اخبار همه جانبهکسب و کار ایرانی

پروانه ساختمان چیست و چه کاربردی دارد

پروانه ساختمان چیست و چرا لازم است؟

پروانه ساختمان سندی است که شهرداری‌ها (یا سایر مراجع صدور پروانه مانند همیاری شهرداری) صادر نموده و در اختیار مالک قرار می‌دهند. برای احداث هرگونه ساختمان باید مجوز لازم از مرجع ذی‌صلاح دریافت گردد.

بخشنامه جدید بافت فرسوده در مورد ساختمان های واقع شده در بافت فرسوده ابلاغیه جدید صادر شد.

پروانه ساختمانی شامل چه  اطلاعاتی می باشد؟

  • مساحت زیر بنا
  • تعداد طبقات
  • نوع اسکلت ساختمان
  • مشخصات متقاضی صدور پروانه
  • شماره پلاک ثبتی ملک
  • نام مهندسین ناظر
  • تاریخ صدور پروانه
  • کروکی زمین می‌باشد.

همچنین مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه در صفحه اول نوشته می‌شود که در صورت لزوم قابل تمدید است.
پروانه، ناظر موظف به گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه بوده تا مرجع صدور در صورت تخلف از مفاد پروانه از ادامه عملیات جلوگیری کند.
رعایت مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌ها الزامی است.
اخذ سند مالکیت جهت هر واحد مسکونی منوط به ارائه پایان کار توسط ناظر و صدور پایان کار توسط مرجع صدور پروانه می‌باشد.

آیا پروانه ساختمان سند رسمی است |استعلام پروانه ساختمان |پروانه ساخت مواد غذایی چیست

چه زمانی به مجوز ساخت نیاز است؟

همه پروژه‌های ساخت و ساز خانه و نوسازی به مجوز ساخت نیازی ندارد. در اغلب موارد تعمیرات و جایگزینی‌های ساده می‌تواند توسط پیمانکاران حرفه‌ای یا خود صاحب‌ خانه و بدون درخواست مجوز ساخت انجام شود. با این ‌حال پروژه‌ای که شامل اضافه کردن بنا یا تغییرات عمده در ساختار ساختمان باشد، معمولاً نیاز به مجوز ساخت از شهرداری دارد. اگر برای این تغییرات پیمانکاری را استخدام کنید، فرآیند صدور پروانه ساختمان و مجوز ساخت را اداره کرده و هزینه‌های جواز ساختمان را برآورد می‌کند. اگر خودتان روال کاری را به عهده می‌گیرید باید از شهرداری منطقه درخواست مجوز کنید.

توجه داشته باشید که ممکن است برخی از تغییرات ساخت و سازی که می‌خواهید انجام دهید نیاز به تأییدیه متخصص ساخت و ساز دارد و فقط توسط آن‌ها قابل انجام است. به‌طور مثال کار کردن بروی خطوط گاز توسط صاحب‌خانه ممنوع است و در صورت بروز مشکل یا تغییرات باید به اداره گاز اطلاع دهد تا جهت انجام عملیات در مکان حاضر شوند.

الزامات و نکات موجود در مجوزها گسترده بوده و برای هر منطقه به‌ صورت جداگانه تدوین می‌شود. بنابراین برای اطمینان از موارد مجوز باید به شهرداری منطقهی خود مراجعه کرده و با آنها در ارتباط باشید. زیرا برخی از مناطق برای کوچک‌ترین تغییرات ساخت مثل حیاط سازی نیز به مجوز نیاز دارد.

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست ؟

دفترچه های شناسنامه ساختمان به جای پروانه های ساختمان صادر می شود که نداشتن خلاف و پایان کار را شامل می شود.
شناسنامه های ساختمان از جمله شامل موارد زیر می باشد:

  • هویت ساختمان و بیوگرافی
  • نوع، شماره، تاریخ صدور و مشخصات زمین
    محل احداث
  • هویت مالک
  • نوع مالکیت
  • مهندس ناظر
  • محاسب و تاسیسات
  • ابعاد چهارگانه پلاک
  • کروکی و مساحت زمین
  • نوع استفاده
  • مشخصات طبقه ها
  • وضع پارکینگ
  • اصلاحات و تغییرات و نحوه تمدید عوارض گوناگون وصول شده
  • گواهی های نداشتن خلاف صادر و گواهی پایان ساخت

