اسپرسو چگونه درست می شود؟

اسپرسو شکل غلیظی از قهوه است که به‌صورت شات سرو می‌شود. معمولا باریستاها برای تهیه اسپرسو از آب تحت فشار زیاد استفاده می‌کنند تا از آسیاب‌شده به‌شکل فشرده عبور کند و مایعی غلیظ و شربتی با یک لایه فوم قهوه‌ای روشن در بالای آن تولید شود. اسپرسو پایه قهوه بسیاری از انواع دیگر نوشیدنی‌های قهوه مانند کاپوچینو، لاته، آمریکانو و ماکیاتو است.

در دنیای امروز، خرید قهوه اسپرسو به یکی از راحت‌ترین و پرکاربردترین روش‌های خرید تبدیل شده است و آنچه که قبلاً نیاز به حضور فیزیکی در فروشگاه‌ها داشت، حالا با یک کلیک راحت انجام می‌شود. از جمله محصولاتی که می‌توانید به راحتی از طریق خرید آنلاین به آن دسترسی پیدا کنید، قهوه اسپرسو است.

قهوه اسپرسو چگونه درست می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم تهیه اسپرسو به نوع خاصی از فرآیند دم کردن نیاز دارد. معمولا این کار با یک دستگاه اسپرسوساز یا هواپرس انجام می‌شود. به‌طور کلی اسپرسو اصیل را نمی‌توان در یک قهوه‌جوش معمولی درست کرد، چون به فشار بالایی برای فرآیند استخراج قهوه نهایی نیاز دارد. اما این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید در خانه قهوه اسپرسو درست کنید!

تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز

کافه‌ها و باریستاها معمولا از دستگاه‌های خاص اسپرسوساز برای تهیه و سرو قهوه اسپرسو استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها معمولا قیمت زیادی دارند و برای تهیه قهوه اسپرسو در خانه مقرون‌به‌صرفه نیستند. هرچند احتمالا می‌توانید دستگاه‌های اسپرسوساز خانگی با قیمت ارزان‌تر هم در بازار پیدا کنید.

در هرحال اگر در خانه دستگاه اسپرسوساز دارید و می‌خواهید با این دستگاه قهوه درست کنید کافی‌ست مراحل زیر را طی کنید.

  • اسپرسوساز را روشن کنید. بهتر است همیشه اول دستگاه را چند دقیقه روشن نگه دارید تا گرم شود.
  • پودر قهوه خود را در پرتافیلتر بریزید. اگر یک فنجان اسپرسوی تک ‌شات می‌خواهید (۲۵-۳۰ میلی‌لیتر) به هفت گرم پودر قهوه و اگر یک دابل شات اسپرسو (۵۰-۶۰ میلی‌لیتر) می‌خواهید به ۱۴-۱۸ گرم پودر قهوه نیاز خواهید داشت.
  • سطح قهوه را با انگشت‌تان صاف کنید.
  • با ته تمپر به‌آرامی پودر قهوه را محکم فشار دهید. با این کار سطح قهوه یکسان و صاف می‌شود و قهوه غلیظ‌تر و یکدست‌تری خواهید داشت.
  • پرتافلیتر دستگاه را در جای خود قرار دهید. حواس‌تان باشد که هیچوقت در پرتافیلتر اسپرسوساز خود غیر از پودر قهوه چیز دیگری مثلا شکر و … نریزید.
  • مخزن آب اسپرسوساز را چک کنید و اگر خالی است، آن را پر کنید. البته بهتر است از آب شیر برای تهیه اسپرسو استفاده نکنید. املاح آب شیر باعث رسوب در دستگاه اسپرسوساز شما می‌شود.
  • فنجان‌تان را زیر شیر دستگاه قرار دهید. می‌توانید فنجان‌های‌تان را از پیش با آب داغ گرم کنید تا قهوه‌تان بعد از آماده‌سازی سریع سرد نشود.
  • دکمه دستگاه را فشار دهید و به‌اصطلاح شات اسپرسو بگیرید. معمولا گرفتن یک شات اسپرسو حدود ۲۴ تا ۳۰ ثانیه زمان می‌برد.

اگر خودتان دانه‌های قهوه را برای استفاده در دستگاه اسپرسوساز آسیاب نمی‌کنید حتما هنگام خرید به فروشنده بگویید که دانه قهوه را برای چه دستگاهی می‌خواهید. زیرا دانه‌های‌ قهوه‌ای که درشت آسیاب شده باشند با این روش، اسپرسوی رقیق و بدون طعم به شما می‌دهند.

