اخبار حوادث

پیامدهای تبلیغات تخربیی علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی چیست؟

با پایان مهلت ثبت‌نام داوطلبان در انتخابات ریاست جمهوری، بررسی صلاحیت داوطلبان نیز آغاز شده و به زودی با اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شد، تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز آغاز می‌شود. در همین راستا یک جرم شناس نسبت به اقدامات تخریبی علیه نامزدهای انتخابات در فضای مجازی هشدار داده و مجازات درنظر گرفته شده برای این جرائم را تشریح کرده است.

وحید سلطانی پاجی در گفت‌وگو با کردوار نیوز با بیان اینکه پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، نامزدهای تایید شده و هواداران آنان تبلیغات رسمی خود را آغاز خواهند کرد، گفت: داوطلبانی که صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان احراز شود، در مدت تعیین شده به طور رسمی برنامه‌های تبلیغاتی خود را اجرا می‌کنند. در این میان فضای مجازی به دلیل آنکه دارای بسترهای گسترده و متنوعی است، بیشترین حجم فعالیت تبلیغاتی را نیز به خود اختصاص خواهد داد. از این رو آشنایی و آگاهی فعالان از برخی قوانین مهم در راستای پیشگیری از وقوع جرایم مجازی و کمک به سلامت روانی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه سه جرم هتک حیثیت افراد، انتشار اسرار و نشر اکاذیب از طریق فضای مجازی جزو بیشترین جرائمی است که گاهی حتی به شکل ناخواسته و ناآگاهانه از سوی برخی از افراد سر می‌زند، گفت: اطلاع از جرائم و همچنین مجازات در نظر گرفته شده برای آن خاصیت پیشگیرانه داشته و سبب می‌شود تا فضای تبلبغات با جرائم کمتری مواجه شود. البته در خصوص جرائم علاوه بر نمایندگان حقوقی نامزدها و ستادهای آنان، پلیس فتا نیز می‌تواند با جرائم مشهود برخورد کند.

این جرم شناس گفت: در برخی موارد ممکن است اعضای ستاد انتخاباتی یا هواداران از طریق فضای مجازی، صوت یا تصویر فرد یا افرادی که رقیب داوطلب نیز می‌تواند شامل آن باشد تغییر یا تحریف و آن را منتشر کند، یا اینکه فایلی که برایشان ارسال شده را با علم به اینکه تغییر یا تحریف شده است منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت شود. در صورت اثبات، مرتکب برابر ماده ۷۴۴ قانون مجازات اسلامی(ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه‌ای اصلاحی سال ۱۳۹۹) به حبس از ۴۵ روز تا یک سال یا جزای نقدی از پانزده میلیون ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

سلطانی افزود: همچنین چنانچه به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار فرد یا افرادی بدون رضایت او به جز در موارد قانونی منتشر یا در دسترس دیگران قرار داده شود به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، مرتکب یا مرتکبان به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا صدو پنجاه میلیون ریال یا هر دو مجازات بر اساس ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی (ماده۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای اصلاحی سال ۱۳۹۹) محکوم خواهد شد.

به گفته وی یکی دیگر از جرایم،   نشر اکاذیب در فضای مجازی است که قانونگذار در ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی(ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه ای) آن را جرم انگاری و ضمانت اجرا را مشخص کرده است.

سلطانی اضافه کرد:‌ برابر این ماده قانونی، هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند  یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از این که از طریق یاد شده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان) به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا ۱۵۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

این جرم شناس به نامزدهای انتخابات، حامیان آنان و همچنین رقبا نامزدها توصیه کرد که با اطلاع از قوانین انتخاباتی کشور فعالیت انتخاباتی و تبلیغی خود را دنبال کنند تا خدای نکرده، به عنوان مجرم شناخته نشوند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

تیم تحریریه مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تولید محتوای چندرسانه‌ای هستم. توانایی استفاده از تصاویر، ویدئوها و صداها برای جذب و تاثیرگذاری بیشتر را دارم.