اخبار سلامتکسب و کار ایرانی

ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان

بهترین بازه زمانی که برای ایمپلنت بعد از کشیدن دندان می‌توان در نظر گرفت 2 تا 6 ماه خواهد بود. در نظر گرفتن این بازه زمانی برای ترمیم کامل بافت لثه و استخوان فک است. کاهش و یا افزایش این بازه زمانی باید با نظر دندان‌پزشک باشد. اگر ایمپلنت دندان بعد از 2 تا 6 ماه کشیدن دندان اجرا شود به دلیل تازه بودن بافت ناحیه کاشت، اجرای ایمپلنت بهتر انجام می‌شود و بازدهی مناسب‌تری خواهد داشت.

زمان کاشت ایمپلنت به چه عواملی بستگی دارد؟

1- زمان کاشت ایمپلنت به جای دندان به سه عامل بستگی دارد؛

  • وضعیت دندان قبل از کشیدن
  • استخوان باقی مانده در ریشه دندان
  • ساختار حفره دندان بعد از تخلیه دندان

اگر دندان عفونت حاد ندارد و از لحاظ کیفیت و اندازه وضعیت مناسبی دارد، می توان عمل جراحی کاشت ایمپلنت را بلافاصله پس از کشیدن دندان انجام داد که به آن ایمپلنت فوری می گویند. اما اگر دندان عفونت داشته باشد، دندان پزشک برای رفع آن و جایگزینی ایمپلنت حدود 8 تا 12هفته منتظر می ماند.

بعد از کاشت ایمپلنت فوری، مدت 8 تا 12 هفته طول می کشد تا پایه به استخوان فک جوش خورده و در محل خود تثبیت شود. اگر هم استخوان باقی مانده در ریشه دندان برای کاشت ایمپلنت کفایت نکرد، عمل پیوند استخوان انجام می شود. این فرایند هم 12 تا 15 هفته قبل از جایگزینی ایمپلنت انجام می شود. هزینه آن هم بعلاوه پیوند استخوان«درصورت نیاز» محاسبه خواهد شد.

ایمپلنت دندان، یک پایه تیتانیومی است که خیلی محکم در استخوان فک کاشته می شود تا تاج دندان مصنوعی را نگاه دارد. کاشت ایمپلنت چند سال بعد از کشیدن دندان نیز امکان پذیر است. ایمپلنت نگهدارنده اباتمنت و تاج دندان مصنوعی است. این روش می تواند راه حل ایده آل و همیشگی  برای دندان های از دست رفته شما باشد که ظاهر و عملکرد آن تفاوت چندانی با دندان طبیعی نخواهد داشت.

کاشت ایمپلنت در 3 یا 4 مرحله انجام میگیرد

اگر نیاز به کشیدن دندان باشد، بیمار باید تمام شرایط لازم را داشته باشد. سپس باید منتظر بماند تا جراحت حاصل از آن بهبود یابد. تست های ضروری و لازم جهت کاشت ایمپلنت دندان نیز باید تایید شده باشد. در این صورت ابتدا ایمپلنت ها کاشته می شوند و بعد از حدود سه ماه به استخوانها متصل شده و بهبود می یابند. علت قرار دادن پروتز دندان مصنوعی روی ایمپلنت هم به منظور زیبایی و تشابه بیشتر به دندان طبیعی شما است.

در مواردی که بیمار بلافاصله بعد از تخلیه دندان، قصد کاشت ایمپلنت را داشته باشد، دوره بهبودی آن افزایش خواهد یافت. پس شرایط بیماران با یکدیگر متفاوت است. بسته به شرایط لثه، جراح برنامه درمانی خاصی را برای شما در نظر می گیرد. چیزی که زمان لازم برای کاشت ایمپلنت را برای شما مشخص می کند، استخوان موجود در ریشه و بافت لثه بعد از کشیدن دندان هاست. این عمل می تواند برای برخی از بیماران طی چند ماه و برای برخی دیگر یک سال به طول بیانجامد.