انواع مجوز صدور و پروانه ساختمانی:

  • پروانه ساختمانی (اراضی بایر یا باغات)
  • تخریب و نوسازی
  •  تعویض مهندس
  • اضافه اشکوب
  •  تغییر نقشه
  • توسعه بنا
  •  تغییرات
  • تبدیل

فرآیند صدور پروانه ساختمان

در اولین مرحله از مراحل صدور پروانه ساختمان مالک یا شخصی که از مالک وکالت دارد برای گرفتن جواز ساختمان باید درخواست مجوز ساخت را در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت کند. برای ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان مالک باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه و همچنین برگه تسویه‌حساب عوارض نوسازی  و عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های پیشین را به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه داده و درخواست خود را کتباً در این مراکز ثبت کند.

بعد از تشکیل پرونده توسط مالک، مسئولان شهرداری سایر روال پیشبرد پرونده را بر عهده می‌گیرند. بنابراین مسئول شهرسازی جهت بازدید به مکان احداث ملک مراجعه می‌کند تا ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا را مورد بررسی قرار دهد. این بازدید در صدور مجوز ساخت تعداد طبقه‌های جدید ساختمان مؤثر خواهد بود. به طور مثال اگر متراژ خانه از یک مقدار مشخصی کمتر باشد جواز ساختمان برای بیشتر از چهار طبقه صادر نخواهد شد.

  • بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک

در برخی از شهرهای بزرگ مثل تهران اجرا می‌شود یعنی قوانین ساخت و ساز در هر نقطه شهر مشخص‌شده است. کارشناس طرح تفصیلی کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص می‌کند. در این بررسی اگر مشخص شود که ملک در طرحی از طرح‌های شهرداری قرار دارد، این موضوع با دقت بیشتری بررسی‌ شده تا مشخص شود که ساخت و ساز بنا با پروژه‌های عمرانی منطقه تداخل دارد یا خیر. اگر تداخلی مشاهده شد باید مشخص شود که میزان تراکم آن به چه میزان بوده و سپس اصلاحات آن انجام شود.

بعد از انجام مراحل فوق توسط کارشناس شهرسازی دستور تهیه نقشه به مالک صادر می‌شود. در دستور نقشه اطلاعاتی مانند ابعاد باقی‌مانده ملک پس از اصلاحات موردنظر شهرداری، مساحت زمین بعد از اصلاحات، تعداد طبقات و سطح اشغال‌شده توسط هر طبقه ذکر می‌شود. بر این اساس حجم ساختمان یعنی تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه بر طبق پهنه‌ای که ملک در آن واقع‌شده است و همچنین متراژ سند(نه متراژ موجودی زمین) و عرض‌گذر تعیین می‌شود. در مرحله بعد دستور نقشه به مهندس معمار ارجاع داده می‌شود.

در این مرحله بر اساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه صادرشده، نقشه معماری برای ملک طراحی می‌شود. طراحی نقشه معماری از مهم‌ترین مراحل صدور پروانه ساختمان است زیرا که حداکثر توانایی طرح به لحاظ متراژ، تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها در آن ارائه می‌شود.
بعد از طراحی نقشه معماری باید به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسال شده تا بررسی شود. اگر نقشه معماری نیاز به اصلاح داشته باشد دفتر مهندسی ملزم به اصلاح نقشه بوده و پس از اصلاح مجدداً نقشه به دفاتر خدمات مهندسی ارجاع داده می‌شود تا تأییدیه نقشه دریافت شود.

بعد از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات عنوان‌شده از سوی دفاتر خدمات شهری، عوارض نوسازی و همچنین عوارض شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین می‌شود.

بعد از پرداخت عوارض شهرداری و دریافت تأییدیه اداره درآمد منطقه شهرداری مبنی بر پرداخت عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، باید مدارک پیش‌نویس آماده شود. برای تهیه پیش‌نویس خود مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کرده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند. سپس باید منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفاتر خدمات بماند. بعد از تعیین ناظر، بین مالک و ناظر قراردادی بسته می‌شود.

