اخبار جامعه

شفافیت اقتصادی و کاهش فرار مالیاتی با اجرای دقیق سامانه مودیان مالیاتی

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری کردوار نیوز، سامانه مودیان مالیاتی یکی از ابزار‌های مالیاتی است که به دولت و سازمان مالیاتی کمک می‌کند تا در جمع‌آوری مالیات‌ها و بدهی‌های مالیاتی از طریق اینترنت، از فرایند ساده‌تر و ایمن‌تری برخوردار شوند. سامانه مودیان مالیاتی یک سامانه آنلاین است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد شده است. این سامانه به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق اینترنت مالیات خود را پرداخت کنند. هدف از ایجاد این سامانه، سهولت و ایمنی در پرداخت مالیات است.
قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در تاریخ ۹۸/۸/۱ به تأیید نهایی شورای نگهبان رسید و مقرر شده بود ۱۵ ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن آن، اجرا شود؛ اما با تا خیر‌هایی همراه شد که اجرای کامل آن تاکنون به‌تعویق‌افتاده است.
بعد از اجرای کامل این قانون به‌موجب فراخوان‌های سازمان امور مالیاتی، مودیان مالیاتی موظف به ثبت‌نام و عضویت در سامانه مودیان و در صورت لزوم، استفاده از پایانه‌های فروشگاهی خواهند بود.

شفافیت اقتصادی و کاهش فرار مالیاتی با اجرای دقیق سامانه مودیان مالیاتی
سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، پایه و بستری مهم برای شکل‌گیری و پیاده‌سازی قانون پایانه‌های فروشگاهی، قانون مالیات‌های مستقیم، اخذ مالیات بر مجموع درآمد و قانون مالیات بر ارزش‌افزوده خواهد بود.
ایجاد عدالت مالیاتی، کاهش شکاف طبقاتی، افزایش سهم مالیات و کاهش سهم نفت در بودجه، فراهم‌شدن زمینه‌ها برای کنترل پایدار نرخ تورم و تک‌رقمی کردن آن از مهم‌ترین آثار اجرای این سیاست‌هاست
مرتضی افقه اقتصاددان در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری کردوار نیوز با بیان اینکه در جامعه‌ای هر چه نظام مالیاتی شفاف‌تر باشد عدالت بیشتر رعایت خواهد شد، عنوان کرد: در چنین جامعه‌ای فرار مالیاتی به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.
وی ضمن تأکید بر فراهم و تجهیزکردن زیرساخت‌های و غیرفنی سامانه مودیان مالیاتی، گفت: اجرای این سامانه مزیت‌های بسیار زیادی همچون شفافیت اقتصادی، کاهش فرار مالیاتی و … دارد.

شفافیت اقتصادی و کاهش فرار مالیاتی با اجرای دقیق سامانه مودیان مالیاتی
این اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه دلالان بخش عظیمی از فرار مالیاتی کشور را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: این بخش به دلیل آنکه شناسنامه خاصی ندارند در اکثر مواقع دست به فرار مالیاتی می‌زنند
افقه گفت: اگر دولت و سیستم مالیاتی کشور بتوانند این سیستم را به سمت دلالان گسترش دهند می‌توان انتظار داشت که فرار مالیاتی و پول‌شویی کاهش یابد. 
حذف مالیات ستانی سلیقه‌ای
وی با بیان اینکه سامانه مودیان مالیاتی تأثیر به سزایی بر کاهش مالیات ستانی سلیقه‌ای داشته باشد و یا آن را حذف کند، ابراز کرد: مهم‌ترین مزیت سامانه مودیان مالیاتی شفافیت اقتصادی است که تأثیر به سزایی بر اعتماد مردم خواهد داشت.

شفافیت اقتصادی و کاهش فرار مالیاتی با اجرای دقیق سامانه مودیان مالیاتی
این اقتصاددان با بیان اینکه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به دسترسی دولت به اطلاعات شفاف می‌انجامد، اظهار کرد: قطعاً می‌توان از این طریق جلوی فرار مالیاتی را گرفت، همچنین زمینه برای اخذ مالیات از افراد متناسب با سودی که دارند، فراهم می‌شود.

سامانه مودیان می‌تواند به کمک دولت بیاید تا سوداگران و واسطه‌ها را شناسایی کند، از این طریق می‌توان از افرادی که در بزنگاه‌های فاصله بین عرضه و تقاضا ظاهر می‌شوند و سود‌های کلانی به جیب می‌زنند، مالیات‌های سنگین‌تری گرفت؛ در کنار راه‌اندازی سامانه مودیان اگر بتوانیم به اجرای قانون مقابله با پول‌شویی بپردازیم و برای این افراد جریمه‌های بزرگ در نظر بگیریم، می‌توانیم کمک بزرگی به اقتصاد کشور بکنیم؛ قطع به‌یقین شروع به کار سامانه مودیان، آغاز اصلاح و تحول نظام مالیاتی کشور است.

انتهای پیام/ 

نمایش بیشتر

گروه تحریریه علوم اجتماعی

نویسنده اجتماعی، پژوهشگر و منتقد. بررسی مسائل اجتماعی با ارائه دیدگاه‌های جذاب و منطقی. تعامل با جامعه را از طریق نوشته‌هایم تقویت می‌کنم.