متراژ لازم برای احداث انواع نانوایی

نان، کیک، کلوچه، شیرینی و …تنها بخشی از خلاقیت‌های خوشمزهٔ یک نانوا هستند. همان‌طور که می‌دانید به آن دسته از غذاهایی که پایه آنها از آرد و آب تشکیل شده است، نان می‌گویند. نان‌ها با استفاده از روش‌های مختلف مانند پختن، بخارپز کردن یا سرخ کردن خمیری متشکل از آرد و آب به دست می‌آیند. خمیرها علاوه بر آرد و آب به نمک و ماده‌ای برای ور آمدن نیز نیاز دارند. یک نانوا مواد اولیه را طبق دستورالعمل‌های خاص مخلوط کرده و نان‌های منحصر به فرد می‌پزد. نان‌های پخته شده توسط خواروبار فروشان، عمده فروشان، رستوران‌ها و خدمات غذایی سازمانی به فروش می‌رسد.

متر |نانو

دستور العمل متراژ و مشخصات واحدهاي نانوايي ها

مشخصات واحد توليد نان در شهر
الف- واحد توليد نان مي بايستي داراي مشخصات ذيل باشد:
۱- محل
واحد تهيه نان بايد با نظر مقامات ذيصلاح (داراي مجوز قانوني) در محلهايي احداث گردد كه:
۱- ۱ دور از آلودگي و تاثير گرد و غبار ،بو و ساير مواد آلوده كننده باشد.
۱- ۲ از نظر ايجاد سر و صدا ، انتقال حرارت و آلودگي هوا مزاحمتي براي ساكنان مجاور فراهم نكند.
۲- ساختمان:
ساختمان واحد نان بايد طوري بنا شود كه بسهولت قابل نظافت بوده و به عبارت ديگر سطوح داخلي آن صاف، ساده و محل تقاطع سطوح پخ (بدون زاويه تند) باشد. واحد نانوايي در كليه قسمتها (كف و ديوارها) بايد از آجر و سيمان ساخته شده باشد كه از نفوذ موش و حشرات موذي بداخل آنها جلوگيري شود.
۳- فضاي كار:
اجزا محيط كار بشرح زير مي باشد.
۱- محل نگهداري آرد و ساير مواد اوليه (چنانچه روغن جز مواد اوليه است محل نگهداري آن بايد جداگانه باشد)
۲- محل توليد شامل قسمت اختلاط خمير- محل استراحت اوليه خمير – دستگاه مالش خمير- اتاق بخار(نانهاي حجيم و نيمه حجيم) و فر پخت
۳- قفسه هاي مخصوص خنك كردن نان
۴- قسمت عرضه و يا فروش نان
۵- سرويس هاي بهداشتي (توالت و دوش)
۶- محل استراحت كارگران(شامل كمدهاي لباس و رختكن ، استراحت موقت ، نمازخانه
۳- كفشهاي مورد استفاده در محيط كار گاه بايد تميز و قابل شستشو بوده و صرفاً در محيط كار مورد استفاده قرار گيرند. ضمناً جهت ورود به انبار و دستشويي بايد از كفشهاي جداگانه استفاده شود.
۴- روپوش و كلاه مورد استفاده كاركنان بايد حتماً تميز و داراي رنگ سفيد باشد.
۵- اطفاء حريق براي مقابله با حريق از وسايل ايمني مانند كپسولهاي گاز و يا مولد كف و يا پودرهاي ضد حريق مناسب بايد استفاده گردد. جعبه كمكهاي اوليه بايد حتما داراي دارو و وسايل كمكهاي اوليه بمنظور جلوگيري از توسعه سوختگي و بريدگي باشد.
۶- در مورد نانهاي سنتي پارو بايد چوبي، سبك و ابعاد آن متناسب با ابعاد تنور و همچنين نان مورد نظر باشد.
۷- وجود زباله دان به تعداد كافي، قابل حمل و شستشو و داراي در پوش ضروري است.
۸- براي مصارف توليدي، آشاميدني ، همچنين شستشو و نظافت ، وجود شيرهاي آب جداگانه لازم است . ضمناً يك شير آب در بالاي دستگاه خمير گير نيز بايد تعبيه گردد.
۹- وجود ظرفشويي ابرای راه اندازی کسب و کار نانوایی، موقعیت مکانی خوب و متراژ لازم برای احداث انواع نانوایی معیار مهمی است. بدون شک حفظ کیفیت و تعیین قیمت مناسب در بازار نیز اهمیت دارد. با این حال، اگر مکان برای مخاطب هدف قابل دسترسی نباشد، می تواند مانع فروش شما شود و رشد را تحت تاثیر قرار دهد. قبل از اینکه برای افتتاح یک نانوایی برنامه ریزی کنید، باید تصمیم بگیرید که می خواهید روی چه نان هایی تمرکز کنید و چگونه می خواهید خلاقیت های خود را از بقیه متمایز کنید. آیا محصول خاصی وجود دارد که بتوانید آن را با استانداردهای بالاتر از هر شخص دیگری تولید کنید؟

