اخبار جامعهکسب و کار ایرانی

چرا فرش ‌های قدیمی روز به روز در حال افزایش قیمت هستند؟

چرا فرش ‌های قدیمی روز به روز در حال افزایش قیمت هستند؟

اگرچه نمی‌توان گفت که تمام فرش های قدیمی نسبت به فرش‌های جدید بهترند اما یک فرش باکیفیت قدیمی به دلیل کمیاب بودن ارزش بالایی دارد. فرش‌های دارای عمری بیشتر از 30 سال در صورتی که در شرایط مناسبی نگهداری شده باشند دارایی گرانبهایی محسوب می‌شوند.

به غیر از قدمت فرش، نحوه تولید و بافت آن نیز بر ارزش آن تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال فرش دستباف قدیمی ایرانی که عمری بالای 80 سال را در شرایط مطلوبی سپری کرده‌ باشد هر سال بر ارزشش افزوده می‌شود. این اثر هنری اگر با مواد باکیفیت و به صورت ظریف و ماهرانه بافته شده باشد و نقشه‌ای زیبا با ترکیب رنگ‌های خاص داشته باشد مورد توجه بسیاری از افراد برای سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد.

آثار هنری |ایران |ایرانی

دسته بندی فرش‌ها از لحاظ قدمت

فرش‌ها از لحاظ عمر و قدمت به سه دسته فرش‌های قدیمی، نیمه عتیقه و عتیقه دسته بندی می‌شوند. قدمت فرش دستباف قدیمی بین 30 تا 50 سال است و فرش‌های نیمه عتیقه 50 تا 100 سال از عمرشان می‌گذرد. اگر فرشی بالای 100 سال عمر داشته باشد به آن عتیقه گفته می‌شود.

دلیل گرانبها بودن فرش‌ های قدیمی

شاید برایتان جای سوال باشد که چرا فرش قدیمی دست دوم از قیمت بالاتری نسبت فرش تازه بهره می‌برد. در واقع باید گفت اگرچه کلمه دست دوم می‌تواند بار منفی در ذهن ایجاد نماید اما در زمینه فرش‌های قدیمی دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود قیمت آن روز به روز افزایش یابد. در ادامه این دلایل را بررسی می‌کنیم.

آثار هنری |ایران |ایرانی

مواد اولیه و الیاف به کار برده شده در فرش

الیاف و پشم به کار رفته در فرش های قدیمی ایرانی (Persian rug) به مرور زمان نرم‌تر و درخشنده‌تر می‌شوند و کیفیت و جلوه خود را از دست نمی‌دهند. در مقابل فرش‌های ماشینی به دلیل استفاده از الیاف مصنوعی در گذر زمان کوبیده و سفت می‌شوند.

طراحی منحصر به فرد

طرح‌ها و نقش‌های کلاسیک و سنتی به کار رفته در این فرش‌ها به آن‌ها روح می‌بخشند. طرح‌های لچک ترنج، شاه عباسی، شکارگاهی، خشتی و اسلیمی از معروف‌ترین و پرکاربردترین طرح‌های زیبنده فرش های قدیمی به شمار می‌روند. نقشه هر فرش قدیمی صفحه‌ای از تاریخ را نمایان می‌کند و هر نگاره‌ای که بافته شده مفهوم خاصی را در بر می‌گیرد که تنها یک طراح فرش می‌تواند آن را درک کند.

قدیمی‌ترین فرش‌ دستباف جهان

قدیمی‌ترین فرش دستباف جهان، پازیریک است که قدمت آن به 2400 تا 2500 سال پیش بازمی‌گردد. در حال حاضر این فرش را در موزه‌ای در کشور روسیه نگه‌داری می‌کنند. اصالت طرح‌های این فرش ایرانی بودن آن را اثبات می‌کند. فرش اردبیل نیز نمونه دیگری از فرش‌های سنتی و اصیل ایرانی است که در موزه ویکتوریا لندن نگهداری می‌شود. علی‌رغم تلاش‌های بسیار برای تقلید از طرح این فرش تاکنون فرشی به زیبایی آن بافته نشده است.