تهیه اسپرسو با فرنچ پرس

می‌توانید به‌جای اسپرسوساز از یک دستگاه قهوه‌ساز فرنچ پرس هم برای دم کردن قهوه استفاده کنید. البته احتمالا طعم و غلظت اسپرسوی شما نسبت به وقتی که با اسپرسوساز تهیه می‌شود ضعیف‌تر است. با این حال اسپرسوی خروجی فرنچ پرس نیز همچنان یک فنجان قهوه قوی خواهد بود.

برای تهیه اسپرسو در فرنچ پرس باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دانه‌های قهوه را آسیاب کنید. می‌توانید از قهوه از قبل آسیاب‌شده هم استفاده کنید. البته بهتر است قهوه را برای هر اسپرسو درست قبل از تهیه قهوه آسیاب ‌کنید، زیرا معمولا قهوه پس از آسیاب شدن به‌سرعت تازگی خود را از دست می‌دهد.
  • یک فنجان آب را در یک کتری یا یک لیوان قابل استفاده در مایکروویو گرم کنید.
  • درب فرنچ پرس را بردارید و دو قاشق غذاخوری قهوه آسیاب‌شده را در کف فرنچ پرس بریزید.
  • از یک دماسنج برای بررسی اینکه دمای آب شما درست زیر ۲۰۰ درجه فارنهایت است استفاده کنید.
  • مقدار کمی آب داغ را روی تفاله‌های قهوه در فرنچ پرس بپاشید و اجازه دهید قهوه حدود ۳۰۰ ثانیه شکوفا شود، سپس بقیه آب داغ را در فرنچ پرس بریزید.
  • درب فرنچ پرس را روی سیلندر با پیستون تا انتها به سمت بالا محکم کنید.
  • اجازه دهید اسپرسوی شما به مدت چهار دقیقه دم بکشد. برای دم کردن قوی‌تر، می‌توانید تا یک یا دو دقیقه به این زمان اضافه کنید.
  • به آرامی با فشار یکنواخت پیستون را به سمت پایین فشار دهید. وقتی پیستون را تا نیمه به سمت پایین سیلندر فشار دادید، آن را به سمت بالا بکشید و دوباره تا انتها به سمت پایین فرو ببرید.
  • در حالی که پیستون در موقعیت پایین قرار دارد، اسپرسوی خود را در یک لیوان بریزید.

برای یک شات دوبل اسپرسو (حدود ۲ اونس)، دوز استاندارد بین ۱۳ تا ۱۸ گرم قهوه نیاز است. اگر اسپرسوی کمتری می‌خواهید فقط کافی‌ست مقدار آب و قهوه مصرفی‌تان را کاهش دهید.

اگر یک فنجان اسپرسو می‌خواهید که تا حد امکان نزدیک به قهوه اسپرسوی اصل باشد، احتمالاً موکاپات بهترین روش تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه برای شماست. موکاپات در واقع قهوه‌جوش برای روی اجاق گاز است که از فشار بخار برای تهیه قهوه غلیظ استفاده می‌کند. از نظر ظاهری هم یک موکاپات شبیه یک پارچ فلزی کوچک است و چندین قسمت مختلف دارد:

  • محفظه پایین که در حین گرم شدن آب را نگه می‌دارد.
  • فیلتر
  • قیف داخلی که مسیری را برای آب داغ فراهم می‌کند تا به سمت بالا حرکت کند، از فیلتر عبور کند و به محفظه بالایی برسد.
  • محفظه بالا که قهوه را پس از عبور از قیف داخلی جمع‌آوری می‌کند.

اگر موکاپات دارید می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر یک قهوه اسپرسو در آن درست کنید:

  • محفظه پایینی را با آب سرد پر کنید.
  • دانه‌های قهوه را آسیاب کنید تا به قوام خوبی برسد یا از قهوه از قبل آسیاب‌شده استفاده کنید. حواستان باشد برای پر کردن فیلتر موکاپات به مقدار کافی دانه قهوه نیاز دارید.
  • قیف را درون موکاپات قرار دهید و قهوه آسیاب‌شده خود را به فیلتر اضافه کنید.
  • محفظه بالایی را با دقت به محفظه پایین پیچ کنید.
  • موکاپات را روی یک شعله کوچک اجاق گاز قرار دهید و آن را به آرامی گرم کنید. حواستان باشد که شعله از کناره‌های موکا پات بالا نزند.
  • اجازه دهید آب داخل موکاپات بجوشد و منتظر بمانید تا صدای جوشیدن را بشنوید. این صدا نشان می‌دهد که آب در حال حرکت از قیف به داخل محفظه بالایی است.
  • به آرامی درب موکاپات را با قاشق بردارید و فوم را در دهانه قیف بررسی کنید.
  • وقتی محفظه بالایی پر از قهوه شد و کف از دهانه قیف خارج شد، اسپرسوی شما آماده است.
  • اسپرسو را در فنجان بریزید و نوش جان کنید.

