید. اگر اتاق کوچکی دارید، میز کامپیوتر با طول کوچک‌تری بخرید. اگر فضای اتاق شما بزرگ‌تر است، میزهایی با اندازه بزرگ‌تر خریداری کنید. بسیاری از میزهای رایانه کوچک کشو ندارند. درصورتی‌که اتاق شما کوچک است و میز کامپیوتر بدون کشو خریدید، برای به‌صورت جداگانه اقدام کنید.

میز رایانه نامناسب چه ضررهایی به شما می‌رساند؟

درنظر داشته باشید که ارتفاع میز کامپیوتر بسیار مهم است. اگر ارتفاع میز رایانه استاندارد نباشد، باعث اختلال در بینایی می‌شود. همچنین اندازه استاندارد ارتفاع میز کامپیوتر از انحنای ستون فقرات ناشی از بد نشستن جلوگیری می‌کند.

اگر میز رایانه استاندارد نباشد، شما خسته می‌شوید و در ناحیه کمر و گردن احساس ناراحتی می‌کنید. افرادی که مدام پشت میز می‌نشینند، دچار آسیب‌های جدی در ستون فقرات خود می‌شوند. همچنین اگر به‌صورت مداوم پشت میز تحریر می‌نشینید و مطالعه می‌کنید، حتماً به توجه کنید.

هنگام خرید میز کامپیوتر چه نکاتی را باید توجه کنیم؟

برای خرید میز کامپیوتر مناسب باید نکات مهمی را رعایت کنید. یکی از مهم‌ترین نکته‌ها این است که استحکام میز رایانه را بسنجید. روی میز قرار است کامپیوتر و لوازم جانبی دیگر آن مانند کیس و کیبورد را بگذارید که طبیعتاً سنگین می‌شود. پس استحکام و استقامت میز رایانه بسیار مهم است. در ادامه، نکات حائز اهمیت در هنگام خرید میز رایانه را برای شما لیست کرده‌ایم.

  •    میزی بخرید که لبه‎‌های تیز و برنده نداشته باشد.
    ●    در هنگام خرید به سایز میز کامپیوتر دقت کرده و براساس فضای موجود در اتاق، اقدام به خرید میز رایانه کنید.

بهترین جنس برای میز کامپیوتر، میز رایانه چوبی است. میز رایانه چوبی به‌راحتی با هر دکوراسیونی ست می‌شود و به جذابیت و زیبایی اتاق شما می‌افزاید. در هنگام خرید میز رایانه می‌توانید رنگ آن را با سایر وسایل اتاق خود ست کنید.

همچنین برای میز کامپیوتر نیز یک سری الزامات وجود دارد به همین صورت که میز کامپیوتر چون محل قرار گرفتن کامپیوتر بوده و کامپیوتر از سخت افزار هایی مانند مانیتور، کیس، موس، صفحه کلید پرینتر و غیره تشکیل شده است باید یک میز بزرگ بوده که تمام وسایل را بتوان بر روی آن جا داد، بنابراین نمی توان گفت که کدام میز بر دیگری ارجحیت دارد.

نمایش بیشتر