اگر استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت در ریشه دندان وجود نداشت، باید  پیوند استخوان انجام گیرد که بیمار باید مدت 4 تا 8 ماه جهت التیام آن منتظر بماند. در نهایت پس از اینکه لثه بهبود یافت؛ بافت لثه و استخوان محکم و قابل اطمینان شده و شرایط برای کاشت ایمپلنت چند سال بعد از کشیدن دندان فراهم می شود. جایگزینی ایمپلنت با این روش موفقیت زیادی را به دنبال خواهد داشت.

با تکمیل فرایند اسئواینتگریشن پس از کاشت ایمپلنت نهایتا بعد از 6 ماه، استخوان پیوند خورده با پایه اصلی جوش می خورد. اما در کل، کاشت ایمپلنت ها به شرایط استخوان فک شما بستگی دارد. اگر استخوان فک و لثه محکمی داشته باشید، فرایند کاشت نهایتا 3 تا 4 ماه طول می کشد. در غیر این صورت، برای لثه های ضعیف بیش از 6 ماه زمان لازم است.

به طور کلی کاشت ایمپلنت به چند روش انجام می گیرد؟

1- ایمپلنت های فوری: در این نوع، ابتدا احیای استخوان باقی مانده در ریشه دندان بعد از کشیدن دندان انجام گرفته و پایه ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان در حفره های خالی موجود در استخوان فک پیش از آنکه بهبود یابند کاشته می شوند و ترمیم لثه در آینده انجام می شود.

2- ایمپلنتی که روی لثه تقریبا بهبود یافته قرار می گیرد: در این نوع، عمل کاشت ایمپلنت، 6 هفته بعد از کشیدن دندان انجام میشود. ایمپلنت های جایگزین شده هم توسط بافت سالم لثه به طور کامل پوشش داده می شوند. احتمال موفقیت این روش بیشتر از ایمپلنت های فوری است.

3-ایمپلنتی که پس از عمل پیوند استخوان کاشته می شود: در این نوع، پیوند استخوان نیازمند زمان بیشتری برای بهبودی در مقایسه با استخوان فک سالم است. معمولا کاشت پایه ایمپلنت با حدود 6 ماه تاخیر پس از پیوند استخوان انجام می گیرد.

4-جایگزینی ایمپلنت با تاخیر: در این روش، اولویت جراح، بهبودی کامل لثه و استخوان فک است و کاشت ایمپلنت بعد اتمام دوره نقاهت در ، انجام می گیرد.

گاهی اوقات می توان ایمپلنت را سریعا جایگزاری کرد. اما گاهی اوقات هم باید دیگر بافت ها را با روش های مختلف معالجه کرد. انجام پیوند استخوان یا بافت لثه در صورت نیاز حتما باید پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت انجام گیرد.

با توجه به اینکه کاشت ایمپلنت ممکن است نیاز به عمل های جراحی جانبی داشته باشد نمی توان پیش از معاینه کامل بیمار برای هزینه های آن یک میانگین قیمت مشخص کرد. چون ممکن است بیمار نیازمند کشیدن دندان، معالجه استخوان فک یا بافت سینوس، ترمیم محل قرارگیری ایمپلنت یا ترمیم بافت لثه باشد که موجب افزایش هزینه های جانبی می شود.

مهمترین نکات بعد از کشیدن دندان برای کاشت ایمپلنت

زمان کاشت ایمپلنت به شرایط کشیدن دندان بستگی دارد. در کل می توان گفت هرچه بیشتر منتظر بمانید؛ تحلیل استخوان فک بیشتر خواهد شد. من معمولا برای دندان هایی که بعد از کشیدن دندان طبیعی، نیازی به پیوند استخوان نداشته اند، فورا کاشت ایمپلنت را انجام می دهم و یا به مدت 1 ماه یا کمتر برای بهبودی جراحت و کاشت ایمپلنت منتظر می مانم.

