اخبار جامعه

ربات اسکلت بیرونی ساخته شد

دانشگاه |ریموت |علم

محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت ربات اسکلت بیرونی «اکسوپد» برای کمک به راه رفتن افراد توانیاب شدند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، زهرا رمضانی کارشناس بیومکانیک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، با توضیحاتی درباره ربات اسکلت بیرونی اظهار داشت: در حال حاضر نسخه ششم ربات اسکلت بیرونی ساخته شده و در اختیار توانیابان قرار گرفته است.

وی گفت: این ربات برای افراد اسیب نخاعی یا قطع نخاع، مبتلایان به ام اس، سی پی و به طور کلی افراد توانیاب که قادر به حرکت کردن نیستند، طراحی شده است و قابلیت بلند کردن فرد توانیاب از روی صندلی و راه بردن و دوباره نشست آن را دارد. ریموت کنترل ربات روی آن طراحی شده و پارامتر‌های راه رفتن قابل کنترل از سوی فرد توانیاب است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که دچار کم تحرکی می‌شوند با مشکلاتی از جمله زخم بستر، مشکل گردش خون در عضلات، عفونت‌های اداری و تحلیل رفتن استخوان‌ها مواجه می‌شوند که این ربات از نظر فیزیکی کمک می‌کند تا عواقب ثانویه حرکت نکردن کمتر متوجه این افراد شود.

وی افزود: راه رفتن سبب ایجاد روحیه در افراد توانیاب می‌شود و در کنار بحث فیزیکی بسیار حائز اهمیت است.

وی این ربات را یک محصول ویژه و انحصاری دانست که با قیمتی بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی در کشور تولید شده است.

وی افزود: اثر روحی و روانی این ربات بر روی افراد توانیاب بسیار بیشتر از اثر جسمی آن است و افرادی که سال‌ها نتوانسته بودند راه بروند، با استفاده از این دستگاه توانستند راه رفتن را تجربه کنند.

نمایش بیشتر

گروه تحریریه علوم اجتماعی

نویسنده اجتماعی، پژوهشگر و منتقد. بررسی مسائل اجتماعی با ارائه دیدگاه‌های جذاب و منطقی. تعامل با جامعه را از طریق نوشته‌هایم تقویت می‌کنم.