همیشه موکاپات را بلافاصله پس از مشاهده کف از روی اجاق گاز بردارید تا مطمئن شوید که قهوه شما مدت زیادی دم نمی‌کشد. احتمالا نیاز داشته باشید تا چند بار امتحان کنید تا زمان درست برداشتن موکاپات از روی اجاق گاز دست‌تان بیاید. وقتی این مدیریت زمان را یاد گرفتید به‌راحتی می‌توانید از این روش برای تهیه اسپرسو استفاده کنید.

سوالات متداول

یک شات اسپرسو چه مقدار کافئین دارد؟

هر شات اسپرسو معمولاً ۶۳ میلی‌گرم کافئین دارد.

آیا کافئین اسپرسو بیشتر از قهوه معمولی است؟

بله قهوه معمولی به طور متوسط در هر شات ۱۲ تا ۱۶ میلی‌گرم کافئین دارد اما هر شات اسپرسو حاوی ۶۳ میلی‌گرم کافئین است.

آیا اسپرسو به چربی‌سوزی بدن کمک می‌کند؟

در واقع میزان کافئین در یک شات قهوه اسپرسو است که به این قهوه مزایای چربی‌سوزی می‌دهد. کافئین موتور سلول‌ها را تحریک می‌کند و در نتیجه باعث چربی‌سوزی بیشتر مخصوصا یک ساعت پس از مصرف می‌شود.

آیا بدون اسپرسوساز هم می‌توان قهوه اسپرسو درست کرد؟

بله شما می‌توانید به‌جای اسپرسوساز در یک دستگاه قهوه‌ساز فرنچ پرس هم قهوه اسپرسو تهیه کنید. همچنین می‌توانید از موکا پات برای تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه استفاده کنید و قهوه خود را به‌صورت دستدرست کردن قهوه ی اسپرسو یکی از هنرهای دوست داشتی من است، خیلی از افراد ادعای باریستامنی دارند ولی واقعیت اینجاست که باید این ادعا را در رنگ، طعم و ظاهر قهوه ی او  بررسی کرد، من در این مقاله در کنار شما هستم تا تجربیاتم را درمورد درست کردن قهوه اسپرسو در اختیار شما قرار دهم.

البته باید این این حقیقت را بدانیم که طعم نهایی اسپرسو کاملا سلیقه ایست و افراد بر سر آن اتفاق نظر ندارند،  هر کس طعم خاصی را می پسندد. دم کردن اسپرسو به روش صحیح به عواملی مثل انواع مارک های قهوه و طعم های مختلف و همچنین آشنایی با دستگاه اسپرسو ساز بستگی دارد.

آموزش درست کردن قهوه اسپرسو

اگر دوست دارید که قهوه اسپرسو را با طعم و ظاهر عادی دم کنید و یک باریستا من خوب باشید، باید بدانید که این مهارت علاوه بر دانستن نکات لازم نیاز به تمرین و تلاش دارد. ما در این مقاله نکاتی در مورد آماده کردن اسپرسو به شما آموزش می دهم که با آن می توانید به هدف خود که درست کردن اسپرسو خوب است برسید این نکات شامل قهوه آب مورد استفاده برای اسپرسو، مراحل دم کردن با دستگاه می باشد.

برای دم کردن اسپرسو باید دانه های قهوه را برشته کرد. میزان برشته کردن دانه های قهوه به علایق و سلایق افراد و همچنین مناطق مختلف بستگی دارد. برای مثال در شمال ایتالیا برشته کردن دانه های قهوه در حد متوسط است اما مردم در جنوب ایتالیا معمولا دانه های قهوه را تا حد زیادی برشته می کنند. در آمریکا نیز دانه های قهوه را تا حد زیادی برشته و قهوه ای می کنند چون اکثر کمپانی های قهوه سازی در آمریکا مثل استار باکس، برای درست کردن قهوه از مردم جنوب ایتالیا الهام گرفته اند.

قهوه هایی که برشته می شوند نباید برای مدت طولانی نگهداری شوند. هر چه زمان برشته شدن و مصرف کردن کمتر باشد قهوه خوشمزه تری را شاهده هستیم.

 

نمایش بیشتر