سرگیجه بعد از مصرف قهوه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

قهوه از نوشیدنی‌های پرطرفدار در دنیاست که به دلیل داشتن کافئین، خلق‌و‌خو و ​​عملکرد ذهنی و فیزیکی شما را تقویت می‌کند .سرگیجه بعد از خوردن قهوه یکی از نشانه‌های زیاده‌روی در مصرف آن است. در واقع مصرف آن در مقادیر کم تا متوسط برای سلامتی بسیار مفید است.

شاید جالب باشد بدانید که تحمل کافئین به ژن شما بستگی دارد. برخی از افراد می‌توانند کافئین بسیار بیشتری نسبت به دیگران مصرف کنند، بدون این‌که عوارض خاصی گریبانشان را بگیرد. در مقابل، افرادی که به کافئین عادت ندارند، ممکن است پس از مصرف مقدار کم، علائمی همچون سرگیجه و تپش قلب را تجربه کنند.

این نوشیدنی انرژی‌زا و فوق‌العاده سالم، مانند یک سوپرهیرو خستگی شما را شکست می‌دهد. البته اگر حالت تهوع بعد از خوردن قهوه یا علائم دیگری را تجربه کرده‌اید، نگران نباشید! دلایل علمی آن و راه‌های کم‌کردن عوارضش را در این مقاله از بررسی می‌کنیم.

جهت دیدن قیمت گانودرما برای کبد چرب اینجا کلیک کنید

دلایل بروز سرگیجه بعد از خوردن قهوه

اگر شما هم جزو افرادی هستید که پس از نوشیدن یک فنجان صبحگاهی قهوه، اتاق دور سرشان شروع به چرخش می‌کند، باید بگوییم که زیاد جای نگرانی نیست!  قهوه یک محرک است؛ واقعیتی که ما اغلب نادیده می‌گیریم و بی‌توجه به آنسرگیجه بعد از خوردن قهوه ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تاثیر کافئین بر فشار خون، قند خون و جذب ویتامین دی ایجاد شود. در این مقاله قصد داریم به دو مورد اصلی یعنی دلیل سرگیجه بعد از خوردن قهوه و راه حل رفع آن بپردازیم. با ما در مجله کافیمون همراه باشید.

چه عواملی باعث سرگیجه بعد از خوردن قهوه می شود؟

عواملی که ممکن است باعث سرگیجه بعد از خوردن قهوه شوند عبارتند از:

  • مصرف بیش از حد قهوه: مصرف بیش از حد قهوه ممکن است باعث افزایش فشار خون و تحریک سیستم عصبی شود که به سرگیجه منجر می شود.
  • حساسیت به کافئین: برخی افراد حساس به کافئین هستند و مصرف قهوه باعث سرگیجه، تپش قلب، عصبانیت و اضطراب در آنان می شود.
  • ناقص بودن گوارش: در صورت ناقص بودن گوارش، جذب کافئین به صورت نامطلوب در بدن رخ می دهد و باعث سرگیجه می شود.
  • تغذیه نامناسب: تغذیه نامناسب و فقر در پروتئین، آهن و ویتامین B12 باعث ضعف عضلات و سرگیجه ممکن است شود.
  • عدم استراحت کافی: عدم استراحت کافی و خواب کافی باعث افزایش خستگی و سرگیجه می شود بعد از نوشیدن قوه می گردد.
  • بیماری های مزمن: برخی بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا، دیابت و اختلالات قلبی باعث سرگیجه پس از مصرف قهوه می شود.

به شما پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید قهوه ای با کیفیت را مصرف نمایید، حتما اصل را مد نظر بگیرید.

راه حل رفع سرگیجه بعد از خوردن قهوه

برای رفع سرگیجه بعد از خوردن قهوه، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1.  آب بنوشید: برای رفع سرگیجه پس از خوردن قهوه، می‌توانید آب بنوشید. آب کمک می‌ کند تا بدن شما هیدرات شود و سرگیجه کاهش پیدا کند.
  2.  تمرین تنفس عمیق: تمرین تنفس عمیق می‌تواند به شما کمک کند تا سرگیجه را کاهش دهید. برای این منظور، نفس عمیق بکشید و آرام و به صورت پایدار نفس خود را بازگردانید.
  3.  استراحت: استراحت و نشستن در یک جای آرام می ‌تواند به شما کمک کند تا سرگیجه خود را کاهش داده و حالت عادی خود را باز گردانید.
  4.  مصرف غذای سبک: مصرف غذای سبک و قابل هضم مانند نان تست و سوپ می ‌تواند به شما کمک کند تا سرگیجه خود را کاهش دهید.
  5.  مصرف غذای حاوی پتاسیم: مصرف غذای حاوی پتاسیم مثل موز، خربزه و هندوانه می ‌تواند به شما کمک کند تا سرگیجه خود را کاهش دهید.

