اقتصادی

CNG راهی برای حل معضل ناترازی بنزین

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری کردوار نیوز، زمین هر روز گرمتر می‌شود و آلودگی هوا ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی روز به روز، افزایش پیدا می‌کند. در این میان تلاش شده راه‌های گوناگونی برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی ایجاد شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، استفاده از سی.ان.جی در خودروها به جای بنزین است که این روزها در کشورهای پیشرفته‌ای نظیر، فرانسه، ژاپن، کره و… بسیار مورد استفاده قرار گرفته، به گونه‌ای که در برخی موارد، مصرف سی.ان.جی از بنزین پیشی گرفته است.

اما ایران همچنان با دارا بودن ذخایر عظیم گاز طبیعی، نتوانسته در این مورد پیشرفت کند و همچنان مصرف بنزین پیشرو است؛ این در حالی است که ایران همواره با چالش بنزین مواجه بوده.

افتتاح 128 جایگاه CNG در سال جلری

صحبت از بهینه‌سازی و کاهش مصرف بنزین، صحبت تازه‌ای نیست اما این‌ها فقط در حد شعار و حرف باقی‌ مانده‌اند و هرگز راه‌های عملی مثبتی برای آن در نظر گرفته نشده است؛ استفاده از سی.ان.جی به جای بنزین، آن هم برای کشوری نظیر ایران که دارای ذخایر گاز طبیعی است، می‌تواند یکی از بهترین‌ راه‌های کاهش مصرف بنزین باشد که بنا به دلایل متعددی، تاکنون در سطح گسترده عملی نشده است.

آلودگی هوای ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی امروز در جهان به مرحله‌ی هشدار رسیده است؛ مطالعات بسیاری انجام شده است که نشان می‌دهد، انتشار آلاینده‌های مضر همچون ذرات معلق و هیدرو کربن‌‌های فعال نسوخته در خودروهای گاز سوز، به شدت کمتر از خودروهای مشابه بنزینی و دیزلی است.

از سوی دیگر استفاده از سی.ان.جی می‌تواند حجم قابل توجهی از مصرف بنزین را کاهش دهد که خود سرمایه‌ای عظیم است و می‌تواند در جهت ارتقای پروژه‌های عمرانی کشور هزینه شود.

سی ان جی

اگرچه بحث گازسوز کردن خودروها در ایران به دهه‌ی هشتاد بازمی‌گردد و با توجه به طرح‌ها و مصوبه‌های مختلف در این حوزه، بنا به دلایل مختلفی از جمله عدم سرمایه‌گذاری، بی‌توجهی به سوخت طبیعی، عدم آگاهی مسئولین و مردم به مزایای این سوخت و… ایران همچنان نتوانسته مردم را به استفاده از سی.ان.جی ترغیب کند.

در سال ۱۳۹۸ مصوبه‌ای ابلاغ شد که قرار بود ۱ میلیون ۲۰۰ هزار خودرو تبدیل شوند؛ اجرایی شدن این مصوبه می‌توانست به کاهش 10 میلیون لیتری مصرف بنزین بینجامد.

ایران در حال حاضر جزو کشورهایی است که نه تنها منابع بزرگی از گاز طبیعی را در اختیار دارد بلکه در طول این سال‌ها به دانش فنی و تجهیزات خوبی دست پیدا کرده به گونه‌ای که حتی قابلیت صادرات این دانش و تجهیزات وجود نیز وجود دارد.

سی ان جی

از ابتدای سال ۸۲ پروژه تبدیل خودروهای بنزینی به  سی.ان.جی سوز کلید خورد. دانش مربوط به این حوزه از طریق اروپا به کشور انتقال پیدا کرده بود و سبب شد ۲۰ میلیون گاز طبیعی جایگزین ۲۰ میلیون بنزین شود. اما از سال ۹۰ به بعد رشد بنزین افزایش پیدا کرد.

در سال ۱۳۹۸ یک مصوبه ابلاغ شد که در ابتدا ۱ میلیون ۴۰۰ هزار خودرو و پس از اصلاح مصوبه ۱ میلیون ۲۰۰ هزار خودرو تبدیل شوند. اما متأسفانه این مصوبه نیز مطابق با برنامه پیش نرفت.

در حال حاضر که کشور با چالش بنزین و ناترازی آن مواجه است و برای کاهش مصرف آن باید به راه‌های تازه بیندیشد لازم است مسئولین نگاهی به پشت سر بیندازند و از گاز طبیعی، این نعمت خدادادی که اکنون دانش و فناوری آن نیز در اختیار است استفاده کرده و به بهینه‌سازی مصرف بنزین کمک کنند.

انتهای پیام/






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.