تصمیم بگیرید که چه نوع نانوایی را می خواهید باز کنید.

اولین و مهم ترین نکته برای احداث نانوایی، مشخص کردن فیلد کاری شماست. به عنوان مثال ابتدا باید با توجه به مهارت و شرایط خود نوع نانوایی ( لواشی، سنگکی، بربری، فانتری و…) را تعیین کنید.

در مورد نوع فضای نانوایی و متراژ لازم برای احداث انواع نانوایی تصمیم بگیرید.

چندین گزینه وجود دارد و انتخاب شما ممکن است به میزان سرمایه ای که می توانید جذب کنید بستگی دارد.

در مورد رقابت در منطقه تحقیق کنید

این امر سبب می شود تا دریابید که آیا تقاضایی برای این نوع نان که می خواهید بفروشید وجود دارد یا خیر. راه اندازی نانوایی در بخشی از شهر که در آن بازار و تقاضایی برای نان های شما وجود ندارد فایده ای ندارد، بنابراین در مورد مکان انتخابی خود تحقیق کنید. به عنوان مثال، اگر یک نانوایی باز کنید، زمانی که چند کسب و کار مشابه در نزدیکی شما وجود دارد، کار خود را بسیار سخت تر خواهید کرد.

لیستی از تجهیزاتی که برای راه اندازی کسب و کار خود نیاز دارید تهیه کنید.

به عنوان مثال شما برای احداث نانوایی لواشی به تجهیزات زیر نیازمندید:

  • دستگاه مخلوط كن با تغار
  • تخته جهت پهن كردن چانه
  • سنگ يا تخته مخصوص
  • چكه يا ليفته: نام ديگر این ابزار، ساج مي باشد. ساج، بالشتكي است كه از يك تخته گرد با یک  رويه اي از جنس پارچه كرباس تشكيل شده است.
  • 2 عدد چوب نازک استوانه ای شکل برای بالا آوردن نان
  • سیخ آهنی برای خروج نان های سوخته
  • ترازو
  • پنكه برقي
  •  تشتك خمير
  • كاردك مخصوص بريدن خمير يا چانه.

شرکت صدارپخت آذربایجان با به سراسر ایران، تامین کننده تجهیزات نانوایی می باشد. این شرکت برای رفاه حال مشتریان 18 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش نیز ارائه می دهد.

یک طرح کسب و کار تهیه کنید.

کسب و کار خود را تعریف کنید. به محصولات و خدماتی که ارائه می دهید و مشتریان هدف خود (متخصصان شاغل، مادران پرمشغله، مشاغل پذیرایی و غیره) فکر کنید. اهدافی را در مورد میزان سودی که در چند سال اول به دست خواهید آورد و هر گونه توسعه ای که امیدوارید در خط تولید، خدمات یا فضای تجاری خود ایجاد کنید، تعیین کنید. برای درآمدزایی برنامه ریزی کنید. شما باید هزینه تولید کالاهای خود را محاسبه کنید و آنها را به چه قیمتی بفروشید .هزینه های مکان، لوازم، کارکنان، مالیات و بازاریابی خود را محاسبه کنید.

