اخبار همه جانبهکسب و کار ایرانی

برای یادگیری برنامه نویسی از کدام زبان شروع کنیم

چکیده: در این مقاله به این موضوع پرداختیم که بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع یادگیری برنامه نویسی چیست و چه زبان‌هایی می‌تواند در ایران و خارج از ایران مفید و پردرآمد باشد.

بهترین زبان برای شروع چیست؟ اگر به دنبال یادگیری برنامه نویسی به عنوان یک سرگرمی، یافتن یک شغل جدید یا فقط برای ارتقای مهارت‌های خود باشید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید با کدام زبان برنامه نویسی می‌خواهید شروع کنید. مانند بسیاری از سوالات در زندگی، هیچ پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد. هر زبان برنامه نویسی مزایا و معایب خود را دارد و هر برنامه نویسی ممکن است با استفاده از یک زبان به اهداف خود رسیده و یا از درآمد خوبی بهره مند شود. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا تصمیم بهتری در مورد این که چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ داشته باشید.

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع

اینکه یادگیری یک زبان برنامه نویسی آسان است موجب نمی‌شود که صددرصد برای شما و اهداف شما انتخاب مناسبی باشد. اگر یادگیری زبانی آسان باشد، به احتمال زیاد بسیاری دیگر نیز آن را یاد خواهند گرفت. این به معنای رقابت بیشتر و در نتیجه مشاغل کم درآمد است. البته این بدان معنا نیست که یادگیری زبانهای برنامه نویسی آسان ارزش وقت شما را ندارد. شروع برنامه نویسی با یکی از زبانهای ساده‌تر نیز مزیتی دارد. پس از تجربه برنامه نویسی، کارفرمای شما ممکن است فرصت تجربه سایر زبانهای برنامه نویسی را به شما بدهد. همچنین زمانی که به یکی از زبان‌های ساده‌تر مسلط شدید، ممکن است یادگیری زبان‌های پیچیده‌تر برایتان کمی آسان‌تر شود.

در ادامه درمورد انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع صحبت می‌کنیم و چند زبان برنامه نویسی را معرفی می‌کنیم.

پایتون

اگر به دنبال یک زبان برنامه نویسی آسان و حتی سرگرم کننده برای یادگیری ابتدا هستید، زبان پایتون (Python) به شما توصیه می‌شود. پایتون به جای اینکه درگیر قوانین نحوی سختگیرانه شود، تقریبا نزدیک به زبان انگلیسی نوشته می‌شود و درک آن برای افرادی که در برنامه نویسی تازه کار هستند، ساده است. پایتون به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به وسواس در مورد جزئیات کوچک‌تر که اغلب در زبان‌های دیگر مهم هستند، دانش پایه‌ای در مورد شیوه‌های کدنویسی به دست آورید.

پایتون همچنین برای توسعه وب، هوش مصنوعی و توسعه نرم افزار ایده آل است. در واقع، از آن برای ساخت اینستاگرام، یوتیوب و اسپاتیفای استفاده شده است. البته اگرچه پایتون از مزایای آن برخوردار است، اما در برخی از زمینه‌ها به عنوان یک زبان نامناسب در نظر گرفته می‌شود که به پیشرفت بیشتری نیاز دارد: برای مثال برای توسعه برنامه‌های تلفن همراه یا توسعه بازی‌های رایانه‌ای، انتخابهایی بهتر از پایتون وجود دارد.

خانواده سی (C، C# و C++)

در حالی که زبان برنامه نویسی سی (C) یکی از سخت‌ترین زبان‌ها برای یادگیری است، اما همچنان یک انتخاب عالی به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع است؛ زیرا تقریبا تمامی قواعد برنامه‌نویسی در آن قابل توضیح و پیاده‌سازی است. درضمن وقتی که C را یاد گرفتید، یادگیری زبان‌های بیشتری مانند C++ و C# ساده خواهد بود.

