دکوراسیون داخلی به سبک معاصر یا امروزی

این خبر شامل این عناوین است مخفی
1 سبک معاصر یعنی چی؟

در بین خیلی وقت‌ها تشخیص سبک دقیق یک دکور سخت میشه و این حالت بیشتر بین سبک مدرن، سبک معاصر، سبک مینیمال و … پیش میاد. اون هم به این خاطر که پایه و اصول طراحی همه این‌ها سبک مدرن هست و مابقی زیرشاخه‌های این سبک محسوب میشن که در اصول خاصی باهم تفاوت دارند. می‌تونید اطلاعات کاملی رو درباره سبک مدرن و مینیمال در سایت پیدا کنید و در این مقاله هم قراره به سبک معاصر بپردازیم.

کلمه معاصر به معنای «لحظه» اس و طراحی معاصر نوعی از طراحی است که مدام درحال تکامل هست، به همین دلیل با آغوش باز پذیرای ایده‌های جدید هست و می‌تونه اشکال مختلفی رو شامل شه.

در طی دهه 1970 همزمان با پست مدرنیسم، طرح معاصر با تاثیر از آرت‌دکو، آینده‌گرایی و ساختار شکنی گامی بلند به سمت ناشناخته‌ها برداشت. از این رو هنوز هم این تکامل ادامه داره و هر روز دریچه جدیدی در باز می‌کنه. مثل هر سبک دیگری، طراحی معاصر هم نتیجه پیشرفت تکنولوژی هست؛ تاثیراتی از جمله انقلاب دیجیتال، عصر اطلاعات و محیط‌گرایی.

سبک معاصر یعنی چی؟

اساسا سبک معاصر با سادگی در تزئینات، ظرافت، استفاده عمدی از بافت و خطوط صاف تعریف میشه و در اون فضا بیشتر از هر چیزی اهمیت داره.

تفاوت سبک معاصر با سبک مدرن چیست؟

تفاوت سبک معاصر با در این هست که:

  • به خاطر نرمی و لطافتی که در طراحی و بافت مبلمانش دیده میشه، طرفداران بیشتری داره.
  • رنگ‌های شاخص در اون بیشتر به کار میرن، پس تنوع بیشتری داره و خسته‌کننده نیست.
  • جزئیات تزئینی و هنر معاصر هم تکمیل‌کننده فضای سبک معاصر هستن که می‌تونن به عناصر شاخص فضا هم تبدیل بشن.

برای آشنایی بیشتر و دقیق تر با تفاوت سبک معاصر با سبک مدرن روی لینک زیر کلیک کنین:

چطور میشه یک فضا رو به سبک معاصر دکور کرد؟

جواب این سوال مسلما مفصله، ابتدا شما رو با شمه‌ای از این سبک آشنا می‌کنیم، بعد مفصل به هر اصل و ضابطه سبک معاصر می‌پردازیم.

  • خودتون رو با کفپوش چوبی کلاسیک بپوشونید و فرش‌ها و قالیچه‌هایی که طرح‌های ساده و یا هندسی دارن رو برای قسمت مرکزی فضا ترجیحا استفاده کنید.
  • نور و ابزار روشنایی یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های سبک معاصر به شمار میاد، پس از لوسترهای خاص غافل نشید.
  • فلز، سنگ، شیشه شفاف یا مات و ترکیب این عناصر باهم رو به یاد داشته باشید.
  • از عناصر سازه‌ای مثل قاب دیوار، آجر و لوله‌های نمایان در این سبک زیاد استفاده میشه که شخصیت فضا رو شکل میده.

