اقتصادیکسب و کار ایرانی

دلیل نیم سوز شدن ال سی دی گوشی چیست؟

نشانه سوختن ال سی دی گوشی چیست؟

کار نکردن تاچ گوشی

یکی از اصلی ترین نشانه های خرابی ال سی دی گوشی های موبایل، کار نکردن تاچ گوشی و یا بروز اختلال و تاخیر در عملکرد تاچ گوشی است. برای اطمینان پیدا کردن از اینکه این مشکل واقعا سخت افزاری است؛ توصیه می‌کنیم یک بار گوشی خود را هارد ریست یا حتی فکتوری ریست کنید. اگر مشکل همچنان وجود داشت؛ پس باید هرچه زودتر به تعویض تاچ ال سی دی موبایل خود بپردازید.

روشن نشدن صفحه نمایش گوشی موبایل

برای شرکت در دوره آموزش تعمیر موبایل لطفا کلیک کنید .یکی دیگر از نشانه های خرابی ال سی دی موبایل روشن نشدن صفحه نمایش است. البته دقت داشته باشید که همیشه روشن نشدن صفحه نمایش گوشی دلیل محکمی برای خراب شدن تاچ ال سی دی نمی باشد و در برخی شرایط می‌تواند ناشی از بروز اختلال در عملکرد قطعات برد و مدارهای آن، مدار پاور و شارژ، باتری و … هم باشد. از طرفی دیگر هم روشن نشدن صفحه نمایش ممکن است به دلیل سوختن ال سی دی هم باشد. پس باید گوشی خود را به مراکز تعمیرات تخصصی موبایل ببرید تا کارشناسان مشکل اصلی ان را تشخیص دهند.

سیاه شدن قسمتی از صفحه نمایش موبایل

یکی دیگر از نشانه های خرابی ال سی دی موبایل می توان به سیاه شدن بخشی از صفحه نمایش موبایل اشاره کرد. سیاه شدن بخشی از صفحه نمایش نشان از سوختن قسمتی از ال سی دی موبایل است. پس در این مواقع باید اقدام به تعویض تاچ و ال سی دی موبایل خود کنید.

سو سو زدن یا پرش صفحه نمایش

از دیگر نشانه های خرابی ال سی دی گوشی، می‌توان به سو سو زدن صفحه نمایش اشاره کرد. سو سو زدن صفحه نمایش ممکن است در عملکرد و استفاده شما از گوشی اختلالی ایجاد نکند اما یکی از اصلی ترین نشانه های خراب شدن ال سی دی گوشی می باشد. دقت داشته باشید هنگامی که صفحه نمایش سوسو میزند، ممکن است ال سی دی به طور کامل بسوزد. پس سریعا به سراغ یک تعمیرکار گوشی در مراکز تعمیرات موبایل بروید.

ترک خوردن صفحه نمایش

در صورتی که ترک ایجاد شده روی نمایش گر مربوط به گلس نیست و نمایش گر خود گوشی ترک خورده است در عمل کرد آن مشکل ایجاد می شود و بسته به شدت آن به تعمیر یا تعویض قطعه نیاز خواهد بود.

به وجود آمدن هاله و یا خطوط رنگی بر روی صفحه نمایش گوشی

متاسفانه این مشکل هم در گوشی های شرکت سامسونگ خیلی رایج است. به دلیل وجود این مشکل روی صفحه نمایش گوشی هاله های رنگی عجیب یا خطوط رنگی ایجاد می‌شود که متاسفانه به هیچ عنوان قابل از بین بردن نیستند! تنها راه حلی که در این شرایط برای از بین بردن هاله یا خطوط رنگی نام برده شده پیش رویتان قرار می‌گیرد مربوط به تعویض کامل تاچ ال سی دی گوشی می‌شود.

بنفش شدن صفحه گوشی بر اثر ضربه

دلیل بنفش شدن صفحه گوشی، به دلیل آسیب دیدگی پیکسل های صفحه از داخل است. این مشکل فقط در اثر ضربه یا فشار بیش از حد به صفحه گوشی اتفاق می‌افتد و به هیچ عنوان بدون آسیب دیدگی فیزیکی دچار این مشکل نمی‌شود.

