اقتصادیکسب و کار ایرانی

تکلیف مهریه در طلاق توافقی به چه صورت است؟

مهریه در طلاق توافقی به چه صورت است؟

در چند سال اخیر شاهد افزایش طلاق توافقی بین زوجین بوده ایم. پیش تر در مقاله “” درباره این نوع از طلاق توضیح دادیم. سال‌ها تجربه در این زمینه نشان می‌دهد که عدم آگاهی کامل در این زمینه افراد را با مشکلات زیادی بعد از فرایند طلاق مواجه می‌کند.

برای مثال ممکن است خانم‌ در این توافق مهریه خود را بخشیده باشد، اما بعد از طلاق مشخص شود که فرد هیچ گونه سندی مبنی بر این مسئله از همسر سابق خود دریافت نکرده است. ناآگاهی در این زمینه برای هر دو طرف می‌تواند دردسرهای گاهاً جبران ناپذیری را ایجاد کند. مهریه در طلاق توافقی هم دقیقاً شرایط مشابه با دادخواست طلاق از سوی یکی از زوجین دارد.

به عبارتی چه یکی از افراد درخواست طلاق دهد، چه روند طلاق با سازش دو طرف همراه باشد، تمام و کمال به زن تعلق می‌گیرد. البته ناگفته نماند که زنان برای بهره‌ مندی از حق مهریه خود، باید با همسر خود نزدیکی برقرار کرده باشند. در غیر این صورت حق زن برای دریافت مهریه به صورت نصف مبلغ درج شده در عقدنامه خواهد بود. البته اگر زوجین بر سر میزان دریافت مهریه، بخشش قسمت یا تمام مبلغ مهریه به توافق برسند، شرایط به گونه ای دیگر پیش خواهد رفت.

ازدواج |بذل مهریه در طلاق توافقی |پرداخت نکردن اقساط مهریه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی باید چه مسائلی مد نظر قرار داده شود؟

به نقل از ویکی پدیا وقتی صحبت از طلاق توافقی بین زوجین برقرار است، سه موضوع مهم باید مد نظر قرار داده شود. اولین موضوع بحث است. این یکی از مهم ترین مسائلی است که شاید بسیاری از افراد هرگز به توافق درستی بر سر آن نرسند.

اما بحث مهریه و هم دو موضوع مهم دیگر در طلاق توافقی هستند که باید به صورت جزء به جزء توسط زوجین مشخص و حل و فصل شود. موضوع مهریه در طلاق توافقی به قدری مهم است که اگر یکی از زوجین با آنچه در دادخواست طلاق توافقی در این زمینه ثبت شده است موافق نباشد، بحث طلاق منتفی خواهد شد و امکان صدور حکم طلاق غیر ممکن می‌شود.

مقدار مهریه، نحوه دریافت آن یا جایگزین کردن مهریه با اموال ارزشمندی مثل خانه یا اتومبیل همگی از جمله مسائلی هستند که می‌توانند با گفتگو بین زوجین مشخص شوند. البته این را به خاطر داشته باشید که این توافق به هیچ عنوان نباید به یک توافق زبانی ختم شود. تمامی شرایطی که زوجین در طلاق توافقی می‌پذیرند، باید به صورت کاملاً مکتوب درآید تا در آینده هیچ یک از طرفین را با مشکل مواجه نکند.

در صورتی که تمایل به حضور در مراحل مختلف طلاق توافقی ندارید و مایل هستید پرونده شما در عرض چند روز توسط دادسو انجام شود، روی کلیک نمایید و یا با موسسه حقوقی دادسو تماس بگیرید.

آیا طلاق توافقی بدون پرداخت مهریه امکان پذیر است؟

قرار گرفتن در چنین شرایط تنها در یک صورت امکان پذیر خواهد بود و آن هم از سوی خانم است. این بخشش می‌تواند به علل مختلفی اتفاق بیفتد. برای مثال خانم ممکن است به دلیل دریافت حضانت فرزند، مهریه خود را به صورت تمام و کمال ببخشد.