از آنجایی که C بیشتر در سطح ماشین است، یادگیری آن برای درک بهتر نحوه عملکرد یک کامپیوتر عالی است. یادگیری زبان سی مانند یادگیری آناتومی قبل از تبدیل شدن به یک پزشک است و بهترین راه برای شروع مسیر یادگیری کدنویسی تا کسب درآمد است. به این ترتیب، C یک انتخاب استثنایی برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس ارشد و یک توسعه دهنده با استعداد از همان ابتدا است، البته اگر مایل به رسیدن به این هدف هستید.

جاوا

علاوه بر این، از جاوا اغلب برای توسعه و آموزش برنامه نویسی اندروید و iOS استفاده می‌شود، زیرا اساس سیستم عامل اندروید زبان جاوا است. البته باید دقت کنید که یادگیری جاوا به آسانی پایتون نیست. جاوا یک زبان سطح بالا است و راه‌اندازی کندی دارد. بنابراین ممکن است برای مبتدیان به نسبت دشوار باشد و زمان زیادی طول می‌کشد تا اولین پروژه خود را اجرا کنند.

جاوا (Java) یک زبان برنامه نویسی شی گرا

جاوا اسکریپت

هیچ مرحله‌ای برای نصب جاوا اسکریپت وجود ندارد، زیرا از قبل در مرورگرها تعبیه شده است و از نظر راه اندازی، جاوا اسکریپت ساده‌ترین زبان برای شروع است. جاوا اسکریپت همچنین دارای فریمورکهای مختلفی مانند ری اکت، انگولار و… است که برنامه نویسی را آسان می‌کند. البته برای کار با جاوا اسکریپت باید بر زبانهای HTML و CSS نیز مسلط باشید، زیرا این سه در کنار یکدیگر شما را به هدفتان می‌رسانند و با هم استفاده می‌شوند.

PHP

اگرچه ممکن است محبوبیت زبان برنامه‌نویسی PHP در طی این سالها نزول کرده باشد، اما هنوز از یک زبان منسوخ شده فاصله زیادی دارد. در حقیقت PHP همچنان بسیار رایج است (به خصوص در داخل ایران) و در ساخت برنامه‌های تحت وب از آن استفاده می‌شود. هم اکنون PHP در بیش از هفتاد درصد وب سایت‌های دنیای اینترنت وجود دارد.

اگرچه PHP ساده‌ترین و بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع افراد مبتدی نیست، اما استفاده زیاد از آن در سراسر جهان موجب شده است که منابع و انجمنهای برنامه نویسی زیادی برای وجود داشته و PHP همیشه پر تقاضا باشد. از طرفی وردپرس به عنوان یک سیستم محتوای مشهور با PHP نوشته شده و برای توسعه امکانات بیشتر در آن باید به سراغ PHP بروید. به همین دلیل اغلب افرادی که PHP بلد هستند بیکار نمانده و چه به صورت استخدامی و چه به صورت فریلنسری به عنوان توسعه‌دهنده وب مشغول هستند.

سفارش طراحی سایت وردپرس یکی از خدماتی است که شرکت وردپرس ارائه می دهد و شما می تونید در کمترین زمان ممکن سفارش طراحی سایت خود را ثبت کنید

روبی

زبان برنامه نویسی روبی (Ruby) شبیه پایتون است؛ زیرا یکی از آسان‌ترین زبان‌ها برای شروع یادگیری افراد بدون تجربه قبلی است. برای یادگیری روبی نیازی به دانستن دستورات یا واژگان برنامه نویسی زیادی ندارید و روبی کتابخانه‌ها و ابزارهای زیادی دارد که به کارتان می‌آید.

نقطه صفر یادگیری برنامه نویسی

در بخش‌های قبل چندین زبان برنامه نویسی معرفی کردیم. در ادامه می‌خواهیم تا از دیدگاه‌های مختلف این زبانها را گروه بندی کنیم تا براساس هدف خود، بهتر تصمیم بگیرید. توجه داشته باشید که در هر زمینه‌ای که مهارت کسب کنید درآمد کافی خواهید داشت و نباید پولساز بودن یک زبان تنها چیزی باشد که در نظر می‌گیرید. انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب برای شروع اگر به درستی صورت نگیرد موجب بی‌علاقگی و در نهایت به دور شدن و حتی تنفر از برنامه نویسی منجر می‌شود و تنها وقت خود را تلف می‌کنید.

