اخبار جامعهکسب و کار ایرانی

طلاق به دلیل بیماری همسر چگونه است؟

طلاق به دلیل بیماری روانی همسر به درخواست زوج

در قانون و شرع اساسا با مرد است و برای طلاق نیازی به ارائه دلیل موجه هم نیست و در صورت اثبات بیماری زوجه هم  حقوق مالی او مثل مهریه از بین نمی رود. بنابراین اگر زوجه دچار بیماری صعب العلاج شود یا دچار بیماری روانی گردد و طلاق به دلیل بیماری روانی همسر به درخواست زوج چون حق طلاق با شوهر است با پرداخت حقوق مالی زوجه و شرایطی که در قانون مقرر است، می تواند زوجه را از طریق دادگاه طلاق بدهد.

نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر

برای طلاق به دلیل بیماری از سمت زوجه، لازم است که زن دادخواست طلاق را تنظیم کرده و آن را از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی ثبت کند. اسناد و مدارکی که نشان دهنده بیماری مرد هستند نیز باید ضمیمه این دادخواست شده باشند. پس از ارسال مدارک و ثبت دادخواست، دادگاه شرایط مرد را بررسی می‌کند و با تأیید بیماری زوج توسط پزشکی قانونی، حکم طلاق صادر خواهد شد. برای طلاق از طرف مرد نیز لازم است که زوج دادخواست طلاق را تنظیم کرده و به دادگاه ارائه دهد. سپس زوجین باید در جلسات مشاوره رایگان دادگاه خانواده شرکت کرده و گواهی عدم سازش را دریافت کنند. شرایطی که برای طلاق توافقی در نظر گرفته شده نیز مراحلی مشابه طلاق از طرف مرد دارد؛ اما در این روش باید زن و مرد سازش‌نامه خودشان را نیز به دادگاه ارائه کنند، تا وضعیت حقوق مالی زوجه و حضانت فرزند و… مشخص شود.

در کل آگاه باشد که بیماری یا خیانت موجب از بین رفتن مهریه نمی شود به کرات سوال می شود که مهریه در صورت خیانت زن یا مهریه زنی که خیانت کرده چگونه است؟ جواب ساده است مهریه پا برجاست و البته بحث کیفری . مجازات هم پابرجاست. طلاق به دلیل بیماری روانی همسر به درخواست زوجه اگر زوج بتواند ثابت نماید که زوج دچار بیماری صعب العلاج شده و یا درگیر بیماری است که موجب سوء رفتار و سوء معاشرت او می شود می تواند از دادگاه درخواست تقاضای طلاق، علی رغم مخالفت شوهر کند. مهم در اینجا اثبات موضوع است.

دو روش برای درخواست طلاق زوجه وجود دارد یا باید اثبات کرد یکی از شروط دوازده گانه عقدنامه  – اگر زوج امضاء کرده باشد- محقق شد یا باید به دادگاه اثبات عسر و حرج زوجه کرد تفاوت این دو بسیار ظریف است که در مطلب به تفصیل  به آن پرداخته شده است. بر طبق بند ۵ ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی :” ابتلا زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید …” از موجبات عسر و حرج زوجه بوده و به تشخیص دادگاه رسیدگی کننده و اثبات عسر و حرج، دادگاه زوج را اجبار به طلاق می کند و در صورتی که اجبار میسر نشود به دستور دادگاه طلاق ثبت می شود.
بند  ۲ ، ۳ و ۴  شروط دوازده گانه سند ازدواج هم می تواند مستمسکی برای این موضوع باشد :

بند ۲ : سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی مشترک را برای زوجه غیرقابل تحمل نماید

بند ۳ : ابتلا زوج به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زندگی مشترک برای زوجه مخاطره آمیز باشد.

بند ۴ : جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.

ممکن است سوال شود طریق اثبات بیماری شوهر چگونه است؟

این بحثی است که مربوط به ادله اثبات دعوی می شود اما اجمالا می توان گفت اقرار صریح یا تلویحی زوج، سوابق پزشکی، معاینه پزشکی قانونی، شهادت شهود، تحقیقات محلی و … همه می تواند به اثبات ادعای زوجه و اقناع قاضی رسیدگی کننده کمک کند. فارغ از بحث طلاق، اگر زوج حتی بعد از عقد دچار جنون شود طبق ماده ۱۱۲۵ قانون مدنی موجب فسخ نکاح خواهد شد. برخلاف حدوث جنون بعد از عقد برای زوجه که از موجبات فسخ نکاح برای مرد نیست. اما اگر هر کدام از زوجین در زمان عقد مجنون بوده باشند طبق ۱۱۲۱ قانون مدنی موجب   خواهد بود. یا اگر بتوان ثابت کرد که تدلیسی در خصوص بیماری زوج یا زوجه شده باشد راه فسخ نکاح در این خصوص نیز باز است به عقیده غالب حقوقدانان اگر فسخ نکاح به دلیل تدلیس روجه باشد حتی در صورت نزدیکی مهریه به زن تعلق نمی گیرد

نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر ، به این صورت است که زوجه ، باید به استناد یکی از بیماریهای صعب العلاج که سبب مختل شدن زندگی مشترک شود ، به دادگاه دادخواست طلاق دهد که البته مرد نیازی به استناد به این بیماریها برای طلاق دادن زوجه را ندارد . لیست بیماری های صعب العلاج در قانون بیان نشده ؛ اما منظور هر بیماری است که طولانی مدت بوده و درمان آن مشکل باشد و زندگی مشترک را مختل نماید . طلاق ، می تواند به صورت طلاق توافقی ، طلاق از طرف زن و طلاق از جانب مرد باشد که هر کدام از آنها ، شرایط مخصوص به خود را دارند . به عنوان نمونه ، مرد هر زمان که بخواهد می تواند همسر خود را طلاق بدهد . اما زن ، برای اینکه بتواند از شوهرش جدا شود ، حتما باید حق طلاق داشته یا به دلیل موجهی برای طلاق استناد کند .