سپس باید برگه‌های سهمیه آن‌ها به انضمام قرارداد فی‌مابین به‌عنوان ملاک تکمیلی پیش‌نویس پروانه به دفاتر خدمات الکترونیک تحویل داده شود. همچنین برگه تعهد رعایت اصلاحی و تعهد اخذ تأییدیه نما باید توسط مالک تهیه شود. اگر زیربنای ساختمان متراژی بیش از 2000 مترمربع داشته باشد مشمول اجرای ماده 33 نظام‌مهندسی ساختمان خواهد شد.  بنابراین باید تأییدیه نقشه‌های سازه، تأییدیه گزارش آزمایش مکانیک خاک، تأییدیه نقشه‌های تأسیسات برق و مکانیک از سوی سازمان نظام‌مهندسی اخذ شود.

درمجموع مدارک پیش‌نویسی که باید توسط مالک تهیه و به دفاتر خدماتی ارائه شود عبارت‌اند از:

برگه سبز مهره شده 4 رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک، برگه سبز یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، فایل‌های نقشه سازه، برق و نقشه مکانیک، چک لیست‌های مبحث 19 و 6 بارگذاری و زلزله، برگه تعهد مشاوره و تأییدیه خاک.

بعد از تأییدیه نقشه‌های چهار رشته و پروسه اخذ تأییدیه‌های دفتر خدمات شهری و تأییدیه طرح تفصیلی بر و کف، به تأییدیه رئیس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و درنهایت تأییدیه شهردار نیاز است که تمام این تأییدیه‌ها به‌صورت سیستمی انجام و درنتیجه پروانه ساختمان چاپ می‌شود.

نکته آخر اینکه زمان اعتبار پروانه ساختمان ۲ سال از تاریخ صدور است که تا ۲ سال دیگر هم قابل تمدید خواهد بود. مهلت اتمام عملیات ساختمانی هم برحسب متراژ و تعداد طبقات جدولی دارد . به‌عنوان یک معیار کلی حدود ۴ سال در نظر گرفته می شود. ممکن است در حین ساخت به دلایل مختلف نقشه معماری اولیه تغییر کند.

در این صورت مراحل مشابهی نظیر صدور پروانه اولیه اما به‌عنوان پروانه تغییر نقشه با تشکیل پرونده در دفتر خدمات الکترونیک مربوطه طی می‌شود و پروانه جدیدی صادر می‌گردد. در حین اجرا ممکن است مازاد بر متراژ پروانه، اضافه بنا داشته باشیم. در این صورت مراحل گواهی عدم خلاف طی می ‌شود و در صورت عدم تجاوز از مقادیر مجاز خلاف عوارض معادل آن اخذ و گواهی عدم خلاف آن صادر می ‌شود. در غیر این صورت در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح و معمولاً رای به تخریب داده می‌ شود.

محاسبه هزینه اخذ پروانه ساختمان:

هزینه اخذ پروانه ساختمان از جمله مواردی است که برای کارفرمایان بسیار مهم می باشد.پس از آن که نقشه های معماری شما آماده شد و تاییدیه های لازمه را از دفتر خدمات الکترونیک دریافت کرد ،طبق متراژ های نهایی و تایید شده می بایست محاسبه هزینه اخذ جواز ساختمان را به حساب شهرداری واریز کنید.

محاسبه هزینه اخذ جواز ساختمان متناسب با کاربری ملک متفاوت است. عواملی که در هزینه اخذ جواز ساختمان تاثیر گذارند شامل متراژ زمین، مساحت ناخالص، تعداد طبقات ساختمان، تعداد پارکینگ و قیمت منطقه ای ساختمان می باشد.

نحوه محاسبه هزینه اخذ جواز تک واحد مسکونی (هزینه پروانه ساختمان)

محاسبه هزینه اخذ جواز خانه مسکونی یک واحدی از فرمول زیر پیروی می کند:

ضریب*(مساحت ناخالص زیربنا) – (تعداد پارکینگ تأمین شده*۲۰) * قیمت منطقه ای

مساحت ناخالص زیربنا: مجموع کلیه بناهای موجود در ساختمان
ضریب: متناسب با متراژ بنا طبق جدول زیر محاسبه می شود.