بیشترین مواد به کار رفته در بافت فرش های قدیمی

در بافت فرش های قدیمی به طور معمول از پشم استفاده می‌کردند و بعد از آن پنبه بیشترین استفاده را در این صنعت داشت. البته از الیاف‌ها و مواد دیگری همچون ابریشم نیز در بافت این فرش‌ها بهره می‌بردند؛ اما کاربرد آن‌ها کمتر از پشم و پنبه است. جنس نخ مورد استفاده در فرش‌های قدیمی به تعیین محل بافت آن کمک می‌کند.

آثار هنری |ایران |ایرانی

نحوه نگهداری از فرش های قدیمی

فرش قدیمی دست دوم نیز مانند هر وسیله دیگری نیاز به مراقبت و رعایت برخی اصول برای نگهداری و دوام بیشتر دارد. در شستن این فرش‌ها باید دقت کافی به خرج داده و به هیچ عنوان نباید از محلول‌های پاک کننده شیمیایی و شامپو فرش برای شستشوی آن استفاده کرد؛ زیرا باعث صدمه به بافت فرش و رنگ رفتگی آن می‌گردد.

بید زدگی، رطوبت و قراردادن فرش در معرض نور شدید آفتاب و دود سیگار می‌تواند باعث آسیب رساندن به آن شود. در صورت رخ دادن هرگونه مشکل برای فرش‌هایتان بهتر است با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. بهترین مکان برای نگهداری فرش‌های قدیمی مکانی به دور از تابش نور مستقیم خورشید، معتدل و بدون رفت و آمد زیاد است.

استفاده از جاروبرقی برای تمیز کردن فرش های قدیمی

ورود و نفوذ گرد و غبار به درون پرزهای فرش می‌تواند سبب پوسیده شدن آن شود. استفاده از جاروبرقی می‌تواند این ذرات را از فرش جدا کرده و از صدمه به فرش جلوگیری کند. البته بهتر است این کار زیاد انجام نشود. به علاوه استفاده از یک جاروبرقی بدون مو جمع‌کن بهترین گزینه برای تمیز کردن این فرش‌ها و جلوگیری از آسیب رساندن به آن در دراز مدت است.

معروف‌ترین فرش های قدیمی جهان

مشهورترین فرش های زیبا دست دوم (beautiful vintage rug) متعلق به کشور ایران هستند. این فرش‌های قدیمی آثار هنری خیره کننده‌ای هستند که با نقش‌های جذاب خود به عنوان بخشی از میراث فرهنگی این مرز و بوم شناخته می‌شوند. نقش روی فرش‌های ایرانی معمولا به صورت متقارن طراحی و بافته شده‌اند که نظم خاصی را میان اجزای آن پدید می‌آورد.

در این میان انواع دیگری از فرش‌های هندی، ترکی و شرقی نیز در جهان شناخته شده‌اند که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند.

مزایای خرید فرش های قدیمی

فرش دست دوم (vintage rugs chicago) با کیفیت فوق‌العاده‌ای که دارد برای سال‌های زیادی عمر خواهد کرد. به علاوه به کار گرفتن انواع طرح‌ها و رنگ‌ها در بافت فرش های قدیمی آن‌ها را کاملا منحصربه‌فرد و مناسب برای اکثر سلیقه‌ها می‌سازد. هر فرش تاریخچه جالبی را در خود نهفته دارد که کشف آن ارتباط قوی‌تری را بین‌تان تشکیل می‌دهد.

جمع بندی

فرش های قدیمی به خاطر یادآور بودن فرهنگ و تاریخ، اصالت در طرح‌ و کمیاب بودن خاص و گرانبها هستند. به همین دلیل دقت در خرید و نحوه نگهداری از آن‌ها اهمیت بسزایی دارد. برای خرید این فرش‌ها باید اصالت و ویژگی‌های آن‌ها را از لحاظ ظاهری و سالم بودن مورد بررسی قرار داد.

توجه به جنس نخ به کار رفته در فرش و میزان ظرافت در طرح و بافت نیز از موارد دیگری است که باید مورد توجه قرارگیرد. اگر قصد خرید این فرش‌ها را دارید توصیه ما به شما این است که حتما از یک متخصص کمک بگیرید. بدین منظور می‌توانید با متخصصان ما در ارتباط باشید.

نمایش بیشتر