اخبار فرهنگی

دیگر موسیقی سطحی مردم را راضی نمی‌کند‌

دانشگاه |علیرضا قربانی |کاخ سعدآباد

آفتاب‌‌نیوز :

 علیرضا قربانی پس از یک ماه برگزاری کنسرت در شهر‌های مختلف ایران که حدود یک ماه طول کشید، از بیست و سوم خرداد ماه در مجموعه فرهنگی کاخ سعدآباد میزبان علاقمندان تهرانی خود شد. قربانی در کنسرت خود در پایتخت؛ آثاری از حسام ناصری و علیرضا افکاری را اجرا می‌کند.

گفتنی است قطعات این کنسرت از آثار قدیمی و جدید علیرضا قربانی انتخاب شده‌اند و به نوعی می‌توان این کنسرت را در راستای پروژه‌ای دانست که «با من بخوان» نام داشت و طی سال‌های گذشته در تهران و دیگر شهر‌ها روی صحنه رفته بود.

لازم به یادآوری است علیرضا قربانی در این اجرا؛ آثاری از شاعرانی، چون احمد شاملو هوشنگ ابتهاج، امیررخسرو دهلوی، حسین دهلوی، حسین غیاثی، اهورا ایمان و احمد میرخلیلی را اجرا می‌کند.

به دلیل آنکه تمامی بلیت‌های چهار روز اول کنسرت علیرضا قربانی پس از گذشت کمتر از دو ساعت از آغاز بلیت‌فروشی توسط مخاطبان خریداری شد، برگزارکنندگان این برنامه تصمیم به تمدید اجرا‌ها گرفتند.

سینا آذرآباد، یکی از نوازندگان ارکستر علیرضا قربانی است که در این اجرا ویولنسل می‌نوازد. این نوازنده جوان پیش از این در ارکستر ملی، ارکستر سمفونیک و همچنین در چند فیلم و سریال به عنوان نوازنده تیتراژ حضور داشته است. وی نواختن ویولنسل را از ۱۶ سالگی آغاز کرده و در دانشگاه علاوه بر هنر و معماری به صورت تخصصی ساز ویولنسل را آموخته است.

آذرآباد در گفتگویی؛ با اشاره به اینکه ساز ویولنسل جزو ساز‌های زهی آرشه‌ای محسوب و معمولا در ارکستر‌ها نواخته می‌شود، گفت: از طریق نوازنده ثابت ویولنسل در گروه آقای علیرضا قربانی برای حضور در گروه نوازندگان این کنسرت دعوت شدم.

این نوازنده با اشاره به حجم مخاطبان این کنسرت در تهران که هر شب بیش از ۲ هزار نفر است، گفت: به عنوان نوازنده؛ تجربه‌ی اجرای زنده برای مخاطبان را در ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی داشتم، اما این فضا و این حجم از مخاطب برایم بسیار جالب توجه بود. این اندازه اشتیاق برای حضور و همراهی با علیرضا قربانی ستودنی است.

وی گفت: صدای علیرضا قربانی و موسیقی لذت‌بخش حسام ناصری؛ تلفیقی شگفت‌انگیز را برای مخاطب موسیقی در این فضا رقم می‌زند و حال و احساس مردم واقعا وصف‌ناپذیر است.

آذرآباد درباره قطعه مورد علاقه خود نیز گفت: به شخصه قطعه «پل» را دوست دارم و هر شب احساس تازه‌ای برای نواختن این قطعه دارم. همه قطعه‌ها زیباست، اما چند قطعه واقعا حال و هوای ما را نیز به عنوان نوازنده دگرگون می‌کند. «با من بخوان» یکی دیگر از این قطعات موسیقی است. نواختن قطعه «هم‌گناه» با تصور بخش‌هایی از آن، یکی دیگر از قطعه‌هایی است که آرامش روح و یک دل شدن با آواز علیرضا قربانی را برای من به همراه دارد.

نوازنده ویولنسل این کنسرت که در آموزشگاه‌های مختلف تدریس می‌کند، عنوان کرد: نواختن برای این مردم شریف حس افتخارآمیز توام با شادی و سرور برایم دارد. اینکه تا این حد مردم مخاطب موسیقی خوب هستند، برایم جای تحسین دارد.

او گفت: استقبال از اجرا‌های جدی نشان می‌دهد موسیقی‌های سطحی و کم‌ارزش مردم را راضی نمی‌کند و تا حد زیادی مخاطبان به درک درستی از موسیقی رسیده‌اند. اینکه این تعداد مخاطب یک اجرا باشند، نشان از درک درست مخاطبان از موسیقی دارد.

وی در پایان تاکید کرد: از مردم عزیز کشورم و مخاطبان موسیقی می‌خواهم که موسیقی خوب را انتخاب کنند و گوش خود را به شنیدن نوا‌ها و آواز‌های خوب عادت دهند.

نمایش بیشتر

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.