مراحل اجرای آرماتوربندی اصولی

بتن یکی از مصالح مهم و کاربردی برای ساختمان سازی می‌باشد که از آن برای افزایش استقامت ساختمان استفاده می‌ کنند. بتن‌ های سفت شده، مقاومت بسیار بالایی در برابر نیروهای فشاری دارند و می‌توانند ساختمان را در برابر فشارهای تنشی نیز به خوبی مستحکم کنند. اما در مقابل، بتن در برابر نیروهای کششی بسیار شکننده است و مقاومت بالایی ندارد. در این شرایط، می‌توان با انجام دقیق مراحل آرماتوربندی مقاومت این مصالح را در برابر نیروهای کششی افزایش داد. در واقع بتن مسلح به بتنی می‌ گویند که با استفاده از ترکیب مناسب این مصالح با میلگرد ساخته شده باشد. اما برای اجرا آن، باید مراحل آرماتوربندی را به خوبی انجام دهید تا بتوانید نیروی کششی بتن را افزایش دهید. در ادامه مراحل آرماتوربندی را بیان می‌کنیم.

اتو

۱ طراحی ساختمان

ابتدایی‌ترین مرحله برای ساخت یک سازه، طراحی نقشه آن می‌باشد که باید توسط معمار متخصص و کاملا مهندسی شده انجام شود. در این نقشه، باید ابعاد فونداسیون، ستون‌ها، تیرها و سایر موارد، به درستی تعیین شوند و همچنین با توجه آن، ابعاد، تعداد، سایز آرماتورها و همچنین نوع چینش آن‌ها مشخص شوند. علاوه بر این موارد، برای انجام درست مراحل آرماتوربندی باید محل قرارگیری، فاصله میلگردها از یکدیگر، فاصله آرماتورها از سطح بتن و سایر موارد نیز ذکر شود.

۲ خرید میلگرد

یکی از مهمترین مراحل مهم برای آرماتوربندی خرید میلگردهای مناسب می‌باشد. پس از آن که نقشه ساختمان مشخص شد، با توجه به آن می‌توانید برای خرید میلگردها اقدام کنید. سایر، تعداد و ابعاد این میلگردها باید کاملا مطابق با نقشه ساختمان خریداری شود. وجود کیفیت بالا در میلگرد ها بسیار مهم می باشد.

۳ خرید تجهیزات و امکانات مورد نیاز

برای انجام آرماتور بندی ساختمان و اجرای بخش های مختلف نیازمند اندازه و شکل های مختلفی از آرماتور ها می باشیم، برای انجام این کار از دستگاه های خم و برش میلگرد استفاده میکیم که میتوانند در کسری از زمان انواع میلگرد ها را خم و برش دهند همچنین در تمامی بخش ها شاهده استفاده از خاموت هستیم در واقع خاموت نوعی از مصالح به کار رفت در آرماتور بندی می باشد که در شکل های مختلفی برای نگهدار و ایجاد اندازه و فاصله های گوناگون در آرماتور بندی استفاده می شود، که برای ایجاد و اجرای آن از دستگاه های دستی و اتوماتیک خاموت زن استفاده می شود تا میلگرد های برش داده شده در شکل های مختلفی خم بشوند. همچنین در کنار استفاده از این ابزار ها برای متصل کردن میلگرد ها به خاموت نیازمند سیم مفتول یا آرماتور بندی هستیم که میتوان این موارد را برای آرماتور بندی تجهیزات و مصالح ضروری دانست در ادامه نیز میتوان مصالحی همچون اسپیسر و… را به کار برد.

۴ بررسی میلگردها

استفاده از میلگردهای مناسب در مرحله آرماتوربندی ، اهمیت بسیار بالایی دارد. برای انجام فرایند آرماتوربندی، حتما باید از میلگردهای سالم و بدون هیچگونه آلودگی استفاده کنید. البته در این مرحله، معمولا از یک مهندس ناظر برای تایید میلگردهای خریداری شده نیز استفاده می‌شود.

۵ اجرای فرآیند آرماتوربندی

در این مرحله از آرماتوربندی، باید مطابق با نقشه‌ اجرایی، میلگردها را با تعداد، سایز و نحوه مشخص شده، کنار یکدیگر قرار دهید و سپس به یکدیگر متصل کنید. اجرای این فرایند بدون داشتن نقشه‌ای مناسب امکان‌پذیر نمی‌باشد و به همین دلیل، باز هم لازم است تا تاکید کنیم که از فردی متخصصی برای نقشه کشی ساختمان خود استفاده کنید. فرآیند آرماتور بندی به وسیله استفاده از خاموت انجام میگیرد این خاموت ها بر حسب قالب بندی در اندازه های تعیین شده به وسیله استفاده از دستگاه خم کن خاموت انجام می شود

۶ آرماتورها را مجددا بررسی کنید

پس از انجام مراحل آرماتوربندی ذکر شده، لازم است تا میلگردها را مجددا بررسی کنید تا از درست بودن محل قرارگیری آن و سایز میلگردها اطمینان حاصل کنید. همچنین در این مرحله باید از اتصال درست آرماتورها نیز مطمئن شوید و در صورتی که اتصال قسمتی از آن شل شده باشد، باید مجددا سفت شود.

