اخبار فرهنگی

تشرف بیش از ۴۰ هزار زائر به زیارت دوره مدینه

تشرف بیش از ۴۰ هزار زائر به زیارت دوره مدینه

زائرانی که پیش یا پس از ایام تشریق و انجام اعمال در مدینه حضور پیدا می‌کنند، در یکی از روزهای حضورشان به «زیارت دوره» می‌روند. این عنوان به زیارت اماکن زیارتی و تاریخی مدینه اطلاق می‌شود که مورد توجه و استقبال زائران هم قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، «زیارت دوره» در عملیات حج 1403 یکی از برنامه‌های محوری و اصلی در دو شهر مکه و مدینه است که از سوی زائران هم با استقبال خوبی همراه شده است و برخی خواستار تکرار آن هستند که به دلیل فرصت پنج روزه حضور زائران در مدینه و البته فشردگی برنامه‌های آنها در مکه این امکان وجود ندارد.

با این حال در مدینه یکی از روزهای حضور زائران به زیارت دوره اختصاص پیدا می‌کند که با برنامه ریزی صورت گرفته با توجه به گرمای هوا و برای پیشگیری از گرمازدگی زائران، این برنامه در نخسیتن ساعات صبح یا عصر انجام می‌شود.

 مسجد قبا، مسجد ذو قبلتین، مزار حضرت حمزه سید الشهدا (ع) و شهدای اُحد، محل جنگ احزاب یا خندق و مساجد موجود در آن منطقه، مسجد مباهله، مسجد غمامه، چاه غرس، مساجد سبعه از جمله مکان‌هایی است که زائران در زیارت دوره به آنجا می‌روند.

زیارت دوره عملیات حج امسال با روایتگری و ارائه توضیحاتی همراه است که هر روز دو نوبت زائران را به دیدن این اماکن تاریخی و مذهبی می‌برد و اطلاعات تاریخی اماکن را در اختیار آنها قرار می‌دهد. تعدادی از زائران و حجاج ایرانی از زیارت دوره به عنوان یکی از بهترین برنامه‌های بعثه مقام معظم رهبری برای ایام حج نام می برند و خواستار تداوم این برنامه هستند.

بنا بر اظهارات علی اصغری، رئیس ستاد مدینه منوره از ابتدای حضور زائران یعنی از روز 24 اردیبهشت ماه تا کنون بیش از 40 هزار زائر در قالب 289 کاروان با 901 اتوبوس به زیارت دوره مشرف شده­ اند.

تعداد پر شماری از زائران در بازیدهای روزانه که حجت ­الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از هتل‌ها دارند ضمن تشکر، درخواست تداوم این برنامه را دارند. همچنین از واحد سمعی و بصری بعثه مقام معظم رهبری می­خواهند تا فیلم روایت­گری این مکان ها در اختیارشان قرار بگیرد.

 

نمایش بیشتر

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.