اخبار سلامتکسب و کار ایرانی

ایا سفید کردن دندان به آن آسیب می زند؟

آیا بلیچینگ به مینای دندان آسیب می زند؟ این سوال در زمره سوالات مهمی است که در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم. در رابطه با اهمیت زیبایی لبخند و حفظ سلامتی دندان‌ها در سال های اخیر بسیار صحبت شده است. افراد مختلفی روش‌های متنوعی را برای سفید کردن دندان انتخاب می‌کنند تا لبخندی جذاب‌تر داشته باشند.ئیکی از این روش‌ها، می‌باشد که این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. هزینه‌ی بلیچینگ کمتر از سایر روش‌ها است. این موضوع موجب افزایش محبوبیت آن در بین سایر روش های درمانی شده است. با این حال، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که آیا بلیچینگ می تواند به مینای دندان آسیب بزند یا خیر.

Does teeth whitening harm it

دندان ها مهمترین بخش از بدن انسان هستند که مراقبت و نگهداری از آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. عوامل مختلفی وجود دارند که باعث کدر و تیرگی رنگ دندان ها شوند. مصرف یک سری نوشیدنی ها و مواد غذایی خاص باعث می شود تا رنگ دندان ها به مرور زمان تغییر کرده و ظاهر نامناسبی پیدا کند. امروزه تکنیک های مختلفی برای رفع این مشکل و بازگرداندن رنگ دندان ها به حالت طبیعی وجود دارد. از جمله این تکنیک ها می توان به بلیچینگ دندان اشاره نمود. آیا بلیچینگ به مینای دندان آسیب می زند؟ این سوال از جمله سوالات مهمی است که ذهن اکثر افراد را به خود درگیر کرده است.

درمان بلیچینگ جهت سفید شدن رنگ دندان

بلیچینگ دندان، بهترین روشی است که می توان از آن جهت سفید کردن دندان ها استفاده نمود. این روش، کم هزینه و کارآمد بوده و در مقایسه با سایر روش های درمانی محبوبیت بالایی دارد. روش های سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشکی، متعدد می باشد. انتخاب هر کدام از این روش ها به وضعیت دندان های بیمار و نظر دندانپزشک بستگی دارد. اگر انتخاب شما بلیچینگ می باشد، قبل از هر چیز باید دید که این روش تا چه حد می تواند نیازهایتان را از سفید کردن دندان ها برآورده نماید. درجه سفیدی دندان ها به انتظارات فرد بستگی دارد. به عنوان مثال، آیا میخواهیم که از این روش تنها جهت رفع تیرگی دندان ها استفاده نماییم یا درجه سفید کردن دندان ها برای ما اهمیت ویژه ای دارد. پاسخگویی به این دسته از سوالات می تواند تا حد زیادی انتظارات ما را جهت تحقق نتایج موفقیت آمیز ناشی از این روش درمانی برآورده سازد.

از چه موادی در بلیچینگ دندان استفاده می شود؟

استفاده از مواد باکیفیت در فرایند بلیچینگ دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. از جمله مواد اصلی استفاده شده در این روش عبارتند از:

  • هیدروژن پراکسید: هیدروژن پراکسید، یک ماده شیمیایی خاصی است که مولکول‌های رنگی موجود در سطح دندان را اکسید می‌کند. این امر می تواند در سفید شدن رنگ دندان ها تاثیر زیادی داشته باشد.
  • کاربامید پراکساید: این ماده جهت تسهیل واکنش اکسیداسیون و افزایش اثر بلیچینگ مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ژل‌های حاوی نمک‌های آمونیوم، پتاسیم و سدیم: این نوع ژل ها برای تنظیم میزان اسیدی بودن یا قلیایی بودن محیط و pH مناسب دندان مورد استفاده قرار می گیرند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر باید گفت که تمام این مواد تحت نظارت دندانپزشک اعمال می‌شوند و بدون عارضه می باشند. پس جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

بلیچینگ دندان چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

بلیچینگ، یک روش زیبایی کاملا ایمن است که توسط دندانپزشکان متخصص انجام می‌شود. اگر بلیچینگ دندان توسط یک دندانپزشک متخصص زیبایی انجام نشود، ممکن است برخی از اثرات و عوارض ناخواسته برای فرد ایجاد شود. استفاده نادرست از مواد بلیچینگ ممکن است باعث آسیب رسیدن به مینای دندان شود. این نوع آسیب می تواند غیر قابل جبران باشد. امروزه، محصولات متعددی تحت عنوان مواد سفید کننده دندان در بازار وجود داشته که می توان حتی بدون نیاز به نسخه دندانپزشک خریداری نمود. متاسفانه، بسیاری از افراد از عوارض چنین محصولاتی بی خبر هستند. به همین خاطر توصیه می شود که جهت انجام بلیچینگ به یک دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید.