۷ قالب‌بندی و بتن‌ریزی

آخرین مرحله از مراحل آرماتوربندی، قالب‌بندی می‌باشد. برای انجام قالب بندی متصل کردن قالب ها از اتصلاتی مانند پیم و گوه و نبشی و کنج استفاده می کنند. در بخش های از قالب بندی برای جلوگیری از خمیدگی و کج شدن سیستم قالب بندی از نگهدارنده و مهار های افقی و عمودی استفاده می شود.

نکات مهم در اجرای مراحل آرماتوربندی

در انجام مراحل باید دقت داشته باشید که میلگردها مطابق با نقشه سازه شما در کنار هم قرار بگیرند و بهم متصل شوند. استفاده آرماتوربندی، در بخش‌های مختلف، دارای روش‌های متفاوتی می‌باشد، به طور مثال، برای انجام مراحل آرماتوربندی سقف‌ها، از میلگردهای راست و ساده استفاده می‌کنند اما برای آرماتوربندی فونداسیون و یا ستون‌ها، از میلگردهای خمیده و در هم تنیده شده استفاده می‌کنند.

در طی انجام مراحل آرماتوربندی باید فرایندهای خمکاری و برشکاری میلگردها نیز طبق اصول مشخصی انجام شوند. به طور مثال، برای بریدن میلگردها با قطرهای معمولی، از قیچی‌های مخصوصی استفاده می‌کنند و همچنین برای برش میلگردهای قطور نیز از سنگ فرز استفاده می‌کنند. البته لازم به ذکر است که برای ساخت هندسه مناسب آرماتوربندی، از اهرم دستی و دستگاه خم زن کمک می‌گیرند. البته دقت داشته باشید که این فرایند باید در دمای معمولی انجام شود.

ضوابط انجام مراحل آرماتوربندی در ایران

انجام مراحل آرماتوربندی با توجه به اهمیت بسیار بالایی که دارد، دارای ضوابط بسیار است که می‌تواند در کشورهای مختلف، متفاوت باشد. در ادامه ضوابط آرماتوربندی در ایران را بررسی می‌کنیم.

ضوابط مربوط به بریدن و خم کردن میلگردها

  • میلگردها باید توسط تجهیزات مکانیکی خم و یا بریده شوند و استفاده از هر وسیله‌ دیگری نیاز به تایید دستگاه‌های نظارتی دارد
  • خم کردن میلگردها باید به صورت سرد انجام شود
  • در طی انجام مراحل آرماتوربندی برای خم کردن میلگردها باید از دستگاه‌هایی که دارای فلکه خم کن هستند
  • باز و بسته کردن خم‌ها برای شکل دادن مجدد به آن‌ها به هیچ عنوان مجاز نیست
  • سرعت خم کردن میلگردها باید متناسب با نوع فولاد و دمای محیط باشد
  • اگر دمای محیط کمتر از ۵- درجه باشد، نباید میلگردها را خم کنید

ضوابط مربوط به بستن میلگردها

  • آرماتورها باید طبق نقشه، قبل از بتن‌ریزی در جای خود قرار بگیرند و به گونه‌ای بسته شوند که جابه‌جایی بیش از حد آن‌ها امکان پذیر نباشد
  • برای به هم بستن میلگردها و عناصر سازه‌ای یه آن‌ها، باید از مفتول یا اتصال دهنده و گیره فولادی استفاده کنید
  • استفاده از جوشکاری یا قوس الکتریکی برای به هم بستن میلگردهای متقاطع، تنها با رعایت ضوابط مذکور در مقررات ملی ساختمان و یا با تایید سازمان نظارت مجاز می‌باشد

سخن پایانی

در این مطلب از وب‌سایت مدرن سازان، مراحل آرماتوربندی و نکات مهمآرماتور بندی برای جلوگیری از ریزش بتن و تحمل نیروهای کششی در ساختمان است. آرماتور بندی ساختمان در راستای رعایت و اجرای کامل اوصول مهندسی در روند ساخت و ساز انجام می‌شود. قبل از عمل بتن ریزی عملیات آرماتور بندی در ساختمان صورت می‌گیرد.

آرماتور بندی ساختمان از حساس ترین و با دقت ترین فرآیند‌ها در اسکلت بندی بناهای بتنی است. به همین دلیل داشتن تخصص در آرماتور بندی یک امر بسیار مهم و ضروری است. مراحل و نحوه آرماتور بندی در قسمت‌های مختلف ساختمان متفاوت بوده و نیاز به نظارت دقیق و اصولی دارد.

از برترین متخصصین شهرتان رایگان قیمت بگیرید، با آن ها چت کنید و بهترین را انتخاب کنید.

