اقتصادیکسب و کار ایرانی

فیلترینگ و مشکلات بازی های آنلاین در ایران

به گزارش کردوار نیوز، حتماً لازم نیست یک گیمر حرفه ای باشید تا مشکلات این روزهای این قشر را تجربه کنید. کافیست برای سرگرمی و گذران وقت، در طول روز با یک بازی آنلاین سر و کله بزنید تا مشکلات اجرای این بازی ها را احساس کنید. از زمانی که اختلال های اینترنتی آغاز شده و فیلترینگ گوگل پلی رخ داده است.

بازی های موبایلی که طی دو سال اخیر جایگاه ویژه ای در بین مردم پیدا کرده اند، ضربه بزرگی را در ایران دیده اند. بازی با کنسول ها و پی سی و تجربه یک رقابت آنلاین بدون مشکل نیز تقریباً به رویای محالی تبدیل شده است. 

بازی های ویدیویی امروزه سرگرمی قشر بزرگی از مردم کشورمان است؛ به طوریکه طبق آمار بنیاد ملی بازی های رایانه ای، ایران در حال حاضر 34 میلیون نفر گیمر دارد که از این تعداد، 58 درصد بازی ها را به شکل آنلاین تجربه می کنند.
با این حال مدتی است که بازی های آنلاین، وضعیت عجیبی در ایران دارند؛ تقریبا از مهر ماه سال پیش بود که موج عجیبی از فیلتر شدن بازی ها را شاهد بودیم. اما پیشنهاد ما برای این مشکل خرید وی پی ان برای ایفون است که به راحتی میتوانید بازی ها را نصب کنید.

سرویس کاهش پینگ گیم اسیست

توجه کنید که سرویس کاهش پینگ گیم اسیست یه جور vpn یا proxy نیست و فقط برای بازی های آنلاین این شرکت ها می باشدسرویس کاهش پینگ گیم اسیست بصورت مداوم در حال آپدیت است و خود را با پیشرفت تکنولوژی همراه میکند.(بعد از دانلود و نصب ، بعد از هر بار اپدیت به صورت اتوماتیک پیغام اپدیت برای شما ارسال میشود و میتوانید ان را اپدیت کنید)با خرید کاهش پینگ گیم اسیست در تمام سیستم عامل مثل ویندوز ، اندروید ، مک و iOS میتوانید از کاهش پینگ و رفع تحریم بازی استفاده کنید

گیم نت ها درحال تعطیلی هستند

صادق باور دارد عدم توسعه بازی ها باعث می شود که درآمدها از بین برود و این مسئله یعنی مرگ دسته جمعی بازی سازهای داخلی که در نهایت منجر به مهاجرت از سر ناچاری خواهند شد: «برخلاف انتظاراتی که سیاست گذاران از این صنف داشتند، احتمالاً در سال های آتی اثری از بازی های ایرانی متعدد و با کیفیت در فروشگاه ها نخواهد بود؛

چرا که تداوم این شرایط عملاً امکان ساخت بازی را از بازی سازان سلب کرده است. مهاجرت در این زمینه هم به راحتی صورت می گیرد و ناشران کشورهای همسایه ارتباط راحت و خوبی با بازی سازان داخلی خواهند گرفت.»

صادق در پاسخ به این سوال که گیم نت ها و گیمرهای بازی های برخط (آنلاین) با چه مشکلی مواجه هستند، تاکید دارد استودیوهای بازی سازی که سرورها را به داخل ایران منتقل کردند هم با مشکل و اختلال مواجه هستند؛ چه برسد به اجرای این بازی ها که روی سرورهای خارجی و فیلتر شده قرار دارد: «گیم نت دیگر چه سرویسی دارد تا ارائه دهد؟ مشاهدات میدانی ما نشان می دهند این صنف با ریزش شدید مشتریان و افت درآمد شدیدی همراه شده است.» به نظر می رسد بسیاری از گیم نت های کشور با شرایط پیش آمده، در حال تعطیلی هستند.

خبری عجیب و ناگهانی از سمت سازمان نصر؛ فیلترینگ تمامی پلتفرم های بازی در ایران اجرا شده و عملکرد بیش از 34 میلیون گیمر ایرانی شدیداً افت خواهد کرد.

رئیس کمیسیون بازی های رایانه ای سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران صراحتاً از فیلترینگ تمامی پلتفرم های بازی در ایران خبر داد و به موجب این تصمیم که پس از فیلترینگ دیسکورد اتفاق افتاده است، بیش از 34 میلیون گیمر ایرانی با محدودیت های بسیار شدید مواحه خواهند شد و عملاً کسب درآمد از بازی های رایانه ای بسیار سخت و یا شاید هم غیرممکن شود.