سبک معاصر چه ویژگی‌هایی داره؟

در ادامه 9 تا ویژگی اصلی سبک دکوراسیون معاصر رو مرور میکنیم:

  1. خط و فضا در سبک معاصر

یک از بارزترین و متمایزترین عناصر طراحی به سبک معاصر «خط» هست؛ خطوط افقی یا عمودی مستقیم و منحنی. نقش خط در جزئیات معماری، بلوک‌های رنگی، سقف‌های بلند، پنجره‌ها و اشکال هندسی در آثار هنری به خوبی دیده میشه. «فضا» عنصر بعدی مهم در این سبک به شمار میاد؛ فضا مهم‌تر از شی هست. پس به فضای خالی روی دیوارها، فضای بین مبلمان و فضاهای بدون مبلمان و وسیله خیلی باید توجه کرد. در واقع نقاط منفی هم‌ارزش و شاید باارزش‌تر از نقاط مثبت هستن. توجه به خط و فضا در طراحی بسیار مهم و البته تأثیرگذار هست

  1. رنگ‌های سبک معاصر

رنگ‌های خنثی، سیاه و سفید رنگ‌های اصلی و به نوعی امضای سبک معاصر محسوب میشن. رنگ سیاه رو اغلب در کفپوش فضاهای معاصر می‌بینیم. دیوارها هم معمولا به رنگ‌های خنثی دیده میشن تا زمینه مناسبی برای هم‌نشینی با مبلمانی به رنگ شاخص یا عناصری رنگی باشند. این رو هم در نظر داشته باشید تعادل بصری در سبک معاصر اهمیت خیلی زیادی داره و بهتره اگر حتی دیواری رنگی دارید، سایر عناصر به رنگ خنثی باشند تا آرامش مدنظر محیطی خدشه‌دار نشه.

یکی از نکاتی که در به کارگیری رنگ در سبک معاصر باید بهش توجه کرد و شاید بشه گفت از تفاوت‌های اون با سبک مدرنه، نوع رنگ‌های خنثی هست که در این سبک استفاده میشه؛ رنگ‌های خنثی معاصر نشات گرفته از طبیعت هستن؛ خاکستری سنگ، قهوه‌ای شن، سیاهی ذغال، سفیدی ابر و …. در کنار این‌ها بازهم با الهام از طبیعت میشه از رنگ‌های سبز، آبی و … استفاده کرد.

  1. مبلمان سبک معاصر

جزء عناصر جسور فضا به شمار میان اما در عین حال بن‌مایه سبک مدرن و رو با خودش به همراه داره؛ طرح و الگویی ساده با خطوط صاف و تمیز، از جنس مصالح طبیعی با سطوحی بدون تزئین. بافت مبلمان اکثرا پشم، پنبه، لینن، ابریشم و کنف هست. در کنار این بافت‌های ساده که اغلب به رنگ‌های سفید یا خنثی استفاده میشن، میشه کوسن‌ها و بالش‌های طرح‌دار و رنگی به کار برد.

بخوانید : atrixconcept

طراحی مبلمان معاصر معمولا به نحوی هست که پایه‌ها در معرض دید قرار دارن اما حاشیه، قاب، خط‌کشی، تزئین یا منگوله ، جزئیات تراش خورده، چاپ گل و … در این نوع طراحی دیده نمیشه. اگر بخوایم برای مبمان معاصر شعاری رو انتخاب کنیم، بهتره اون رو به این شکل توصیف کنیم: ابتدایی، برهنه، جسورانه و ساختاری.

  1. متریال و بافت‌های سبک معاصر

از اون‌جایی که سبک معاصر با سادگی و خطوط صاف و نبود تزئینات شاخص همراهه، استفاده از بافت‌های مختلف می‌تونه به فضا گرما ببخشه و به جذابیت بصری فضا کمک کنه؛ طرح‌های راه‌راه، الگوهای هندسی با رنگ‌هایی متفاوت از زمینه مورد استفاده بهترین انتخاب‌ها در این سبک هستن.

