بررسی و مقایسه دریچه لوور با دمپر

دریچه لوور هوارسان چه تفاوتی با دمپر دارد؟

تفاوت لوور هوارسان و دمپر و دریچه زیر فن کویل چیست؟ لوورها نوارهای زاویه دار هستند که اجازه عبور هوا و نور را می‌دهند، در حالی که دمپرها جریان هوا را تنظیم می‌کنند. لوورها و دمپرها عمدتاً در سیستم‌های HVAC برای کنترل جریان هوا استفاده می‌شوند و بسته به نیاز طراحی می‌توان بین دمپرها و لوورها را انتخاب کرد. دمپرها همچنین می‌توانند هنگام استفاده به عنوان آشکارساز دود، گرما و دود را مسدود کنند.

مهم ترین تفاوت لوور هوارسان و دمپر

لوورها حرکت نمی کنند؛ بنابراین کنترلی بر تنظیم جریان هوا ندارند و جریان استاندارد هوا را آزاد می‌کنند؛ در حالی که دمپرها متحرک هستند که به همین دلیل، به عنوان یک تنظیم کننده برای کنترل جریان هوا عمل خواهندکرد. دمپرها و لوورهایی که در سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شوند، معمولاً از آلومینیوم یا فولاد ساخته خواهندشد.

لوورها در گزینه‌های مختلفی مانند لوورهای قوسی تزئینی، لوورهای شیروانی، لوورهای مهر شده، لوورهای صنعتی و لوورهای سفارشی به انتخاب مشتری موجود هستند. دمپرها همچنین در گزینه‌های مختلفی مانند دمپرهای دستی، دمپرهای سنگین، دمپرهای موتوری، دمپرهای پروانه‌ای و دمپرهای سفارشی مطابق با نیاز طراحی موجود خواهندبود.

نگاهی جزئی به تفاوت لوور هوارسان و دمپر

در یک سیستم تهویه مطبوع یا دستگاهی که شامل جریان هوا می‌شود، کنترل جریان آزاد هوا برای فرآیندهای مختلف می‌تواند بسیار سودمند باشد. دمپرها و لوورها دو جزء مشترکی هستند که در چنین سیستم‌هایی یافت می‌شوند، که هر دو امکان مدیریت جریان هوا را برای اهداف مختلف می‌دهند. با وجود شباهت‌های مشترک در استفاده از قاب‌های بیرونی، تیغه‌های افقی و قرارگیری دیوار، هر جزء نقش متفاوتی در عملیات کلی سیستم‌های تهویه دارد. در این وبلاگ، مروری مختصر بر دمپرها و لوورها ارائه خواهیم کرد و به شما این امکان را می‌دهد تا اهدافی را که برای سیستم‌های HVAC و دستگاه‌های مشابه به کار می‌برند و همچنین تفاوت آنها با یکدیگر را بهتر درک کنید. همچنین شما میتوانید برای درک بهتر این تفاوت ها به یوتیوب و ویدئوهای مرتبط مراجعه کنید.

در ابتدایی‌ترین شکل خود، دمپرها دستگاه‌های کنترل جریان چند عنصری هستند که اجازه می‌دهند مقدار زیادی هوا در فشار کم دریچه گاز شود. اغلب، این دستگاه‌ها در سیستم‌های HVAC و برنامه‌های مربوط به کنترل کوره و بویلر یافت می‌شوند. دمپرها ممکن است در اشکال مختلفی وجود داشته باشند که دو طرح اولیه موازی و شعاعی هستند. دمپرهای پره موازی دارای پره‌های متعددی هستند که با هم می‌چرخند و به جریان اجازه می‌دهد تا از طریق یک دهانه مستطیلی عبور کند. در همین حال، دمپرهای پره شعاعی، دارای پره‌هایی خواهندبود که شبیه به گلبرگ‌های یک گل چیده شده‌اند و اجازه می‌دهند هوا از طریق یک دهانه دایره ای عبور کند.

دمپرها همچنین ممکن است به روش‌های مختلفی تغذیه شوند، برخی از آنها با نیروی جاذبه کار می‌کنند در حالی که برخی دیگر موتوردار هستند. دمپرهای ثقلی معمولاً برای عملیات اگزوز فن افقی استفاده بوده که اغلب به عنوان کرکره شناخته می‌شوند. به طور کلی، این نوع دمپرها بدون موتور هستند و بر فشاری که توسط جریان هوا برای باز شدن ایجاد می‌شود، متکی خواهندبود. در عین حال، دمپرهای موتوری برای کاربردهایی مفید خواهندبود که در آن نیاز به آب بندی محکم وجود دارد.

