اقتصادیکسب و کار ایرانی

ویژگی های بهترین سنگ نمای رومی

طراحی نمای ساختمان یکی از مراحل اصلی در ساخت ساختمان های لوکس و زیباست. زیرا نمای با شکوه ساختمان ها میتواند منعکس کننده شأن ساختمان باشد. با وجود گران بها بودن این سنگ ها، ما هر روزه شاهد استفاده از انواع سنگ نما رومی در شهر هستیم و شهر ها و کوچه هایمان با این سنگ نماهای رومی زیبا شده است.

طراحی نمای ساختمان یکی از مراحل اصلی در ساخت ساختمان های لوکس و زیباست. زیرا نمای با شکوه ساختمان ها میتواند منعکس کننده شأن ساختمان باشد. با وجود گران بها بودن این سنگ ها، ما هر روزه شاهد استفاده از انواع سنگ نما رومی در شهر هستیم و شهر ها و کوچه هایمان با این سنگ نماهای رومی زیبا شده است. اما توجه به شرایط جوی و معیارهایمان روی انتخاب سنگ متناسب تأثیرگذار است. زیرا هر یک از انواع سنگ نما رومی مقاومت خاصی در برابر شرایط جوی، هوازدگی، باران اسیدی و … دارند.

اهمیت سنگ نما رومی

بناهای قدیمی زیبا و با شکوهی از دوران روم باستان برجا مانده است که در آن سنگ های ارزشمندی بکار رفته است. زیبایی چشم نواز این بناها موجب شده تا افراد زیادی به دنبال پیاده کردن این چنین طرحی روی بنا و ساختمان خود باشند. زیبایی این سبک موجب تمایل افراد به استفاده از آن شده است. علاوه بر سنگ نمای رومی از سیمان نیز برای این سبک استفاده می شود اما قطعا به هیچ وجه از نظر کیفیت، زیبایی و سایر المان ها قابل مقایسه با نمای سنگی نخواهد بود. از نمای رومی می‌توان در کاربری‌هایی همچون نمای ویلایی، نمای تجاری، نمای خانه دوبلکس، نمای بیمارستان استفاده کرد. اهمیت اجرای نمای رومی کلاسیک از این رو است که جزئیات در این نوع نما حرف اول را می‌زند و به همین دلیل کیفیت اجرای جزئیات اهمیت بالایی دارد.

المان های طراحی نمای رومی ساختمان

  • استفاده از ستون یک تکه سنگی (شمش) بزرگ با ارتفاع بلند به همراه سر ستون و پاستون با ابزار مختص به خود.
  • استفاده فراوان از باند های ابزاری طولی در امتداد طبقات و مرز بندی ها به صورت ساده و طرح دار
  • استفاده از کتیبه ها، تابلو سنگ ها، گل و طرح های سنگی، تاج و سردر
  • استفاه از مجسمه در ورودی ها، روی ستون ها در نمای داخلی و بیرونی
  • استفاده از شمش های ابزاری برای دور پنچره ها و درب ها (قاب پنجره و درب) به صورت منحنی و صاف
  • استفاده از قطعات پپش ساخته مانند کله گاوی، کله قوچی، براکت ها، دندان موشی و …

مزایای سبک رومی نما

  • القای حسی از ابهت، تجمل و مرفه بودن به کاربران و ناظران خارجی است.
  • با نورپردازی های وسیع به کار رفته در این نوع نما، ساختمان همانند یک جواهر درخشان و نورانی جلوه‌گر می‌شود.
  • با توجه به قدمت این سبک، نگرانی بابت از مد افتادن در آینده وجود نخواهد داشت.