ضریب سطح زیر بنا:

  • ۵% تا ۶۰ متر مربع
  • ۱۰% تا ۱۰۰ مترمربع
  • ۱۸% تا ۱۵۰ مترمربع
  • ۳۰% تا ۲۰۰ مترمربع
  • ۴۵% تا ۳۰۰ مترمربع
  • ۶۵% تا ۴۰۰ متر مربع
  • ۹۰% تا ۵۰۰ متر مربع
  • ۱۲۰% تا ۶۰۰ مترمربع به بالا

نحوه محاسبه هزینه اخذ جواز مجتمع مسکونی (هزینه جواز ساخت)

ضریب * قیمت منطقه ای* ( مساحت کل زیر بنا * زیربنای مورد تقاضا/تعداد کل واحد های مسکونی * ۱۰۰ )

به اشتراك گذاری این نوشته

ببخشید بنده یک سوال داشتم آیا با داشتن مجوز ساخت و داشتن پروانه ساختمان اداره برق و آب میتونن انشعاب ندن یا تعلل کننهرگردی که گردو نیست !
مقایسه ی دو پروانه ساختمانی در یک پروژه

افزایش تراکم ساخت در پروانه ساختمانی

افزایش تراکم ساخت در حین عملیات ساختمانی

کاهش ترس ساخت از سرمایه گذار

ماندگار جایی که ایده ها تبدیل به
پدیده می شوند

اگر پروانه ساختمانی گرفتید که تصور میکنید تراکم مفید لازم را از شهرداری منطقه دریافت نکرده اید ، حتما فرصت مشاوره با ما میتواند این مشکل را حل کند، مقیاس و جاه طلبی هر پروژه نیاز به تجربه و نگرش ویژه به قوانین شهرسازی دارد

پروانه ساختمانی مهم ترین عامل موفقیت پروژه های ساختمانی است

ما برنامه منسجمی برای دریافت یک پروانه حساب شده داریم .
1 .
افزایش حداکثر تراکم مفید ساختمان
2.
بررسی میدانی مشخصات آپارتمان های بازار جهت طراحی پلان منطبق
3.
کاهش تراکم غیرمفید
4.
تطابق ماهرانه ۳ جانبه معماری،سازه و تاسیساتی جهت کاهش هزینه های ساخت

مواردی است که میتواند پروانه ای با منافع بیشتری برای هر پروژه به ارمغان آورد.
دیدگاه شما به پروژه تاثیر زیادی در پروانه ساختمانی و در نتیجه موفقیت پروژه دارد ،توقعات شما به همراه تجارب ما آمیخته خواهد شد تا سرمایه گذاری ملکی موفقی را شکل بگیرد،

سابقه ما نشان داده که سیاست ماندگار در مواجه با پروانه های ساختمانی تهاجمی بوده و جاه طلبی منطقی را برای پروژه به ارمغان خواهد داشت

گروه ساختمانی ماندگار
مبدع ساختمان های * هایا * رویکرد

ساختمان هایی با رویکردی متفاوت

برای امنیت بیشتر ، رعایت بهداشت ،
حفظ محیط زیست و مدیریت ریسک

ویژگی های منحصر به فرد
پروانه های ساختمانی ما :

دریافت حداکثر تراکم مفید

مهارت ما آنجایی خودنمایی میکند که در هیچ جهت ملک شما تراکم مفید جامانده ای نخواهد بود

استفاده از ظرفیت های بالقوه ملک

تسلط ماندگار به قوانین و ضوابط شهرسازی باعث کاهش فضای غیر مفید و استفاده از ظرفیت های بالقوه ملک خواهد شد.

کاهش هزینه پروانه

جالبه بدونید که با تسلط همه جانبه به مراحل صدور پروانه میتوان از پرداخت هزینه های مازاد جلوگیری نمود.

استفاده از مهندسین مجرب

ابعاد همکاری ما محدود نیست، ماندگار جهت پیشبرد اهداف پروژه های ساختمانی از مهندسین ناظر و طراح زبده بهره می گیرد.

آنچه ما میدانیم و شما نمیدانید

آنچه نمیدانید باعث کاهش منافع شماست، ماندگار تمام تجربه و علم خود را در اختیار جذب منافع بیشتر پروانه ساختمانی میگذارد.

پیش بینی آنچه میخواهید

همه آنچه میتوان ساخت را در پروانه نمیتوان مجوز گرفت، ماندگار کلیه پیش بینی های لازم را برای آنچه میخواهید در پروانه ساختمانی خواهد کر‌د.