آیا بلیچینگ به مینای دندان آسیب می زند؟ جهت پاسخگویی به این سوال، باید گفت که در صورت عدم مراجعه به دندانپزشک متخصص امکان ایجاد عوارض ناخواسته وجود دارد. از جمله مهمترین این عوارض می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • از بین رفتن مینای دندان
  • تحریک لثه
  • سوزش و تاول
  • آلرژی
  • ناراحتی معده

انجام بلیچینگ دندان برای همه مناسب نیست. بنابراین، بهتر است که در ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کرده تا در این رابطه اطلاعات جامعی کسب نمایید. دلایل مختلفی وجود داشته که باعث تغییر رنگ دندان‌ها می شوند. استفاده از گزینه‌ها و روش‌های درمانی مختلفی به غیر از بلیچینگ می تواند در این زمینه موثر باشد.

آیا بلیچینگ به مینای دندان آسیب می زند؟ اگر بخواهیم به طور قطعی به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم که جواب ما منفی است. بلیچینگ به خودی خود نمی تواند به مینای دندان آسیب برساند. بلیچینگ دندان، یکی از بهترین روش هایی است که می توان از آن جهت سفید کردن دندان ها استفاده نمود.  دندانپزشک، ابتدا محلول سفید کننده را روی سطح جلویی دندان‌ها قرار می دهد. سپس این محلول به عاج دندان نفوذ می‌کند. در این فرایند که حدود یک ساعت به طول مینجامد، لکه های روی دندان به طور کلی از بین می روند. این روش، تنها بر روی عاج دندان تاثیر می‌گذارد که سفید شدن رنگ دندان را در پی خواهد داشت. البته ناگفته نماند که اگر بلیچینگ توسط افراد غیرمتخصص و بی تجربه انجام شود، منجر به عوارض ناخواسته ای در فرد خواهد شد.

اهمیت مراقبت از مینای دندان در بهداشت دهان و دندان

مینای دندان، یک لایه نازکی است که بر روی تاج دندان قرار دارد. محافظت از مینای دندان می تواند نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ها داشته باشد. مینای دندان پوشش سختی است که در برابر آسیب های فیزیکی، مقاومت بسیار بالایی دارد. مهمترین وظیفه مینای دندان، حفاظت از عاج دندان می باشد. این لایه نازک می تواند دندان ها را از هرگونه آسیب دیدگی در برابر عوامل خارجی حفظ کند. مصرف غذاهای قندی و شیرین، آسیب های جبران ناپذیری را به مینای دندان وارد می کند. حفظ سلامت مینای دندان از اهمیت بالایی برخوردار است. رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف مواد غذایی سالم و مراقبت منظم از دندان ها، از جمله مهمترین عواملی است که باعث جلوگیری از آسیب به سطح مینای دندان می شوند.

ماندگاری بلیچینگ دندان

بلیچینگ به عنوان یکی از سریع‌ترین و ایمن‌ترین راهکارها جهت سفید کردن دندان‌ها شناخته می‌شود. این روش، یکی از بهترین راهکارهایی است که با استفاده از آن می توان میزان سفیدی دندان‌ها را تا چند درجه افزایش داد. ماندگاری بلیچینگ دندان در صورت رعایت نکات بهداشتی تا دو سال برآورد شده است. این روش هم در مطب دندانپزشکی و هم به صورت خانگی قابل اجرا می باشد. فرایند انجام این روش در مطب با استفاده از ژل‌های مخصوص، سریع‌تر انجام می شود.

کلام آخر

آیا بلیچینگ به مینای دندان آسیب می زند؟ در این مقاله سعی کردیم به این سوال کاربردی و مهم پاسخ دهیم. به طور کلی از بلیچینگ به عنوان یک روش کارآمد و کم هزینه جهت سفید کردن دندان ها یاد می کنند. اگر تمایل به انجام خدمات دندانپزشکی دارید، می توانید از طریق تماس تلفنی یا تکمیل فرم درخواست مشاوره با کارشناسان مجرب دکتر مهشید جمشیدی در ارتباط باشید.

نمایش بیشتر