به شما پیشنهاد برای از فروشگاه ما بازدید کنید تا لیستی کاملی از قهوه سوپریم برند و فله رو مشاهده نمایید.

چه نوع قهوهای برای فشار خون بهتر است؟

یکی از عوامل اصلی در سرگیجه بعداز خوردن قهوه، بالا رفتن فشار خون است . نوع قهوه های که برای فشار خون بهتر است ممکن است بستگی به میزان کافئین و ترکیبات دیگر آن داشته باشد. برخی از نکاتی که می توانید در انتخاب قهوه برای رفع این مشکل به آن توجه کنید عبارتند از:

  • قهوه سبز یا قهوه بدون کافئین را امتحان کنید. این نوع قهوه ها شامل اسید کلروژنیک هستند که میتواند فشار خون را در بیماران با فشار خون کاهش دهند. همچنین، قهوه سبز میتواند انعطافپذیری عروق خونی را بهبود بخشد.

قهوه تلخ را ترجیح دهید. قهوه تلخ معمولاً قند کمتری دارد و میتواند فشار خون را پایین بیاورد. قند زیاد در قهوه ممکن است باعث افزایش قند خون و سرگیجه شود. به گزارش «تابناک»، داریوش امیری در برخی موارد ترجیح داده می‌شود که جایگزینی برای نوشیدنی‌های قهوه مانند دمنوش گیاهی، چای، عصاره جو یا جینسینگ را انتخاب کنید. مصرف بیش از حد کافئین نه تنها برای بدن ما مضر است، بلکه برای تمرکز نیز مضر است. عوارض قهوه در بدن بیش از حد تحت فشار قرار می‌گیرد و تنها چیزی که احساس می‌کنیم ناراحتی شدید پس از مصرف قهوه است.

عوارض قهوه زیاد

زنگ خطری که به ما هشدار می‌دهد که بیش از حد قهوه می‌نوشیم و با علائم مختلفی ظاهر می‌شود، برخی شایع‌تر و برخی کمتر.

افت فشار بعد از خوردن قهوه نی نی سایت |چرا قهوه میخورم فشارم میفته |حالت تهوع بعد از خوردن قهوه نی نی سایت

رایج ترین عوارض قهوه

عصبی بودن

تحریک پذیری

سرگیجه

اضطراب

آریتمی

بی‌خوابی

سردرد

حالت تهوع

استفراغ

تعریق

فشار عضلانی

معده درد

همچنین آسیب‌های طولانی مدتی مانند مشکلات قلبی (آریتمی و غیره) و آسیب‌هایی که بر سیستم گوارش ما تأثیر می‌گذارد، وجود دارد. در واقع با عادت به نوشیدن زیاد قهوه، فشار دائمی به آنزیم‌های معده وارد می‌شود و این به مرور زمان (البته برای یک دوره نسبتاً کوتاه) به گاستروانتریت و اختلالات روده تبدیل می‌شود، که آزاردهنده است و به راحتی ریشه‌کن نمی‌شود.

کافئین و فشار خون :

به خصوص افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند و کسانی که معمولا کافئین مصرف نمی کنند باید بیشتر دقت کنند. افراد مبتلا به فشار خون بالا با نوشیدن ۲۵۰ میلی گرم کافئین (حدود ۲ فنجان قهوه) حدود ۲ تا ۳ ساعت پس از مصرف کافئین فشارخون آنها بالا می رود.

کافئین و خطر حملات قلبی :

بررسی ها نشان میدهد بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا ، ۴ برابر بیشتر احتمال حمله قلبی در صورت مصرف ۴ فنجان قهوه را دارند اگرچه مصرف کمتر آن خطر را کاهش می دهد.

کافئین و بیماری نقرس :

افرادی که در گذشته سابقه بیماری نقرس را داشتند باید مصرف کافئین یا قهوه سوپریم دکتر بیز را کنار بگذارند زیرا به شدت ریسک ابتلا مجدد به بیماری نقرس را افزایش می دهند.

کافئین و احتمال ابتلا به کیست پستان :

زنانی که روزانه ۳۱ تا ۲۵۰ میلی گرم کافئین مصرف می کنند، احتمال رشد بیماری فیبروکیستیک پستانی را تا ۵ برابر در مقایسه با افراد دیگر افزایش می دهند

کافئین و بی اختیاری ادرار :

زنانی که بیش از حد کافئین مصرف می کنند، ۷۰ درصد احتمال بی اختیاری ادرار در آنها بیشتر می شود که حتی با خندیدن ، سرفه یا عطسه براحتی ادرار از بدن آنها خارج می شود.

کافئین و بی خوابی :

کافئین می تواند در سیستم خواب یک فرد تاثیر بگذارد و موجب بی خوابی شود. اگر جز آن دسته افرادی هستید که شب ها عادت به نوشیدن قهوه و کافئین دارید حتما بی خوابی و بد خوابی را تجربه کرده اید که باعث خستگی و کسالت روز بعد می شود.

 

نمایش بیشتر