اخبار سلامتکسب و کار ایرانی

اگر با ایمپلنت دندان سیگار بکشید چه اتفاقی می افتد؟

اگر با ایمپلنت دندان سیگار بکشید چه اتفاقی می افتد؟

اگر با ایمپلنت دندان سیگار بکشید چه اتفاقی می افتد؟

اگر شما نیز سیگار می کشید و در حال بررسی جراحی ایمپلنت دندان برای دندان‌ های از دست رفته خود هستید، احتمالاً می‌خواهید بدانید که آیا سیگار تاثیری بر کاشت دندان دارد یا خیر. به عبارت دیگر، آیا شما همچنان واجد شرایط درمان ایمپلنت دندان به عنوان یک فرد سیگاری هستید؟

در حالی که سیگار به عنوان یک عامل خطرزا برای سلامتی بسیار مورد بررسی قرار گرفته، اما در مورد ارتباط آن با شکست ایمپلنت  کمتر شناخته شده است. بسیاری از متخصصین بر این باورند که هرچند سیگار یک عامل خطر برای کاشت دندان اس، اما منع مطلق نیز نمی باشد.بنابراین، در حالی که افراد سیگاری در موفقیت طولانی مدت ایمپلنت دندان خود با چالش های بیشتری مواجه خواهند شد، اما دلیلی وجود ندارد که آنها لبخندی را که دوست دارند با نگهداری مناسب نداشته باشند. با در نظر گرفتن این موضوع، در ادامه مطلب این موضوع را بررسی خواهیم نمود که اگر در صورت داشتن ایمپلنت دندان سیگار بکشید چه اتفاق می افتد.

آدامس |اکسیژن |ایمپلنت دندان

سیگار کشیدن چگونه ایمپلنت دندان را تحت تاثیر قرار می دهد؟

همه ما می دانیم که سیگار برای سلامتی خوب نیست. اما به جز این سیگار می تواند تاثیر منفی بر ایمپلنت های دندان شما داشته باشد.

طبق گفته دندانپزشکان، درمان های دهان و دندان برای مصرف کنندگان تنباکو به خوبی عمل نمی کنند. پس اگر با از دست دادن دندان مواجه شده اید و به دنبال یک درمان ایده آل مثل ایمپلنت دندان هستید، مهم است که در عادت سیگار کشیدن خود تجدید نظر کنید.

درک اینکه چرا سیگار برای میزان موفقیت ایمپلنت های دندان شما مضر است، مهم است. علاوه بر این به دلیل بالا بودن قیمت ایمپلنت دندان ، حتما باید در مورد این مسئله یک تصمیم گیری جدی داشته باشید تا بعدا دوباره متحمل هزینه نشوید.

آدامس |اکسیژن |ایمپلنت دندان

– سیگار بر تولید بزاق تاثیر می گذارد

تحقیقات تایید می کند که مواد موجود در دود تنباکو (در درجه اول نیکوتین) بسیاری از درشت مولکول ها و آنزیم های محافظ موجود در بزاق را از بین برده و به حاملی برای باکتری های مضر تبدیل می شوند.

علاوه بر این، سیگار کشیدن همچنین می‌تواند غدد بزاقی را مسدود کرده و باعث ایجاد شرایطی به نام خشکی دهان شود. بزاق برای سلامت دهان و دندان شما مفید است زیرا به شستشوی مواد غذایی و باقی مانده ها کمک می کند و در عین حال از حملات اسیدی طولانی مدت روی مینای دندان جلوگیری می نماید.

در نهایت کمبود بزاق می تواند باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود، از جمله ضعیف شدن استخوانی که ایمپلنت دندان را در خود جای داده است.

اگر نمی توانید برای جلوگیری از تغییر باکتریایی در بزاق خود هنگام سیگار کشیدن کار زیادی انجام دهید، می توانید از خشکی دهان جلوگیری کرده و با جویدن منظم آدامس های بدون قند و نوشیدن آب در طول روز از ایمپلنت های خود محافظت نمایید.

– نیکوتین فرآیند ادغام استخوانی را کُند می سازد

یکی از مهمترین جنبه های موفقیت کاشت دندان، همجوشی استخوان به ایمپلنت است. زمانی که ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرد، بافت استخوان اطراف به طور طبیعی طی چند ماه با آن ترکیب می شود. این فرآیند بستری پایدار برای قرار دادن روکش یا بریج دندان ایجاد می کند.

متأسفانه، استعمال دخانیات جریان اکسیژن به خون را محدود می سازد، به این معنی که فرآیند یکپارچگی استخوانی به مراتب کمتر ضعیف تر خواهد شد.

پس اگر سیگاری هستید، دندانپزشکان اکیدا توصیه می کنند که قبل از دریافت ایمپلنت دندان تا پس از استئواینتگراسیون، سیگار را ترک کنید. به طور معمول، تکمیل پیوند استخوان بین 2 تا 5 ماه طول می کشد.

– سیگار سیستم ایمنی را ضعیف می کند.

این مسئله با مطلب بالا همراه است زیرا خون غنی از اکسیژن می تواند به بدن در بهبود سریع تر کمک کند. برعکس، قرار گرفتن در معرض نیکوتین باعث تضعیف دفاع ایمنی بدن و در نهایت، قابلیت‌های درمانی طبیعی آن خواهد شد.

سیگار کشیدن می تواند مانع از موفقیت ایمپلنت های دندان شود

همانطور که از مطالب بالا متوجه شدید، موفقیت ایمپلنت های شما به توانایی آن ها در پیوند موفقیت آمیز با استخوان فک بستگی دارد. پس اگر بلافاصله پس از جراحی سیگار بکشید، روند بهبودی کُند شده و احتمال ابتلا به عفونت افزایش می یابد. این بدان معناست که ایمپلنت در معرض خطر بیشتری از شکست قرار دارد.

بسیاری از متخصصین اعتقاد دارند که میزان شکست ایمپلنت ‌های دندان برای افراد سیگاری در مرحله بهبودی اولیه، همچنین زمانی که ایمپلنت‌ قرار داده شد بالا می باشد.

علاوه بر این، پس از بهبودی نیز افراد سیگاری با خطرات اضافی از دست دادن استخوان و احتمال عفونت لثه روبرو خواهند بود.

سخن پایانی

به طور کلی، ترک سیگار برای سلامت کلی شما بهترین راه حل است. دندانپزشکان توصیه می کنند که یک هفته قبل و دو هفته پس از جراحی ایمپلنت، سیگار را ترک کنید. همچنین بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده و برای معاینات منظم به دندانپزشک مراجعه نمایید.

نمایش بیشتر