کسب و کار ایرانی

ورق استیل 316 فلزات رنگین چیست؟

ورق استیل 316 فلزات رنگین چیست؟

ورق فولادی 316 یکی از رایج ترین انواع فولادهای موجود در بازار است که به صفحه ضد اسید نیز معروف است و دارای ریزساختار آستنیتی می باشد. این ورق غیر مغناطیسی و غیر چسبنده است. انواع مختلفی از ورق های فولادی در بازار وجود دارد که هر کدام بر اساس آلیاژها و عناصر به کار رفته در آن ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. یکی از انواع ورق های فولادی، ورق رنگی است که برای کاربردهای تزئینی مناسب است. این نوع فولاد با پروسه رنگ خاصی مشخص شده و در بازار به فروش می رسد. در این مقاله اطلاعاتی در مورد استیل 316 و استیل ضد زنگ به شما می دهیم. با مهفا همراه باشید.

استیل چیست؟

استیل یک آلیاژ آهن با محتوای کربن کمتر از 2٪ است. فولاد یک فلز ضد زنگ است که به آن فولاد ضد زنگ نیز می گویند. در ابتدا از این فلز برای ساخت قاشق و چنگال استفاده می شد، اما امروزه گریدهای مختلفی تولید و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین کیفیت فولاد ضد زنگ استنلس استیل است. فولاد حاوی حداقل 10.5٪ کروم است که در برابر اکسیداسیون مقاوم است.

بیشتر خواص مکانیکی، سختی و شکل پذیری فولاد به مقدار عناصر دیگر موجود در آن بستگی دارد. عناصری مانند نیکل، مولیبدن، تیتانیوم و مس می توانند خواص فولاد را تغییر دهند.

با افزودن کروم به فولاد نوعی آلومینیوم به دست می آید که خواص ویژه ای دارد و اگر مقدار کروم به 10.5 درصد فولاد پایه افزایش یابد کندی خوردگی را از بین می برد. در واقع، این مقدار کروم و آهن در مجاورت اکسیژن است. کروم اکسید می شود و سطح فلز را به عنوان یک لایه محافظ می پوشاند. وجود این لایه از زنگ زدگی فولاد جلوگیری می کند و در واقع آن را ضد زنگ می کند. به این خانه خود درمانی می گویند. افزودن عناصر دیگری مانند نیکل و منگنز نیز می تواند میزان این محافظت را افزایش دهد.

ورق فولادی صفحه ای است که به دلیل خاصیت ضد خوردگی آن از فلز فولاد خالص ساخته می شود و به آن فولاد ضد زنگ یا فولاد ضد زنگ نیز می گویند. در دسته بندی کلی ورق های فولادی به دو دسته ورق فولادی (ورق های فولادی که توسط آهنربا جذب می شوند) و ورق های فولادی نچسب (ورق های فولادی که توسط آهنربا جذب نمی شوند) تقسیم می شوند. ورق های نبافته معمولاً گران تر و کاربردی تر هستند.

اما در طبقه بندی دقیق تر فولادهای زنگ نزن بر اساس آلیاژهای استفاده شده در آنها طبقه بندی می شوند:

فولاد ضد زنگ آستنیتی 300

فولاد ضد زنگ فریتی 400 (400 فریتی)

فولاد ضد زنگ دوبلکس (دوبلکس آستنیتی-فریتی)

فولاد ضد زنگ مارتنزیتی

ورق استیل 316 فلزات رنگین چیست؟
ورق استیل 316 فلزات رنگین چیست؟

ورق استیل 316

ورق استیل 316 دومین ورق پرکاربرد در گروه 300 می باشد. کاغذ 316 حاوی مولیبدن است که مقاومت به خوردگی کاغذ را افزایش می دهد. فولاد 316 در مقایسه با محلول های دارای یون کلر مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و در دماهای بالا استحکام خوبی از خود نشان می دهد. مقاومت خوردگی ورق 316 در برابر اسید سولفوریک، اسید هیدرولیک، اسید فرمیک و قلیا بسیار بالا است.

یکی از گریدهای فولاد ضد زنگ فولاد L316 است که زیر گروه فولاد 316 است که تنها تفاوت آن در میزان کربن کمتر نسبت به فولاد 316 است.کربن کمتر باعث کاهش بار کاربید به دلیل جوشکاری می شود بنابراین وقتی فولاد 316 ندارد. مقاومت کافی در برابر فشار و ضربه، آلیاژ کم کربن آن به عنوان جایگزین استفاده می شود.

با استفاده از ورق فولادی 316

از جمله کاربردهای ورق فولادی 316 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تابلوهای معماری و تزئینی

تجهیزات برای پخت و پز

تولید منیفولد اگزوز فولادی

قطعات شیر ​​و پمپ

کاربردهای شیمیایی

ورق استیل 316 رنگی چیست؟

صفحات فولادی رنگی عمدتاً برای اهداف تزئینی تولید می شوند. این محصول دارای فرمی زیبا و ماندگار است که نه تنها در تولید محصولات خانگی، بلکه در نمای ساختمان ها و ساخت و سازها نیز قابل استفاده است. یکی از ویژگی های ورق های رنگی فولادی صاف بودن سطح، براق بودن و مقاوم بودن در برابر خوردگی است.

کاربرد ورق استیل رنگی

صفحات فولادی رنگی عمدتاً برای نمای ساختمان، حفاظت از ستون ها و سقف ها و … استفاده می شود. همچنین برای ساخت لوازم خانگی مانند یخچال استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای صفحات فولادی رنگی ساخت کابین آسانسور، پله برقی، وسایل تزئینی و ویترین مغازه ها می باشد.

نمایش بیشتر