معایب سبک رومی نما

  • این سبک یک سبک غیر ایرانی و غربی است. با توج به بیشینه بسیار قدرتمند و غنی فرهنگ و معماری ایرانی، رواج این سبک و جایگزین شدن المان های غربی با ایرانی، خطر بزرگی برای نمای کلی شهر و حفظ اصالت معماری ایرانی خواهد بود. استفاده بیش از اندازه و غیر منطقی از سطوح و احجام پیش‌ساخته سنگی در ساخت نمای سنگی رومی اگرچه به ساخت جدیدترین نماهای سنگی می‌انجامد، اما سبب بروز تعارضات جدی فرهنگی و اجتماعی نیز می‌شود. تقلید از معماری و نمای کلیساها و کاخ‌های اروپایی نمایان‌گر تغییر ذائقه معماری مردم و ایجاد انتظارات جدید در طراحی سازه‌های شهری است.
  • اجرای آن جزو سخت ترین و پرهزینه ترین نوع نماهای ساختمان است. این سختی و هزینه در نماهای سنگی بیشتر خواهد بود.
  • استفاده از این سبک به دلیل جزئیات فراوان با ضخامت های بالا و نیاز به زیر سازی های فلزی باعث افزایش وزن بنا خواهد شد.

مهم‌ترین مصالح برای نمای رومی ساختمان

در ساخت نمای رومی از مصالح متعددی از جمله سنگ‌ها و سیمان خصوصأ سیمان سفید استفاده می‌شود. اما سنگ مهم ترین مصالح در اجرای نما رومی است. جلوه‌ای که سنگ‌ها به نمای ساختمان می‌بخشند بی‌نظیر است. استفاده از سنگ‌ها برای نمای رومی دلایل متعددی از جمله: زیبایی، استحکام، دوام و ماندگاری طولانی، مقاومت در شرایط آب ‌وهوای مختلف، هزینه مناسب، وزن و تراکم کمتر و چسبندگی بالا بستگی دارد.

اجرای نمای رومی با سنگ

نمای سنگی در سبک رومی عمومأ به روش ملاتی اجرا می‌شود، این روش اجرا از گذشته جز روش‌های پر طرفدار بوده و از مقاومت بالایی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در نماهای سنگی، چسبندگی سنگ پلاک به نمای ساختمان است. که می‌توانید با انجام ترفندهایی در هنگام نصب سنگ به نما، قدرت چسبندگی را افزایش دهید و مانع از سقوط سنگ شوید. موارد مهم در اجرای نمای سنگی، که بر دوام و مقاومت آن می‌افزاید عبارتند از:

  • همیشه در هنگام برشکاری سنگ، مقداری گرد و غبار بر روی سطوح سنگ می‌نشیند که مانع از چسبندگی کامل سنگ به نما می‌شود.
  • برای چسباندن سنگ به نما، سعی کنید از دوغاب شل استفاده کنید. زیرا دوغاب شل به علت خاصیت نفوذ بالاتری که دارد، اتصال سنگ به نما را محکم‌تر می‌کند.
  • برای طراحی نمای رومی ساختمانتان، سعی کنید از سنگ‌های تراورتن استفاده کنید، به خصوص برای نقاطی که در ارتفاع بالاتری قرار می‌گیرند.
  • سنگ تراورتن به علت متخلخل بودن و سوراخ‌های زیادی که دارد، باعث می‌شود که سیمان و ملات راحت‌تر به داخل آن نفوذ کنند و اتصال سنگ با ساختمان را محکم‌تر کنند.
  • استفاده از اسکوپ را فراموش نکنید. اسکوپ یکی از پرکاربردترین ابزارهای مکانیکی است که به سنگ متصل می‌شود.
  • عایق کردن نما در برابر آب نیز یکی از مهم‌ترین اقدامات برای مقاوم‌سازی سنگ نما در برابر فرسایش است.

انواع سنگ های قابل استفاده در نما رومی

عمومأ نمای رومی را با متریال سنگ می‌شناسند و به همین دلیل است که این نوع سبک اجرایی به عنوان نمایی گران به حساب می‌آید. انواع سنگ‌هایی که می‌توان در نمای رومی استفاده کرد شامل:

این نوع سنگ نما یکی از پرکاربردترین و همچنین محبوب ترین نوع سنگ نما می باشد.باتوجه به آمار در ایران پراستفاده ترین سنگ نما شناخته شده است این نوع سنگ حاصل از رسوب های جریان های آب گرم زیر زمینی و همینطور که مشخص است از دسته ی سنگ های رسوبی می باشد.

