اقتصادیاخبار همه جانبهکسب و کار ایرانی

چرا نیاز به مشاور مالیاتی داریم؟

گسترش کسب‌و کارها و وجود پیچیدگی‌های قانونی باعث روی‌آوردن به مشاور مالیاتی شده است. امروزه پرداخت مالیات با عدالت صورت می‌گیرد؛ بر خلاف گذشته که قانون واضحی در این زمینه وجود نداشت و به‌صورت نسبی قوانین اجرا می‌شد. قوانین مالیاتی به گونه‌ای هستند که بدون داشتن تخصص، امکان رسیدگی به این امور برای افراد میسر نبوده و نیاز به یک مشاور خواهد بود. مشاوران، تخصص کافی در ارتباط با این قوانین داشته و در درک و فهم مسائلی که برای مردم عادی دشوار است، اطلاعات کافی دارند. برای جلوگیری از پرداخت مالیات اضافی باید صورت‌های مالی به بهترین شکل تهیه و تنظیم شوند که تمام این موارد جزو وظایف مشاوران مالی محسوب می‌شود. کمک‌گرفتن از این افراد در افزایش میزان سوددهی و کاهش جرائم مالیاتی بسیار موثر خواهد بود. تا آخر این گزارش با ما همراه باشید تا درباره اینکه چرا به مشاور مالیاتی نیاز داریم، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

تعریف مالیات

در هر کشوری با توجه به اینکه بستر کار و سوددهی برای مشاغل مختلف ایجاد می‌شود، بخشی از سود حاصل باید به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت شود. به عبارت دیگر هر کسب‌وکاری باید به‌صورت سالانه بخشی از میزان سود کسب کرده را به دولت برگرداند. میزان مالیات پرداختی در تمام کسب‌وکارها یکسان نبوده و با هم تفاوت‌هایی دارند. علت این تفاوت در یکسان‌نبودن زمینه کاری و فعالیت هر شغل و همچنین تفاوت در میزان سود آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. می‌توان گفت که چون درامد هر یک از مشاغل با هم تفاوت‌های زیادی دارند؛ بنابراین نباید به یک اندازه مالیات پرداخت کنند. در این زمینه قوانین دقیق و مشخصی وجود دارد که مشاغل موظفند این قوانین را رعایت کرده و با توجه به آن، نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند. برای پرداخت به موقع و صحیح مالیات باید با قوانین مربوطه به‌طور کامل آشنا بود و اطلاعات کافی در این زمینه داشت. افراد عادی شاید امکان درک این قوانین را نداشته باشند و نتوانند به‌صورت کامل بر آن مسلط شوند؛ بنابراین به مشاوران مالیاتی نیاز پیدا خواهند کرد که در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه خواهد شد.

مشاور مالیاتی چه کسی است؟

مشاور مالیاتی فردی است که در زمینه حسابداری، حسابرسی، قانون مالیات و مشاوره مالی دانش و مهارت کافی داشته و در این زمینه می‌تواند به کسب‌ و کارهای مختلف کمک کند. آنان در زمینه مسائل مالی مانند مالیات، دارایی و بازنشستگی مشاوره داده و اطلاعات مفیدی را در اختیار افراد قرار می‌دهند. یکی از وظایف اصلی و مهم هر مشاوری، اطلاع از آخرین الزامات مالیاتی و تغییرات قوانین است. این اطلاعات باید هم در سطح سازمانی و هم در سطح کشوری باشند تا هیچ موردی جا نمانده و به تمام موارد تسلط کافی داشته باشند. زمانی که در یک کسب‌وکار از مشاوران خبره کمک گرفته شود، میزان سود به حداکثر مقدار خود رسیده و ارزش و اعتبار آن کسب‌وکار افزایش خواهد یافت؛ همچنین جرائم مالیاتی نیز کاهش پیدا می‌کنند.

مشاور مالیاتی چه وظایفی را بر عهده دارد؟

  • یکی از وظایف مشاور مالیاتی این است که بدهی‌های مالیاتی کسب‌وکار مورد نظر را کاهش دهد و نسبت به مرتب‌کردن نیازها و فعالیت‌های مشتریان اقدام کند.
  • او موظف است که اظهارنامه مالیاتی را آماده کرده و ارائه دهد.
  • یک مشاور خبره باید مهارت و تخصص کافی در زمینه انجام محاسبات پیچیده و تخصصی داشته باشد.
  • مشاور باید قوانین جدیدی را که در زمینه امور مالیاتی وضع می‌شوند، به‌صورت کامل تحلیل کرده و نسبت به آن اقدامات لازم را انجام دهد.
  • مشاوران باید مشتریانی را که برای مسائل مالی خود از آن‌ها کمک می‌گیرند، به بهترین شکل ممکن راهنمایی کرده و برنامه‌ریزی مناسبی را برای انجام کارشان در نظر بگیرند.
  • انواع لایحه‌های مالیاتی توسط این مشاوران تنظیم شده و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