همچنین ممکن است یادگیری برنامه نویسی صرف نظر از اینکه چه زبانی را انتخاب می‌کنید برایتان کمی سخت باشد و این امر طبیعی است. برنامه نویسی مهارت درست فکر کردن و بالا بردن مهارت حل مساله است؛ پس به دلیل ماهیتی که دارد باید صبر و پشتکار داشته باشید تا به هدف خود برسید. تمایل به چالش برای یادگیری مهارتی است که دیگران ممکن است حوصله آن را نداشته باشند و دقیقا چیزی است که برنامه نویسان را منحصر به فرد می‌کند.

زبان‌های برنامه نویسی با پتانسیل بالا

اگر هدف شما این است که گزینه‌های متنوعی را برای موفقیت مالی و رضایت شغلی خود فراهم کنید، بهتر است ابتدا به یادگیری زبانهای برنامه نویسی زیر بپردازید:

  • پایتون
  • جاوا
  • جاوا اسکریپت
  • C و C++

اینها زبان‌هایی هستند که کمک می‌کنند تا به صورت تضمین شده و با سرعت بیشتری یک شغل در حوزه برنامه نویسی پیدا کنید و از طرفی در این زمینه‌ها همواره برای شما امکان یادگیری بیشتر و رشد شغلی وجود دارد.

زبان‌های برنامه نویسی آسان

زبان‌های برنامه نویسی آسان

خوشبختانه برخی از زبان‌هایی که بیشترین تقاضا را دارند، آن‌هایی هستند که یادگیری آن‌ها برای تازه‌کارها آسان‌تر است. براساس نظرات کاربران برنامه نویس در اینترنت، زبان‌های برنامه نویسی ساده برای یادگیری افراد تازه کار به ترتیب عبارتند از:

  • پایتون
  • روبی
  • جاوا اسکریپت
  • جاوا
  • C/C++

به طور کلی در اغلب جوامع برنامه نویسان از پایتون و جاوا اسکریپت به عنوان زبانهای برنامه نویسی با یادگیری آسان یاد می‌شود و در عوض زبانهای روبی، جاوا و C/C++ توسط برخی چالش برانگیز در نظر گرفته می‌شود. البته باز هم باید توجه داشته باشید که میزان آسان بودن هر زبان بستگی به خود فرد دارد. ممکن است یک نفر با زبان برنامه نویسی سی ارتباط بیشتری بگیرد و برایش یادگیری این زبان راحت‌تر باشد، یا از برنامه نویسی ویژوال و نمایش نتایج روی صفحات وب لذت ببرد و به سراغ جاوا اسکریپت برود.

زبان‌های برنامه نویسی پر کاربرد

برای زبان‌هایی که ساده نیستند، تقاضای زیاد و عدم منسوخ شدن آنها باعث می‌شود که تلاش بیشتر برای یادگیری را ارزشمند کند. برای مثال، درحال حاضر همچنان برای زبان جاوا گزینه‌های شغلی مختلفی وجود دارد. قدیمی بودن این زبان به این معنی است که در طی سالها آزمون خود را پس داده و هنوز مفید است.

C و C++ نیز زبان‌های قدیمی‌تری هستند که سودمندی طولانی مدت خود را ثابت کرده‌اند. اگرچه ممکن است یادگیری آنها برای مبتدیان دشوار باشد، اما نه تنها مسیرهای شغلی بالقوه زیادی را هموار می‌کنند، بلکه پس از یادگیری، چالش یادگیری زبان‌های برنامه نویسی دیگر را برای شما بسیار آسان‌تر می‌کنند. به همین دلیل است که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، زبانهای خانواده سی و یا جاوا قبل از هرچیزی تدریس می‌شود. PHP نیز در حال حاضر در ایران دارای شرایط مشابهی است.

