بهترین خانه های هوشمند

با ۱۰ نمونه از هوشمندترین خانه های دنیا آشنا شویم

خانه رویایی در ذهن شما چطور و چه شکلیه؟ یه کلبه سنگی روی کوه یا ویلایی با طراحی خاص روی یک صخره در ساحل اقیانوس؟ در هر صورت یکی از توصیه های طراحان سراسر دنیا داشتن یه خانه هوشمند با امکانات گرمایش و سرمایش، تفریحی، امنیتی و … است تا بتونین با خیال راحت، با کم ترین هزینه های جانبی و به حداکثر رسوندن بهره وری انرژی، زندگی آروم و لذت بخشی رو در خانه مورد علاقه تون داشته باشین.

قطعا یه خانه هوشمند حتی در وسط جنگل های انبوه یا روی بلندترین صخره ها، لذت زندگی رو براتون دو چندان می کنه. ما در این مقاله می خوایم چند تا از برترین و هوشمندترین خانه های دنیا که وسایلی مثل پرده برقی دارند رو بهتون معرفی کنیم، پس ببینیم این خانه ها کدوما هستن و چه امکاناتی دارن.
اسامی شرکت های هوشمند سازی ساختمان |برند ایرانی خانه هوشمند |بهترین برند هوشمند سازی ساختمان

خانه هلیوتروپ

اولین خانه از نسل خانه های هوشمنده که توسط یه معمار آلمانی به اسم رولف دیش و با جدیدترین متد های روز در وسط جنگل های فرایبورگ آلمان ساخته شد که یک انقلاب در مصرف بهینه انرژی به حساب میاد. هلیوتروپ اولین خانه هوشمنده که انرژی مورد نیاز تمام اجزاء اون از انرژی خورشیدی تامین میشه و به هیچ وجه گاز گلخانه ای و دی اکسید کربن تولید نمی کنه؛ به همین خاطر این خانه رو به عنوان دوستدار و حافظ محیط زیست می شناسن.

روی پشت بوم این مدل خانه ها رو پنل های خورشیدی و مبدل های حرارتی کار میذارن که با عملکردی مثل آبگرمکن گرمای دریافتی از خورشید رو به آب گرم تبدیل و انرژی مورد نیاز خانه رو تامین میکنه.

این خانه همچنین دارای سیستم تصفیه آب و سیستم بازیافت زباله طبیعی به کمپوست هست و تمام این ویژگی های منحصر به فرد باعث خاص بودن این خانه و در نتیجه اختصاص دادن جوایزی از جمله جوایز بهترین نوآوری در زمینه محیط زیست به سازنده ش شده و میشه در نوع خودش اونو هوشمندترین خانه دنیا به حساب آورد.

خانه هاربرهاید

خانه ۶ میلیون دلاری هاربرهاید در لندن جزء مشهورترین خانه ها و یکی از نمونه های هوشمندترین خانه دنیا است. خانه ای ساحلی و گرد که تصویری از زندگی مجلل و سلطنتی رو به نمایش میزاره. این خانه به داشتن تبلت های اندرویدی و هوشمند در هر اتاق که برای تنظیم نور، تنظیم حالت پرده و پنجره ها و دما به کار میرن معروفه. شما می تونید با در دست داشتن کنترل از راه دور پرده ها رو هر طور که طبق میلتون هست تنظیم کنین.

شیشه های فتوکرومیک به کار گرفته شده در این خانه باعث تاریک شدن محیط داخل در زمان وجود نور شدید خورشید در بیرون از خانه میشن و مصرف انرژی سرمایشی رو در تابستون کاهش میدن. شاید باورتون نشه اما استخر این خانه طوری ساخته شده که به صورت مصنوعی موج تولید میکنه و حس شنا در دریا رو براتون زنده میکنه. همچنین به راحتی می تونین دما و میزان رطوبت استخر رو به میزانی که طبق میلتون هست کنترل و تنظیم کنین.

عمارتی با بالاترین سطح امنیتی

قطعا امنیت خانه یکی از مهم ترین ملاک های قابل توجه برای تمام مردم هست و یه امتیاز مهم در زمان خرید و فروش خانه به حساب میاد. امن ترین خانه دنیا یک ملک ۱۲ هزار متر مربعی در ایالت کلورادو آمریکاست که با داشتن یک سیستم نظارت و امنیت به قیمت ۶ میلیون دلار، تمام سیستم های امنیتی دنیارو مجذوب خودش کرده.

این خانه که به امن ترین خانه دنیا شهرت داره تمام رقیب هاشو شکست داده و یک نمونه از هوشمندترین خانه های دنیا به حساب میاد. تمام قسمت های داخلی و خارجی این عمارت دارای دوربین های مدار بسته و سیستم های تصویر برداری حرارتیه که اثر انگشت رو سریعا ثبت کرده و در صورت لزوم شروع به دادن هشدار به صاحب خانه می کنه.

یکی دیگه از ویژگی های خاص این خانه شناسایی نشت آب در لوله و سینک و کاهش و افزایش ناگهانی دمای خانه ست که از سایر خانه های هوشمند دنیا تفکیکش میکنه.