دریافت جواز کسب نانوایی

برای دریافت جواز نانوایی در نخستین گام باید با تعریف پروانه کسب آشنا شویم. پروانه کسب، مجوزی است که بر طبق مقررات قانون نظام صنفی با انگیزه استارت و ادامه حرفه یا کسب و کار، صادر می‌شود. تاسیس نانوایی، به کسب مجوز و پروانه از اتحادیه نانوایان نیاز دارد. کسب مجوز نانوایی از طریق سایت ایرانیان اصناف انجام می شود و دارا بودن شرایط دریافت مجوز نانوایی لازم و ضروری است:

  •  پایبندی به دین اسلام و داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  •  صدور جواز، فقط برای آقایان مقدور می‌باشد.
  •  داشتن قوای جسمی بالا و حداقل 25 سال سن
  •  دارا بودن گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد و گواهی از وزارت بهداشت
  • ارائه کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم پزشکی
  • ارائه مدرکی جهت اثبات سکونت فرد متقاضی در شهر احداث نانوایی

بخش های مختلف یک نانوایی

کارگاه نانوایی باید به گونه ای طراحی شود که امکان نظافت آن سخت نباشد و سطوح داخلی واحد نانوایی صاف و مسطح باشد. واحد نانوایی در تمام بخش ها (کف و دیوارها) باید از آجر و سیمان ساخته شده باشد که از ورود موش و حشرات موذی به داخل آنها جلوگیری شود.

بخش های مختلف یک واحد نانوایی بشرح زیر است:

  • محل نگهداری آرد و مواد اولیه ضروری (در صورتی که روغن جز مواد اولیه نانوایی شماست محل نگهداری آن باید جداگانه باشد). این بخش در نانوایی باید تا حد امکان نزدیک در ورودی و دور از توالت باشد.
  • بخش تولید که شامل قسمت تهیه خمیر، محل استراحت اولیه خمیر تهیه شده، دستگاه مالش خمیر، اتاق بخار و فر پخت می باشد.
  •  قفسه های مورد نیاز برای خنک کردن نان
  • محل عرضه و یا فروش نان
  •  سرویس های بهداشتی (توالت و دوش)
  • محل استراحت کارگران (این بخش برای کمدهای لباس و رختکن، استراحت موقت، نمازخانه و تعبیه شده است)

مساحت لازم برای احداث نانوایی

متراژ لازم برای احداث انواع نانوایی 60 متر برای یک نانوائی ماشینی 100 متر می باشد. به ازاء فعالیت هر کارگر در یک واحد نانوایی 25 متر فضا مورد نیاز است یعنی اگر در یک واحد 3 نفر فعالیت دارند (خمیرگیر چانه گیر، چانه پهن کن یا شاطر و نان گیر) بر اساس قانون اداره کار 75 متر فضا برای نانوایی نیاز است.

در صورتی که از شرایط تاسیس نانوایی مثل  تمکن مالی ،مهارت و متراژ لازم برای احداث انواع نانوایی برخوردار هستید می توانید در قدم بعدی تجهیزات مورد نیاز نانوایی خود را از شرکت صدرا پخت آذربایجان با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تهیه کنید.

