اخبار فرهنگی

ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتر در آرامش سفرهای هوایی تاثیرگذار بوده است؟

کردوار نیوز/خراسان رضوی دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتری نه تنها تاثیر مثبتی نداشته، بلکه به دلیل کاهش عرضه در بلیت‌های هواپیما وضعیت سفرهای هوایی را نیز آشفته‌تر کرده است.

فرهاد دوایی در گفت‌وگو با کردوار نیوز در خصوص سهمیه آژانس‌های مسافرتی در خرید بلیت‌های چارتر اظهار کرد: آژانس‌های مسافرتی به میزان مسافران خود می‌توانند بلیت چارتر خریداری کنند. هرچقدر لیست پرواز باز باشد می‌توانند بلیت چارتر خریداری کنند.

وی ادامه داد: آژانس‌های مسافرتی همانند بلیت‌های قطار محدودیتی در خرید بلیت هواپیما از ایرلاین‌ها ندارند، اما اینگونه نیست که آژانس‌ها بتوانند بیش از نیاز خود یا بدون نام و کدملی بلیت خریداری کنند، در واقع آژانس‌ها فقط می‌توانند برای مسافران حقیقی خود بلیت چارتر خریداری کنند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی در خصوص تاثیر ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتر در بازگشت آرامش به ناوگان هوایی کشور تصریح کرد: ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتری در آرامش بازار تاثیری نداشته است، اما باعث شده که آژانس‌های مسافرتی بتوانند بلیت بیشتری به گردشگران بفروشند و از ایرلاین‌ها کمیسیون دریافت کنند، اما در گذشته که بلیت‌های چارتر وجود داشت، سود چندانی عاید آژانس‌های مسافرتی نمی‌شد. در واقع تمام منافع به جیب اشخاصی می‌رفت که می‌توانستند بلیت چارتر تهیه کنند.

دوایی گفت: در گذشته به دلیل اینکه سهمیه ایرلاین‌ها در دست تعداد محدودی چارترکننده اداره می‌شد، آژانس‌ها نمی‌توانستند سهمیه‌ بلیت زیادی از ایرلاین‌ها دریافت کنند، اما در حال حاضر چون بلیت چارتر وجود ندارد، آژانس‌ها می‌توانند به تعداد مسافران خود از روی سایت ایرلاین‌ها بلیت تهیه کنند.

بازار بلیت‌های چارتر دست عده‌ای محدود و سرمایه‌دار است

وی ادامه داد: در حال حاضر فروش بلیت چارتر ممنوع شده است، اما پیش از این تعداد محدودی از اشخاص که وضعیت مالی خوبی دارند، بلیت چارتر خریداری می‌کردند و سپس آن را به سایت‌های فروش بلیت می‌فروختند. کسانی بوده‌اند که با ایرلاین رابطه داشته‌ و در ازای خرید بلیت چارتر از ایرلاین‌ها برای آن‌ها موتور و یا تجهیزات هواپیما وارد می‌کردند. ۷ تا ۸ سرمایه‌دار بزرگ بودند که می‌توانستند به دلیل ارتباط با ایرلاین‌ها از آن‌ها سهمیه بلیت چارتر بگیرند. در حال حاضر که فروش بلیت چارتر ممنوع شده دیگر قرارداد بلیت چارتر از ایرلاین‌ها با این اشخاص بسته نمی‌شود.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی در خصوص اینکه آیا با ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتر وضعیت حمل‌ونقل هوایی کشور بهبود خواهد یافت یا خیر، گفت: تا زمانی که تقاضا با عرضه برابری نکند، وضعیت ناوگان هوایی کشور از این بهتر نخواهد شد. در حال حاضر عرضه و تقاضای بلیت‌های هواپیما همخوانی ندارد. اگر عرضه و تقاضا یکسان شود، قطعا آرامش به سیستم حمل و نقل هوایی کشور باز خواهد گشت.

ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتر در آرامش سفرهای هوایی تاثیرگذار بوده است؟
عکس از آرشیو

لغو مجوز پرواز هواپیماهای فرسوده به دلیل گرمای هوا

دوایی خاطرنشان کرد: در واقع زمانی آرامش به سیستم حمل‌ونقل هوایی کشور باز خواهد گشت که تقابل میان ایرلاین‌ها، چارترکننده‌ها و آژانس‌های مسافرتی برداشته شود. در حال حاضر تعداد ناوگان هوایی کشور به شدت محدود است و باید تعداد هواپیماها در کشور افزایش پیدا کند. علاوه بر این باید هواپیماهای موجود نیز به‌روز شود. کهنگی برخی از هواپیماهای موجود باعث شده که مجوز پرواز هواپیماهای ضعیف برخی از ایرلاین‌ها به دلیل گرمای هوا و احتمال ترکیدگی لاستیک از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر لغو شود.

پروازهای مسیر مشهد- تهران به یک سوم رسیده است

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر در ناوگان هوایی کمبود داریم و تعداد پروازهای کشور بسیار پایین است. مسیر مشهد به تهران و بالعکس باید حداقل روزانه ۳۰ پرواز داشته باشد، در حالیکه در حال حاضر روزانه ۱۰ تا ۱۲ پرواز در این مسیر وجود دارد. هر زمانی که عرضه و تقاضا با یکدیگر برابر شود، آرامش به بازار حمل‌ونقل هوایی باز خواهد گشت، در غیراین صورت روند فعلی ادامه خواهد داشت.

دوایی افزود: ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتری نیز نه تنها موثر واقع نشده، بلکه وضعیت فروش بلیت‌های هواپیما را آشفته‌تر کرده است. ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتر باعث شده باز هم عرضه بلیت‌های هواپیما کمتر شود. به جای اینکه تقاضا برای بلیت‌های هواپیما را کاهش دهند، اما به دلیل لغو فروش چارتر عرضه را کاهش داده‌اند. ایرلاین‌ها نیز پروازهای خود را به مسیرهای عراق و یا خارجی اختصاص می‌دهند که قیمت بالاتری دارد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.