اما بعد از چند هفته که دندان کشیده شد یا 3 تا 6 ماه پس از پیوند استخوان زمانیکه استخوان به حد کافی رشد کرد؛ بلافاصله کاشت ایمپلنت را انجام می دهم. در کل، هرچه  زمان انتظار شما برای بازیابی دندان از دست رفته طولانی تر باشد، استخوان فک ممکن است بیشتر تحلیل برود و بروز بیماریهایی مانند عفونت لثه شرایط کاشت ایمپلنت را سخت کند.

اما همه اینها به این معنا نیست که کاشت ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان امکان پذیر نمی باشد. بلکه شرایط هر بیمار ابتدا باید توسط جراح سنجیده شده و سپس کاشت ایمپلنت انجام گیرد. بسیاری از افراد نگران خرابی دندان و ایمپلنت بعد از اجرای ایمپلنت هستند که باید بگوییم دندان و ایمپلنت دندان بعد از اجرای ایمپلنت سالم خواهند ماند به شرط اینکه مراقبت های لازم را انجام دهید.

ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان به چه روشی کاشته می شود؟

دو روش اصلی کاشت ایمپلنت های دندانی وجود دارد؛

این روش سنتی زمان زیادی نیاز دارد اما جنبه مثبت آن این است که تقریبا ضریب خطا ندارد و در هر موقعیتی می توان از آن استفاده کرد.

این روش شامل 3 مرحله است:

بعد از کشیدن دندان یا ریشه، حفره دندان برای ترمیم و جایگزینی ایمپلنت به مدت 4 تا 6 ماه بهبود می یابد. ممکن است در طول این مدت استخوان جدیدی در حفره رشد کند. سپس ایمپلنت با عمل جراحی در استخوان فک قرار میگیرد. زمان زیادی حدود  3 تا 6 ماه برای جوش خوردن آن با استخوان فک لازم است.  سپس، یک تاج دندان، به ایمپلنت وصل می شود. در کل می توان گفت، کل فرایند می تواند یک سال به طول بیانجامد.

  •  ایمپلنت دیجیتال یا یک روزه:

در این روش، ایمپلنت و تاج دندان موقتی هر دو در یک روز طی 48 ساعت در محل دندان کشیده شده قرار می گیرند. وقتی ایمپلنت بطور کامل با استخوان فک جوش خورد، تاج موقت برداشته شده و پروتز دندان مصنوعی دائمی، جایگزین آن می شود.

نکته مهمی که باید در مورد این روش بدانیم این است که:

اولا؛ ایده آل ترین بیمار کسی است که سلامتی دندان و سلامت جسمانی خوبی داشته باشد. بیمارانی که استخوان فک آن ها از کیفیت و مقدار کافی برخوردار باشد مناسب ترین افراد برای کاشت ایمپلنت دیجیتال یا یک روزه هستند.

چه عواملی تاثیر منفی دارد؟

البته برخی عوامل نیز می توانند در نتیجه کار تاثیر منفی بگذارند:

  • سیگار
  • هر وضعیتی که سیستم ایمنی بدن و توانایی بهبودی آن را تهدید کند
  • برخی دارو ها مانند بیسفوسفونات ها چون این چنین دارو ها ریسک تحلیل استخوان بعد از جراحی را افزایش می دهند.
  • عارضه هایی مانند ساییدن دندان یا دندان یکی از مسائلی که باید در کردن به آن توجه کرد، تراکم استخوانی بالا است. یعنی این که استخوان فک تحلیل نرفته باشد. کیفیت استخوان فک مهم ترین فاکتوری است که دندان پزشک با دیدن آن متوجه می‌شود که آیا آمادگی ایمپلنت کردن را دارید یا خیر.
    همچنین خیلی از افراد از یک سنی به بعد دندان‌هایشان شروع به ریزش می‌کند و حتی برای جایگزین کردن دندان زود اقدام نمی‌کنند. در نتیجه استخوان فک می‌پوسد و تحلیل می‌رود. سپس با درد زیادی که برایشان به وجود آمده است به دندان پزشکی برای ایمپلنت کردن مراجعه می‌کنند.
    اما خبر خوب برای ایمپلنت کردن موقعی است که دندان را می‌کشند. بعد از کشیده شدن دندان می‌توان ایمپلنت کرد. در صورت متراکم بودن استخوان فک می‌توانید از ایمپلنت فوری استفاده کنید.

