مراحل نصب ساندیوچ پانل

آموزش نصب انواع ساندویچ پانل ها براساس ساختار و نوع آنها در نصب و اجرا دارای تفاوت هایی است. ما در ادامه به بررسی جامع نصب ساندویچ پانل ها میپردازیم. اما شاید برایتان سوال پیش بیاد که نصب ساندویچ پنل چه مزیتی دارد؟ در پاسخ ما به شما می گوییم که پنل های ساندویچی، صفحات یا ورقه‌های عایق پیش ساخته‌ای هستند که در صنعت‌ و ساخت و سازهای مختلفی کاربرد دارند و علاوه بر خاصیت عایقی که در برابر گرما،‌ سرما، ‌رطوبت و صدا دارند در کاهش وزن و هزینه نهایی پروژه مورد نظر نیز تاثیرگذار هستند.

پانل

 

یکی از اصلی‌ ترین مزایا استفاده از این صفحات مدرن و پیشرفته، مسئله نصب ساندویچ پانل و راحتی اجرای ساخت سازه است که در مورد تمام انواع آنها ها صدق می‌کند. با ما تا انتهای این مقاله کاربردی از آریا بارون همراه باشید تا به نحوه نصب ساندویچ پانل ها بپردازیم.

تفاوت مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز با بتن معمولی

مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز، همان اجزا و مواد تشکیل دهنده بتن معمولی است. تنها تفاوت هایی که بین آن‌ها هست در مواد افزودنی و مواد پرکننده ای است که در طرح اختلاط بتن اکسپوز وجود دارد. درطرح اختلاط این نوع بتن، مواد افزودنی و پرکننده‌ای برای کاهش تخلخل بتن و افزایش مقاومت آن به کار برده می‌شوند، این مواد باعث ایجاد سطح صیقلی و خاص برای پنل های بتن اکسپوز می‌شود.
در نتیجه روش ساخت این بتن با بتن معمولی فرق خاصی ندارد، تنها موادی که به طرح اختلاط آن اضافه می‌شود، باعث خاص و منحصر به فرد شدن بتن نما می‌شود.

نصب ساندویچ پانل به شکل عمومی شامل دو مرحله اصلی است:

۱- نصب سازه فلزی
در این مرحله، سازه پایه و فلزی که برای برداشت و نصب ساندویچ پانل استفاده می‌شود، نصب می‌شود و بسته به نوع و ابعاد پروژه، می‌تواند شامل ستون‌ها، تیرها و نرده‌های فولادی باشد. در طرح نصب سازه فلزی، توجه به جزئیات مانند شیب داشتن سوراخ‌های مثبت برای پرچ، قبولی ارتفاع ساختمان، موقعیت مناسب بالابر و… به منظور جلوگیری از مشکلاتی که در فرایند نصب ممکن است پیش بیایند، حائز اهمیت است.

۲- نصب ساندویچ پانل
در این مرحله، ساندویچ پانل روی سازه فلزی نصب می‌شود. برای انجام این کار، ابتدا ساندویچ پانل نزدیک به محل نصب حمل می‌شود و سپس با استفاده از دریل و پیچ، به سازه فلزی چسبانده می‌شود. پس از نصب پانل‌ها روی تیرها و ستون‌های سازه، لایه‌های پایینی سردر تیرها بریده و نوار بندی شده و سپس با پیچ چوبی محکم شده و با قطعات تزریق شده پوشانده می‌شود. این فرایند تا جایی ادامه می‌یابد که تمام سطح پوششی ساختمان پوشانده و به پایان برسد.

در نصب ساندویچ پانل های دیواری و سقفی حتما به ۱- پیچ های واشردار مخصوص نصب ۲- گام پیچ ۳- ارتفاع پیچ ۴- چسب سیلیکونی برای درزبندی دقت کنید. پانل های سقفی بیشتر در مقابل تابش نور خورشید، برف و باران هستند پس نصابان ساندویچ پانل های سقفی باید خیلی ماهر تر باشند و درز بندی و آب بندی پانل های سقف خیلی مهم است.

آموزش نصب ساندویچ پانل سقفی :

برای نصب ساندویچ پانل، باید آنها را روی تیرهای فرعی که از جنس پروفیل با وزن سبک حدود 40×40 یا 80×40 هستند، قرار داد. در سازه های صنعتی و سوله، ابتدا گاتر( آبرو) نصب می گردد، سپس پروفیل با مقطع Z استفاده می شود. پانل ها به وسیله پیچ سرمته گالوانیزه واشردار، روی زیرسازی متصل می شوند.

