چرا باید امور مالی و حسابداری خود را برون سپاری کنیم؟

برون سپاری امور حسابداری، یکی از بهترین و مطمئن ترین کارهایی است که اخیراً کسب و کارهای زیادی به آن روی آورده­ اند.  مزایا و دلایل قابل توجه برون سپاری امور حسابداری، باعث شده است تا شرکت های کوچک و بزرگ زیادی ترجیح بدهند امور حسابداری خود را به دست یک شرکت حسابداری حرفه ای بسپارند.

امور مالی |برون سپاری |حسابداری

برون سپاری امور حسابداری چیست؟!

قبل از بیان مزایا و معایب برون سپاری امور حسابداری، بهتر است تعریفی در این خصوص بدانیم. زمانیکه یک شرکت، با عقد قراردادی، امور حسابداری خود را به شخص حقیقی یا حقوقی دیگری واگذار کند ، در واقع امور و خدمات حسابداری حرفه ای خود را برون سپاری کرده است.برای مثال، در برهه های زمانی مختلف که اشخاص حقیقی و حقوقی، ملزم به ارائه گزارشاتی به اداره های دولتی و ارگان های مربوطه هستند، می بایست نسبت به تهیه و تنظیم این گزارشات، اقدامات لازم را به عمل آورند. از این رو، می توانند با استخدام یک یا چند حسابدار و تشکیل تیم حسابداری در محیط کسب و کار خود، این گزارشات و اظهارنامه ها را تهیه و تنظیم کنند.

از طرفی می توانند بدون استخدام حسابدار، انجام تمام امور مربوط به بستن دفاتر مالی و صورت حسابها، محاسبه سود و زیان و تهیه و تنظیم اظهارنامه های مالیاتی خود را به یک شرکت حسابداری بسپارند. در واقع می توانند امور حسابداری خود را برون سپاری کنند. چیزی که اخیراً شرکت های بسیار زیادی به آن روی آورده اند.

برون سپاری امور حسابداری می تواند به صورت جزئی و موردی یا به صورت جامع باشد. در برون سپاری امور حسابداری، شخص یا شرکتی که انجام امور حسابداری را برعهده گرفته است، می تواند طبق قرارداد یا در محیط همان شرکت فعالیت های حسابداری را به انجام برساند و یا در محیط دیگری به انجام این امور بپردازد.

معایب برون سپاری امور حسابداری

قبل از اینکه به ۱۰ مزیت برون سپاری حسابداری بپردازیم، باید به یک نکته بسیار مهم توجه داشته باشیم مهم ترین نکته در برون سپاری امور حسابداری، انتخاب یک شرکت حسابداری مطمئن است.یکی از اشتباهاتی که بعضاً صاحبان کسب و کار آن را مرتکب می شوند، این است که امور حسابداری خود را به اشخاص یا شرکت هایی می سپارند که از تخصص، تعهد و سابقه ی آنها بی اطلاع هستند.

انجام امور حسابداری که یکی از مهم ترین و حساس ترین امور هر کسب و کاری است، اگر به دست افراد غیرمتخصص و غیرمطمئن سپرده شود، ضررهای غیرقابل جبرانی را به کسب و کار وارد می­کند.بنابراین بسیار حائز اهمیت است که برون سپاری امور حسابداری، با انعقاد قرارداد با یک شرکت مطمئن صورت گیرد.

مزایای برون سپاری امور حسابداری

برون سپاری امور حسابداری، مزایای قابل توجه و زیادی دارد. توجه به همین مزیت هاست که شرکت ها و ارگانهای مختلف را به برون سپاری امور حسابداری خود سوق داده است.در ادامه 10 مورد از این مزایا را باهم بررسی خواهیم کرد:

دقت بالا در انجام امور حسابداری

یکی از مهم ترین نکات در مورد مباحث حسابداری کسب و کار، دقت در انجام امور است. اگر نگوییم مهم­ ترین دلیل پایداری هر کسب و کار، مدیریت صحیح مسائل مالی و حسابداری آن کسب و کار است، قطعاً حسابداری یکی از مهم ترین و حساس ترین پایه های هر کسب و کار است. دقت در انجام امور حسابداری و مالی، می تواند بقای یک کسب و کار را تضمین کند.از طرفی اگر در ارائه گزارشات و اظهارنامه های مالیاتی، بی­دقتی موجب اختلاف حساب و حساسیت نهادهای نظارتی گردد ، جریمه­ های سنگینی در انتظار محکومان خواهد بود.

بنابراین، بسیار حائز اهمیت است که انجام امور حسابداری توسط افرادی صورت پذیرد که تمرکز و اشراف کامل بر این امور دارند. چیزی که ادعای به­ حق شرکت ­های حسابداری است و امور حسابداری را با حساسیت و دقت قابل تحسینی انجام می­ دهند.

عدم مشکل تامین نیروی انسانی

امروزه پیدا کردن و استخدام یک نیروی کاری متعهد، متخصص و حرفه ­ای یکی از مصیبت ­های کسب و کارهاست. کسب و کارهای زیادی هستند که برای تامین نیروی انسانی مناسب، دچار چالش­ های سختی هستند و بعضاً ضررهای غیرقابل جبرانی نیز از جانب کارمندانشان متحمل می ­شوند .