حالا بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع یادگیری چیست؟

در اینجا به صورت مختصر و مفید همه مقاله را جمع کردیم و گفتیم:

  • اگر به دنبال زبان برنامه نویسی آسان هستید: پایتون
  • اگر می‌خواهید پایه برنامه نویسی محکم داشته باشید تا شما را به یک توسعه دهنده ماهر تبدیل کند: C
  • اگر می‌خواهید اپلیکیشن موبایل بسازید: جاوا و فلاتر
  • اگر به برنامه نویسی تصویری علاقه دارید: جاوا اسکریپت
  • اگر برای استارت آپ یا پروژه‌های کوچک برنامه نویسی می‌کنید: روبی

کلیک کنید: order site creation on wordpress

جمع بندی

در این مقاله درمورد این صحبت کردیم که بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چیست. همانطور که متوجه شدید زبان‌های مختلفی در حوزه برنامه نویسی وجود دارند و انتخاب هر یک از آنها می‌تواند شما را به هدف مورد نظرتان باشد. انتخاب زبان برنامه نویسی در درجه اول به این بستگی دارد که می‌خواهید روی چه نوع پروژه‌هایی کار کنید، برای چه کسی می‌خواهید کار کنید، یا چقدر می‌خواهید این کار آسان باشد.

مجموعه دوره‌های جامعی را در نظر گرفته است تا شما را در هر زمینه دلخواه برنامه نویسی آماده کرده و به بازار کار معرفی کند. همچنین اگر به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی شدید، دوره‌ای تحت عنوان الفبای آموزش برنامه نویسی تدوین شده است تا بتوانید با حوزه‌های مختلف برنامه نویسی آشنایی شده و بهتر تصمیم بگیرید. برای هشاید شما هم قصد داشته باشید که شروع به کنید و این سوال برای شما پیش اومده که چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم و یا چطور برنامه نویسی کنیم این سوال اکثر کسایی هست که با شغل محبوب برنامه نویسی آشنا می‌شوند و قصد دارند برنامه را حرفه ای شروع کنند . خوندن این مقاله کمکت می‌کنه با ویژگی‌های مختلفی که بین زبان‌های برنامه نویسی تمایز ایجاد می‌کنه آشنا بشی. این کار باعث میشه بتونی راحت‌تر مسیرت رو انتخاب کنی. به علاوه انتخابت منطقی‌تر و مطمئن‌تر میشه. پس تا پایان مقاله همراهم باش!

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چیست؟

برای انتخاب زبان مورد علاقه ات لازمه ویژگی‌ها و کاربرد‌های زبان‌های برنامه نویسی رو بدونی. باید بدونی که می‌خوای برای چه پلتفرمی برنامه بنویسی. اصلا چی می‌خوای بنویسی! دوست داری چه جور شغلی داشته باشی؟ اون ویژگی چه مزایایی رو در اختیارت قرار میده و… هر ویژگی که یک زبان برنامه نویسی خاص داره نباید به دید مزیت یا عیب مطلق اون زبان برنامه نویسی دیده بشه. نکته مهم اینه که معیار خوبی و بدی، انتخاب هر زبان برنامه نویسی در جای درست خودشه.

برنامه نویسی سطح بالا و برنامه نویسی سطح پایین

اگر به دنبال یادگیری یک زبان برنامه نویسی باشی به احتمال زیاد اسامی زبان‌های “سطح بالا” و “سطح پایین” تا به حال زیاد به گوشت خورده. باید بگم که مفهوم سطح بالا یا سطح پایین بودن یک زبان مسئله ای نسبیه یعنی بسته به زبان هایی که دارن با هم مقایسه میشن یک زبان برنامه نویسی ممکنه سطح بالا یا سطح پایین محسوب بشه.