بررسی تفاوت دمپر و لوور از از نظر پانل

لوور هوارسان دارای پره های افقی است که زاویه دار هستند تا فضا را برای نور و هوا فراهم کنند اما ورود آب باران و همچنین تابش نور مستقیم خورشید را محدود می کنند در حالی که دمپرها جریان هوا را کنترل می کنند. در سیستم های HVAC از دمپرها و لوورها برای تنظیم جریان هوا استفاده می شود. می توان بر اساس الزامات طراحی، بین دمپرها و لوورها را انتخاب کرد. دمپرها همچنین توانایی محدود کردن دود و گرما را در هنگام استفاده به عنوان آشکارساز دود دارند.

برجسته ترین تفاوت بین Louvers و Dampers در تیغه های آنها نهفته است. تیغه های لوور معمولا ثابت هستند و قادر به حرکت نیستند در حالی که دمپرها دارای تیغه های متحرک هستند. از آنجایی که لوورها ظرفیت حرکت را ندارند، نمی توانند تنظیم جریان هوا را کنترل کنند، اما دمپرها متحرک هستند می توانند به عنوان یک تنظیم کننده برای کنترل جریان هوا عمل کنند.

انواع دمپر

دمپرها در اشکال مختلف مربع، دایره، مستطیل و از فلز ساخته شده اند. برخی از دمپرها را می توان برای کاهش فشار استفاده کرد و برخی در سیستم HVAC خاص استفاده می شوند. جهت سفارش انواع دمپرها (دستی، موتوری، ضد حرق، دمپر دود و…) با کارشناسان شرکت تهویه نو تماس حاصل فرمایید. دمپرها عمدتاً به انواع زیر طبقه بندی می شوند :

دمپرهای رفت و برگشت (Backdraft):

این دمپرها از قاب فولادی گالوانیزه و تیغه های ایرفویل آلومینیومی اکسترود شده ساخته شده اند. این پره ها با نویز و فشار استاتیک کمتر استحکام بهتری دارند

دمپر ضد تعادل

مانند دمپرهای رفت و برگشت، آنها نیز از فولاد گالوانیزه ساخته شده اند و برای برآوردن نیازهای کاربردی بسته به فشار، دما و سرعت طراحی شده اند.

دمپرهای صنعتی: این دمپرها عمدتاً سه نوع هستند

دمپرهای هوابند (Bubble tight):

این دمپرهای حبابدار در برنامه هایی که نیاز به قابلیت خاموش شدن در شرایط شدید دارند استفاده می شود. آنها همچنین می توانند در نیروگاه های هسته ای استفاده شوند و بر اساس استانداردهای ASTM و ASME آزمایش می شوند.

دمپرهای دایره‌ای مجزا کننده (Round isolation):

آنها با تیغه های پروانه ای طراحی شده اند و از فولاد کربنی ساخته شده اند. آنها نشتی کم را در سیستم های HVAC و فرآیند ارائه می دهند.

دمپرهای تخلیه گرد (Round discharge) :

آنها از فولاد گالوانیزه ساخته شده اند و عمدتاً در سمت تخلیه یک فن جریان محوری استفاده می شوند. آنها خاموش شدن فن برقی را متوقف می کنند و می توانند فشار و سرعت را در کاربردهای چند فن تحمل کنند.

انواع لوور

لوورهای ثابت:

آنها با تیغه های زاویه دار یا ایرفویل طراحی شده اند که نه تنها از شرایط آب و هوایی شدید محافظت می کنند بلکه تضعیف صدا را نیز ارائه می دهند.

لوورهای قابل تنظیم: مجهز به تیغه ایرفویل، این لوورها به راحتی قابل تنظیم هستند

لوورهای ترکیبی: همانطور که از نام آن پیداست این لوورها ترکیبی از لوور و دمپر هستند. دارای تیغه های لوور ثابت در جلو و تیغه های قابل تنظیم در عقب با قابلیت باز و بسته شدن هستند.

لوورهای اندازه گیری هوا: دارای تیغه های عمودی هستند که ورود آب را به داخل محدود می کند.

پانل های لوور در مقابل دمپر

لوورها نوارهای زاویه دار هستند که اجازه عبور هوا و نور را می دهند در حالی که دمپرها جریان هوا را تنظیم می کنند. لوورها و دمپرها عمدتاً در سیستم‌های HVAC برای جریان هوا استفاده می‌شوند،

بستگی به نیاز طراحی می‌توان بین دمپر و لوور انتخاب کرد. دمپرها همچنین می توانند هنگام استفاده به عنوان آشکارساز دود، گرما و دود را مسدود کنند.

تفاوت اصلی بین لوورها و دمپرها این است که تیغه های لوورها ثابت هستند و در حین حرکت تیغه های دمپرها حرکت نمی کنند.

لوورها حرکت نمی کنند، بنابراین کنترلی بر تنظیم جریان هوا ندارند و جریان استاندارد هوا را آزاد می کنند در حالی که دمپرها متحرک هستند، بنابراین به عنوان یک تنظیم کننده برای کنترل هوا عمل می کنند. جریان. هم دمپرها و هم لوورهایی که در سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شوند معمولاً از آلومینیوم یا فولاد تولید میشوند

نمایش بیشتر