اقتصادیکسب و کار ایرانی

صنایع مادر چیست؟ اهمیت صنایع مادر+ فرق صنایع مادر و مصرفی

تقریبا همه ما با صنایع مادر و اهمیت زیاد آن آشنا هستیم. درصد زیادی از افراد تصورشان از این صنایع، صرفا کارخانجات بزرگ و صنعتی است. در ادامه مقاله قصد داریم به سوالات مهمی مانند صنایع مادر کدام‌اند ؟ یا اهمیت صنایع مادر در چه حوزه‌هایی است، پاسخ دهیم. توصیه می‌کنیم تا انتهای بحث ما را یاری کنید.

آهن |پتروشیمی |حوزه

آشنایی با مفهوم صنعت

به صورت کلی صنعت به مجموعه‌ای از افراد که یک کالا یا محصول خاصی را ارائه می‌دهند، گفته می‌شود. به عبارتی صنعت ‌گران در دسته عرضه کنندگان به حساب می‌آیند. در کشور ما صنایع زیادی مانند صنعت دارو، هوایی، نظامی و خودرو سازی وجود دارد.

انواع صنعت کدامند؟

بر اساس فرایند تولید و نوع محصولات عرضه شده در بازار، صنعت به دو دسته صنایع مادر و صنایع مصرفی تقسیم بندی می‌شود.

« بطور کلی صنایع مادر محصولاتی را عرضه می‌کند که به طور مستقیم توسط مردم مصرف نمی‌شود؛ به عبارتی در این صنایع محصولات در کارخانجات و صنایع مختلف استفاده می‌شوند. اما صنایع مصرفی، کالاهایی عرضه می‌شود که مردم به آن نیاز داشته و اقدام به خرید آن می‌کنند. (منبع: آهن رسان) »

مهمترین صنایع مادر ایران

از مهمترین صنایع مادر می‌توان به کارخانجات های ذوب آهن و فولاد اشاره نمود. کارخانه های ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان جز مهمترین این صنایع در کشور به حساب می‌آیند.

اهمیت صنایع مادر

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که موفقیت و رفع نیاز های یک جامعه با صنایع مادر ارتباط مستقیم دارد. به زبان ساده‌تر، هر چه این صنایع در یک کشور قوی تر و پیشرفته تر باشد، پیشرفت دیگر صنایع نیز سریع تر خواهد بود.

در سطح جهان، صنایع مادر در مناطق مختلف بر حسب منابع طبیعی ایجاد می شوند. منابعی مثل آب، خاک و… در تعیین این صنایع نقش اساسی دارند.

آهن |پتروشیمی |حوزه

انواع صنایع مادر

  • صنعت نفت و گاز
  • صنعت پتروشیمی
  • صنعت معدنی
  • صنعت کشاورزی
  • صنعت فولاد
  • صنعت مس و آلمینیوم

فرق صنایع مادر و صنایع مصرفی

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که از خودتان بپرسید صنایع مادر با صنایع مصرفی چه تفاوت‌هایی دارند؟ درواقع این صنایع، کالاهایی را تولید می‌کند که مردم به صورت مستقیم نیازی به آن ها ندارند؛ بلکه از طریق ورود به صنایع مختلف و کارخانجات ها تبدیل به محصولی مهم برای مردم می‌شوند.

صنایع مصرفی نیز محصولاتی را عرضه می‌کند که عموم مردم به آن ها نیاز دارند. در واقع بدون صنعت مادر، صنایع مصرفی اهمیت چندانی ندارد و باید برای پیشرفت صنایع مصرفی و رفع نیاز های مردم، صنایع مادر را قوی تر و به روز تر نگه داریم.

به طور مثال، صنعت آهن محصولات را به کارخانجات ها تحویل می دهد تا با استفاده از آن خودرو و لوازم خانگی تولید شود.

مواد اولیه صنایع مادر

این صنایع در راستای ایجاد بستری مناسب و محصولاتی مهم برای تولید نیاز های اساسی مردم حرکت می‌کند. در واقع در این حوزه افراد با دانش و تجربه خود از مواد اولیه قطعات و محصولات مهمی را تولید می کنند؛ این قطعات به کارخانجات های بزرگ تحویل داده می شود تا خودرو و لوازم خانگی مردم تولیدو عرضه شود. برای پیشرفت صنایع مادر باید به دو بحث دانش و منابع توجه لازم را داشته باشید تا بتوانید گسترش و توسعه بهتری در این مسیر ایجاد کنید.

آهن |پتروشیمی |حوزه

سخن پایانی

ما در این مقاله درباره صنایع مادر و صنایع مصرفی برای شما صحبت کرده ایم؛ درواقع این صنایع، قطعات و کالا هایی را تولید می‌کند که مردم به طور مستقیم و آنی به آن ها نیاز ندارند و برای تولید محصولات استفاده می شوند. در هر کشور بنابر منابع طبیعی مثل آب، هوا، خاک و … منابع مادر تعیین می شود.

برای پیشرفت صنایع مصرفی میبایست ابتدا صنعت مادر را تقویت و گسترش دهید  چرا که پایه و اساس صنایع مصرفی، صنایع مادر هستند.

از مهمترین صنایع مادر کشور می‌توان به صنعت نفت و گاز پتروشیمی ، صنعت فلزات مثل مس و آلومینیوم اشاره کرد.

همچنین در این مقاله درباره اهمیت منابع مادر با شما عزیزان صحبت کردیم؛ صنایع مادر برای رفع نیاز ها و تولید وسایل ضروری زندگی، واجب و حیاتی هستند و باید در مسیر درست و استانداردی فعالیت خود را پیش ببرند. از همراهی همه شما عزیزان سپاسگذاریم.

منبع:‌ https://ahanresan.ir/

نمایش بیشتر