لذا سوالی که مطرح می شود ، این است که آیا بیماری همسر نیز ، دلیل موجهی برای طلاق هست و در صورت مثبت بودن پاسخ ، شرایط و نحوه این نوع طلاق ، چگونه است ؟ از آن جهت که گاهی بیماریهای صعب العلاج ، سبب ایجاد مشکلاتی در روابط زوجین می شود ، می بایست آثار این بیماری ها در مورد طلاق از طرف زن و مرد را مورد بررسی قرار داده تا در صورت لزوم ، هر یک از آنها بتوانند به استناد این بیماری ها ، از همسر خود جدا شوند . به همین مناسبت ، در ادامه به بررسی شرایط و نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر پرداخته و آثار آن را خواهیم گفت . در ادامه نیز ، لیست بیماری های صعب العلاج برای طلاق را شرح داده و تکلیف مهریه در این نوع از طلاق را روشن خواهیم کرد . در خاتمه نیز ، طلاق به علت بیماری ام اس و حکم طلاق زن وسواسی را نیز شرح خواهیم داد .

مرد برای طلاق دادن همسرش نیاز به ارائه دلیل خاصی ندارد؛ اما بیمار بودن زن می‌تواند به عنوان یکی از دلایل عرفی طلاق از طرف مرد در نظر گرفته شود. چون  بر اساس عرف، زوج می‌تواند در صورت بیماری همسرش از او جدا شده و با فرد جدیدی وارد زندگی مشترک شود. زن نیز در صورت داشتن حق طلاق نیازی به اثبات بیماری همسرش برای جدایی نخواهد داشت؛ اما در صورتی که زوجه وکالت در طلاق نداشته باشد، زن باید بیماری همسرش را برای طلاق ثابت کند. در این مطلب شرایط و نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر را بررسی کرده‌ایم. در صورتی که برای انواع طلاق نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر دارید با مشاورین موسسه حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

شرایط طلاق به دلیل بیماری همسر

مردان حق طلاق دارند و در صورتی که همسرشان بیمار یا سالم باشد محدودیتی برای جدایی از او نخواهند داشت؛ اما زن برای جدایی از همسرش باید وکالت در طلاق داشته باشد، یا اینکه یکی از دلایل قابل قبول طلاق از طرف زن مانند عسر و حرج به خاطر بیماری همسر یا ضرب و شتم مرد یا غیبت طولانی‌مدت زوج را ارائه کند. طبق مفاد 12 گانه عقدنامه، در صورتی که مرد به بیماری صعب‌العلاج مبتلا شده باشد، زوجه می‌تواند برای طلاق یک طرفه اقدام کند. همچنین در بند 5 ماده 1130 قانون مدنی ذکر شده است که ابتلای مرد به بیماری‌های خاص روانی و جسمانی به عنوان موارد قابل قبول برای عسر و حرج زن و جدایی او شناخته می‌شوند.

اگر زن یا مرد قبل از ازدواج بیمار بوده و این موضوع را پنهان کرده باشند، زوج یا زوجه می‌تواند برای فسخ نکاح از طریق دادگاه اقدام کند. شرایط فسخ نکاح به دلیل بیماری همسر متفاوت است، به همین دلیل توصیه می‌کنیم با یک وکیل پایه یک دادگستری برای درک بهتر قوانین این حوزه مشورت کنید. طلاق به دلیل بیماری همسر ممکن است؟ آیا همسر شما بیمار است و قصد جدایی دارید؟ اگر شما مرد هستید و به دلیل بیماری همسرتون قصد جدایی دارید اما می خواهید از شرایط پرداخت مهریه در چنین مواقعی مطلع شوید و یا خانم هستید و می خواهید بدانید آیا زمانی که همسراتان بیمار است حق طلاق به شما داده می شود؟ آیا در صورت جدایی به شما مهریه تعلق میگیرد یا خیر؟ اگر یکی از سوالات بالا سوال شما نیز هست بهتر است تا آخر این مقاله با ماهمراه باشید تا تمام شرایط طلاق به دلیل بیماری همسر را بررسی کنیم.

آیا به زن مریض مهریه تعلق می گیرد؟

اگر زوجه پس از ازدواج دچار بیماری لاعلاجی شود و مرد بخواهد همسرش را طلاق بدهد مهریه به صورت کامل به زن تعلق می گیرد. همچنین اگر در عقدنامه مهریه به صورت عند الاستطاعه باشد زن برای گرفتن مهریه ابتدا باید ثابت کند مرد توانایی پرداخت مهریه را دارد. اما اگر در عقد نامه مهریه زن به صورت عند المطالبه ذکر شده باشد مرد موظف است مهریه زن را تماما پرداخت نماید. به طور کلی مهریه یکی از حق های قانونی زن است که به هیچ عنوان از زن گرفته نمی شود مگر در شرایط خاص مانند: اگر زن باکره باشد و جدایی اتفاق بی افتد نصف مهریه به زن تعلق می گیرد. همچنین در صورتی که زن قبل از ازدواج بیماری ای داشته باشد که مرد از آن بی خبر باشد نکاح باطل میشود. اگر در این مدت زن هنوز باکره باشد و مرد از مشکل لاعلاج زن با خبر شود می تواند مهریه زوجه را پرداخت نکند.

نمایش بیشتر

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.