اولین زبان‌های سطح بالا فرترن و کوبول بودن. ممکنه در نگاه اول به زبان‌های برنامه نویسی سطح پایین برچسب بد یا ضعیف و به زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا برچسب خوب یا قوی بزنید. اما باید بگم این باور کاملا اشتباهه! ضعیف یا قوی بودن یک زبان کاملا بستگی به مورد استفاده شما داره و زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا و سطح پایین مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن.

زبان‌های بسیار سطح پایین می‌تونن مستقمیا و بدون نیاز به کامپایلر یا مفسر اجرا بشن. با اون‌ها می‌تونید کنترل کاملی روی مموری کامپیوتر داشته باشی. به همین خاطر کارایی بسیار بسیار خوبی دارن. با زبان‌های سطح پایین می‌تونی برای سخت افزار‌ها برنامه بنویسی و یا سیستم عامل بسازی. اما با وجود همه این مزایا برنامه نوشتن با اونا بسیار سخته. بنابراین مدت زمان توسعه نرم افزار با اون‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کنه.

بر خلاف زبان‌های برنامه نویسی سطح پایین، خوندن، نوشتن و نگهداری و بهبود برنامه‌های نوشته شده به زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا مثل جاوا، سی شارپ و PHP بسیار راحته. زبان‌های سطح بالا به معماری سخت افزار وابسته نیستن و با اون‌ها شما به جای سر و کار داشتن با خونه‌های حافظه، با توابع، اشیا و … سر و کار دارید.

انواع پلتفرم‌های برنامه نویسی

برای اینکه به مبحث انواع پلتفرم‌ها بپردازیم نیازه که اول بدونیم پلتفورم چیه. پلتفورم در واقع بستریه که یه نرم افزار می‌تونه در اون اجرا بشه. معمولا پلتفورم با سیستم عامل اشتباه گرفته میشه در حالی که پلتفورم به مجموع سخت افزار (مثل موبایل، کامپیوتر‌های دسکتاپ یا لپتاپ، کنسول‌ها و…) و سیستم عامل‌های مختلف (مثل ویندوز 32 بیت یا 64 بیت، مکینتاش، اندروید، IOS و…) و حتی نسخه‌های اون‌ها (مثل ویندوز 2008 یا مک او اس سیرا) گفته میشه.

با احتساب توضیحات بالا به طور کلی ما می‌تونیم روی سه بستر یا پلتفورم مهم موبایل، وب و دسکتاپ برنامه بنویسیم. البته من توی این مقاله با این سه نوع از پلتفورم‌های اصلی سر و کار دارم و صد البته که پلتفورم‌های دیگه ای مثل ساعت‌های هوشمند، لوازم خانگی هوشمند و… با سیستم‌های عامل و نسخه‌های مختلف وجود دارن.

برنامه نویسی موبایل 

برنامه‌های موبایل معمولا به دو دسته برنامه‌های اندرویدی و برنامه‌های IOS تقسیم میشن. حتما با این دو سیستم عامل از قبل آشنا هستی. برای نوشتن اپلیکیشن‌های اندروید می‌تونی از زبان‌های برنامه نویسی مثل جاوا، سی شارپ، کاتلین، سی پلاس پلاس و… استفاده کنی. اما توی ایران زبان جاوا برای این کار رایج تره.

به علاوه برای نوشتن اپلیکیشن‌های IOS می‌تونی از زبان هایی مثل swift و objective c استفاده کنی.

برنامه نویسی وب

برنامه‌های وب به دو دسته برنامه‌های سمت کاربر (client side) و برنامه‌های سمت سرور (server side) تقسیم میشن. برنامه‌های سمت کاربر برنامه هایی هستن که روی مرورگر کاربر اجرا میشن و برنامه‌های سمت سرور برنامه هایی هستن که روی یک کامپیوتر سرور اجرا میشن ونتایج اجرای اون ها، به کامپیوتر کاربران نرم افزار ارسال میشه.