البته ذکر این نکته ضروری است که هیچ شخصی قادر به مجبور کردن زن برای بخشش مهریه نیست. پس این فرایند باید با رضایت کامل خانم صورت بگیرد. همانطور که گفتیم، هرگونه توافقی درباره مهریه باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود تا زوجین بعداً با مشکلی در این زمینه مواجه نشوند.

نکته جالب در این زمینه تأکید روی ثبت کلمه «ابرا» در توافق نامه ثبتی است. ثبت این کلمه در متن توافق کاملاً ضروری است. اما اگر در این زمینه دچار تردید هستید و می‌خواهید خیال خود را از بابت آن راحت کنید، می‌توانید از مشاورین حقوقی و وکلای متخصص دادسو کمک بگیرید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله را مطالعه کنید.

شرایط مهریه در زمان عقد به چه صورت است؟

اگر زوجین در دوران عقد به سر ببرند و به دلایل مختلف قصد جدایی به صورت توافقی داشته باشند، باید درباره شرایط این دوران هم اطلاعات کافی را به دست آورند. همانطور که گفتیم مهریه کامل تنها در صورت برقراری روابط زناشویی بین زن و شوهر به خانم تعلق می‌گیرد. پس تفاوتی ندارد که این رابطه در زمان عقد یا پس از ازدواج رخ داده باشد.

بنابراین در صورت توافق بر سر طلاق، شرط زناشویی عامل مهمی در تعیین میزان مهریه است. اما نکته جالب در مورد میزان مهریه در زمان عقد وجود دارد که لازم است در اینجا به آن اشاره کنیم. در صورتی که زن و شوهر تنها عقد کرده باشند و زناشویی رخ نداده باشد، زن می‌تواند تمام مهریه خود را از همسر خود مطالبه کند.

هرچند ذکر این نکته ضروری است که تنها در صورتی که زن قصد طلاق نداشته باشد، چنین شرایطی امکان پذیر خواهد بود. اما در صورتی که قصد طلاق داشته باشد تنها نیمی از مبلغ مهریه به زن تعلق می‌گیرد. عدم پرداخت مهریه در زمان طلاق توافقی تنها در صورتی امکان پذیر است که زن به دلایل مختلف مانند مبادله مهریه با دریافت حضانت فرزندان، امکان پذیر خواهد بود. زن حتی در زمان عقد می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند.

دریافت مهریه بعد از طلاق توافقی به چه صورتی است؟

نحوه پرداخت مهریه در طلاق توافقی بین زوجین به مفاد ثبت شده در توافق نامه بین طرفین بر می‌گردد. بر این اساس اگر توافق خاصی صورت نگرفته باشد و فقط مرد ملزم به پرداخت مهریه ای مشخص باشد، در صورت عدم پرداخت مهریه زن می‌تواند شکایت خود را با ثبت دادخواست ارائه کند.

اما در برخی از مواقع ممکن است زن قبل از اجرای حکم طلاق، اسنادی مثل چک را بابت مهریه خود از مرد مطالبه کند و در صورت وجود چنین شرایطی، می‌تواند برای وصول چک یا سند اقدام کرده و از مرد برای دریافت مهریه شکایت کند. همچنین امکان و یا نیز وجود دارد.

در صورت مواجه با هر گونه سؤال در زمینه طلاق توافقی و مهریه، می‌توانید از طریق راه‌های معرفی شده در سایت (شماره تماس و واتساپ) با مجموعه حقوقی دادسو در تماس باشید. مشاوره حقوقی دقیق با تنها راهی است که شما را از مواجه با مشکلات احتمالی در طلاق تواقفی باز می‌دارد.

بخشش مهریه در طلاق توافقی

بخشیدن مهریه در طلاق توافقی به کاملا به توافق زوجین بستگی دارد و قانون توافق خانم و آقا را برای مهریه در نظر می‌گیرد. بر اساس توافق زن می‌تواند تمام مهریه را دریافت کند و بخشی از مهریه یا تمام مهریه را ببخشد. برای بخشش مهریه در طلاق توافقی زن و مرد می‌توانند به وکیل خود وکالتنامه دهند و باقی مراحل را وکیل انجام می‌دهد.

 منبع : فایندلا

نمایش بیشتر