 

عواملی که باعث خرابی ال سی دی موبایل می شوند

ضربه و فشار شدید به گوشی

ضربه و فشار اصلی ترین عامل و دلیل خرابی ال سی دی گوشی های موبایل است. تقریبا در 80 درصد مواقعی که ال سی دی گوشی افراد خراب می‌شود، دلیل آن با ضربه یا فشاری که به دستگاه وارد شده ارتباط دارد. دقت کنید که منظور از فشار، نیروی فشاری خارجی است. در این بین افتادن گوشی از دست کاربران نقش بسیار پر رنگی نیز دارد و در خیلی از مواقع دیده شده که این موضوع منجر به خراب شدن ال سی دی و تاچ اسمارتفون ها می‌شود.

آبخوردگی و خیس شدن گوشی موبایل

آب خوردگی و نفوذ مایعات به داخل گوشی هم یکی از اصلی ترین عواملی است که در خراب شدن ال سی دی یا دیگر قطعات گوشی نقش دارد.  برای جلوگیری از بروز این مشکل در گوشی خود هیچوقت با دست خیس از آن استفاده نکنید و دستگاه را در تماس با مایعات قرار ندهید.

خرابی خود به خودی گوشی با گذر زمان

در خیلی از مواقع هم دیده شده که واقعا دلیل و عامل مشخصی برای خرابی ال سی دی گوشی ها وجود ندارد و این قطعه به طور خودکار در گوشی می‌سوزد یا دچار اختلال عملکرد می‌شود. در اینگونه مواقع اگر گوشی شما گارانتی داشته باشد می‌توانید با مراجعه به نمایندگی های رسمی شرکت ارائه دهنده سرویس گارانتی خود، گوشی را بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای تعمیر کنید.

سیاه شدن ال سی دی گوشی بر اثر مشکلات بوردی

احتمال سیاه شدن صفحه نمایش گوشی بر اثر مشکلات بوردی بسیار کمتر از مورد فوق است. اولین نشانه این است که پس از ضربه، بورد گوشی نیز خاموش باشد. البته توجه داشته باشید این نشانه خیلی قابل اعتماد نیست وامکان دارد در این شرایط نیز با تعویض ال سی دی مشکل حل شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم گوشی توسط کارشناسان تعمیرات موبایل بررسی شود.

 

راه حل هایی برای جلوگیری از خرابی ال سی دی موبایل

برای جلوگیری از خراب شدن ال سی دی گوشی و جلوگیری از ضربه و فشار باید از آن مراقبت کنید. برای مراقبت کردن از ال سی دی گوشی روش های مختلف و کارسازی وجود دارند. برخی از اصلی ترین روش هایی که می‌توانند در جلوگیری از خرابی ال سی دی گوشی های موبایل تاثیرگذار باشند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استفاده از گلس محافظ ال سی دی
  • استفاده از گارد محافظ گوشی
  • دقت در مراقبت از گوشی
  • عدم استفاده از گوشی با دست خیس
  • استفاده از کاور و قاب مناسب

نشانه ی اصلی در شناسایی ال سی دی سوخته

  1. تاچ گوشی: اساسی ترین روش در تشخیص ال سی دی سوخته تاچ اسکرین و لمس آن است. در صورتی که پس از اعمال ضربه ی فیزیکی و یا افتادن گوشی از دست، حرکات لمسی با مشکل مواجه شدند به احتمال بیش از 90 درصد تاچ اسکرین آسیب جدی دیده است.
  2. خاموش شدن نمایشگر و عدم روشن شدن دوباره: البته اگر به هر دلیلی ال سی دی خاموش شد و نتوانستید آن را روشن کنید حکمی بر سوختن ال سی دی وجود ندارد. اما اگر گوشی در آب افتاده است یا از ارتفاع پرت شده یا با جسمی به آن ضربه وارد شده است باید به متخصص مراجعه کنید.