بهترین زمان ایمپلنت دندان

زمان هایی هستند که برای ایمپلنت کردن مناسب است. اگر قصد ایمپلنت کردن دندان‌های فک بالا را دارید، حدود دو تا سه ماه باید صبر کنید. اما اگر می‌خواهید دندان‌های فک پایین را ایمپلنت کنید باید چهار تا پنج ماه را صبر کنید. البته همان طور که در قبل گفته شد، اگر از تراکم استخوانی کافی برخوردار باشید می‌توانید بلافاصله از کشیدن دندان ایمپلنت فوری کنید.
در صورتی که بیمار هیچ گونه بیماری لثه‌ای یا عفونت نداشته باشد، همچنین از روحیه خوبی برخوردار باشد می‌تواند ایمپلنت کردن را شروع کند. البته بعضی از بیمارانی که بیماری هایی چون قند خون کنترل نشده دارند، نمی‌توانند ایمپلنت کنند. چون استخوانشان پودر مانند است. نمی‌تواند پایه خوبی برای کاشت دندان داشته باشند.

بهترین زمان برای انجام دادن ایمپلنت دندان

با توجه به تغییر ساختار استخوانی فک در محل کشیدن ۴ گزینه ممکن است برای شما وجود داشته باشد. یکی از این گزینه‌ها، کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان است. اما یک سری از افراد هستند که تراکم استخوان خوبی ندارند و باید پیوند استخوان کنند. اما در ادامه به باقی بهترین زمان برای انجام دادن ایمپلنت می‌پردازیم که شامل:
۱.اگر استخوان لثه به خوبی بهبود پیدا کند، ۴ تا ۸ هفته طول می‌کشد و سپس می‌توان ایمپلنت کرد.
۲.اگر بافت استخوان سخت بهبود پیدا کند، ۱۲ تا ۱۶ هفته طول می‌کشد تا فرایند ایمپلنت کردن شروع شود.
۳.همچنین اگر حفره های دندان بخواهد بهبود یابد، بعد از هفته ۱۶ام می‌توان ایمپلنت گذاری انجام داد.

مدت زمان درمان ایمپلنت با انجام پیوند استخوان

برای انجام پیوند استخوان ممکن است قبل از شروع یا همراه با پروسه ایمپلنت کردن صورت بگیرد. در هر دو صورت این کار لازم است، چون اگر تراکم استخوانی کافی وجود نداشته باشد، باید پیوند استخوان انجام شود. سپس کاشت ایمپلنت شروع شود. اگر می‌خواهید که همراه با پیوند استخوان، کاشت ایمپلنت دندان را شروع کنید باید بدانید که حدود ۴-۹ ماه وقت لازم است تا این پروسه تمام شود.

طول مدت جراحی ایمپلنت دندان

بعد از این که فهمیدید بعد از چند ماه می‌توانید کاشت ایمپلنت انجام دهید، حالا احتمالاً یکی از سؤالات شما این است که هر جراحی ایمپلنت چقدر زمان بر است؟
اگر از یک پزشک متخصص باتجربه برای ایمپلنت کردن خود کمک گرفته‌اید، او مطمئناً می‌خواهد که با بهترین کیفیت پیوند استخوان را برایتان انجام دهد. سپس با استفاده از بهترین جنس ایمپلنت، دندان‌هایتان را درست کند. از سویی دیگر هر جلسه برای کاشت، ۳۰-۱۲۰ دقیقه زمان می‌برد و این پروسه چند ماه طول می‌کشد تا به پایان برسد.

نمایش بیشتر