اخبار فرهنگی

منافی: ملی‌پوشان زود کوتاه نیایند/ جوانگرایی مقابل ترکمنستان ادامه پیدا کند

منافی: ملی‌پوشان زود کوتاه نیایند  جوانگرایی مقابل ترکمنستان ادامه پیدا کند

بازیکن سابق تیم ملی گفت: بازیکنان ما باید بیشتر روی انگیزه خود کار کنند و در گلزنی زود کوتاه نیایند.

سید جواد منافی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص شرایط تیم ملی بعد از برتری پر گل در دیدار نخست مقابل ترکمنستان و دیدار برگشت در خانه این حریف آسیای میانه اظهار کرد: تیم ملی شرایط خوبی دارد و روند رو به رشدی را پشت سر می‌گذراند. شیب ملایمی که امیر قلعه‌نویی از آن صحبت کرده بود  در مورد جوانگرایی در حال اجراست. در بازی برابر ترکمنستان شاهد حضور چند بازیکن جوان بودیم که نسل جدید تیم ملی را می‌سازند. انسجام خوبی در تیم ملی می‌بینیم. در این تیم یکدست شاهد رفاقت و همدلی بازیکنان هستیم. مشکل خاصی نمی‌بینم و می‌توانیم ترکمنستان را در خانه‌اش شکست دهیم. حریفی نیست که بتواند مقابل ما عرض اندام کند. امیدوارم جوانگرایی با همین شیب ملایم را در بازی برگشت با ترکمنستان لمس کنیم.  

شیب ملایم جوانگرایی درست اجرا می‌شود

وی در خصوص اینکه، چون ترکمنستان تیم ضعیفی است، قلعه‌نویی می‌تواند زمان بیشتری به بازیکنان جوان تیم ملی بدهد، گفت: هر کسی نظرش محترم است ولی ما در کنار تیم ملی نیستیم. نظر سرمربی است تا به اندازه‌ای که صلاح می‌داند به بازیکنان تیم ملی فرصت دهد. قطعاً بازیکنان جوان هم باید در ترکیب تیم ملی جا بیفتند تا سرمربی بیشتر به آنها اعتماد کند. من معتقدم شیب ملایمی که در حال اجراست به درستی جلو می‌رود و کادرفنی تیم ملی بهتر تشخیص می‌دهند تا کدام نفرات چه زمانی به تیم ملی کمک کنند. بازیکنان جوان باید در کنار تیم ملی باشند، با شرایط بهتر آشنا شوند و بتوانند از لحاظ روحی روانی در شرایط بهتری قرار بگیرند تا بتوانیم شاهد تغییر نسل به مرور زمان باشیم. این موضوع بستگی به شرایط رقبای ما دارد، چون نتیجه هم اهمیت دارد.

نمی‌توان مثل گذشته رقبا را دورقمی کرد

بازیکن سابق تیم ملی در مورد اینکه ریشه فرصت سوزی‌های بازیکنان تیم ملی در کجاست و به اعتقاد امیر قلعه‌نویی همین موضوع باعث شکست مقابل قطر و نرسیدن ایران به فینال جام ملت‌ها شد، عنوان کرد: در همه تیم‌ها از دست رفتن موقعیت وجود دارد. مثل گذشته نیست که بتوان حریفان را دو رقمی کرد. فاصله‌های میان تیم‌ها کاهش پیدا کرده است. وقتی خیال تیم از کسب پیروزی آسوده می‌شود بازیکنان از فرصت‌هایی که به دست می‌آورند نهایت استفاده را نمی‌برند. بازیکنان تهاجمی ما می‌توانند هر حریفی را اذیت کنند. بازیکنانی هستند که جزء یکی دو تیم برتر آسیا هستند. همه تیم‌ها روی چنین نفراتی حساب باز می‌کنند. می‌توانیم از موقعیت‌ها بهتر استفاده کنیم ولی همه موقعیت‌ها در فوتبال تبدیل به گل نمی‌شود.

 ملی‌پوشان نباید زود اشباع شوند

منافی در خصوص اینک بازیکنان تیم ملی زود اشباع می‌شوند، تصریح کرد: قطعاً این موضوع خوبی نیست و بازیکنان نباید خیلی زود کوتاه بیایند. تیم‌هایی داریم که بعد از رسیدن به گل‌های چهارم و پنجم هم با انگیزه بالایی بازی می‌کنند تا تعداد گل‌های زده خود را افزایش دهند. بازیکنان ما باید بیشتر روی انگیزه خود کار کنند و فرصت‌ها را با جدیت استفاده کنند. میل به گلزنی باید تا دقیقه ۹۰ نزد بازیکنان باشد و به دنبال خلق موقعیت و گشودن دروازه حریفان باشند. کادرفنی تیم ملی هم با دقت این موضوع را رصد خواهد کرد و نکات لازم را به ملی‌پوشان گوشزد می‌کند. تجربه خوبی در اختیار کادرفنی است و قطعاً این نقیصه هم برطرف می‌شود. در تمرینات بهتر می‌توان روی این مسئله کار کرد تا بازیکنان زود اشباع نشوند.  

نمایش بیشتر

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.