مجتمع همیلتون اسکات

یکی از دغدغه های همه کسایی که توی مجتمع های مسکونی زندگی می کنن جای پارک اتومبیلشون هست. مجتمع مسکونی همیلتون اسکات در سنگاپور دارای آسانسورهای شیشه ای برای ماشین شماست، به نحوی که می تونین خودرو خودتون رو درست کنار سالن پذیرایی تون و در یک پارکینگ شیشه ای پارک کنین.

عمارت بیل گیتس

مالک مایکروسافت مالک نمونه عمارتیه که در نوع خودش هوشمندترین خانه دنیا شناخته میشه. توی این خانه به مهمون ها کدهای امنیتی داده میشه تا بتونن به راحتی در خانه رفت و آمد داشته باشن و هر قسمت رو که بخوان طبق میلشون تنظیم کنن؛ مثلا تنظیم نور، حرارت یا موسیقی که از سیستم های به کار برده شده در دیوارها به گوش میرسن. این خانه ۶۲ هزار متری در واشنگتن آمریکا ساخته شده و دارای استخریه که در زیر آب هم موسیقی پخش میکنه تا شنایی لذت بخش داشته باشین.

خانه کپسولی

می تونین خانه ای رو تصور کنین که قابل حمل و هوشمند باشه؟ خانه کپسولی یه نمونه از  هوشمندترین خانه دنیا و یه خانه قابل حمله که دارای ظرفیتی برای زندگی یک تا دو نفر به مدت یکساله و شکلش به گونه ای ساخته شده که آب بارون رو ذخیره و هدر رفت انرژی رو به حداقل می رسونه.

این خانه می تونه تا ۱.۳۵ کیلووات انرژی رو تولید و ۱۰ کیلووات رو از طریق باتری ذخیره کنه. این خانه می تونه به راحتی به شبکه وصل شده و نیاز سرنشینانش رو برطرف کنه. مشخصات و سنسورهای کامل یک خانه هوشمند رو داره و از طریق تبلت های کنترل از راه دور کنترل میشه.

خانه ای با پشت بام هیدرولیک

تصور کنین پشت بوم خانه تون رو بتونین باز کرده و تمام آسمون شب رو در حالیکه روی تختتون خوابیدین نظاره کنین. این خانه در توسکانی ایتالیا ساخته شده که ساکنانش می تونن با باز کردن سقف هر لحظه که بخوان آسمون رو ببینن یا سقف رو ببندن و با خیال راحت به خواب برن و نگران تابیدن آفتاب صبح به داخل اتاقشون نباشن.

خانه نور

این خانه در آنکارای ترکیه ساخته شده و نمونه ای از یک اثر هنرمندانه به حساب میاد. دارای سیستم های هوشمند روشناییه که تمام خانه رو با انواع رنگ ها از جمله پرتغالی تا سفید و با انواع رقص نور روشن می کنن. حتی راه پله شیشه ای این خانه با نوارها و لامپ های تعبیه شده در پله ها به انواع رنگ تبدیل شده و روشنایی خانه رو چند برابر میکنه. کنترل تمام این سیستم های روشنایی به دست خود ساکنان خانه ست.

خانه کربن صفر

این خانه کوچک و پیش ساخته نمونه ای از لیست ۱۰ تایی هوشمندترین خانه دنیا ما هست که کاملا دوستدار محیط زیسته. این خانه دارای پنل های خورشیدی و آب گرمه که محدودیتی در مصرف انرژی ایجاد نمی کنه. کربن صفر نمونه ای از خانه های سبز هم محسوب میشه و در کشورهای سبز و حامی محیط زیست به ویژه نروژ بسیار پرطرفداره. این خانه ها از این جهت که میزان تولید دی اکسید کربن رو به صفر می رسونن، به کربن صفر معروف هستن.

خانه استوانه ای

این خانه در سال ۲۰۱۳ توسط یک معمار قزاق طراحی شد و به شما این امکان رو میده تا یک درخت رو در خانه تون نگه داری کنین. هنوز ساخت این مدل خانه ها متداول نشده؛ چرا که مهندسای مربوطه در حال تکمیل و نهایی سازی این پروژه هستن. بودجه لازم برای این خانه ها از طریق یک تولید کننده پنل های خورشیدی که برندی روسی هست، تامین میشه و در مرحله نهایی شدن قرار داره؛ بنابراین امید هست که این طرح در آینده نزدیک فراگیر بشه و تعداد این نمونه از خانه ها روز به روز بیشتر بشه.

شاید نشه که فقط یه خانه رو به عنوان هوشمندترین خانه جهان معرفی کرد؛ چرا که با پیشرفت علم و فناوری تعداد این خانه ها روز به روز در حال افزایش بوده و هر کدوم با ویژگی های منحصر به فرد و خاص خود در لیست خانه های هوشمند دنیا قرار می گیرن. اگر با خوندن این مقاله فک می کنین به داشتن یه خانه هوشمند علاقه مند شدین می تونین از مشاورای ما در این زمینه کمک بگیرین.

 

نمایش بیشتر