جدا از بافتی که پارچه‌ها در قسمت‌های مختلف خانه به ما ارائه میدن، حضور مصالح دیگه مثل فلزاتی همچون فولاد یا نیکل و کروم، شیشه مات یا شفاف، چوب، کاشی و وینیل نیز بافت‌های مخصوص به خودشون رو دارن و هر کدوم حس لمس متفاوتی رو دارن. در کنار این عناصری که بیشتر سرد و گاها خشن هستن، نرمی خز و درخشش مخمل و لطافت ابریشم تضاد جالبی رو ایجاد می‌کنه. خوبی سبک معاصر به «به روز شدن» اون هست، به همین دلیل در ادامه متریال مورد استفاده در سبک مدرن، مصالح نوآورانه و سازگار با محیط زیست هم در این به کار میرن، مثل بامبو، چوب پنبه، پلاستیک‌ و شیشه‌های بازیافتی، آلومینیوم و خاک (گِل).

  1. لوازم تزئینی و آثار هنری سبک معاصر

درسته که در سبک معاصر هم ما به دنبال استفاده حداقلی از مبلمان هستیم اما گاهی یک فضا تنها با یک وسیله تزئینی یا اثر هنری تکمیل میشه. اگر امکانش باشه که این وسیله کاربرد هم داشته باشه، مثلا به عنوان لوستر یا میز و کنسول و … خودش یک امتیاز محسوب میشه. پس کمیت رو کنار بذارید و به کیفیت توجه کنید.

مثلا مجسمه‌هایی به سبک معاصر رو میشه روی یک ستون یا پایه قرار داد یا اگر قراره از تابلو هنری استفاده کنید بهتره چند قطعه رو کنار هم بذارید تا حس یک قطعه بزرگتر ایجاد شه و فضا رو آشفته نکنه. برای قاب این تابلوها هم رنگ‌های براق یا مشکی مات، چوب طبیعی یا فلزات بسیار مناسب هستن.

شاید اگر بگیم گل و گیاه هم نوعی تزئین هستن، بعضی‌ها ناراحت بشن اما طراح‌ها اون‌ها رو به عنوان مبلمان می‌بینند. در فضاهایی به سبک معاصر گیاهان و گل‌ها باید در گلدان‌هایی ساده و بزرگ و چشمگیر قرار بگیرن. شکوفه‌های بزرگ با برگ‌های خاص بهتر از چندتا گل کوچک عمل می‌کنند. اگر این امکان هم فراهم باشه که روی این گل‌ها، نورهای متمرکز قرار بگیرن، فضا شاعرانه‌تر هم میشه. بهتره تمیزی کار رو فراموش نکنیم و برای پوشوندن آشفتگی که ممکنه در سطح خاک ایجاد بشه، اون رو با سنگ‌های مناسب یا تراشه‌های پوست مرتب نگه داریم.

  1. پرده و پنجره سبک معاصر

در طراحی به سبک معاصر معمولاً پنجره‌های بزرگ زیاد دیده میشن، برای پوشوندن این سطوح وسیع بهتره از پرده‌های مینیمال و ساده که به راحتی جمع میشن استفاده کنید؛ کرکره‌های چوبی به رنگ تیره می‌تونه جلوه خاصی به فضای شما ببخشه و تضاد مناسبی با زمینه روشن داره. این بین خیلی‌ها هم پرده‌های ساده و سفید و بلند رو انتخاب می‌کنند که اون هم گزینه فوق‌العاد‌ه‌ای هست.

  1. نورپردازی سبک معاصر

نورپردازی در سبک معاصر به اندازه سبک مدرن اهمیت داره و این نور اگر طبیعی باشه، چه بهتر. اما بازهم به نورهای مصنوعی احتیاج میشه، پس بهتون پیشنهاد می‌دیم از نورهای قابل‌ تنظیم و یا سقفی برای طرح دادن به دیوار در این سبک غافل نشید. نورهای منفرد و منحصربه‌فرد به سبک معاصر در طراحی داخلی خیلی اهمیت دارن. مثلا میشه با نور متمرکز بر روی عناصر فلزی یا رنگی، توجه‌ها رو به سمت اون‌ها جلب کرد. یکی از مکان‌هایی که نورپردازی در زیبایی اون یسیار تأثیرگذاره، هست که معمولاً به آن بی‌توجهی می‌شود.

