اخبار سلامتکسب و کار ایرانی

مراقبت از چشم ها با این نکات ساده

مغز ما بخش قابل توجهی از اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق چشم دریافت می کند، بنابراین چشمان ما نیمی از تمام این اطلاعات را ارائه می دهد. بنابراین، مراقبت از چشم به معنای محافظت از یک منبع اطلاعاتی مهم مغز است روی دید خود تمرکز کنید و با روش های ساده آن را تقویت کنید

1- لوازم آرایشی خود را چک کنید

لوازم آرایشی یکی از مکان هایی است که باکتری هایی که می توانند باعث عفونت چشم شوند تجمع پیدا کنند. هر سه ماه یکبار آرایش چشم را مانند ماسک پاک کنید. اگر نمی خواهید لوازم آرایشی ناتمام و اغلب گران قیمت را دور بریزید، قبل از استفاده آنها را بو کنید. ریمل بد بوی بدی دارد.

2- غذاهای زرد و نارنجی بخورید

حتما غذاهای زرد و نارنجی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. زرده تخم مرغ و بسیاری از سبزیجات زرد یا نارنجی مانند هویج و کدو تنبل سرشار از زآگزانتین و لوتئین هستند. این ماده مغذی مهم از چشم ها در برابر دژنراسیون ماکولا، شایع ترین علت نابینایی در افراد مسن، محافظت می کند. سبزیجات سبز تیره مانند کلم پیچ، کلم، سبزی بهاری، اسفناج، کاهو، کلم بروکلی و کدو سبز نیز تأثیر مشابهی دارند.

3- فرزندتان را بیرون ببرید

زندگی در فضاهای بسته بر بینایی کودکان تأثیر منفی می گذارد و منجر به افزایش خطر نزدیک بینی در کودکان می شود. بازی منظم در فضای باز به کودکان کمک می کند دید بیشتری داشته باشند و در معرض نور طبیعی بیشتری قرار بگیرند. خطر نزدیک بینی 2 درصد کاهش یافت.

4- تست آب سیاه

گلوکوم عامل اصلی نابینایی در انسان است و به دلیل افزایش فشار داخل چشم ایجاد می شود. تشخیص زودهنگام بیماری می تواند بینایی شما را نجات دهد زیرا داروهای تجویز شده از آسیب به عصب بینایی جلوگیری می کند. پزشکان برای افراد بالای 40 سال که رابطه نزدیک با گلوکوم، دیابت و نزدیک بینی دارند، هر 2 سال یک بار آزمایش انجام دهند.

آرایش |بازی |باکتری

5- استراحت کنید

اگر برای مدت طولانی با کامپیوتر زیر نور مصنوعی کار می کنید، احتمال نزدیک بینی شدن افزایش می یابد. هر از گاهی استراحت کنید. از کامپیوتر دور شوید و در مطب قدم بزنید تا چشم ها و پاهای خود را ورزش دهید. در صورت امکان، با دور شدن از رایانه و انجام کارهای دیگری، زمان کمتری را در رایانه خود صرف کنید. سعی کنید هنگام ناهار دفتر را ترک کنید. می توانید ساعت تلفن خود را هر 30 دقیقه تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که استراحت کنید. حداقل 30 ثانیه از کامپیوتر خود دور بمانید. به جلوگیری از خستگی چشم و تنگی دید (فشار داخل چشم) کمک می کند.

6- نیازی نیست به فرزندتان تذکر دهید

ممکن است همیشه به کودک خود در مورد عواقب وخیم نشستن بیش از حد نزدیک تلویزیون هشدار داده باشید، اما در دراز مدت ضرری ندارد. بدترین اثر آن خستگی چشم یا فشار موقت روی چشم است که تمرکز را کمی سخت می کند اما این مشکل با استراحت برطرف می شود. با این حال، برای حفظ سلامت چشمان فرزندانتان، بهتر است به جای تماشای تلویزیون، آنها را برای بازی به بیرون ببرید.