این نوع سنگ نماها از دسته ی سنگ ای آذرین می باشد .سنگ نماهای گرانیت به دلیل آهن بسیار بالایی که در آن ها وجود دارد با هوای اطراف وباران ها واکنش میدهند و اکسید میشود از این سنگ ها نیز بعضی در مناطق گرمسیر استفاده میکنند برای نمای خارجی.

سند استون یا ماسه سنگ نوعی سنگ رسوبی است که عمدتا از ذرات ماسه و کانی های مختلف از جمله کربنات کلسیم، سیلیس اکسید آهن و دولومیت تشکیل شده است. سنداستون در رنگ های مختلفی ظاهر می گردد که رنگ های قهوه ای مایل به زرد و خاکستری متداول ترند. ماسه سنگ ها در برابر هوازدگی بسیار مقاومند، مقاومت خمشی پایینی داشته و جذب آب بسیار بالایی دارند.

سنگ چینی یا کریستال همان سنگ آهک دگرگونی یا مرمریت است که دانه ها یا بلورهای تشکیل دهنده آن قابل رویت بوده و بافتی تمام بلور دارد که عمدتا از کلسیت و مقداری کمی لاستونیت تشکیل شده است و در برخی از سنگ های چینی کوارتز هم وجود دارد که با افزایش میزان کوارتز، میزان سختی سنگ چینی افزایش می یابد و اکثرا دارای رنگ های سفید و خاکستری روشن است. علت انتخاب نام چینی بر روی این سنگ صدای حاصل از ضربه به سنگ چینی هست که شبیه به صدای ظروف چینی می دهد. از قدیم در ایران استفاده از این سنگ در نمای ساختمان به خصوص در نواحی گرمسیر رایج بوده است چراکه رنگ روشن آن مانع جذب گرمای زیاد می‌شده است.

این سنگ ها جزو گونه ی سنگ های طبیعی دگرگونی می باشد این سنگ ها ظاهری بسیار لوکس را به ساختمان میبخشند.آنها معمولا از این سنگ ها در نمای داخلی ساختمان ها استفاده می شود. به دلیل گران بها بودن این سنگ ها معمولا معماران برای نمای خارجی از آن ها استفاده نمی کنند. از آنها برای نمای داخلی استفاده میکنند در تصاویر زیر میتوانید نمونه هایی از سنگ مرمر استفاده شده برای نمای داخلی ساختمان را مشاهده کنید تا با استفاده از این سنگ ها نمایی خارق العاده به خانه اتان هدیه دهید .

چه سنگی برای اجرای نمای رومی مناسب‌تر است؟

بدلیل دارا بودن ویژگی های زیر در حال حاضر مناسب‌ترین گزینه برای ساختن نماهای رومی و طراحی نمای سنگی است.

  • مقاومت و تراکم بالای سنگ
  • وجود منابع فراوان و در نتیجه قیمت کمتر
  • سازگاری با انواع آب و هوا
  • کیفیت بالای سنگ‌

میزان مقاومت انواع سنگ های مناسب نما رومی

مقاومت سنگ نما ها را باید با توجه به مقاومت آنها در مقابل شرایط جوی ،عایق بودن و … سنجید.در مطالب زیر باتوجه به شرایط جغرافیایی مختلف سغی به توضیح مناسب بودن این سنگ نما کرده ایم .

مناطق شرجی با رطوبت بسیار بالا

این سنگ ها از بهترین مناطق شرجی با رطوبت بسیار بالا انتخابات برای آب های شرجی و مرطوب شمال می باشد و مقاومت نسبت به باران ها به دلیل آهک کمی که نسبت به سایر سنگ ها دارد و وجود تخلخل به اندازه مناسب می تواند سیمان را در خودجذب کند و به خوبی به دیوار چسبیده شود و باعث جلوگیری ازرزش سنگ ها میشودکه یکی از مهم ترین نقاط ایمنی محسوب میشود. همچنین این سنگ ها نسبت به انعکاس صدا نیز مقاوم هستند.حفره های موجود در سنگ تراورتن مانند عایق صدا عمل میکند به همین دلیل از این سنگ نماها در راه پله ها استفاده میکنند.

