اخبار جامعه

صرفه‌جویی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی با استفاده از تاکسی‌های برقی در پایتخت

آلودگی هوا |تاکسی |دلار

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه تاکسی‌های فرسوده بیش از ۱۰ برابر تاکسی‌های بنزینی نو آلاینده منتشر می‌کنند، گفت: بر اساس آمار سیاهه انتشار سال ۹۶ شهر تهران، ۹.۵ درصد از انتشار آلاینده‌های گازی و دو درصد از انتشار ذرات معلق در هوای پایتخت ناشی از تردد تاکسی‌هاست.

به گزارش کردوار نیوز دکتر سیدمحمدمهدی میرزایی قمی با اعلام اینکه از طریق جایگزینی هر دستگاه تاکسی فرسوده با تاکسی برقی، سالانه از انتشار ۹۳۳ کیلوگرم آلاینده‌های گازی و ۲۰۰ کیلوگرم ذرات معلق در هوای تهران کاسته خواهد شد، افزود: منافع اقتصادی این میزان کاهش در انتشار آلاینده‌ها برای هر دستگاه تاکسی در سال، ۲۱۰ میلیون تومان و در مجموع ۱۲ سال عمر مفید یک دستگاه تاکسی، بیش از ۲.۵ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه با جایگزینی هر دستگاه تاکسی بنزینی فرسوده با تاکسی برقی، حدود ۷۰۰۰ لیتر و با جایگزینی هر دستگاه تاکسی دوگانه‌سوز فرسوده با تاکسی برقی، حدود ۲۰۰۰ لیتر در مصرف سالانه بنزین صرفه‌جویی می‌شود، اظهار کرد: صرفه‌جویی اقتصادی سالانه حاصل از تبدیل هر دستگاه تاکسی بنزینی فرسوده به تاکسی برقی ۴۹۰۰ دلار و هر دستگاه تاکسی دوگانه‌سوز فرسوده به تاکسی برقی ۱۴۰۰ دلار است.

میرزایی قمی با بیان اینکه جایگزینی هر دستگاه تاکسی بنزینی فرسوده به تاکسی برقی بر اساس نرخ روز دلار آزاد معادل ۲۴۶ میلیون تومان در سال و هر دستگاه تاکسی دوگانه‌سوز فرسوده به تاکسی برقی، معادل ۷۰ میلیون تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت است، تصریح کرد: به این ترتیب در طول ۱۲ سال عمر مفید هر دستگاه تاکسی فرسوده بنزینی که به تاکسی برقی تبدیل می‌شود، نزدیک به ۳ میلیارد تومان و هر دستگاه تاکسی فرسوده دوگانه‌سوز که به تاکسی برقی تبدیل می‌شود، ۸۴۰ میلیون تومان صرفه‌جویی می‌شود.

 به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در خاتمه با تأکید بر اینکه در صورت جایگزینی ۵۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شامل ۱۴ هزار دستگاه تاکسی بنزینی و ۳۶ هزار دستگاه تاکسی دوگانه‌سوز با تاکسی برقی، ۱۵ درصد از انتشار ذرات معلق و ۸۰ درصد از انتشار آلاینده‌های گازی ناوگان تاکسیرانی کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: در صورت نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران با ۵۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، عایدی اقتصادی ناشی از کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت سالانه ۱۶ هزار و ۴۶۴ میلیارد تومان و در طول ۱۲ سال عمر مفید ناوگان تاکسیرانی برقی، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان (۱۹۷ هزار و ۵۶۸ میلیارد تومان) می‌شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

گروه تحریریه علوم اجتماعی

نویسنده اجتماعی، پژوهشگر و منتقد. بررسی مسائل اجتماعی با ارائه دیدگاه‌های جذاب و منطقی. تعامل با جامعه را از طریق نوشته‌هایم تقویت می‌کنم.