سوالات متداول

ستيل در كارگاه ضروري است.
۱۰- وسايل و ظروف مورد استفاده بايد در پايان كار روزانه شسته، تميز و روي آنها پوشانده شود.
۱۱- در هنگام تخمير بايد روي ظرف خمير گيري با پارچه پوشانده شود.
۱۲- نصب تابلو در بالاي درب واحد توليد نان
۱۳- نصب تابلو در داخل واحد توليد نان و در جايي كه براحتي قابل رويت باشد با قيد مشخصات كامل نانوايي – كد نانوايي- ميزان سهميه – نوع آرد- نوع پخت- وزن چانه- قيمت نان- ساعات پخت نان- روزهاي تعطيلي- تلفن رسيدگي به شكايات
رعايت موارد زير الزامي مي باشد:
۱- وسايل تهيه خمير و ساير وسايلي كه در تماس با خمير هستند بايد سالم، بي عيب و از جنس قابل شستشو و استيل زنگ نزن و بدون زاويه و بدون درز باشند تا تغيير نامطلوبي در كيفيت نان بوجود نيايد.
۲- جنس ميز كار بايستي از فلز زنگ نزن و يا سنگ باشد( روكش از جنس فلز زنگ نزن، براي ميزها ترجيح داده مي شود)
۳- كفشهاي مورد استفاده در محيط كارگاه بايد تميز و قابل شستشو بوده و صرفاً در محيط كار مورد استفاده قرار گيرند. ضمناً جهت ورود به انبار و دستشويي بايد از كفشهاي جداگانه استفاده شود.
۴- روپوش و كلاه مورد استفاده كاركنان بايد حتماً تميز و داراي رنگ سفيد باشد.
۵- انبار بنا شود و حتي المقدور داراي دو درب باشد، يك درب خارج كارگاه براي ورود مواد اوليه و ديگري داخل كارگاه براي مصرف. انبار مواد اوليه بايد قابل نظافت كرن بوده و عندالزوم سالي يكبار ضد عفوني شده و مرطوب نيز نباشد و مصالح بكار رفته در آن مناسب باشد.
پالت هايي كه در انبار جهت چيدن كيسه هاي آرد بكار مي روند بايد از جنس پلاستيك يا فلز به ابعاد مناسب انبار باشند.
۶- مصرف آرد بايد به ترتيب تاريخ ورود به انبار صورت گيرد و حداكثر نبايستي بيش از يك ماه آرد در انبار نگهداري شود.
۷- نور:محل توليد نان و ساير قسمتها بايد از روشنايي كامل برخوردار باشد. واحد نان بايد طوري بنا شود كه حتي المقدور در روز نياز به استفاده از نور مصنوعي نباشد. بديهي است نور طبيعي يا مصنوعي نبايد سبب ناراحتي  چشم كاركنان گردد.
۸- تهويه: ساختمان واحد توليد نان بايد طوري بنا شود كه تهويه لازم در آن بطور طبيعي صورت گيرد در غير اينصورت لازم است مجهز به وسايل تهويه باشد.
۹- نوع سوخت :واحد توليد نان بايد حتي الامكان از سوخت گاز استفاده كند. ضمناً دستگاههاي سوختي كاملاً تنظيم بوده بطوريكه عمل احتراق تا حد ممكن كامل صورت گرفته و از ايجاد دود و آلوده كردن هوا جلوگيري كند. در هر صورت واحد توليد نان بايد مجهز به دودكش باشد. ارتفاع دودكش بايد از ارتفاع سقف ساختمانهاي مجاور بلندتر باشد. در غير اينصورت از اطاقكهاي دودگير استفاده شود. ضمناً جهت موارد اضطراري استقرار مخزن سوخت مايع و موتور برق توصيه مي گردد.
ابزار كار و تجهيزات واحد توليد نان مي بايستي داراي مشخصات ذيل باشد:
حداقل وسايل  و تجهيزات مورد استفاده در كار گاههاي نانوايي عبارتست از :
۱- دستگاه خمير گير و تغار- متناسب با محصول توليد ي
۲- ميز كار و پيشخوان
۳- كارد و ساير ابزار كه در مورد نانهاي سنتي كاربرد دارد.
۴- رنگ :
ديوارها بايد تا cm ۱۲۵ تماماً  سنگ سفيد صيقلي و مابقي كاشي سفيد در جه يك باشد وسقف واحد توليد نان بايستي سيمان سفيد باشد.
۵- كف:
كف در تمامي سطح بايد از سنگ و قابل شستشو ، غير قابل نفوذ، غير لغزنده ، بدون درز، شكاف و فرورفتگي بوده و جنس آن طوري باشد كه در اثر تردد، گرد و غبار ايجاد نشود. ضمناً از شيب لازم بطرف فاضلاب برخوردار بوده و كف محل توليد نان و سرويسهاي بهداشتي بايد مجهز به كف شوي باشد. قیمت دستگاه نانوایی دست دوم به علت کارکرد قیمت پایین تری نسب به دستگاه های نانوای نو داره به همین خاطر مشتریان گرامی که که توان پرداخت برای دستگاه پخت نو ندارند این مدل دستگاه ها پخت رو انتخاب می کنند .

نمایش بیشتر