آرماتوربندی ستون، آموزش آرماتوربندی، شغل آرماتوربندی، آرماتور بندی استخر، آرماتوربندی سقف و در نهایت آرماتور بندی فونداسیون از بیشترین مواردی بوده که در این خصوص در بین کاربران مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطلب از با کلیت آرماتور بندی ساختمان و مراحل آن آشنا می‌شویم.

قرار گرفتن میلگرد و دیگر محصولات فولادی در کنار به واسطه بست فلزی یا برای تحمل وزن بتن در ساختمان سازی را آرماتور بندی می‌گویند. تبعیت ساختمان‌های مدرن امروزی از اصول مهندسی از دلایل اصلی توجه به استحکام و استاندارهای تعیین شده می‌باشد.

بتن خاصیت خمیری شکل داشته و تحت تاثیر شرایط بخصوصی مقاومت خود را از دست می‌دهد. آرماتور بندی ساختمان برای نگهداری بتن در سازه‌های بتنی در نظر گرفته شده است. این کار استحکام بتن را وابسته به نظر مهندسین افزایش داده و مقاومت سازه‌ها را بالا می‌برد.

آرماتور بندی وابسته به محل قرارگیری با شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. بعنوان مثل آرماتوربندی سقف با آرماتور بندی ستون از نظر چیدمان میلگرد تفاوت دارد. در حالت کلی انتخاب میلگرد در قطرهای مختلف از مهم ترین نکات در آرماتور بندی ساختمان بوده که نیاز به تخصص و دانش کافی دارد.

علاوه بر مزیت کلی آرماتور بندی در ساختمان‌ها که همان استحکام بخشی به بتن در برابر نیروهای کششی است. می‌توان به مواردی دیگری به شرح ذیل اشاره داشت.

  • آرماتوربندی ساختمان باعث ایجاد قدرت فشرده سازی و تراکم سازی بیشتر در بتن به نسبت دیگر مصالح ساختمانی می‌شود.
  • آرماتوربندی مقاومت سازه‌های بتنی را علاوه بر نیروهای کششی در برابر آب و آتش نیز بیشتر می‌کند.
  • پایداری ساختمان‌های مجهز به ساختار آرماتوربندی نسبت به دیگر بنا‌ها بیشتر است.
  • سیستم ساختمانی دارای آرماتور نسبت به سیستم سایر ساختمانها پایدارتر است.
  • قابلیت شکل دهی متنوع بتن با عمل آرماتوربندی در ساختمان امکان پذیر می‌باشد.
  • آرماتور بندی مانع انحراف ساختمان از حالت ابتدایی تحت تاثیر عوامل مختلف شده و هزینه تگهداری بتن با آرماتور کم تر می‌شود.

از مزیت‌های آرماتور بندی ساختمان نیز می‌توان به این نتیجه رسید که این محافظ ساختاری بیشتر برای بناهای بتنی در حال ساخت کاربرد دارد.

آرماتوربندی همانند دیگر قسمت‌های ساخت و ساز با مراحل خاصی همراه است. در این بخش به آموزش آرماتوربندی ساختمان در مراحل زیر می‌پردازیم.

طراحی ساختمان برای آرماتوربندی

قبل از شروع ساخت و ساز باید نمونه‌های مختلف نیاز به آرماتور بندی در کلیت ساخت و ساز بنا مشخص شود. این عملیات با بررسی طراحی انجام شده برای ساختمان قابل انجام است.

خرید میلگرد برای آرماتور بندی ساختمان

نوع میلگرد خریداری شده برای پروژه‌های کوچک و بزرگ متفاوت است. از این رو خرید میلگرد از مراحل اصلی انجام آرماتور بندی است. برای ساختمان‌های ساده و معمولی از میلگرد‌های فولادی آجدار و مجتمع‌های مسکونی انبوه ساز و فروشگاهی و مواردی از این قبیل فرم‌های مخصوصی از میلگرد برای آرماتور بندی خریداری می‌شود.

مشورت با نقشه‌کش آرماتور بندی ساختمان

مشورت با مهندس ناظر یک گام اساسی در شروع آرماتور بندی ساختمان است. بررسی نوع میلگرد‌ها، مقایسه آنها با نقشه و بررسی کیفیت آرماتوربندی ساختمان بر عهده مهندس ناظر در پروژه‌های بزرگ می‌باشد. اما در ساختمان‌های کوچک که فاصله بین میلگردها و تغییر شکل آنها برای قرار گرفتن در ستون اهمیت چندانی نداشته نیازی به حضور مداوم مهندس ناظر نیست.

انتخاب روش مناسب برای آرماتور بندی ساختمان

روش‌هایی برای خم کردن میلگرد‌ها و قرار دادن آنها در کنار هم برای آرماتوربندی وجود داشته که برای سازه‌های مختلف بتنی متفاوت است. روش‌های کرواتی و گره زدن از بیشترین نوع استفاده در آرماتور بندی ساختمان است. استفاده از جوشکاری برای آرماتور بندی به دلیل فاقد انعطاف بودن و پایین آوردن استحکام کششی توصیه نمی‌شود.

نمایش بیشتر