 

عواملی که ممکم است سبب سوختن گوشی شوند

  • ضربه ی شدید توسط جسم
  • مایعات و یا آب خوردن
  • آسیب به سیستم گوشی به دلیل گذشت زمان
  • مشکل در بورد گوشی

صفحه ی گوشی سیاه شده است، باید چه کنیم؟

اگر به شکلی ناگهانی صفحه ی گوشی تار شده است و یا دچار مشکلی این چنینی شده است باید سریعا وارد عمل شوید. ممکن است گوشی شما در معرض مایعات، رطوبت و یا ضربه ی شدید قرار گرفته باشد. بخشی از ال سی دی و یا تمام آن می تواند تار شده باشد و یا تصاویر به شکلی غیر نرمال نمایش داده شوند. در این صورت باید سعی کنید تا گوشی را خاموش کنید. از دکمه ی پاور گوشی استفاده کنید. اما اگر با این روش گوشی خاموش نشد با جدا کردن باتری آن را خاموش کنید. در نهایت اگر این روش هم کارساز نبود و یا باتری قابل جداسازی نبود باید با استفاده از سوزن مخصوص گوشی را خاموش کنید. کمی به گوشی خود مهلت دهید و سپس دوباره گوشی را روشن کنید. اگر طی روز گذشته اپلیکیشنی را بر روی گوشی نصب کرده اید آن را حذف کنید. بسیاری از نرم افزار ها ممکن است سبب بروز چنین مشکلاتی شوند.

علائم سوختن ال سی دی گوشی

safe mode، روشی برای ریکاوری مجدد

اگر پس از انجام این مراحل هم ال سی دی به حالت عادی بازنگشت باید گوشی را در حالت سیف مود قرار دهید. پس از خاموش کردن گوشی دکمه ی پاور و کم کردن صدا منتظر باشید تا گوشی به حالت ریکاوری بازگردد. در این حالت باید گزینه ی wipe cache partition را انتخاب کنید. بعد از این گزینه گوشی به شکل خودکار خاموش می شود. باید پس از مدت کوتاهی گوشی را روشن کنید. حافظه ی پنهان گوشی پاک می شود و به احتمال بسیار زیاد مشکل ال سی دی رفع خواهد شد. اما اگر پس از انجام تمام این مراحل هم گوشی شما روشن نشد و به حالت عادی باز نگذشت باید آن را به تنظیمات کارخانه بازگردانید. در این حالت تمام اطلاعات شما پاک خواهند شد. اما احتمال بالایی دارد که گوشی شما کاملا تعمیر شده باشد.

علائم سوختن ال سی دی گوشی

چگونه بفهمیم ال سی دی گوشی سوخته است؟

  1. صفحه ی گوشی بنفش شده است، در صورتی که ضربه ی شدیدی به گوشی وارد شود ممکن است صفحه بنفش شود. این تغییر رنگ به دلیل آسیب به پیکسل های درونی ال سی دی است. اگر این اتفاق افتاده است پس ضربه ی بدی به گوشی وارد شده و باید با متخصص برای تعمیر و یا تعویض ال سی دی مشورت کنید.
  2. تضعیف عملکرد پس از ایجاد ترک، ممکن است در حالت خوش بینانه این ترک ها تنها به گلس آسیب وارد کرده باشند. و منظور از این گلس همان گلس اصلی پرس شده بر روی تاچ ال سی دی است. اگر پس از ایجاد ترک، عملکرد گوشی شما دچار ضعف شده است و حالت عادی ندارد پس باید به مرکز تخصصی تعمیر ال سی دی مراجعه کنید.
  3. سیاه شدن بخشی از صفحه نمایشگر گوشی، ممکن است پس از بروز آسیب فیزیکی متوجه شوید که نمایشگر سیاه شده است. در این صورت هم به احتمال بسیار زیاد آسیب وارد شده اساسی و جدی است. ممکن است مجبور شوید ال سی دی را کاملا تعویض کنید.

محافظت از ال سی دی گوشی

  • استفاده از کاور مناسب و قاب با کیفیت
  • به کار بردن گلس محافظ ال سی دی
  • استفاده ی مداوم از گارد
  • عدم استفاده از گوشی با دست خیس
نمایش بیشتر