اگر قصد وارد شدن به حوزه برنامه نویسی وب رو داری برای انتخاب زبان برنامه نویسی اول باید مشخص کنی اون زبان رو برای سمت کاربر می‌خوای یا برای سمت سرور. البته معمولا در موقع شروع کار برنامه نویسی وب اولین قدم ها، چه قصد رفتن به سمت کلاینت رو داشته باشید و چه سمت سرور یادگیری زبان‌های html و css هست. چون این دو زبان پایه برنامه نویسی وب محسوب میشن ولی بدون اون‌ها هم شروع یادگیری برنامه نویسی سمت سرور ممکنه.

برای حوزه سمت کاربر زبان جاوا اسکریپت رو یاد بگیر. برای حوزه سمت سرور به تناسب نیاز و هدف گذاریت می‌تونی بین زبان‌های برنامه نویسی زیادی مثل PHP، جاوا اسکریپت، روبی و… زبان برنامه نویسی مورد علاقه ات رو انتخاب کنی.

برنامه نویسی دسکتاپ

برنامه نویسی دسکتاپ بیشتر به برنامه نویسی برای نرم افزارهای ویندوز و مکینتاش (به علاوه لینوکس) اشاره می‌کنه. می‌تونی با استفاده از زبان هایی مثل جاوا، سی شارپ، پایتون و… که اغلب کراس پلتفورم هستن برنامه بنویسی.

آسان |آشنایی |آموزش برنامه نویسی

برنامه نویسی کراس پلتفرم

با برنامه نویسی کراس پلتفورم می‌تونی برای همه پلتفورم‌ها مثل اندروید، ios، کامپیوتر‌های ویندوزی و … فقط با یک بار کد زدن برنامه بنویسی. برنامه نویسی کراس پلتفورم همینطور با عنوان برنامه نویسی مالتی پلتفورم شناخته میشه. این نوع برنامه نویسی به دو دسته اصلی تقسیم میشه:

روش برنامه نویسی کراس پتلفورم مزایا و معایب خاص خودش رو داره:

مزایا شروع برنامه نویسی کراس پلتفورم

  • رابط کاربری تقریبا بومی
  • پرفورمنس یا کارایی بالا تقریبا نزدیک به اپلیکیشن‌های بومی
  • کاهش هزینه‌های منابع انسانی و مالی
  • توسعه سریع
  • امکان استفاده از API‌های بومی هر پلتفورم مانند مکان یابی، دسترسی به حافظه و…

معایب شروع برنامه نویسی کراس پلتفورم

  • نیاز به تایید مجدد مارکت‌های اپلیکیشن مثل اپ استور برای هر بار به روزرسانی
  • کاملا بومی نبودن رابط کاربری بخاطر تفاوت‌های زیاد رابط کاربری اندروید و IOS
  • امنیت پایین

در برنامه‌های موبایلی بیشتر بار پردازشی در سمت سرور یا بک اند انجام میشه. بنابراین بزرگ‌ترین بخش این برنامه‌ها به رابط کاربری یا GUI اختصاص داره. بسته‌های نرم افزار یا SDK‌های اندروید و IOS امکانی به اسم Webview در خودشون دارن که با استفاده از اون یک مرورگر  به اپلیکیشن اضافه میشه. این موضوع چه خبر خوشی برای ما داره؟

مزایا

  • نوشتن یک بار کد برای همه پلتفرم ها
  • کم کردن هزینه‌های نگهداری اپلیکیشن به دلیل مشترک بودن کد ها
  • دیباگ و اشکال گیری بدون احتیاج به شبیه ساز هر پلتفورم
  • صرفه جویی در هزینه‌های منابع انسانی و زمان (به همین دلیل برای موقعیت‌های با مهلت زمانی کم یکی بهترین انتخاب هاست!)
  • راحتی کدنویسی برای برنامه نویسان وب

معایب

  • دسترسی محدود به برخی امکانات پلتفورم
  • احتیاج به وجود یک واسط جاوا اسکریپت به native برای دسترسی به API‌های بومی
  • آسیب پذیری و امنیت پایین
  • وجود نداشتن رابط کاربری مجزا و بومی برای هر پلتفورم