مناطق سردسیر

یکی از سخت ترین انتخاب سنگ نما مناسب برای مناطق سردسیر می باشد. در این مناطق اگر سنگ های استفاده شده تخلل بالایی داشته باشند آب باران یا حتی برف وارد این تخلل ها میشود و یخ میزد ، این یخ زدگی باعث شکاف یا ترک برداشتن سنگ نمای استفاده شده میشود، برای مناطق سردسیر هم مانند مناطق پر رطوبت و شرجی میتوان از سنگ تراورتن اتفاده کرد زیار که نسبت به باقی سنگ های طبیعی اهک بسیار کم و تخلخل مناسبی دارد. .

مناطق گرمسیر

سنگ نماهای تراورتن همچنین به دلیل عایق بودن آن ها در مقابل گرما و اشعهUV نور خورشید از بهترین سنگ نماها م باشد اما برای بهتر کردن کارکرد این سنگ نماها میتوانیم از سنگ نماها ی روشن تر استفاده کنیم تا گرمای زیادی را جذب نکنند مانند رنگ ها ی سرد و روشن مانند آبی ،سفید ،کرم و شیری .

این سنگ همانطور که گفته شد معمولا درنمای داخلی ساختمان استفاده می شوند. اما در برخی از مناطق گرمسیر به دلیل عایق بودن آن نسبت به گرما در نمای بیرونی ساختمان استفاده میشود. این سنگها نسبت به گرما مقاوم هست. مقاومت این سنگ نما با مواد شیمیایی بسیار ضغیف هست به همین خاطر توصیه نمیشود از این سنگ ها در سرویس های بهداشتی استفاده شود. در مقابل رطوبت و هوازدگی نیز مقاومت بسیار کمی دارند پس به همین دلیل مناسب برای مکان های شرجی و سردسیر جغرافیایی نیستند. این سنگ ها مقاومت بسیار بالایی نسبت به ضربه اجسام نوک تیز و.. دارند و به همین دلیل از این سنگ ها در کف فرش فضاهای داخلی و تجاری و استفاده میشودبه شرطی که از نوع مرغوب این سنگ نمامرمر استفاده شود. همچنین این سنگ ها بسیار سبک هستند در نتیجه وزن کمی را به ساختمان وارد میکند، به همین دلیل برای نمای داخلی از آن استفاده میشود. مقاومت کمی نسبت به نور خورشید دارند و بعد از مدتی کدر و حالت رنگ پریده میشوند.

این نوع سنگ نما در مقابل ضربه از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هست به دلیل در پله ها،راهرو ها،سرویس بهداشتی بسیار از این سنگ ها استفاده میشود به دلیل تحمل بالای ضربه ی آن. این نوع سنگ مقاومت بسیار بالایی در برابر نفوذ آب دارند . مقاومت آن ها در برابر ضربه و … باعث ماندگاری بالای این سنگ ها میشوند. به دلیل اکسید شدن این نوع سنگ نماها مقاومت لازم را برای مناطق شرجی و مرطوب ندارند. مقاومت بالایی نیز در برابر گرما دارند . استفاده از سنگ های ساختمانی در نمای ساختمان دارای مزیت هایی زیر می باشد:

– سنگ ها با محیط زیست سازگاری دارند.

– سنگ ها جلوه ای از طبیعت را به نمایش می گذارند.

– سنگ ها در برابر شرایط جوی مقاوم هستند.

ویژگی سنگ مناسب نما رومی

سنگ های ساختمانی انواع گوناگونی دارند و هرکدام ویژگی خاص خود را دارند و باید متناسب با ویژگی آنها استفاده شود. سنگ مناسب نمای ساختمان باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  1. سنگ نما باید در برابر ناملایمات جوی ( سرما، گرما ، یخ زدگی ، باد ، باران های اسیدی و … ) و اشعه UV مقاوم باشد.
  2. سنگ نما باید جذب آب کمی داشته باشد.
  3. سنگ نما نباید دارای رگه های ناخالصی و ترک باشد.
  4. سنگ نما باید مقاومت در برابر فشار و نشست ساختمان را داشته باشد.
  5. سنگ نما باید چسبندگی خوبی با ملات داشته باشد.