7- از محافظ چشم استفاده کنید

بسیاری از ما فقط هنگام شنا از عینک ایمنی استفاده می کنیم، اما مواقع دیگری نیز وجود دارد که خطر آسیب به چشم وجود دارد. تخته های چوبی، اگر گرد و غبار و سایر ذرات کوچک وارد چشم شوند، می توانند قرنیه چشم را خراش دهند. محققان بر این باورند که با استفاده از محافظ چشم می توان از 90 درصد آسیب های چشمی جلوگیری کرد. هنگام دوچرخه سواری هنگام انجام کارهای نجاری (به ویژه نجاری و اره کردن) و باغبانی (تیرهای بامبو، شاخه های کوچک و خارها می توانند باعث آسیب جدی به چشم شوند) از عینک ایمنی استفاده کنید.

8- اگر گلوکوم دارید یا در گروه پرخطر قرار دارید (مثلاً اگر بستگان نزدیک شما به این بیماری مبتلا هستند)، 40 دقیقه پیاده روی کنید، تناسب اندام می تواند علائم این بیماری را کاهش دهد. یک مطالعه 20 ساله نشان داد که فشار داخل چشم آنها به حدی کاهش یافته است که آنها می توانند مصرف دارو را متوقف کنند.

9 – سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن برای چشم نیز مضر است. تحقیقات نشان می دهد که سیگار همان نقشی را در دژنراسیون ماکولا ایفا می کند که در سرطان ریه ایفا می کند. در واقع، شواهد نشان می دهد که احتمال نابینایی ناشی از دژنراسیون ماکولا در افراد سیگاری 4 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است. علاوه بر این، این خطر تا 10 سال پس از ترک سیگار ادامه دارد.

10- کولر گازی را تعویض کنید

تهویه هوای ماشین را طوری تنظیم کنید که به جای چشمانتان به پای شما باد کند. کارشناسان هشدار می دهند که هوای خشک ساطع شده از رادیاتور خودرو باعث کم آبی چشم ها شده و باعث سوزش چشم و افزایش خطر عفونت چشم و آسیب به چشم می شود. این مشکل برای دستگاه های تهویه هوا در هواپیما، قطار و حتی ادارات نیز صدق می کند. به وضعیت بدن خود توجه کنید و در صورت امکان خروجی را اصلاح کنید.

11- ماهی بخورید

بر اساس مطالعات، خوردن ماهی چرب به جلوگیری از خشکی چشم کمک می کند. این عارضه که در میان افراد مسن رایج است، زمانی رخ می‌دهد که چشم‌ها اشک کافی تولید نمی‌کنند یا اشک‌ها خیلی سریع خارج می‌شوند. نتیجه خارش و قرمزی چشم است که باعث درد می شود. اگر نمی خواهید ماهی چرب بخورید، می توانید از مکمل ها استفاده کنید.

12- از عینک خمیده استفاده کنید

عینک آفتابی با عدسی بزرگ بهترین محافظ برای چشم در برابر اشعه های مضر خورشید است. به گفته محققان، علاوه بر این، استفاده از چنین عینک هایی در روزهای ابری نیز می تواند برای سلامت چشم مفید باشد. دلیل این مشکل مشخص نیست، اما ایده ارائه شده در این مقاله نشان می دهد که این نوع عینک ها از چشم ها در برابر آسیب هوا و خشکی محافظت می کنند. در انتخاب عینک آفتابی به نکات زیر توجه کنید: لنزهایی را انتخاب کنید که 99 تا 100 درصد اشعه UV را جذب کنند. اگر لنز پلاریزه است (که به کاهش تابش خیره کننده کمک می کند)، مطمئن شوید که لنز از محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز برخوردار است. به دنبال لنزهای بزرگ باشید زیرا نور زیادی را مسدود می کنند. عینک های منحنی بهترین انتخاب هستند.

13- ارتفاع مانیتور را کم کنید

با کاهش ارتفاع مانیتور زیر سطح چشم، خطر خشکی چشم را هنگام کار با رایانه کاهش دهید. این کار از باز شدن چشمان شما هنگام نگاه کردن به مانیتور جلوگیری می کند که تبخیر اشک را کاهش می دهد.

14- به متخصص چشم مراجعه کنید

هر چند وقت یکبار برای اطمینان از سلامت چشم به یک چشم پزشک حرفه ای مراجعه کنید. ما به شما متخصص چشم شیراز را معرفی میکنیم.

نمایش بیشتر