جهت how create an online order form in wordpress اینجا کلیک کنید

نتیجه گیری

توی این مطلب با انواع زبان‌های برنامه نویسی آشنا شدی و فهمیدی چطور برنامه نویسی را شروع کنیم. همینطور متوجه شدی پلتفرم چیه و برای برنامه نوشتن برای هر پلتفرم به چه زبان‌های برنامه نویسی احتیاج داری. حالا نوبت توست که تصمیم بگیری! یادت نره که حتما تمام تلاشت رو بکنی قبل از شروع برنامه نویسی مسیر و چشم انداز روشنی برای خودت داشته باشی. تو باید مزایا و معایب هر مسیر رو با دید باز و بدون تعصب بسنجی.

اگر ایده خاصی داری و دلت می‌خواد برای اجرای اون، برنامه نویسی رو یاد بگیری بررسی کن که بهترین پلتفرم برای اجرای ایده ات کدومه. با کدوم پلتفورم از نظر بازاریابی و تجربه کاربری می‌تونی ارتباط بهتر و مستقیم‌تری با مشتری‌ها یا کاربر هات داشته باشی؟ چقدر زمان برای اجرای اون داری؟ اگر دوست داری در یک شرکت برنامه نویسی استخدام بشی علاقه داری فیلد کاریت در چه سمتی باشه؟ در چه صورت می‌تونی حقوق بیشتری دریافت کنی؟ در چه صورت می‌تونی زودتر به نتیجه برسی؟

اینا همه شرایط مختلفی هستن که ممکنه هر شخص علاقه مند به وارد شدن به حوزه برنامه نویسی لازم داشته باشه بهشون فکر کنه. پس سعی کن با دید باز و منطقی تصمیم بگیری. تصمیم تو چیه؟ اونو با ما در میون بذار تا برای ادامه مسیر کمکت کنیم!

اگر می‌خواهید بیشتر با برنامه نویسی آشنا شوید مقالات زسوالی که خیلی از کاربران در ادمین‌سایت می‌پرسند، مواردی از این قبیل است: بهترین زبان‌ برنامه ‌نویسی برای شروع چیست؟! یا از چه زبانی برنامه‌نویسی را شروع کنیم؟ و یا اینکه برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم؟

در این مقاله می‌خواهیم توضیحات جامعی در پاسخ به این سوالات بدهیم که بتوانید به راحتی با مسیر برنامه‌نویسی آشنا شوید.

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

اگر به دنبال یک زبان‌برنامه‌نویسی برای شروع هستید باید بگویم متاسفانه بخشی از مسیر را نادیده گرفته‌اید! واقعیت این است که اگر هنوز با هیچ زبان‌برنامه‌نویسی آشنایی ندارد بهتر است به جای اینکه به سراغ یادگیری یک زبان بروید به دنبال یادگیری مبانی اولیه برنامه‌نویسی باشید!

شما هر زبانی را انتخاب کنید، پیچیده یا ساده، تحت وب یا دسکتاپ، باید با مبانی اولیه برنامه‌نویسی آشنا باشید. اما این مبانی شامل چه موضوعاتی است؟!

  • آشنایی با انواع حوزه‌های زبان‌های برنامه نویسی
  • آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی سطح پایین و سطح بالا
  • نحوه اجرای کدهای نوشته شده
  • آشنایی با یا Compiler
  • آشنایی با مفهوم مفسر یا Interpreter
  • آشنایی با انواع خطا در برنامه‌ها
  • آشنایی با مفهوم متغیرها (Variables)
  • آشنایی با مفهوم آرایه ها (Arrays)
  • آشنایی با مفهوم حلقه، انتخاب و…

خب بعد از آشنایی با این مبانی حالا شما آماده‌اید به سراغ انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی بروید که در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

بهترین زبان‌ برنامه ‌نویسی برای شروع چیست؟

خب حالا که به دنبال بهترین زبان برنامه‌نویسی هستید باید بگویم برای هر شخص با توجه به اهداف شخصی خودش، بهترین زبان برنامه‌نویسی متفاوت است! دوست عزیز بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهید که چرا می‌خواهید یک برنامه‌نویس شوید؟! و با توجه به پاسخ آن به دنبال زبان برنامه‌نویسی مناسب باشید.