  1. تاکید بر سازه در سبک معاصر

متریال نمایان به خصوص در سازه یکی از ویژگی‌های کلیدی سبک معاصر هستن. سازه‌های لخت سبک مدرن طراحان امروزی رو تحت تاثیر قرار داد تا یک قدم جلوتر بذارن و به اون‌ها تاکید کنند. اگر در فضایی ستون‌های فولادی، تیرهای چوبی، آجر یا بتن یک ساختمان رو دیدید، بدونید که سبک معاصر در اون به کار رفته.

بعد از اینکه تمام ویژگی‌های دکوراسیون سبک معاصر رو باهم مرور کردیم و نمونه‌های تصویری زیادی از اون در فضاهای مختلف دیدیم، می‌خوایم به عنوان نتیجه‌گیری ببینیم چرا عده زیادی طرفدار سبک معاصر هستن.

مزایای سبک معاصر چیست؟

  • سبک معاصر برای مینیمالیست‌هایی که به دنبال کمی طرح و رنگ هستن و از ترکیب نکات مثبت هر عصر لذت می‌برن، بسیار مناسبه.
  • این سبک برای افرادی مناسبه که به دنبال هماهنگی بین اجزای مختلف می‌گردن و از اهمیت عناصر معماری در یک فضا غافل نیستن.
  • چون سبک معاصر همیشه در حال تکامله، هیچ وقت از مد نمیفته و به راحتی به روز میشه.
  • آرامش فضاهای معاصر تقریبا با هیچ سبک دیگه‌ای قابل مقایسه نیست؛ نقشه باز و اهمیت فضا نسبت به اشیا باعث بزرگی فضا میشه، نور زیاد وارده از پنجره‌های بزرگ روح فضاست و استفاده از خطوط صاف و منحنی در مبلمان و طراحی فضای داخلی حس نرمی و صمیمیت رو منتقل می‌کنند و رنگ‌های خنثی حد نهایی آرامش رو به شما می‌بخشن.

بعد از آشنایی کامل با سبک معاصر، بهتره برای تکمیل اطلاعاتتون در این زمینه به سایر مقالات این سبک هم سر بزنید تا نقش اون رو در طراحی فضاها و اشیا مختلف ببینید تا به جمع‌بندی تصویری برسید. یکی از مقالاتی که دید شما رو نسبت به این سبک از دکوراسیون بازتر می‌کنه، طراحی هست که پیشنهاد می‌کنیم حتماً بخونین.

سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.

سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟

برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:

  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه

 

از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟

اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟

بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:

  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.

هر دوی این‌ها رایگان است.

بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟

بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.

آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟

بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.

آیا طراحی در سلام ساختاگر شما را برای طراحی داخلی منزل خود می پسندید و می خواهید همگام با سبک های امروزی باشید، از اشیای امروزی و مدرن لذت ببرید و همین حالا دکوراسیون خانه خود را طراحی کنید.

طراحی داخلی به به نظر مینیمالیسم و سرد می آید اما طراحی داخلی به سبک معاصر فضایی آرام ایجاد می کند و بدون هیچ آشفتگی و تیرگی در فضا، پذیرای افراد است.

این سبک طراحی داخلی برای ادارات، مغازه ها، خانه ها و اتاق های زیر شیروانی مناسب است. اصالت، سادگی، پیچیدگی نامحسوس، بافت و خطوط منظم از ویژگی های سبک معاصر در طراحی داخلی است. این سبک دکوراسیون، فضا را بیشتر از اشیاء نشان می دهد.

0 تا 100 دکوراسیون معاصر (Contemporary) | سلام ساختمان

با تمرکز بر رنگ، فضا و شکل، طراحی به سبک معاصر می تواند نمایی براق و تازه داشته باشد. برای دسترسی به یک نمای معاصر در خانه به کارگیری یکسری قوانین اصلی که در زیر به آن اشاره می شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از با ما همراه باشید تا با ویژگی های این سبک از طراحی آشنا شوید.

نکات مهم در طراحی سبک معاصر

استفاده از رنگ مناسب

رنگ های سفید، سیاه و خنثی از رنگ های اصلی در طراحی داخلی به سبک معاصر می باشند. پالت رنگی برای این سبک طراحی از رنگ های روشن و تیره پوشیده شده است. رنگ سیاه گاهی اوقات برای زمینه استفاده می شود و نماد سبک معاصر است.

با رنگ کردن دیوارها به رنگ های خنثی، یک پیش زمینه هیجان انگیز برای لوازم جانبی با رنگ های تیره فراهم کنید. اگر دیوارها و پنجره ها با پاستیل رنگ آمیزی شوند، تزئینات باید به رنگ خنثی باشند. اگر دیوار به رنگ روشن باشد، رنگ خنثی و تیره باید در سایر مکان ها استفاده شود.

خطوط و فضا

آشکارترین و متمایزترین عنصر طراحی داخلی معاصر، خط است. استفاده از آجرهای پر رنگ، سقف های بلند، پنجره های بدون تزئین و اشکال هندسی بر روی دیوارها و یا مجسمه ها در هنر معماری به این سبک جایگاه ویژه دارد.

فضای خالی روی دیوارها، بین مبل ها و در مکان های بالاتر به اندازه مکان های پرشده با اشیاء اهمیت دارند. در به سبک معاصر هر تکه از دکوراسیون باید یونیک و منحصر به فرد باشد.

مبلمان

مبل ها در دکوراسیون به سبک معاصر باید نمایی پررنگ داشته باشند اما در عین حال ساده، دور از شلوغی و بدون هر نوع انحنا و تزئین باشند. استفاده از اشکال هندسی، تمیز و صاف ضروری است.

رومبلی ها اغلب تن رنگ های خنثی، سیاه و سفیدی که در بافت های پشمی، کتانی، ابریشمی و کنفی وجود دارد را می پوشاند اما استفاده از بالش به اشکال هندسی رنگ و بافت می بخشد.

از یک پس زمینه پایه برای دکوراسیون خود استفاده کنید و با استفاده از رنگ مورد علاقه خود آن چه که می خواهید برجسته تر نما دهد را رنگ آمیزی کنید.

در این نوع طراحی داخلی از و سوفای پایه دار استفاده می شود و تخت و صندلی های معمولی هیچ نوع توردوزی، دور دوزی، لبه و تزئینات آویزان ندارند.

به هیچ عنوان فضا را با چاپ گل ها، حکاکی ها و لبه دوزی شلوغ نکنید. دکوراسیون به سبک معاصر باید اصولی، ساختاری، خلوت و صبورانه باشد.

کفپوش

کفپوش خانه در دکوراسیون داخلی معاصر باید عریان و از جنس چوب، کاشی یا وینیل می باشد. اگر از فرش برای گرم تر شدن کفپوش استفاده می کنید بهتر است از نوع تجاری و مرغوب باشد.

علاوه بر آن با استفاده از فرش های دستباف و محلی می توانید به خود رنگ و بافت بیافزایید و نمای آن را زیباتر کنید.

نورپردازی

در و یا ساخت و ساز جدید نور خورشید و یا روشنایی غیر مستقیم را در نظر بگیرید. عناصر متالیک و رنگی را به منابع نور خود اضافه کنید. در بالای تابلوهای نقاشی، پوستر و یا تصاویر چاپی کنید.

نورپردازی باعث می شود توجه افراد به تابلوها و تصاویر روی دیوار جلب شود. مجسمه هایی که به سبک هنری معاصر تولید می شود را نیز می توان روی پایه یا ستون قرار داد تا بیشتر در معرض دید قرار گیرند.

قاب عکس و تابلو

قاب هایی از جنس شیشه، فلز و چوب طبیعی به صورت مات و براق به رنگ های سیاه یا سفید برای آثار هنری عالی هستند. اگر از چند قاب عکس در کنار هم می خواهید استفاده کنید، آن ها را در کنار هم نصب کنید.

انجام این کار باعث ایجاد یک نمای کلی از قاب عکس ها به جای نمای پراکنده از قاب های دور از هم می شود. نمای دکوراسیون خانه را با کلکسیونی از قاب ها شلوغ و آشفته نکنید. مکانی را برای انتخاب کنید که زیبایی و نظم دکوراسیون را بر هم نزند.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بررسی سبک معاصر و نکات مهمی که در طراحی خانه به این سبک نیاز دارید، پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده باشید.

در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در این خصوص با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.

سوالات متداول

سبک معاصر چه ویژگی هایی دارد؟

سبک معاصر فضایی آرام ایجاد می کند و بدون هیچ آشفتگی و تیرگی در فضا، پذیرای افراد است. این سبک طراحی داخلی برای ادارات، مغازه ها، خانه ها و اتاق های زیر شیروانی مناسب است.
اصالت، سادگی، پیچیدگی نامحسوس، بافت و خطوط منظم از ویژگی های سبک معاصر در طراحی داخلی است. این سبک دکوراسیون، فضا را بیشتر از اشیاء نشان می دهد.

کفپوش در سبک معاصر باید چگونه باشد؟ سبک دکوراسیون معاصر از سبک های پرطرفدار دکوراسیون داخلی محسوب می شود که با استفاده گسترده از رنگ های خنثی و اشکال هندسی ساده، جلوه ای منحصر به فرد و زیبا به خانه می دهد. بنابراین در این مطلب قصد داریم با معرفی این سبک و ویژگی های آن، ترفندهایی را آموزش دهیم تا شما بتوانید به راحتی این سبک را در دکوراسیون منزلتان اجرا کنید، با ما همراه باشید.

سبک دکوراسیون معاصر چیست؟

همان طور که خودتان بهتر می دانید، کلمه معاصر از نظر لغوی به آن چه که به زمان حال وجود دارد و یا اتفاق افتاده است، اشاره دارد. بنابراین با این تعریف، در سبک دکوراسیون معاصر نیز از وسایل و عناصری که در زمان حال وجود دارد، برای دیزاین منازل استفاده می شود. همچنین بد نیست بدانید این نوع دکوراسیون شامل عناصر و ویژگی های تعدادی از سبک های دیگر مانند سبک سنتی،  و مدرن نیز می باشد که این عامل سبک معاصر را منحصر به فرد کرده است. ناگفته نماند که دیگر ویژگی برجسته این سبک، به روز بودن آن است، به این معنی که ممکن است ویژگی ها و عناصر این دکوراسیون در چند سال آینده مورد تغییر قرار گیرند. در آخر نیز به طور کلی می توان گفت سبک دکوراسیون معاصر در حال حاضر، به استفاده از خطوط منحنی و مستقیم در کنار رنگ های خنثی در دیزاین خانه شناخته می شود تا فضایی راحت و ساده در فضای داخلی به وجود آورد.

جالب است بدانید که بسیاری از افراد سبک دکوراسیون معاصر و  را مانند هم می دانند و تفاوتی در آن ها نمی بینند، بنابراین در بخش بعدی به صورت کوتاه این دو سبک را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

تفاوت سبک دکوراسیون معاصر و سبک مدرن چیست؟

استفاده از سبک مدرن در دکوراسیون داخلی به اوایل قرن 19 میلادی باز می گردد، اما ریشه به کارگیری سبک معاصر در دیزاین و دکوراسیون منازل مربوط دهه 1970 میلادی است. همچنین در سبک مدرن از مصالح طبیعی، رنگ های خنثی و خطوط مستقیم و صاف در فضای داخلی خانه بسیار استفاده می شود. در صورتی که در دکوراسیون معاصر، در کنار خطوط مستقیم، خطوط منحنی نیز کاربرد دارد. همچنین این سبک در کنار رنگ های خنثی از تعداد محدودی رنگ جسورانه استفاده می کند که آن را از دکوراسیون مدرن متمایز می کند و همان طور که قبلا اشاره کردیم، ممکن است با تولید مصالح و وسایل جدید ویژگی های سبک معاصر در آینده تغییر کند.

در ادامه عناصر و ویژگی های اصلی دکوراسیون معاصر را معرفی می کنیم تا بیشتر با این سبک زیبا آشنا شوید.

عناصر اصلی سبک دکوراسیون معاصر چیست؟

  1. شکل و خطوط در سبک دکوراسیون معاصر

شکل و خطوط یکی از عناصر مهم در سبک دکوراسیون معاصر هستند که سبک معاصر را از دیگر سبک های دیگر متمایز می کنند. در این سبک باید از وسایل و اثاثیه به گونه ای استفاده کرد که در طراحی آن ها ترکیبی از خطوط منحنی و مستقیم دیده شود. برای مثال اگر دیوارها و مبلمان شما دارای خطوطی صاف هستند، حتما در کنار آن ها از وسایلی مانند  و دکوریجاتی که دارای خطوط منحنی هستند استفاده کنید. برای درک بهتر این موضوع به عکس های زیر دقت کنید:

همان طور که در عکس بالا می بینید دیوارها، پیشخوان و لامپ دارای خطوطی صاف هستند که در کنار آن ها از صندلی هایی بانشیمن گرد استفاده شده است.

همچنین در عکس بالا که تخت و تابلو دارای خطوطی صاف هستند اما در کنار آن ها آباژورهایی با مدل گرد به کار رفته است.

  1. رنگ های خنثی در سبک دکوراسیون معاصر

رنگ های خنثی از ویژگی های اساسی سبک دکوراسیون معاصر می باشند. به یاد داشته باشید رنگ هایی همچون سفید، سیاه، قهوه ای روشن و خاکستری بسیار در این نوع دکوراسیون استفاده می شوند. شما می توانید برای جلوگیری از به وجود آمدن فضای سرد در خانه، رنگ قهوه ای روشن، سفید و کرم را به عنوان رنگ غالب و رنگ مشکی و خاکستری را به عنوان رنگ فرعی به کار ببرید. همچنین برای ایجاد جذابیت بصری از تعداد کمی رنگ های جسورانه و سرزنده مانند قرمز آجری به عنوان رنگ دکوریجات و وسایل استفاده کنید و یا اگر به این رنگ ها علاقه ای ندارید، حتما وسایلی که دارای بافت و نقش هستند را در چیدمان منزلتان به کار ببرید.

  1. اهمیت نور در سبک دکوراسیون معاصر

یکی دیگر از ویژگی های مهم در سبک دکوراسیون معاصر، استفاده گسترده از منابع نوری مختلف، به خصوص نور طبیعی می باشد. بنابراین تا حد امکان اجازه دهید که نور طبیعی وارد فضای خانه شود. بخاطر همین ویژگی، استفاده از دیوارهای شیشه ای و پنجره های بزرگ در این سبک بسیار رایج است ولی اگر امکان استفاده از این نوع پنجره ها را ندارید، سعی کنید مانع ورود نور خورشید به داخل خانه نشوید. همچنین برای ایجاد لایه های نوری متنوع دیگر در این سبک، از منابع روشنایی مانند لوستر، آباژور پایه بلند، آباژور رومیزی و چراغ های سقفی استفاده کنید.

مطلب مرتبط:

  1. رویکرد مینیمالیستی در سبک دکوراسیون معاصر

فراموش نکنید که هدف سبک دکوراسیون معاصر، ایجاد فضایی ساده و راحت در خانه می باشد. از این رو باید با توجه به اصول ، با در نظر گرفتن کارایی مبلمان و دکوریجات، از حداقل آن ها در دیزاین و چیدمان خانه استفاده کنید تا فضایی مرتب و به دور از در هم ریختگی داشته باشید.

  1. سطوح براق در سبک دکوراسیون معاصر

سطوح براق و درخشنده نیز کارایی زیادی در سبک دکوراسیون معاصر دارند. به همین دلیل در این سبک دکوراسیون استفاده از مبملان و وسایلی که از جنس فلزاتی مانند استنلس استیل، کروم و نیکل می باشند بسیار رایج است. برای مثال شما از این لوازم و اثاثیه می توانید در لوازم آشپزخانه، شیرآلات، قفسه ها و لوسترها استفاده کنید.