هنگامی که می خواهید پانل ها را به وسیله جرثقیل بلند کنید، باید به وسیله طنابی که به جعبه پانل ها بسته شده است، این کار را انجام دهید تا مجری این کار، بتواند به راحتی پانل ها را جابجا نماید. بعد از بلند کردن پانل ها، بایستی آنها را مطابق با طول، و جهت نصب پانل، روی ساختار پشتیبان سقف محکم شوند. ساختار پشتیبان باعث می شود تا پانل ها در برابر لغزش باد محفوظ بمانند.

ساندویچ پانل سقفی برای پوشش سقف استفاده می‌شود و دارای گام های ذوزنقه است.پانل سقفی به دلیل داشتن گامهای ذوزنقه ای و شکل اورلپ امکان نفوذ آب را به صفر رسانده است.محل استقرار پانل‌ها بصورت عرضی و طولی به شاسی یا ساختمان توسط ناودانی‌ های مخصوص با ضخامت ۱٫۵ یا ۲ میلیمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتصال این ناودانی‌ها به شاسی فولادی توسط پرچ با فواصل ۲۵ الی ۳۰ سانتی متر انجام می‌شود.جهت ساخت استراکچر و زیرسازی ساندویچ پانل‌های دیواری باید به فاصله بین این قسمت ها توجه کنید :

  • ستون‌ها
  • عرض کلی
  • محل نصب پانل‌ها
  • ارتفاع پانل‌ها
  • شدت وزش باد در منطقه

نصب ساندویچ پانل قفلی

از این نوع نحوه اتصال در اغلب موارد جهت ساخت سردخانه ها استفاده می شود به گونه ای که با کنار هم قرار دادن صفحات، این صفحات با یکدیگر قفل می شوند.

نصب با استفاده از پیچ مخفی

این نوع روش نصب، به دلیل آراستگی و داشتن پیچ های مخفی بسیار در ساخت انواع سازه با ساندویچ پانل کاربرد دارد. نحوه نصب این گونه صفحات بدین شکل است که صفحه موردنظر به واسطه پیچ هایی که دارند به محل مورد نظر وصل شده و صفحه بعدی طوری نصب می شود که روی قسمت پیچ را می پوشاند.

نصب پانل ساندویچی به صورت نر و ماده

این نوع پانل ها به جهت نصب در محیط هایی با رطوبت بالا بسیار مناسب است چرا که با دارا بودن زاویه های این نوع محصولات دارند به شکل یکپارچه در کنار هم قرار گرفته می شوند و سپس توسط پیچ بر روی سقف یا دیوار نصب می شود.

نصب با زیرسازی فلزی

یکی از روش‌های بارگذاری ساندویچ پانل، نصب با زیرسازی فلزی بوده و بیشتر برای نمای ساختمان‌ها و سرویس‌های بهداشتی کاربرد دارد. در این روش، ابتدا یک شبکه فلزی از جنس پروفیل‌های سبک گالوانیزه بارگذاری می‌شود. این شبکه فلزی می‌بایست حتماً برخلاف جهت نصب ساندویچ پانل‌ها بارگذاری شود. بدین‌ترتیب، اگر قرار است پانل‌ها به‌صورت عمودی نصب شوند، شبکه فلزی باید به‌صورت افقی بارگذاری شود و بالعکس.

این کار از این جهت مهم است که در ناحیه تلاقی پانل و شبکه فلزی، اتصال توسط پیچ‌های سرمته‌دار ممکن شود. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که میزان بارش باران و برف زیاد است، پیشنهاد می‌کنیم ساندویچ پانل‌ها را به‌صورت افقی نصب کنید تا احتمال نفوذ آب به درون آن‌ها از بین برود.

نصب بدون زیر سازی فلزی

در این روش، ساندویچ پانل‌ها توسط رول پلاک و پیچ نصب می‌شوند. اگر قصد دارید ساندویچ پانل‌ها را روی دیوارهای کاشی‌کاری یا گچ‌کاری شده نصب کنید، بهتر است از روش نصب بدون زیرسازی فلزی استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که دیوار باید کاملاً صاف، یکدست و بدون موج باشد.

جزئیات نصب و اجرای ساندویچ پانل

نصب صحیح ساندویچ پانل‌ها، طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهند؛ بنابراین انجام نکات زیر می‌تواند به بهبود کار و کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز کمک کند:
اگر قرار است ساندویچ پانل‌ها بدون زیر ساز به دیوار وصل شوند، نیازی به استفاده از ورق‌های فلزی در اطراف ‌پانل‌ها نیست. همچنین می‌توانید از پانل‌هایی با ضخامت یا گام کمتر استفاده کنید.

  • اگر زیبایی محیط برای شما مهم است، پیشنهاد می‌کنیم از پیچ‌های مخفی برای تثبیت پانل‌ها استفاده کنید.
  • استفاده از چسب‌های سیلیکونی برای آب‌بندی ساختمان ضروری است. همچنین به طرز قرارگیری زبان وفاق پانل‌ها نیز دقت کنید.
نمایش بیشتر