ابوالفضل صادق با ذکر این خبر از عملکرد دولت انتقاد کرد و گفت که فیلترینگ پلتفرم های بازی و اینگونه اقدامات با درک و شناخت ناقصی انجام می شود که می تواند مشکلات بسیاری را برای گیمرها یا همان بازیکنان ایجاد کند. وی معتقد استن که دولت به جای اینگونه محدودیت ها، باید آزادی عمل را برای جوانان درنظر بگیرد و فیلترینگ را محدود کند، چرا که اینگونه اعمال فقط به کسب و کارها آسیب می زند.

ما نیز معتقدیم که با اینگونه اقدامات سختگیرانه دولت، عملاً اقتصاد دیجیتال فلج می شود و نمی تواند نتیجه خوبی نه در خال و نه در آینده داشته باشد. در ادامه با جزیئات بیشتر خبر و صحبت های کامل رئیس نصر تهران همراه کردوار نیوز باشید.

انتقاد از فیلترینگ تمامی پلتفرم های بازی در ایران

ابوالفضل صادق در گفت وگو با روابط عمومی سازمان نصر تهران گفته که این محدودیت بدون درک و شناخت کامل اعمال شده و برای گیمرها دردسرساز است: «بعد از فیلترینگ گوگل پلی و توییچ، حالا نوبت دیسکورد است که باید فیلتر شود. ما در ایران بیش از 34 میلیون گیمر داریم و بدون شک دیسکورد محبوب ترین رسانه ارتباطی بین گیمرها و بازی سازان محسوب می شود. من به شخصه فکر می کنم این اقدامات، با درک و شناخت ناقصی انجام می شوند و می تواند باعث ایجاد مشکلات اساسی برای بازیکنان شود.»

بروز احساس ناراحتی و نگرانی در بین کاربران، افزایش انزوا و عدم اطمینان از امنیت ارتباطات از پیامدهای اعمال این فیلترینگ است که رئیس کمیسیون بازی های رایانه ای سازمان نصر به آن اشاره می کند.

 در سال 92 سرعت دسترسی به اینترنت در کشور ما بسیار کمتر از مقدار کنونی آن بود و قطعی های مکرر و پیاپی هم به امری متدوال برای کاربرانِ ایرانی تبدیل شده بود. از طرفی شبکه های موبایلی هم به گستردگی و توسعه یافتگیِ حال حاضر نبودند و بسیاری از کاربران برای دسترسی به اینترنت تنها یک گزینه در اختیار داشتند که ارتباط تلفنی ثابت از طریق یکی از سرویس های DSL بود که آن را هم باید با تمام کاستی هایش با اکراه می پذیرفتند.

کاستی هایی مانند محدودیت سرعت، پر بودن پورت ها یا دور بودن از مرکز مخابراتی و نویز روی خط تلفن، این ها مواردی هستند که اغلب کاربران آنها را حداقل برای یک بار هم که شده تجربه کرده اند. در چنین شرایطی گیمرهایی که به بازی های آنلاین می پرداختند هم از این معضلات در امان نبودند و داشتن تجربه ی بی دردسر از یک بازی آنلاین و ارتباطی بدون اشکال با سرورهای بازی روی بهترین سرویس های آن زمان هم امری نشدنی و محال بود.

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم امیدها برای بهبود نسبی کیفیت اینترنت ایران با اظهارات امیدوار کننده ی مسئولینِ وقت افزایش یافت. محمود واعظی وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات در آن زمان به تدریج توسط همکارانش با چالش ها و مشکلاتِ این عرصه آشنا شد و وعده ی بهبود شرایط را داد.

بازی های آنلاین و پروتکل UDP

شاید بدانید که بازی های آنلاین اکثرا ارتباط بین سرور و کلاینت (در اینجا همان ارتباطِ سرویس دهنده و کنسول بازی یا کامپیوتر شخصی کاربر) را تحت پروتکل اینترنتی UDP یا (User Datagram Protocol)  انجام می دهند.

مزیتِ عمده ی UDP نسبت به پروتکل معروف و پرکاربرد TCP هم داشتنِ OverHead کمتر در سمت سرور، تاخیرِ کمتر در ارسال اطلاعات و عدم نیاز به اجرای فرآیند های مربوط به ایجاد یک اتصال مستقل بین کلاینت و سرور است و به همین جهت در فرآیندهایی مانند بازی های آنلاین، استریم چند رسانه ای و ارسال اطلاعات انبوه و بدون ترتیب مورد استفاده قرار می گیرد (DNS و SNMP برخی ابزارهای مبتنی بر UDP هستند). برخی اطلاعاتِ رد و بدل شده تحت پروتکل UDP دارای ماهیتی هستند که نه مولفه های رفع خطا دارند و نه دوباره ارسال کردنِ آنها محلی از اِعراب دارد.

نمایش بیشتر

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.