تفاوت حسابدار با مشاور مالیاتی

عده‌ای از افراد گمان می‌کنند که کارهای مشاور و حسابدار یکسان بوده و تفاوتی با هم ندارد؛ اما باید به این نکته توجه کرد که این دو شغل تفاوت‌های بسیاری با هم دارند که در این بخش از گزارش به آن اشاره خواهد شد. وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده هر کدام از آن‌ها است، مختلف بوده و نمی‌توان آن‌ها را به‌عنوان یک شغل معرفی کرد. رسیدگی به صورت‌های مالی و انجام فعالیت‌های روتین یک شرکت و کسب‌وکار از جمله وظایف یک حسابدار به شمار می‌رود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که حسابدار به ثبت میزان درآمدها، هزینه‌ها و مصارف می‌پردازد؛ اما مشاور مالیاتی تخصص کافی در زمینه قوانین مالیاتی داشته و به امور مربوط به آن رسیدگی می‌کند. اداره منابع مالی و مصارف شرکت، جزو وظایف مشاور در نظر گرفته می‌شود. این افراد باید مصارف مالی و هزینه‌های شرکت را به‌طور کامل بررسی کنند تا میزان سود به بیشترین مقدار خود برسد و شرکت مورد نظر ضررهای مالی را متقبل نشود.

آیا مشاور مالیاتی، پرونده وکالت دارد؟

باید این نکته را به خاطر سپرد که مشاوان مالیاتی پرونده وکالت ندارند؛ اما این موضوع باعث محدودیت کار آن‌ها نخواهد شد. هر مشاوری می‌تواند از طرف شرکت مورد نظر یک وکالت‌نامه در اختیار داشته باشد تا به وسیله آن نسبت به دفاع از اظهارنامه‌ها و پرونده‌های مالیاتی اقدامات لازم را انجام داده و در مراجع قانونی به این مسائل رسیدگی کند. با توجه به اینکه مشاور مالیاتی مسلط به قوانین و مقررات مالیاتی است، به او وکیل مالیاتی نیز گفته می‌شود.

انواع مشاور مالیاتی

با توجه به نیاز هر کسب‌وکاری می‌توان مشاور مالیاتی را به 4 دسته کلی تقسیم‌بندی کرد: 1- مشاور مالیاتی مقطعی 2- مشاور مالیاتی همیار 3- مشاور مالیاتی موردی 4- مشاور مالیاتی اختصاصی برای مدیریت

استخدام مشاور مالیاتی

امور مالی و مالیاتی یکی از بخش‌های مهم هر شرکت و کسب‌وکاری در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین برای رسیدگی به این امور باید از افرادی که تخصص و دانش کافی دارند، کمک گرفته شود. این افراد می‌توانند در جهت کاهش ضررهای مالی و اقتصادی کمک شایانی را به مشاغل بکنند و میزان سود را به حداکثر برسانند. جلوگیری از پرداخت جرائم مالیاتی از دیگر وظایف یک مشاور مالیاتی است. برای اینکه مشاور از بین بهترین‌های این شغل انتخاب شود و در زمینه امور مالی و مالیاتی خوش بدرخشد، باید در استخدام او دقت کافی به عمل آید. به هنگام استخدام این افراد باید از شرکت‌های معتبری که تخصص و تجربه کافی دارند، کمک گرفته شود. از آنجایی‌که امور مالی یک بخش حساس و حیاتی به شمار می‌رود، نباید هر فردی را استخدام کرده و کارهای خود را به او سپرد.

کمک‌گرفتن از مشاور مالیاتی برای رسیدگی به امور مالی و مالیاتی

پرداخت مالیات یکی از موضوعاتی است که در بیشتر کشورها مطرح بوده و باید نسبت به پرداخت آن اقدام شود. با توجه به وجود قوانین مربوط به این موضوع و نیاز به داشتن تخصص کافی در این زمینه برای درک آن، نیاز به یک متخصص یعنی مشاور مالیاتی خواهد بود. مشاور مالیاتی متخصصی است که در زمینه امور مالی فعالیت می‌کند و حضور او در هر شرکت و کسب‌وکاری باعث افزایش میزان سود و کاهش ضررهای اقتصادی خواهد شد. هر مشاوری موظف است که اطلاعات خود را به‌روز نگه دارد و از تمام تغییرات صورت گرفته در قوانین مالیاتی مطلع باشد؛ در غیر این‌صورت نمی‌تواند در کسب‌وکار مربوطه نقش موثری ایفا کند. با توجه به اهمیت این موضوع و حساس‌بودن بخش مالیاتی هر شرکتی، باید در استخدام مشاور مالیاتی دقت زیادی را به خرج داد و بهترین فرد را برای این کار در نظر گرفت.

نمایش بیشتر