اقتصادیکسب و کار ایرانی

هرس درخت بادام سه ساله

هرس کردن درخت بادام، یکی از مهمترین نکاتی است که در رشد و میزان باردهی این درخت تاثیر زیادی دارد. اما هرس درختان بادام باید به شکل درستی انجام شود تا تاثیرات مثبتی روی درخت بگذارد. در غیر اینصورت امکان آسیب رسیدن به درخت شما وجود خواهد داشت. ما در این مطلب تصمیم داریم در مورد نحوه هرس درختان بادام و بهترین زمان اینکار با شما صحبت کنیم. همراه ما باشید!

انرژی |بهار |تابستان

نحوه هرس درختان بادام

به نقل از گردو میاندوآب پالیز، هرس درخت بادام به معنای حذف شاخ و برگ های اضافه درخت برای افزایش رشد و باردهی آن است. شما با هرس کردن درخت باعث می شوید که شاخه های اضافه انرژی درخت را هدر ندهند. همچنین با هرس کردن، نور و هوای بیشتری میان شاخه ها جریان پیدا می کند.

هرس کردن درختان بادام ممکن است به دو روش هرس فرمدهی یا هرس باردهی انجام شود. هرس فرم دهی را در همان اولین سال هایی که نهال را می کارید انجام می شود تا درخت بادام شما با ظاهر بهتری رشد کند و فرم مناسبی داشته باشد. اما هرس باردهی باید از همان ابتدای کاشت نهال تا زمانی که درخت میوه می دهد انجام شود. برای خرید نهال گردو به سایت مراجعه کنید.

هرس درختان بادام چند ساله (دوساله، سه ساله و…)

نحوه هرس درختان بادام در هر سال از عمر آن ها به طور خاصی انجام می شود. در اینجا به نحوه هرس درختان بادام چند ساله (دوساله، سه ساله و…) اشاره می کنیم.

هرس درختان بادام در سال اول

در اولین سالی که نهال بادام را می کارید، باید نهال را به صورت مورب سر برداری و هرس کنید. بلافاصله بعد از کاشت نهال، لازم است آن را از فاصله 15 سانتی متری بالای پیوند، هرس نمایید. زمانی که درخت یکساله شد هم باید آن را از فاصله  2 متری سر زنی کنید.

باید توجه داشته باشید که سال اول، سال مهمی برای فرم دهی به درخت است. پس اگر در این سال متوجه شدید که شاخه های اضافه ای روی درخت وجود دارد، باید آن ها را هرس کنید. همچنین تمام پاجوش های درخت را هم باید از بین ببرید تا جلوی رشد تنه و شاخه های اصلی را نگیرند.

هرس درختان بادام در سال دوم

در سال دوم کاشت درختان هم باید از اواسط اسفند، هرس فرم دهی را شروع کنید. یعنی باید شاخه های فرعی را در فاصله 60 سانتی متری از شاخه های اصلی هرس نمایید. همچنین هرگونه شاخه اضافی را هم باید حذف کنید.

هرس درختان بادام در سال سوم و چهارم

در این سال ها هم باید هرس فرم دهی را انجام دهید و ظاهر درخت را به سمتی ببرید که 3 یا 4 شاخه اصلی روی آن به چشم بخورد. همچنین هر شاخه اصلی هم می تواند شامل 5 الی 7 شاخه فرعی باشد، ولی بیشتر از این تعداد، جلوی رسیدن نور و هوا به شاخه های اصلی را می گیرد. همچنین شما باید تمام پاجوش های درخت را از بین ببرید تا انرژی درخت برای رشد شاخه های اصلی صرف شود. به این ترتیب در پایان سال چهارم، درخت بادام شما از رشد کافی برخوردار بوده و ظاهر مناسبی هم خواهد داشت.

هرس درختان بادام مسن

شما باید هر سال درختان بادام خود را هرس کنید تا به خوبی رشد کرده و محصول با کیفیتی داشته باشند. اما اگر درخت بادام شما مسن و بارده است، باید علاوه بر هرس فرم دهی و هرس باردهی، هرس جوانسازی را هم روی آن ها انجام دهید. برای این کار باید شاخه های مسن تر، حتی شاخه های اصلی را قطع کنید تا درخت شاخه های جوان و جدیدی تولید کند. این هرس بسیار تخصصی و سنگین بوده و باید با دقت زیادی انجام شود.

بهترین زمان هرس درختان بادام

زمان هرس درخت بادام به اقلیم شما و رقم درخت بادام بستگی دارد. اما به طور کلی باید گفت که هرس این درختان زودتر از درختان دیگر انجام می شود. بهترین زمان هرس درختان بادام، زمانی است که برگ های درخت به طور کامل بریزند.

فصل هرس درختان بادام

درختان بادام در هر فصلی نیاز به نوع خاصی از هرس دارند. البته فصل بهار فصل رشد و جوانه دهی این درختان است و نباید در این فصل، هرسی روی درخت انجام دهید. در ادامه هرس این درخت در هر فصل را توضیح می دهیم.

هرس درختان بادام در تابستان، پاییز، زمستان

  • هرس درخت بادام در پاییز: اولین هرس درختان بادام در پاییز انجام می شود. شما باید از آذر ماه هرس درخت خود را شروع کرده و تمام شاخ و برگ های اضافی آن را از بین ببرید.
  • هرس درخت بادام در زمستان: در صورتی که باز هم درخت شما به فرم دهی یا هرس باردهی نیاز داشت، یا در فصل پاییز موفق به هرس درخت نشده بودید، می توانید در اواخر تابستان هم یکبار دیگر آن را هرس کنید.
  • هرس تابستانه: هرس تابستانه درخت بادام چندان رایج نیست، اما در صورتی که هرگونه پاجوش یا شاخه ضعیفی روی درخت خود دیدید، بهتر است آن را از بین ببرید تا انرژی درخت برای تولید میوه های با کیفیت صرف شود.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم درمورد هرس درختان بادام و بهترین زمان برای انجام این کار اشنا کنیم. همانطور که متوجه شدید، هرس اصولی و درست می تواند تاثیر زیادی روی رشد و باردهی درخت بادام داشته باشد. در صورتی که همچنان در مورد چیزی سوال یا ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان سایت نهالستان نهالوند در میان بگذارید.

نهالستان بزرگ و معتبر نهالوند یکی از بهترین مراکز کشور است که انواع نهال های میوه از جمله را به فروش می رساند. شما می توانید هرگونه سوال یا مشکلی که در مورد نگهداری از درختان و نهال های خود داشتید از کارشناسان و مشاورین این مجموعه بپرسید.

 

نمایش بیشتر

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی