طرز تهیه دمنوش مریم گلی برای لاغری

این مقاله به بررسی خواص مریم گلی، این گیاه بنفش زیبا می پردازد و تاثیر آن را بر بیماری های مختلف بررسی می کند. هزاران سال پیش، به توصیه پزشکان مردم از گیاهان به عنوان دارو و شفا برای بیماری های خود استفاده می کردند. اما با آمدن داروهای آنتی بیوتیکی به دنیای متمدن امروز، این موضوع کمرنگ تر شد؛ تا اینکه پزشکان و محققان طب نوین بر اساس بررسی های خود به نتایج شفابخشی از گیاهان رسیدند. از طرفی، هزینه بالای برخی از داروها باعث شد تا پزشکان باز هم از اثرات شفابخش گیاهان دارویی برای درمان بیماران استفاده کنند. یکی از گیاهان بسیار پرخاصیت که فواید زیادی برای بدن دارد، گیاه مریم گلی است.

تهیه |دمنوش |طرز تهیه

مریم گلی در قرون وسطی در اروپای مرکزی کشت می شد؛ اما جالب است بدانید که ابن سینا پدر علم پزشکی جهان نیز در کتاب های خود به این گیاه شفابخش اشاره کرده است.

اگر فرصت مطالعه مقاله را ندارید، می توانید به فایل صوتی آن گوش دهید:

با وجود اینکه، گیاه مریم گلی برای بعضی افراد نام آشنایی دارد، اما ممکن است هنوز برخی افراد با خواص و ویژگی های آن آشنایی کامل را نداشته باشند.

در مقاله امروز به بررسی ارزش غذایی، خواص مریم گلی برای لاغری، عوارض، نحوه مصرف دمنوش قاعده آور دکتر بیز و خلاصه همه ابهامات شما درباره این گیاه می پردازیم. اگر تمایل دارید که از مریم گلی پرخاصیت بیشتر بدانید تا انتهای مطلب، با مجله سلامتی دکتر کرمانی همراه باشید:

مریم گلی چیست؟

دمنوش مریم گلی و خشک شده این گیاه، از گذشته تا به امروز کاربرد دارویی دارد.

تاکنون بیش از 900 گونه مریم گلی در سراسر جهان کشف شده است. مریم گلی یک سرده بسیار بزرگ از گیاهان را در برمی گیرد که شامل گیاهان یکساله؛ چند ساله و حتی بوته ای می شود.

اما در اکثر مناطق گونه های این گیاه چند ساله و معطر است. جالب است بدانید که  معمولا خشک شده این گیاه را به عنوان دارو استفاده می کنند. علاوه براین، مریم گلی در آشپزی با نام هایی همچون مریم گلی معمولی، مریم گلی باغی، مریم گلی واقعی و… شناخته می شود.

انواع مریم گلی

همان طور که گفتیم بیش از 900 گونه مریم گلی در سراسر جهان وجود دارد که در اینجا به چند نمونه از رایج ترین انواع مریم گلی اشاره می کنیم:

از این نوع گیاه برای مصارف مختلف از جمله آشپزی و پخت و پز استفاده می شود. مریم گلی معمولی یک درختچه کوتاه چند ساله است که در 6 ماه از سال سبز است. این نوع مریم گلی به سه نوع مریم گلی طلایی، مریم گلی سه رنگ و مریم گلی بنفش تقسیم می شود.

این نوع گیاه بومی مدیترانه است و بعد از 75 روز می توانید انتظار برداشت آن را داشته باشید. مریم گلی پهن برگ بسیار معطر است و دارای برگ های نقره ای رنگ و گل های بنفش تیره است که بسیار زیبا هستند!

این نوع مریم گلی بسیار منحصر به فرد و خاص است که دارای گل های قرمز و رایحه بسیار معطری می باشد. از مریم گلی اسکارلت برای تهیه محصولات گیاهی استفاده می شود. این گیاه برای تهیه دسته گل بسیار انتخاب فوق العاده ای است و می توان آن را در باغچه، گلدان یا باغ بکارید.

همان طور که از اسم این گیاه پیداست، مریم گلی آناناسی بوی شیرینی هنگام شکوفه دادن می دهد و اصلا به همین خاطر این نام را دارد. مریم گلی آناناسی یک گیاه زینتی با گل های کوچک و برگ های سبز است که می توانید برای تهیه چای یا دمنوش رازیانه دکتر بیز از آن استفاده کنید.

مریم گلی انواع مختلفی دارد که به غیر از دمنوش، به صورت پودر در برخی از غذاها نیز استفاده می شود.

ارزش غذایی مریم گلی

گیاه مریم گلی یک گیاه پرخاصیت و ترکیبی از انواع ویتامین ها، مواد مغذی، آهن، سدیم، پروتئین و.. است که دارا بودن حجم زیادی از درشت مغذی و ریز مغذی ها در آن موجب می شود که از محبوبیت زیادی برخوردار باشد. ارزش غذایی 100 گرم از گیاه مریم گلی خشک شده بدین شرح می باشد:

خواص مریم گلی چیست؟

سوال مهم این است که مریم گلی برای چه چیزی خوب و مفید است؟ این گیاه دارای مقادیر فراوانی ویتامین K و همچنین مواد معدنی ضروری بدن از جمله منیزیم، روی و مس است.

از طرفی، این گیاه انواع ویتامین های گروه B را در خود جای داده است که به خودی خود خاصیت کمی نیست و بر بیماری هایی مانند ریزش مو، پوست ناسالم، قند خون بالا، آسم و چاقی اثر مثبت می گذارد. در ادامه به خواص این گیاه زیبا و معطر اشاره خواهیم کرد:

خواص مریم گلی برای لاغری و کاهش وزن

چاقی و افزایش وزن مفرط یکی از شایع ترین دلایل بروز بیماری هایی همچون دیابت، فشارخون بالا، مشکلات قلبی، کبد چرب، تنگی نفس، بالا رفتن کلسترول خون و.. است. مریم گلی با دارا بودن خاصیت چربی سوزی در هضم چربی های بدن شما تاثیر زیادی دارد و از تجمع آن ها جلوگیری می کند.

این گیاه مفید مانع از بالا رفتن تری گلیسیرید در خون می شود و از این طریق به کاهش وزن کمک می کند. از طرفی، مریم گلی یک گیاه کم کالری و معطر است که مصرف آن حتی به صورت دمنوش با گذشت زمان می تواند در کاهش چربی های پهلو و دور کمر موثر باشد.

علاوه براین، فیبر موجود در گیاه مریم گلی نفخ و یبوست را برطرف کرده و هضم غذا را برای شما آسان می کند.

خاصیت چربی سوزی و دفع سموم دمنوش مریم گلی آن را به یک گیاه مناسب برای کاهش وزن تبدیل کرده است.

علاوه براین، گیاه مریم گلی دارای خاصیت سم زدایی بسیار قوی است که با دفع مواد زائد و سموم از کلیه ها و کبد نیز به روند کاهش وزن شما در دوران رژیم بسیار کمک می کند. اگر به دنبال یک چربی سوز قوی هستید که برای شما کمترین عوارض را به دنبال داشته باشد، به جای خوردن قرص ها و دمنوش های مضر لاغری، مصرف مریم گلی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مصرف دمنوش مریم گلی به تنهایی موجب کاهش وزن نمی شود و باید با یک برنامه غذایی متعادل و متناسب و ورزش و تحرک همراه باشد.

بهبود شرایط پوست

مریم گلی شرایط آزاردهنده پوست را تسکین می دهد و به بهبود آکنه کمک می کند. علاوه براین، التهابات پوستی را به سبب داشتن خاصیت التهابی خود در بیماری پوستی اگزما و پسوریازیس کاهش می دهد و درمان مناسبی برای پوست های ترک خورده محسوب می شود.

جالب است بدانید که از روغن برگ مریم گلی برای درست کردن شوینده های صورت و بدن و همچنین دئودورانت ها استفاده می شود.

تقویت رشد موها

مریم گلی به طور موثر برای بهبود گردش خون در پوست سر، تغذیه و تحریک فولیکول های مو مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه براین، مصرف دمنوش مریم گلی به صورت هفتگی برای احیای موهای خشک و نازک و حجیم شدن موها پیشنهاد می شود.

یکی از خواص مریم گلی بهبود گردش خون در پوست سر و تحریک فولیکول های مو است که موجب افزایش رشد مو می شود.

سلامت دستگاه گوارش

مریم گلی با طیف آرامش بخشی خود می تواند به هضم صحیح غذاها، تحریک اسید معده، عملکرد صحیح لوزالمعده و در نهایت سلامت دستگاه گوارش کمک می کند و مشکلات گوارشی افرادی که دچار نفخ و درد معده، اسهال و سوزش سردل هستند را برطرف می سازد و برای درمان این بیماری نیز تجویز می شود.

ریه ها

خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در گیاه مریم گلی و دارا بودن پلی فنول زیاد در این گیاه از عفونت های شدید ریوی محافظت کرده و به کاهش سرفه های شما کمک می کند.

علاوه براین، مریم گلی سینوس های شما را از عفونت های مزمن پاک کرده و مشکلات تنفسی و ریوی را برطرف می سازد.

کاهش سطح قند خون و کنترل دیابت

جالب است بدانید که برگ های مریم گلی معمولی دارای خواصی هستند که از آن ها به عنوان داروی درمان دیابت استفاده می شود. در یک مطالعه تحقیقاتی، عصاره مریم گلی با فعال کردن یک گیرنده خاص، سطح گلوکز خون موش های مبتلا به دیابت نوع یک را هم کاهش داد.

علاوه براین، دمنوش مفرح برای ترک اعتیاد شبیه متفورمین عمل می کند و دردهای بدن را کنترل می نماید.

خواص مریم گلی برای تقویت حافظه

شواهد معتبری وجود دارد که نشان می دهد مریم گلی می تواند در بهبود و تقویت حافظه و پردازش اطلاعات مثمر ثمر باشد. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2017 نشان داد که در این گیاه دو نوع اسید فنولیک وجود دارد که هوشیاری و مهارت های شناختی را افزایش می دهد.

همچنین، بررسی انجام شده روی افرادی که حافظه کوتاه مدت ضعیفی دارند نیز نشان داده است که مصرف مریم گلی می تواند در تقویت حافظه آن ها نیز تاثیرگذار باشد.

کاهش علائم یائسگی

در طول دوران یائسگی، بدن خانم ها کاهش طبیعی هورمون استروژن را تجربه می کند. این موضوع طیف وسیعی از علائم از جمله گرگرفتگی، تعریق بیش از حد، خشکی واژن و.. را برای آن ها به دنبال دارد.

شواهد حاکی از آن است که ترکیبات موجود در گیاه مریم گلی دارای خاصیت استروژن مانندی هستند که به گیرنده های خاصی از مغز خانم ها در دوران یائسگی متصل می شوند و به بهبود حافظه، درمان گرگرفتگی و حتی تعریق بیش از حد آن ها در این دوران کمک می کند.

نمایش بیشتر