با توجه به حساسیت بالای امور حسابداری، بایستی مراقب بود که انجام این امور به هیچ عنوان نباید به یک فرد غیرمتخصص و اصطلاحاً ناشی سپرده شود. از طرفی، حصول اطمینان از تخصص او نیز نیازمند زمان بسیاری است.بنابراین، با برون سپاری امور حسابداری کسب و کار خود به یک شرکت حسابداری، خیالتان از این بابت راحت خواهد بود که امور حسابداری شما، توسط افراد متخصص، کاربلد و حرفه ­ای انجام خواهدشد.

کاهش هزینه­ های شرکت با برون سپاری امور حسابداری

علاوه بر مشکلاتی که در خصوص تامین نیروی انسانی مطرح است، هزینه ­های بالای استخدام یک کارشناس مالی خبره نیز یکی از دیگر مشکلات اساسی کسب و کارهاست. علاوه بر حقوق، هزینه ­های بیمه، سنوات، پاداش، تهیه سیستم ­های کامپیوتری و ابزارهای موردنیاز کارمند و… نیز این مشکلات را دوچندان می­ کند.اینجاست که یک شرکت حسابداری، می ­تواند به­صورت قابل توجهی از این هزینه ­ها بکاهد. جذب دوره ‌ای نیرو و عدم نیاز به استخدام نیروی متخصص به ‌صورت دائمی، از مزایای برون ‌سپاری امور حسابداری است.

بهره گرفتن از کارشناسان خبره و ماهر

معمولاً شرکت ­های حسابداری از نیروهای متخصص، ماهر و کاربلدی بهره می­برند. زمانیکه یک کسب و کار، انجام امور حسابداری خود را به دست  یک شرکت­ حسابداری می­سپارد، در واقع تمام این افراد متخصص و ماهر را برای انجام این امور به کار گرفته است. افرادی که اگر صاحبان هر کسب و کار بخواهند آنها را استخدام کنند، متحمل هزینه­ های سنگینی خواهندشد.

بهره بردن از دانش روز دنیا

امروزه حتی در شرکت­ های کوچک هم اطلاعات بسیار زیادی جمع­ آوری می­ گردد تا بر اساس آنها اسناد مالی، مالیاتی و حسابداری آن شرکت تهیه شوند. بنابراین، بدیهی است که سیستم ­های سنتی جای خود را به سیستم­ های به­ روز و پیشرفته و روش ­های نوین حسابداری بدهد.شرکتهای حسابداری، این موارد را پیش ‌بینی می­کنند و خدمات حسابداری شرکت ‌ها را با استفاده از سیستم ‌ها و نرم‌ افزارهای جدید و پیشرفته، ارائه می‌ کنند. زمانیکه شما امور حسابداری خود را به چنین شرکت ­هایی می­ سپارید، عملاً از علوم روز دنیا و این ابزارهای پیشرفته بهره­ مند می ­گردید.

کیفیت و دقت بالا در انجام امور حسابداری

همانگونه که قبلاً هم ذکر شد، دقت در انجام امور حسابداری بسیار ضرورت دارد. تهیه و تنظیم اظهارنامه ­های مالیاتی و بستن دفاتر مالی، پیچیدگی­ های مخصوص به خود را دارد و آگاهی و اشراف کامل از پیچ و خم­ های قانونی، می ­تواند از دلهره­ها و نگرانی­های هر صاحب کسب و کاری بکاهد.با برون سپاری امور حسابداری، انجام امور به دست کسانی سپرده می ­شود که بارها و بارها این امور را برای شرکت ­ها و ارگان ­های مختلف انجام داده ­اند و از پیچ و خم­ های قانونی و فراز و فرود کار اطلاع کامل دارند. اشراف کامل شرکت ­های حسابداری بر مواد قانونی مربوط به امور حسابداری و مالیاتی نیز خود مزید بر علت می ­شود تا هر صاحب کسب و کاری، کار را به کاردان سپرده و خیال خود را از هر بابت آسوده کند.

صرفه جویی در زمان

اگر از یک حسابدار خواسته شود تا به­عنوان مثال اظهارنامه­ های مالیاتی مجموعه را تهیه و تنظیم کند، زمان بسیار زیادی را به این کار اختصاص می­ دهد تا با دقت لازم امور مربوط را به انجام برساند. گاهاً در طول فرآیند انجام این کار، اشتباهاتی نیز صورت می­گیرد که تصحیح آنها نیز نیازمند زمان زیادی است.

شرکت­ های حسابداری به دلیل اینکه به دفعات این امور را به مرحله ­ی انجام رسانده ­اند، سرعت و دقت به مراتب بالاتری در انجام مجدد این امور دارند. به­ عنوان مثال، کسی که برای اولین بار پیانو می ­نوازد، قطعاً با سرعت کمتر و اشتباهات بیشتری این کار را انجام می ­دهد؛ نسبت به شخصی که سالیان سال است کارش نواختن پیانو است.بنابراین، با برون سپاری امور حسابداری زمان بسیار زیادی از صاحبان کسب و کار ذخیره می ­شود که این موضوع یقیناً به نفع آنها بوده و از مزایای برون سپاری انجام امور حسابداری تلقی می ­گردد.

نمایش بیشتر