۹ کاری که ما در دریافت پروانه ساختمانی
انجام می دهیم

افزایش حداکثر تراکم ساختمان باهدف افزایش سود سرمایه‌ گذار در پروانه ساختمانی

پنل های مختلف سرمایه گذاری

قبل از شروع مراحل صدور پروانه ساختمانی ، ماندگار کلیه پنل های سرمایه گذاری در ملک شما را بررسی خواهد کرد

کاهش هزینه‌ های ساخت با کاهش فضا های غیر مفید

استفاده از مهندسین طراح و ناظر مجرب

مهندسین پروژه پله هایی برای موفقیت پروژه هستند

کاهش هزینه های صدور پروانه

شناخت کافی به روند صدور پروانه ی ساختمانی باعث حذف عملیات تکراری و کاهش هزینه صدور پروانه

تهیه نقشه های معماری بر پایه اصول فنی و حداکثر سود سرمایه گذار

رزرو دریافت مشاوره ی پروانه ساختمانی

مدیرعامل : محمد جواد کمالی نژاد

وی دانش آموخته رشته مهندسی عمران و متخصص افزایش سرمایه ملکی است که از طریق استراتژی هایی نظیر ارزش گذاری ، توسعه بنا ، تبدیل سرمایه در جهت بهبود ارزش ملک راه حل های بروز ارائه میدهد.
او مدیرعامل گروه ساختمانی ماندگار است،یکی از شرکت های مسولیت پذیر در جهت حفظ منافع مشتریان است. وی تا کنون مدیریت پروژه های بسیاری را برعهده داشته است، ساخت بیش از ۳۰۰۰۰ مترمربع ساخت جز رزومه های او به حساب می آید.
نگرش ویژه وی در افزایش سرمایه ملکی و کاهش هزینه های ساخت و افزایش ارزش ملک باعث شده تا بسیاری از افراد سرمایه گذار در حوزه املاک از دیدگاه های وی بهره ببرند. ورود به سایت وزارت مسکن اینجا کلیک کنید

مشاوره ،
سریع ترین روش دریافت
رمز و راز های
سرمایه گذاری ملکی

11 مرحله صدور پروانه ساختمانی در شهرداری اصفهان

پروانه ی ساختمانی
شروع قدرتمند یک پروژه

برای یک شروع قدرتمند روی کمک ما حساب کنید .

دست آورد شما از همکاری با ماندگار

همکاری با مهندسین مشاور زبده

همکاری با مهندسین مشاور زبده جهت پیشبرد همه جانبه پروژه جهت ایجاد یک تیم اجرایی متخصص از قبیل : متخصصین تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ،سازه ،محیط زیست

کاهش هزینه صدور پروانه

شناخت کافی به روند صدور پروانه ی ساختمانی باعث حذف عملیات تکراری و کاهش هزینه صدور پروانه

کاهش زمان صدور پروانه

کفش های آهنین و تجربه همکاران ما ف زمان صدور پروانه های ساختمانی کاهش خواهد داد

طراحی پلان ها با توجه به هدف پروژه

طراحی کلیه پلان های اجرایی با توجه به هدف پروژه با همکاری طراحان به نام از قبیل طراحی پلان فاز یک و دو طراحی نما طراحی مشاعات طراحی های داخلی

استفاده از طرح های شهرداری اصفهان

احاطه کامل به قوانین مربوط به صدور پروانه

استفاده از روابط ماندگار

ما تمام روابط دوستانه خود را در اختیار موفقیت پروژه خواهیم گذاشت

رزرو مشاوره

Top of Form

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Bottom of Form

پروانه چیست و چرا صادر می شود؟

پروانه یا مجوز، اجازه نامه ای است که از طرف یک مرجع ذیصلاح صادر می شود. هدف از صدور آن، ارائه اجازه به منظور انجام فعالیت می باشد. معمولا این مرجع این اجازه را صادر نمی کند مگر اینکه پیشاپیش جوانب را سنجیده و از بابت رعایت اصول فنی و مقررات مطمئن گشته باشد.

پروانه ساخت چیست و صفر و تا صد پروانه ساختمانی چگونه طی می شود؟

پروانه ساخت، مجوزی است که از طرف شهرداری صادر می شود. برای دریافت آن لازم است تا مالک زمین یا ساختمان، به شهرداری مراجعه کرده و برای دریافت این مجوز، مراحل مربوطه را طی نماید. طی کردن این مراحل سخت نیست، کافی است دقت لازم را داشته و برای انجام کارها سرعت عمل مورد نیاز را اعمال نمایید.