=> به دنبال درآمد و بازارکار هستید؟ باید به دنبال زبان‌هایی باشید که درآمد بالایی دارند. این موارد را در مقاله‌ی معرفی کرده‌ایم.

=> برای پیاده سازی ایده‌های شخصی می‌خواهید برنامه‌نویس شوید؟ ابتدا باید بررسی کند که ایده‌ی فعلی شما در چه حوزه‌ای است؟ تولید اپلیکیشن؟ طراحی وب یا نرم‌افزارهای دسکتاپ؟ سپس بهترین زبان همان حوزه را انتخاب کند.

=> برای مهاجرت به برنامه‌نویسی روی آورده‌اید؟ باید کشور مقصد را بررسی کنید که بیشتر با چه زبان‌های برنامه‌نویسی فعالیت دارند.

خب فکر می‌کنم تا به اینجای مقاله متوجه منظورم شده باشید! هر زبان برنامه‌نویسی در جایگاه خود بهترین است. فقط باید بدانید چه اهدافی دارید تا بهترین زبان را برای خودتان انتخاب کنید.

روش پیدا کردن برترین زبان برنامه‌نویسی برای تازه کارها

در این بخش نکاتی را بررسی می‌کنیم که به انتخاب مسیر درست بیشتر کمک می‌کنند. بهتر است این مسیر را به همین ترتیب طی کنید.

۱- آشنایی با مبانی برنامه‌نویسی : در گوگل سرچ کنید و چند روزی مطالعه داشته باشید.
۲- آشنایی با انواع حوزه‌های برنامه‌نویسی: مطالعه مقاله معرفی ا به شما کمک خواهد کرد.
۳- انتخاب مناسب‌ترین زبان برنامه‌نویسی حوزه‌ی انتخابی (موبایل، وب یا دسکتاپ)

برای انتخاب بهترین زبان‌های هر حوزه این نکات را در نظر بگیرید:

  • وضعیت تقاضا و بازارکار
  • میزان سادگی یا پیچیدگی زبان
  • وضعیت وجود منابع آموزشی
  • دوره حدودی یادگیری هر زبان

خب با درنظر گرفتن این موارد به راحتی می‌توانید بهترین زبان برنامه‌نویسی را برای خود پیدا کنید. اما اگر بازهم فکر می‌کنید در انتخاب زبان برنامه‌نویسی دچار تردید هستید ادامه‌ی مقاله را بررسی کنید ما در هر حوزه چند زبان را پیشنهاد کرده‌ایم.

معرفی بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی در هر حوزه

همانطور که تاکنون گفته شده، زبانی تحت عنوان بهترین زبان‌برنامه‌نویسی وجود ندارد و هر زبان کاربرد خود را دارد و در جایگاهی مشخص بهترین است! اما در ادامه در هر حوزه چند زبان پرکاربرد و محبوب‌تر را معرفی می‌کنیم.

بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی در حوزه وب

  • Php
  • JavaScript
  • Ruby
  • Python
  • ASP

همچنین بخوانید:


بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن موبایل

بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دسکتاپ

دوستان عزیزم امیدوارم به کمک این توضیحات توانسته باشید بهترین زبان‌ برنامه ‌نویسی برای شروع کار خود در این حوزه، انتخاب کنید.

یر را دنبال کنید

ر دوره یک انجمن فعال دانشجویان وجود دارد تا بتوانید پاسخ سوالات خود را راحت‌تر پیدا کنید. علاوه بر آن، مقالات آموزشی بسیار مفیدی در بخش وبلاگ سون لرن وجود دارد که مطالعه آنها باعث می‌شود که از مسیر خود خارج نشوید.

 

نمایش بیشتر