ویژگی های انواع سنگ نما رومی

ویژگی سنگ تراورتن

  1. سنگ تراورتن دارای تنوع رنگی بالاست و این دست طراحان را برای طراحی نما بازتر میکند.
  2. سنگ تراورتن بدلیل خلل و فرج چسبندگی خوبی با ملات دارد و به راحتی از نما جدا نمیشود.
  3. سنگ تراورتن در برابر اشعه UV مقاوم است و رنگ سنگ بر اثر تابش خورشید از بین نمیرود.
  4. سنگ تراورتن بدلیل نرم بودن و خوش تراش بودن بهترین گزینه برای ساخت نماهای کلاسیک و رومی است.

ویژگی سنگ گرانیت

  1. سنگ گرانیت مقاوم ترین سنگ ساختمانی است.
  2. سنگ گرانیت در برابر اشعه UVمقاوم است و رنگ آن بر اثر تابش خورشید از بین نمیرود.
  3. سنگ گرانیت در برابر شرایط جوی ( سرما ، گرما ، یخبندان ، باران های اسیدی و … ) مقاوم است.
  4. سنگ گرانیت جذب آب بسیار کمی دارد.
  5. سنگ گرانیت غالبا ساب پذیری خوبی دارند.
  6. سنگ گرانیت چسبندگی خوبی با ملات ندارد و باید به هنگام نصب توسط اسکوپ مهار گردد.
  7. سنگ گرانیت از تنوع بالایی برخوردار نیست.
  8. سنگ گرانیت بسیار سخت برش است.

آهن |ابزارآلات |ایران

ویژگی سنداستون

  1. سنداستون‌ به دلیل ساختار ماسه ای بودنشان بافتی خشن دارند و ساب پذیری خوبی ندارند.
  2. سنداستون‌ در برابر ناملایمات جوی مقاوم هستند.
  3. سند استون جذب آب بالایی دارد.
  4. سنداستون مقاومت خمشی کمی دارد و براحتی خم شود.

ویژگی سنگ چینی

  1. سنگ چینی چسبندگی خوبی با ملات دارد.
  2. سنگ چینی مقاومت خوبی در برابر فشار دارد.
  3. سنگ چینی در برابر ناملایمات جوی مقاومت خوبی دارد.
  4. سنگ چینی جذب آب کمی دارد.
  5. سنگ چینی تنوع رنگی کمی دارد.

هزینه اجرای نمای رومی

هزینه اجرای نمای رومی نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد که نوع مصالح و حجم و میزان جزئیات کار، جزء اصلی‌ترین عوامل افزایش یا کاهش هزینه نمای رومی هستند. با احتساب قیمت زیرسازی، نوع سنگ مصرفی، ابزارآلات مورد استفاده و دستمزد اجرای کار، هزینه اجرای نمای رومی و اجرای نمای سنگی را میتوانید بصورت تقریبی بدست آورید. برای برآورد قیمت سنگ نما ارزان، سنگ‌ها ارزان‌تر از هر مصالح دیگری هستند. سنگ‌ها یکی از ارزان‌ترین مصالح برای استفاده در نمای رومی هستند. البته سنگ‌هایی مانند مرمر یا گرانیت جزو سنگ‌های گران‌قیمت محسوب می‌شوند. انتخاب نوع سنگ با توجه به قیمت‌ها ارتباط مستقیم با بودجه انجام پروژه دارد. اما به‌طورکل می‌توان با هزینه‌ای کم، نمایی بسیار باشکوه ساخت.

برای خرید انواع سنگ نما با کیفیت و قیمت سنگ رومی در اصفهان مناسب و با شماره 09132109390 تماس حاصل فرمایید.

 

نمایش بیشتر