آیا تمامی ساختمان ها، برای ساخت یا بازسازی به مجوز ساختمانی نیاز دارند؟

با توجه به اینکه بنا کردن ساختمان و بسیاری از فعالیت های زیر مجموعه ی آن، برای انجام به پروانه ساخت نیاز دارند. اما بعضی عملیات از جمله نوسازی های جزئی، نسبت به دریافت پروانه ساخت بی نیازند.

گفتنی است چنانچه در حین اجرای نوسازی های جزئی به تغییر مسیر انشعابات گاز و برق و… نیازمند شدید لازم است تا این تصمیم را با مراجع مرتبط در میان گذاشته و اجازه نامه دریافت کنید.

نتیجه اینکه: شاید تعمیرات و بازسازی های جزئی به کسب مجوز یا پروانه ساختمان سازی نیاز نداشته باشند اما لازم است تا اجرای بعضی از اقدامات را با مراجع ذیصلاح در میان گذاشته و مجوزهای لازم را کسب نماییم.

به عنوان مثال برای تغییر خطوط گاز یا اضافه کردن خط های جدید به انشعابات گازی، لازم است تا این امر را به اداره گاز اطلاع داده و نظر کارشناسان و ناظران این ارگان را جویا شویم. و سپس در صورتی به انجام این کار اقدام نماییم که پیشتر نسبت به تمامی جوانب آگاه بوده باشیم.

مراحل مورد نیاز برای دریافت پروانه ساختمانی

قطعا پیش از انجام هر کاری، درخواستی را باید به ثبت رساند. دریافت مجوز ساختمانی از این امر مستثنی نیست. لذا لازم است تا مالک ساختمان به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه و درخواستش را به صورت سیستمی به ثبت برساند. در این مرحله لازم است تا وی بعضی از فرم ها را پر نموده و بعضی از مدارک را بارگذاری کند.

پس از اجرای این مرحله باید منتظر پاسخ از طرف شهرداری بود.

بعد از اینکه فرم ها و مدارک مورد نیاز برای شهرداری فرستاده شدند. شهرداری آنها را بررسی نموده و پس از گذشت مدت زمانی کوتاه به ارباب رجوع پاسخ می دهد. در این مرحله لازم است تا ارباب رجوع مجددا به دفتر خدمات الکترونیک مراجعه و این بار فرم درخواست ناظر را پر کند. لازم به ذکر است که فرم درخواست ناظر بدین خاطر پر می شود که شخصی تحت عنوان ناظر از طرف اداره شهرداری، به محل پروژه اعزام گردد. وی زمین و متعلقات آن را بررسی کرده و جوانب را می سنجد. و بر اساس قوانین و دستورالعمل ها، اطلاعات لازم را در اختیار شهرداری قرار می دهد.

در این مرحله مهندسین شهرداری اطلاعاتی که ناظر ارائه کرده را می سنجند تا در نهایت بتوانند با در اختیار داشتن آن اطلاعات دستور نقشه را صادر نمایند.

گفتنی است که در کلان شهری چون تهران طرحی با عنوان طرح تفصیلی وجود دارد. چنین طرحی می تواند آینده  ی ملک را از جهاتی تحت تاثیر قرار دهد.

طرح تفصیلی چیست؟

طرح تفصیلی زمانی اجرا می شود که ملک مورد نظر در محدوده ی طرح های شهرداری قرار بگیرد. به عنوان مثال هم راستا شدن یا واقع گشتن یک ملک یا یک زمین در محدوده ای که قرار است بعدها به خط مترو تبدیل شود.

در چنین شرایطی لازم است تا اصلاحاتی به انجام برسند و یا شهرداری زمین یا ملک مورد نظر را از مالک بخرد.

بطور کلی یکی از وظایف ناظر این است که موقعیت مکانی ملک را سنجیده و نسبت به این موضوع اطمینان لازم را کسب نماید.

برای دریافت مشاوره
توسط مشاورین تخصصی ماندگار

پس از بررسی جوانب گوناگون، از طرف ناظر و در نهایت از طرف شهرداری، دستور نقشه صادر می شود. دستور نقشه اطلاعاتی چون (تعداد طبقات، مساحت زمین بعد از به انجام رساندن اصلاحات، سطحی که هر طبقه می تواند اشغال کند، عرض گذر، متراژ سند و…) را در بر می گیرد.