برگرفته از : thelittledesigncorner.com

از چه ترفندهایی برای اجرای سبک دکوراسیون معاصر در خانه استفاده کنیم؟

در ادامه ترفندهایی را ارائه می دهیم که به شما کمک می کنند تا راحت تر اصولی که در قسمت بالا گفته شده است را در سبک دکوراسیون معاصر اجرا کنید.

انتخاب مبلمان مناسب در سبک دکوراسیون معاصر

همان طور که قبلا اشاره کردیم از حداقل مبلمان با توجه به کاربرد آن ها در سبک دکوراسیون معاصر استفاده کنید.  همچنین این مبلمان بهتر است دارای شکل و ظاهر ساده با خطوطی مستقیم و بدون هیچ تجمل و تزئیناتی باشند. البته برای حفظ تعادل در استفاده خطوط مستقیم، می توانید یک قطعه از مبلمان را با شکل خطوط منحنی خریداری کنید. ناگفته نماند بعد از انتخاب شکل مبلمان، پوشش  را از جنس الیاف طبیعی مانند پشم، کتان، پنبه و ابریشم انتخاب کنید و به روی آن کوسن و بالش های طرح دار با رنگ های مختلف بگذارید.

مطلب مرتبط:

پرده مناسب در سبک دکوراسیون معاصر

در بخش های بالاتر به اهمیت وجود نور طبیعی در دکوراسیون معاصر اشاره کردیم. بنابراین پرده هایی را انتخاب کنید به راحتی قابل جمع شدن باشند و ظاهر ساده و مینیمال این نوع دکوراسیون را حفظ کنند. همچنین رنگ خنثی مناسب ترین رنگ، برای پرده ها در این سبک می باشد.

مطلب مرتبط:

استفاده از الگو و نقش ها در سبک دکوراسیون معاصر

با توجه به استفاده از رنگ های خنثی در سبک دکوراسیون معاصر، برای جلوگیری از ایجاد فضای سرد و خشک در خانه بهتر است که از الگوها و نقش های مختلف استفاده کنیم. بنابراین از نقش های راه راه و دیگر الگوهای هندسی که می پسندید در پارچه، فرش، کوسن، پرده و دیگر لوازم خانه استفاده کنید. ناگفته نماند که از طرح و الگوهای پیچیده استفاده نکنید تا سادگی و زیبایی دکوراسیون معاصر را از بین نرود.

دکوریجات مناسب در سبک دکوراسیون معاصر

برای حفظ سادگی این سبک دکوراسیون، سعی کنید که در آن از دکوریجات پر زرق و برق، عتیقه و قدیمی استفاده نکنید. همچنین هدفمند بودن و کارایی دکوریجات و وسایل تزئینی را در نظر داشته باشید و حداقل آن ها را در خانه چیدمان کنید تا دکوراسیون حرفه ای به وجود آورید و از نتیجه کار خود لذت ببرید.

ما در مطلبی دیگر به معرفی 19 سبک دکوراسیون داخلی پرطرفدار پرداخته ایم که پیشنهاد می کنم حتما برای آشنایی با این سبک ها، آن را مطالعه کنید.

کفپوش خانه در دکوراسیون داخلی معاصر باید عریان و از جنس چوب، کاشی یا وینیل می باشد. علاوه بر آن با استفاده از فرش های دستباف و محلی می توانید به کفپوش خود رنگ و بافت بیافزایید و نمای آن را زیباتر کنید.

از چه رنگ هایی می توان در سبک معاصر استفاده نمود؟

رنگ های سفید، سیاه و خنثی از رنگ های اصلی در طراحی داخلی به سبک معاصر می باشند. پالت رنگی برای این سبک طراحی از رنگ های روشن و تیره پوشیده شده است. رنگ سیاه گاهی اوقات برای زمینه استفاده می شود و نماد سبک معاصر است.

مان رایگان است؟

اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.

 

نمایش بیشتر