اخبار جامعه

تغییر اقلیم چه پیامدهایی برای کشور داشته است؟

زمین |سازمان هواشناسی |شهرسازی

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: رخداد پدیده تغییر اقلیم در کره زمین سبب وقوع شرایط ناپایدار و ناهنجار جوی شده است، به‌طوری‌که سال گذشته آبی بارها شاهد وقوع شرایط آب و هوای شدید و رکوردهای جدید جوی در کشور بودیم.

به گزارش کردوار نیوز سحر تاج بخش مسلمان با بیان مطلب بالا اظهارکرد: همانطور که سازمان‌های بین‌المللی اعلام کردند تابستان ۲۰۲۳ گرم‌ترین تابستان از زمان ثبت رکوردهای جوی بوده است، یعنی اتمسفر زمین گرم‌تر شده و تعادل بین جو و اقیانوس از بین رفته است.

وی افزود: این شرایط سبب  وقوع مکرر پدیده‌های حدی و رکوردار در دنیا شده است. در کشور ما نیز این اتفاق رخ داده است برای نمونه علی رغم اینکه سال گذشته پوشش برف قابل ملاحظه‌ای نداشتیم اما یکی – دو بارش در کشور اتفاق افتاد که در سال‌های اخیر بی‌سابقه یا کم‌سابقه بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش دما نیز چند رکورد دمایی جدید در زمستان و سایر فصل‌ها به ثبت رسید. افزایش دما منحصر به تابستان نبود بلکه بهار و زمستان نیز گرم‌تر از نرمال بود اما چون دما در تابستان روند افزایشی دارد، تغییرات افزایشی دما محسوس‌تر بود.

وی افزود: بارش شدیدی که تابستان ۱۴۰۱ در کشور رخ داد و بیش از ۲۰ استان را درگیر کرد نیز یکی از نشانه های تغییر اقلیم است. این بارش‌ها در نتیجه تقویت سیستم‌های موسمی در کشور اتفاق افتاد و ما شاهد رگبارهای بسیار شدید در بسیاری از استان‌ها بودیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: این ها پیامدهایی است که از دیدگاه هواشناسی ناشی از تغییر اقلیم در دنیا دیده می شود. این موضوع سبب شده تا مصارف هم در حوزه صنعت و هم خانگی بیشتر شود بنابراین ضرورت اینکه ما یک برنامه ملی برای مصرف بر اساس منابع داشته باشیم، ضروری است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

گروه تحریریه علوم اجتماعی

نویسنده اجتماعی، پژوهشگر و منتقد. بررسی مسائل اجتماعی با ارائه دیدگاه‌های جذاب و منطقی. تعامل با جامعه را از طریق نوشته‌هایم تقویت می‌کنم.