در اینجا لازم است تا مالک دستور را دریافت نموده و اطلاعات آن را در  اختیار معمار و نقشه کش ساختمان قرار دهد. آنها بایستی نقشه را بر اساس دستوری که ارسال گشته است بکشند و همچنین در نظر داشته باشند که تخطی از دستورالعمل شهرداری، به صورت قانونی قابل پیگیری است.

مرحله 6) ارائه نقشه به شهرداری

نقشه مهم ترین رکن یک ساختمان بوده و چگونگی آن تاثیر مستقیمی بر کیفیت جنبه های مختلف ساختمان دارد. از این رو شهرداری مانور زیادی بر روی نقشه می دهد. با این حال در مرحله ارائه نقشه به شهرداری، مهندسین و ناظران، نقشه را بررسی کرده و همخوانی آن با قوانین و اصول را مورد دقت قرار می دهند. و تنها در صورتی بر روی آن مهر تایید می زنند که اصول و مقررات بر روی آن اعمال گشته باشد. لازم به تاکید است که اجرای صحیح صفر تا صد پروانه ساختمانی، به کیفیت نقشه وابستگی زیادی دارد.

پس از تایید نقشه لازم است تا مالک به اداره مالیات مراجعه کرده و نسبت به پرداخت عوارض شهرداری و همچنین عوارض نوسازی اقدام نماید.

ناظر نیز یکی از مهمترین ارکان ساخت یک بنا است. چرا که در صورت غیبت او ممکن است قواعد به درستی رعایت نشوند و این امر عواقب جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. از اینرو پس از پرداخت عوارض، یک ناظر از طرف شهرداری برای نظارت بر کار ساختمان انتخاب خواهد شد. لازم است تا کارفرما یا مالک با وی قراردادی را منعقد نماید.

پس از طی شدن تمامی مراحل ذکر شده و در صورت عدم وجود هرگونه مشکل در نهایت پروانه ساختمان به چاپ خواهد رسید. در واقع می توان اینگونه توصیف کرد که دریافت پروانه مرحله آخرِ صفر تا صد پروانه ساختمانی است.

همه چیز درباره صفر تا صد پروانه ساختمانی

پروانه ساختمان چقدر اعتبار دارد و آیا میتوان آن را تمدید کرد؟

این مجوز معمولا تا دو سال بعد از صدور، اعتبار دارد. البته لازم به ذکر است که زمان لازم برای انجام پروژه های ساختمانی یکسان نیست. و هر ساختمان بازه زمانی مختص به خودش را می طلبد.

حال از آنجا که این طیف زمانی بر اساس متراژ مشخص می شود، زمان لازم برای پروژه های با متراژ وسیع و چند طبقه به مراتب بیشتر از زمان لازم برای اجرای پروژه های کوچکتر برآورد خواهد شد. ناگفته نماند که این فرجه زمانی معمولا تا 2 سال از تاریخ صدور دارای اعتبار است.

اگر مالک نتواند پروژه را در مدت زمان مقرر تکمیل کند، تکلیف چیست؟

مالک موظف است تا پروژه را بر اساس برآورد زمانی تکمیل و برای دریافت پایان کار اقدام نماید. با این حال اگر چنین اتفاقی رخ ندهد به وی اخطار داده خواهد شد و او موظف می گردد تا برای دریافت پروانه جدید اقدام کند.

برای چند برابر کردن سرمایه خود !!

سوالاتی که کارفرمایان قبل داشتند :

با رزرو یکی از مشاوره های رایگان ما میتوانید فرآیند را آغاز کنید

برای شروع چه مدارکی لازم دارم؟

سند مالکیت به همراه کد نوسازی برای ثبت درخواست پروانه ساختمانی 

دقیقا ماندگار چه کارهایی را انجام میدهد؟

مشاوره ، تحقیق و تحلیل مشخصات ملک مورد نظر تا کلیه مراحل صدور پروانه ساختمانی

هزینه دریافتی ماندگار جهت این خدمات چقدر است؟

مسئولیت اجتماعی ما حکم می کند که تمام دانسته هایمان را در اختیار جامعه قرار دهیم ، این مشاوره هزینه ای در بر ندارد.

 

نمایش بیشتر